SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,843
    Bonuspoeng:
    113
    Filk denne tilbakemelding fra awardfares KS nylig
    IMG_1845.jpeg

holmen liker dette
  2. Klokkesamler

Klokkesamler Senior Medlem

Likes mottatt:
    458
    Bonuspoeng:
    63
    Har vært nede i over én uke.

3. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    883,776
    Bonuspoeng:
    293
    I øyeblikket der det ut til at Awafares bare viser SAS flygninger ...

4. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,686
    Bonuspoeng:
    293
    Hmm.. jeg vurderte å skaffe meg Awardfares for å starte å lete litt igjen. Bra jeg leste her først

5. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Awardfares er tilbake med Sky Team-søk nå.

indahla and Eddie47 like this.
  6. Kennet

Kennet Nytt Medlem

Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Heisann,

Har nå samlet EB poeng og sitter med 3 CT, bruker AF for å se etter billetter. Men er forholdsvis ny på dette så har et par spm rundt bestillingen og bruk av CT:

Vet jeg har gjort det vanskelig for meg med å prøve å booke 6stk til USA, men finner forsåvidt alternativer neste sommer via MAN og LHR

• Men; finner ikke tur-retur fra samme sted, og dermed får jeg ikke den "roundtrip" prisen som kommer opp....kan jeg sette på alerts på noen av strekkene? Er det slik at det plutselig kommer tilgjengelig eller er det sjeldent? Spesielt siden jeg er avhengig av å booke begge veiene samtidig å ikke kan booke en vei pg vente på den andre. I utgangspunktet går det jo fint om jeg reiser til TPA, men hjem fra MIA, det er jo ikke lange biten i mellom. Men da blir jo hver billett 26k dyrere.
    • Og jeg ser når jeg prøver å klikke på -book- i AF så har jeg logget in på SAS, men jeg får ikke opp at jeg kan bruke CT med mindre det er en SK rute? Men CT går fortsatt å bruke på Virgin ect? Hvordan funker det?
    • Og sist, ene CT går ut 31.12.2025...så har litt kort frist...er det "bedre" å selge/la den gå ut, og heller satse på en ny til neste år? Ellers så blåser jeg jo mye av poengene på å bruke den, å har ikke nokk til alle 6 til neste år.
    På foråhånd takk fra en litt newbie :D

7. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,243
    Bonuspoeng:
    93
    1. Du kan booke enveis, og når det dukke opp retur kan du legge den på. Det medfører et endringsgebyr på 750 kr per pers, men gir deg riktig poengpris til slutt. I og med at en av dine CT går ut 31.12 må denne endringen skje innen den tid.

Du kan også ringe inn og bestille tur til TPA, hjem fra MIA, men da må flyplassen her hjemme være den samme. En slik booking er såkalt Open Jaw.

Ja, du kan sette opp alerts, det kan dukke opp reiser helt tett på avreise, men i høysesong er det veldig usannsynlig.

2. Har du CT for verden med partner? Prøv å søke opp ruten uten å gå via AwardFares. Sjekk gjerne om din CT er aktiv under wallet. Husk til slutt, du kan ikke søke på mer enn 2 personer hvis du vil bruke CT, da forsvinner den. Skal du booke for flere enn 2 må du gjøre det i flere omganger. Eller ringe inn. Jeg hadde ringt inn, i og med at risikoen for at de andre setene forsvinner når du booker 2 seter er der.

3. Hva som er best kjenner du best til. Hver bonusnisse har forskjellig svar. Å selge en CT krever at du også selger poengene dine. Selv hadde jeg da booket en long haul langhelg bare for å nyte tiden på fly ;)

biaop and Vegard9000 like this.
  8. Kennet

Kennet Nytt Medlem

Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Tusen takk for svar!! :)

Open Jaw, betyr det da at så lenge flyplassen jeg starter reisen fra er den samme som jeg da ender på, for eks: LHR eller MAN, så får jeg "roundtrip" prisen? Eller må jeg uansett da betale full prisen per strekning.

Ja, jeg har verden, har alle 3 i wallet. Men hadde håpet på å få med hele familien...vurdere økonomi tilbake og, for da får jeg det til å gå opp. Og totalen blir uansett billigere en om jeg bestiller vanlige billetter for oss selv om vi bare får business en vei.

Men om det stemmer at jeg kan få roundtrip pris så lenge jeg ender opp samme sted, så må jeg sjekke litt til :D

9. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,719
    Bonuspoeng:
    183
    Ja du får t/r pris på openjaw, merk at du kan også lage en openjaw andre vei med f.eks. OSL-MIA/MIA-LHR.

Og obs at avgifter blir høye om startsted er LHR, men kan bli delvis refundert senere om du får lagt på feeder f.eks. OSL-LHR.

haifinn liker dette
  10. Kennet

Kennet Nytt Medlem

Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Skjønner, da har jeg et par muligheter til :) uten at det egentlig hjalp meg akkurat nå...

