SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. asc

asc Medlem

Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Angående dette med open jaw. Har sett at det er ganske forskjellige erfaringer rundt dette. Jeg fikk hvertfall klar beskjed på CT-telefonen i dag at for norsk CT fra Amex Platinum er regelen utreise og hjemreise til/fra samme lufthavn. Bookingen gjaldt *A-flighter, ikke SAS. Spilte ingen rolle at tur/retur var innenfor samme sone. Er det bare flaks for de som har fått til open jaw? Merkelig at det skal praktiseres så forskjellig :mad:

2. Salvador

Salvador Medlem

Likes mottatt:
    175
    Bonuspoeng:
    43
    Da ble en tur booket;
    5. jan: BGO-OSL Sas Plus B737 1455-1545
    5. jan: OSL-IST Turkish Biz A321 1750-2345
    6. jan: IST-PEK Turkish Biz B773 0220-1625
    7. jan: PEK-AKL Air China Biz B789 0105-1810

23. jan: AKL-NRT Air New Zealand Biz B789 0115-0805
    23. jan: NRT-CPH Sas Biz A343 1230-1605
    23. jan: CPH-BGO Sas Plus A319 2100-2225

Takk @Fredrik81 og @Are for hjelp. Kommer til å følge med som en hauk på å forbedre utreisen, er så håpløst tidspunkt flighten PEK-AKL går på. Leitet derfor etter den flighten som landet seinest mulig i PEK, slik at det blir minst mulig venting der (selv om det fortsatt er veldig lang venting). Det ble Turkish, gleder meg til å prøve maten ombord, og ikke minst loungen i IST som jeg har hørt gode ting om.
    Har fortsatt et lite håp om å få Lufthansa F på utreisen, og med total jackpot ANA F på hjemreisen, men da skal ufattelig mye klaffe, da jeg er avhengig av matchende connecting flights i tillegg til at F-setene slippes. Vanskelig med disse reglene om kun én transitsone og ett stopp i transittsonen.
    Ble for øvrig veldig positivt overrasket over avgiftene; 2477,- hele veien til New Zealand, ikke verst!

3. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,073
    Bonuspoeng:
    293
    Det er riktig at open-jaw ikke er lov med CT, men jeg lurer på om man klarer å unngå reglene ved å booke på sas.no fordi det er mulig å booke open-jaw poengbillett og såvidt jeg vet dukker CTen opp som et betalingsmiddel. Ville overraske meg om SAS hadde klart å luke ut den muligheten når de ikke har sperret for å booke en CT året etter at den egentlig utgikk.

4. Thomas123

Thomas123 Senior Medlem

Likes mottatt:
    527
    Bonuspoeng:
    93
    Stilig, jeg har vurdert noe lignende, hvor mye poeng må du ut med for biz?

5. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Open jaw reglene er veldig uklare.
    Det er ingenting i systemet som ikke tillater det, dvs det kan bookes uten problem.
    Det er lov om man kunne flyr SAS
    Det et lov om man flyr eurobonus uten CT
    Det er lov om man har CT fra Sverige

Det er med andre ord kun noe en eller annen lokal snøsokk har funnet ut skal gjelde for Norge.

Hvorfor vet jeg ikke, men det er nærliggende å tro at det er et kostnadsspørsmål. Om det koster amex noen kroner eller om det er for å demotivere de som vil lage en spennende reise vet jeg ikke, men kan ikke forstå at det ligger noe annet bak..

6. Salvador

Salvador Medlem

Likes mottatt:
    175
    Bonuspoeng:
    43
    180k for to, 90k hvis man reiser aleine.

Are liker dette
  7. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Du kan legge på 10k of fly F til Tokyo via USA og få omtrent sammen lengden. Nå er det ikke snakk om fornuft, kun mest mulig First luksus for poengene.

bighc liker dette
  8. trulsern

trulsern Nytt Medlem

Likes mottatt:
    22
    Bonuspoeng:
    8
    God kveld kjære eksperter!

Jeg skal ta en tur til Calgary (fra Oslo) i februar og vil gjerne ha noen tips/erfaringer fra noen av dere. Til nå har jeg søkt litt rundt på award på united.com, og ser at jeg stort sett alltid havner på en rute med Air Canada.

Ser for meg å reise i biz eller first. Er det noen som har tips til måter å sette opp ruten slik at man får en best mulig reise?

På forhånd takk

9. Wolfie

Wolfie Medlem

Likes mottatt:
    827
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg forsøker å finne en fornuftig F-rute til Tokyo i Februar - hvordan ruter du via USA?

