Hvor ser man egentlig CT hos SAS nå for tiden? Jeg mener jeg så dem på profilsiden tidligere, men nå er hele designet splitter nytt og jeg finner det ikke igjen noe sted. Er rimelig sikker på at jeg har liggende en CT fra i fjor og en fra i år, men skulle gjerne dobbeltsjekket det.
Flyttet til riktig tråd: Er det fortsatt slik at man får 1 mnd på en utgått CT ved avbestilling pga endringer? Og går det erfaringsmessig av seg selv eller er det noe man må spørre om? Har en booking på en CT som utløp ved nyttår, som det står det er endring på, men som jeg egentlig tror bare er justert til å vise ankomst i lokal tid. Vi må sannsynligvis avbestille denne, men er usikker på om jeg bør vente på en mer "reell" endring for å få CT.
Jeg hadde aldri avbestilt selv. Ville ringe SAS og få bekreftet ny varighet på CT - jeg tror de må manuelt oppdatere dette.. Kravet har vel vært endring med mer enn time tidligere..
Har en booking til Canada om to dager som jeg booket for en god stund tilbake og håpet at SAS i mellomtiden ville klare å fikse utfordringen med at man ikke kan bruke CT på bookinger med mer enn 2 pers. Det har de som forventet ikke fått på plass, så dermed ringte jeg support i dag for å få splittet opp og lagt til CT. Det skulle som med alt hos SAS vise seg å være lettere sagt enn gjort. Jeg har nå snakket med to agenter som begge måtte snakke med Back Office og skulle ringe tilbake. Den siste skulle det i tillegg bare ta 5-10 min med, så jeg måtte sitte klar med telefonen så jeg ikke mistet samtalen. Han har jeg ikke hørt fra på en time heller nå. Førstnevnte mente det var litt utfordrende at jeg hadde mixed class og at de derfor ikke kunne trekke. Siste agent trodde han skulle trekke flere poeng og skjønte ikke at summen allerede var trukket, så det står jo så som så til der inne. Greien nå er at de har klart å splitte bookingen, men de har ikke brukt CT og heller ikke returnert noen poeng. Ettersom det nå er ca et døgn til innsjekk, så kjenner jeg at det brenner et blått lys her. Er det noen triks jeg kan bruke for å få fortgang i dette eller noen andre jeg bør kontakte. Jeg har ringt vanlig nummer og kommet til premium kundeservice (Er EBD). Å sende mail er vel for sent nå, så hvordan kan jeg sikre at de faktisk får dette til. De to CT'ene jeg skal bruke går ut ved slutten av året. Er det noen sjanse for å få dem forlenget om de roter til dette? Er det eventuelt noe de kan fikse opp i når jeg er tilbake om jeg kan dokumentere at jeg tok kontakt med dem før avreise? Er også usikker på hvor mange ganger jeg skal kontakte dem før en av dem klarer å kortslutte hele bookingen der inne. Allerede mangler det et leg på den ene av delene når jeg ser bookingen hos Virgin (ligger riktig hos SAS).
De skal kunne fikse dette på direkten, så det er bare å ringe på nytt og få noen til å fikse mens du sitter på tråden. Og tips til neste gang, ikke vent til to dager før med å fikse slikt. Visningen hos VS spiller ingen rolle, det er slik med de fleste bookinger som inneholder VS-leg.
Grunnen til at jeg ventet, var for å minimere risikoen for surr om det skulle komme noen endringer og vi var på forskjellige bookinger. Det var også lettere å kunne administrere alt rundt bookingen og legge inn alt av opplysninger når alt var samlet på ett sted. I etterpåklokskapens navn derimot, så er det jo lite som tar mer tid enn å måtte forholde seg til SAS, så mulig det var en feilberegning der..
Jeg er enig med din tilnærming og gjorde nettopp det samme som deg på en booking med 6 personer med utreise på torsdag. Fra jeg ringte til alt var ferdig tok det ca 5 timer. Det startet med at hun skulle få hjelp til å splitte booking opp slik at ting ble riktig. Alle poengene ble tilbakeført og dert ble radio-silent i 3 timer. En liten stund håpet jeg på at hun aldri ringte tilbake Jeg har også ventet til siste slutt for å unngå evt kansellering/endring som gjør at vi havner på forskjellige fly pga forskjellig PNR og hadde trodd at SKIT hadde fått på plass støtte for flere CTer på en booking før sommeren. En ting jeg lærte at de nye CTene som kun er for økonomi-bonusreiser (økonomi plus er jo bare teoretisk mulig), så står det unkown i SKIT hvor de som er gyldig for business står Worldwide sa hun da hun prøvde å velge riktig CT
Var i kontakt med dem igjen i dag og nå har de refundert poengene, men etter en lang stund på linjen ble jeg informert om at de ikke klarte å trekke dem igjen. I følge agenten blir det umulig, da det er mixed class og da får de ikke brukt CT/trukket poeng. Stemmer dette? Det er jo mange som bruker feeder nå, men er det slik at de da trekker poeng først og deretter legger til feeders og at det er derfor man må gjøre det i to omganger? De kunne fjerne feeders på returen og trekke poeng, for deretter å legge dem til igjen, men det var ingen garanti for at de da var der, så den risken tar jeg ikke. Det er heller ikke noe ledig den dagen nå såvidt jeg kan se. Noen som har stått i samme problemstilling eller fått dette til tidligere? Eventuelt andre råd til hvordan jeg kan be dem løse det når jeg ringer tilbake? Har de mulighet til å åpne aeard-seter i Plus om de virkelig vil (worst case får de endre dem tilbake til Eco når de har trukket poeng)?