Ja, har sett det uttrykket blitt brukt rundt om, men har ikke skjønt greia....det var ikke listet opp i "ord og uttrykk" heller hvor jeg leste litt tidligere i velkommen seksjonen.

Men er det da en billett som jeg kan bestille senere? I en annen klasse? For eks økonomi? Men da regner jeg med at den må jeg betale "full pris" for? Eller blir den rabbatert i forhold til at resten er og bestilt på EB poeng.

Så at avgiftene var ekstremt høye på LHR, men akkurat nå er det det beste alternativet slik jeg ser det.

Jeg la og merke til at det ble snakket om i en annen tråd om å booke om en CT etter at den var gått ut, men det var litt delte meninger der.

Jeg har funnet en rute nå jeg kan bestille, tur-retur. Men det hadde ikke gjort noe om den ene veien kunne jeg forskyvd litt på om det dukket opp noe bedre frem til vi reiser. Ikke snakk om endring av ruta, bare datoer frem og tilbake.

Dere skal ha takk for hjelpen så langt!! Veldig kjekt :)

11. Sykkelthor

Sykkelthor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,228
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis du bestiller retur i økonomi betaler du økonomipoengpris for returen. Til USA i biz blir 65 000 poeng og så blir retur i økonomi 35 000 poeng pr. person. Og evt dele begge summer på to hvis du legger på en CT. Alle endringer medfører 750kr i gebyr or person, så du skal ikke flytte datoer frem og tilbake veldig mye før det blir en del penger ut av det.

12. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,719
    Bonuspoeng:
    183
    Om det er begrepet feeder du tenker på, så kalles det også tilslutningsfly på norsk. Det kommer til anvendelse om du har fått bestilt en billett med utreise/retur fra/til en av hubene i europa, f.eks. London, Paris, Amsterdam eller København. Da kan du ringe inn og få lagt til tilslutning fra din lokale flyplass i Norge mot et mindre gebyr på 150kr / 15 EUR +/- forskjell i avgifter. Det må være ledig bonusbillett på strekningen som skal legges til om du søker på SAS partnerbonussøk om det skal legges til reise som involverer andre selskap, du kan også lese reglene for bestilling nederst på samme side.

haifinn liker dette
  13. Kennet

Kennet Nytt Medlem

Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Det var begrepet jeg tenkte på ja! Takk for utfyllende svar :)

Er det slik at om man legger til en feeder så blir den en del av reisen? Om jeg da for eks har en ettermiddags tur fra LHR/MAN - USA, og får da lagt til en feeder fra OSL-LHR/MAN på formiddagen; vil jeg da kunne sjekke in bagasje hele veien frem fra OSL? Eller må jeg hente ut all bagasje på LHR/MAN å sjekke in igjen på nytt der for longhaul turen?

14. haifinn

haifinn If u are bored flying, your standards are too low

Likes mottatt:
    17,203
    Bonuspoeng:
    183
    Du sjekker inn i Oslo, og trenger ikke hente noe i England. Du fikser det på bag drop automat evt spør i skranken i Oslo.

Kennet liker dette
  15. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,181
    Bonuspoeng:
    113
    Kan feeder være ECO om reisen er i biz? Eller er det fortsatt et problem.

16. haifinn

haifinn If u are bored flying, your standards are too low

Likes mottatt:
    17,203
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk lagt på eco feeder på en biz reise i går. Du må finne rette agenten. Prøv igjen senere hvis de sier " tyværr"

17. Blades33

Blades33 Medlem

Likes mottatt:
    424
    Bonuspoeng:
    63
    Det går fint - jeg fikk i alle fall lagt til en feeder i økonomi!

18. Bettan

Bettan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    613
    Bonuspoeng:
    93
    også med annet flyselskap enn SAS?

19. Kennet

Kennet Nytt Medlem

Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg fikk og lagt til feeder i ECO, men ser booking class på biz biletten står som G? Er det riktig? Og man får heller ikke velge seter?

20. Kennet

Kennet Nytt Medlem

Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Kan si takk for all hjelpen jeg fikk her! :)

Har nå bestilt tur, riktignok med Biz bare ene veie da det var klin umulig å finne noe tilbake for en familie i høy sessong!

Men ble: MAN-JFK på Biz, og MCO-MAN tilbake på Eco for 6 personer med 3 CT neste sommer. Fikk og lagt til feeder fra OSL-MAN så jeg slapp billigere unna avgifter.

Kunne ikke vert gjort uten hjelp herfra! :D

så får vi se....om kanskje det dukker opp noe på Biz tilbake frem til avreise....slik jeg har forstått det kan det jo være mulig

EndreD and jgroneng like this.

Del denne siden