10. bighc

bighc Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,655
    Bonuspoeng:
    113
    Søk bit for bit. Feks
    1. FRA-NYC
    2. NYC-NRT

11. stargate82

stargate82 Medlem

Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    8
    Bestilte akkurat en Biz t/r OSL-DPS m/Thai Airways neste år.

Når jeg søker på Ana, United osv så kommer det opp at
    Taxes, Fees, Other Charges skal utgjøre 339.00 NOK som stemmer med billetten.

Domestic/International Fees 2106.00 NOK. Trodde dette var endret slik at det maks skulle være 108 Euro? Noen som kan gi meg en god forklaring?

12. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,183
    Bonuspoeng:
    113
    Det er 108(109?) euro per vei. derfor det ble så lukrativt og dra til Australia der tax gjerne var 5-6 tusen. det ble litt billigere til Asia :)

13. Are

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Det er 116 € hver vei i fuel per pax, taxes kommer på toppen.

2106 / 2 / 116 = 9,078

14. gregas85

gregas85 Senior Medlem

Likes mottatt:
    462
    Bonuspoeng:
    63
    God morgen,

Forsøker her å booke en reise for 2 personer i business til Cape Town (CPT) med bruk av Companion. Får opp flere valgmuligheter med bl.a. Ethiopian Airways fra Stockholm 19 desember og fra Paris og Vienna 20 desember. Tallinn rapporterer først "no availability at all" men når jeg begynte å ramse opp det jeg får opp på United.com så sier hun at det er ikke det samme "systemet" de har. Svært lite imøtekommelig dame jeg møtte på i dag.

Har noen tilgang til å sjekke raskt tilgjengelighet fra Oslo ut 19 desember (eller 20, 21) ? Hjem 3 januar fikk jeg ihvertfall opp tilgjengelighet.

Mange takk !

15. tadagast

tadagast Medlem

Likes mottatt:
    188
    Bonuspoeng:
    43
    Hei

Det stemmer som du seier at det er ledig ut 19 desember (mange avgangar) og heim 3 januar. Hadde du notert flightnr før du ringte? Har god erfaring med å være veldig tydelig på kva flightar du ønsker. Prøv agentruletten om det ikkje fungerer hos første

16. tadagast

tadagast Medlem

Likes mottatt:
    188
    Bonuspoeng:
    43
    Men hos Ana finn eg ingen tilgjengelighet, så det kan være "ghost" seter hos united

17. aboerr

aboerr Medlem

Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    28
    Finner ingenting med KVS heller....

18. gregas85

gregas85 Senior Medlem

Likes mottatt:
    462
    Bonuspoeng:
    63
    De to første flyvinger fikk Tallinn bekreftet (men ET847 fra ADD til CPT) er visstnok ikke tilgjengelig.

Jeg valgte 2 PAX. SAS1.JPG

Derimot kunne hun tilby meg en flyving med et urgammelt 767 fra ADD til JNB og videre...
    SAS2.JPG

Finner dere heller ingen tilgjengelighet på ET847 den 20 desember ?

19. Are

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Husk at Ethiopian flytter mye rundt på sine fly så selv om det er satt opp med en type kan du fint få noe annet.
    Vi var satt opp med 4x787 når vi booket Cape Town. Endte opp med 787, 777 og 2x767...

Uansett, kjipt fly er vel bedre enn ingen fly ;)

20. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,073
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg trenger noen tips til en reise jeg har tenkt til å gjennomføre neste år. Min første CT er akkurat opptjent og jeg lurer på å bruke den på en tur til Seoul for to, men jeg har flere muligheter som jeg trenger deres syn på. Stopper aller helst en tur i Tokyo én av veiene eller lar det være endestasjon for så å ta et hopp videre på egen billett.

Alternativ 1: kjøre full CT-pakke á la det @Herlov akkurat har gjort med first og business i skjønn harmoni. Det vil tære veldig på kontoen og jeg er usikker på hvor lett det er å finne to plasser hele veien selv om vi nesten er helt fleksible på reisedatoer, men det såklart det hyggeligste alternativet. CT + 190.000 poeng + 4-5.000kr?

Alternativ 2: SAS business til Tokyo (evnt PVG, PEK eller HKG ) og så billigbillett videre. Hvordan vil dere si sjansen er for at det dukker opp to plasser er i løpet av året? Poengbilletter går som vi vet ikke an å oppgradere og vi kan leve fint i plus én eller to veier, men da syns jeg alternativ 3 er bedre. CT + 100.000 poeng + 2.000 kr?

Alternativ 3: Betalte Go/Plus-billetter til en av nevnte destinasjoner i alt.2, som vi satser på oppgradering med. Det kommer til å koste mye poeng, men ettersom dette er en jobbtur kan vi trekke ut kronene av regnestykket. (~10.000kr) + 80-160.000 poeng?

Del denne siden