Utfordringen med mixed class er at systemet for prising av Skyteam-reiser ikke klarer å kalkulere riktig poengtrekk, så gir mening at dette blokkerer for å legge til CT. Dette er også grunnen til at feed i lavere klasse må inn som endring i etterkant av booking, og at dette gjøres uten nytt poengtrekk.
Vet du om det er samme type systemproblematikk som sperrer for CT-bookinger med flere CT og folk? Dette siste har jo nå blitt en skriftlig forretningsregel...
Alt tyder på at dette også skyldes nytt og mer rigid system for betaling av bonusreiser. Tidligere måtte agentene manuelt dele opp poengtrekket ved bruk av flere CT, denne muligheten er borte nå.
Med tanke på at veldig mange her inne på forumet, og da sikkert også andre kunder enn bare oss som har fått "gratis" poengreiser hvor agenten har trukket feil / ikke trukket poeng så kan man skjønne at poengtrekkingen er blitt mer rigid
Ja jeg har jo egentlig skjønt det etterhvert og enden på visa her ble jo en "tyvärr". Det som plager meg litt er at agenten som booket dette bekreftet at jeg bare kunne ringe inn igjen senere for å legge til CT. I tillegg så visste jo heller ikke gårsdagen agent om det, for hun klarte jo å splitte bookingen før hun kom til kort og jeg aldri hørte mer fra henne og dem får jeg jo ikke slått sammen igjen. Dermed så har jeg jo i prinsipp blitt informert feil to ganger. I tillegg lurer jeg jo på om denne begrensningen står i noen av T&C's (hvertfall per mars 25), hvis ikke så har jo egentlig CT'en et mer begrenset bruksområde enn det SAS/Am.EX averterer for. I den korte oppsummeringen som er datert april, står det hvertfall ikke noe. Innbilte meg også at agentene har mulighet i systemet for å åpne awardseter (gjør vel dette for Pandion). Nå forventer jeg ikke Pandionservice, men om det stemmer kunne de jo i dette tilfellet åpnet setene, trukket poengene og lagt til CT, for deretter å sette oss tilbake i økonomi. Nå får vi se om turen går smertefritt, men enden på visa her er jo at jeg sitter med to CT jeg sannsynligvis ikke får brukt før utløp og en god del mindre poeng enn jeg hadde kalkulert med. Det er en stor bakdel. Jeg har sendt mail til diamantsupport, men regner vel ikke med mye velvilje der. Selv mener jeg at de bør forlenge gyldighet for CT og/eller justere poengene manuelt. Det mener sikkert ikke bolaget.
Du skrev først at de har refundert poengene, ble poeng trukket på nytt igjen for reisen siden du skrev at du sitter igjen med mindre poeng enn kalkulert? Ang. å justere poengene manuelt så skal det være mulig etter reisen ihvertfall. På vår nylige reise (som nevnt i annen tråd) gjorde vi om fra t/r til enveis retur der vi tidligere hadde fått endret til SQ etter schedule change. Agenten som gjorde endringen før reisen sa at refusjon av avgifter og poeng ville komme etter reisen. Dette måtte jeg selvsagt følge opp selv etter reisen. Poengene for opprinnelig t/r ble refundert og så ble det trukket nye poeng med teksten "special redemption". Poengtrekket var forresten en del lavere enn hva Sør-øst Asia - Europa skal koste, så helt klart en manuell kalkulasjon og justering.
Ja det ble kanskje litt utydelig, men den siste agenten refunderte først poengene. Når han da innså at han ikke fikk til dette, så trakk han dem tilbake igjen, så dermed så står jeg nå med opprinnelig (fullt) poengtrekk og 2 ubrukte CT med kort utløpsdato. Tror det sto noe lignende når han refunderte meg også, de få timene det varte, men da er det hvertfall etablert at de kan refundere. Det er en helt annen sak om de vil.
Jeg lurer litt på erfaringene til folk; Jeg planlegger neste års sommerferie, og har funnet utgående leg, men foreløpig er det ikke sluppet billetter "hjem igjen". Er det mulig å booke utgående leg nå, og så ringe inn og legge til returen når/hvis jeg finner returbilletter? Får jeg i så fall tur/returpris, eller blir prisen beregnet til to ganger enkeltreiser? KAN jo selvfølgelig vente til billettene hjem evt dukker opp, men.. Ja.