SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

  1. Salvador

    Salvador Medlem

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    175
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har ikke vært aktiv angående CT-tur siden jeg gjennomførte min siste (til Sør-Amerika i januar), og jeg holder på å snekre sammen noe nytt. Denne gang i miks av C og F til New Zealand. Før jeg ringer Tallinn i morgen, kan noen se over følgende rute, og se om det er noen skjær i sjøen? Alle leggene er funnet på united.com.

    6. jan: SK2861(A319 - Plus) BGO-CPH 0600-0720
    6. jan: AC883(A333 - Biz) CPH-YYZ 1215-1450
    6. jan: AC759(A320 - Biz) YYZ-SFO 2055-2345
    7. jan: UA917(B772 - First) SFO-AKL 2245-0855+2

    19. jan: NZ287(B789 - Biz) AKL-PVG 1805-0110+1
    20. jan: NH960(B789 - Biz) PVG-NRT 1725-2100
    21. jan: NH223(B773 - First) HND-FRA 1120-1540
    21. jan: LH916(A321 - Biz) FRA-LHR 1700-1745
    22. jan: SK506(A320 - Plus) LHR-CPH 1700-1955
    22. jan: SK2870(A321 - Plus) CPH-BGO 2100-2225

    Et par ting: grunnen til den tungvinte ruten til London på hjemreisen er fordi jeg tenker å avslutte reisen der med blant annet fotballkamp og konsert (jeg tenker altså å skippe de to siste leggene til CPH og BGO, derfor jeg har valgt nesten 24t layover i London, slik at jeg kan få ut bagasjen). Ellers er det 10 legs. På sist CT fikk jeg lov til 9 legs, no questions asked. Jeg er derimot forberedt på å starte/avslutte reisen i CPH hvis det må til.
    Utenom dette, noe jeg ikke kommer til å få lov til? Det er visse regler med transittsoner, antall stopp i hver sone etc? Disse reglene har jeg ikke helt oversikt over. Det er ei heller en optimal routing som dere kanskje er enig i, men hovedpoenget er å locke inn F-turene med United og ANA, og satse på at bedre connections dukker opp (LH F f.eks. :D). På forhånd takk!
     
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,376
    Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Sorry mac, her er det grunnstøting i høy hastighet..
    Du har følgende som avviker fra reglene:
    - 10 segment, skal i utgangspunktet kun være 8
    - Flere stopp i transittsone
    - Flere transittsoner

    Du må nok dessverre tilbake til tegnebrettet her...
     
  3. Salvador

    Salvador Medlem

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    175
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for raskt svar. Angående 10 legs, som jeg skrev i posten min, lar det seg løse med å kutte BGO-CPH/CPH-BGO. Men jeg fikk altså lov til 9 legs sist gang, og tenkte derfor å prøve med 10 denne gang.
    Det var dette med transittsonene jeg var redd for ja.. Kan du peke ut hvilke av leggene som utgjør problemene, og så skal jeg se om jeg kan ordne noe. Er det helt uaktuelt å fly via Nord-Amerika ene veien, og via Asia andre veien?
     
  4. Salvador

    Salvador Medlem

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    175
    Bonuspoeng:
    43
    Det er altså ikke lov å stoppe i både YYZ og SFO ene veien, og ikke i PVG og TYO andre veien? Hadde kun fått lov til ett stopp? Jeg kan blant annet fly NZ-økonomi AKL-NRT hvis det hjelper (og selvsagt håpe at biz slippes), eller er det ikke lov å blande inn økonomi-legs?
     
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,376
    Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Ja


    Regelen sier du kun kan ha et stopp i transittsone. Og du må bruke samme sone begge veier.
     
  6. Salvador

    Salvador Medlem

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    175
    Bonuspoeng:
    43
    Okey, takk igjen for raskt svar. Siden det er såpass mye forskjellig fra agentene, er det vits i å prøve? Prøve med at det ikke finnes noen mulighet for å transitte via samme sone begge veier, på de datoene jeg ønsker?
     
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,376
    Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Nei. Problemet her er sonene. Kommer ikke til å gå igjenom systemet på riktig måte.
     
  8. Salvador

    Salvador Medlem

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    175
    Bonuspoeng:
    43
    Fant nå følgende, og har revidert routingen:
    6. jan: SK2861(A319 - Plus) BGO-CPH 0600-0720
    6. jan: AC883(A333 - Biz) CPH-YYZ 1215-1450
    6. jan: AC759(A320 - Biz) YYZ-SFO 2055-2345
    7. jan: UA917(B772 - First) SFO-AKL 2245-0855+2

    20. jan: UA916(B772 - First) AKL-SFO 1510-0630
    20. jan: UA479(B739 - First) SFO-LAX 0838-1018
    20. jan: NZ2(B773 - Biz) LAX-LHR 1610-1040+1

    + ett eller to legs til CPH og Bergen hvis tillatt.

    Nå er vi nede i kun ett problem? Og det er at jeg har to stopp i Nord-Amerika begge veier, som er en transittsone?
     
  9. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,843
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Du kan gjører følgende om målet er AKL:
    Europa-SFO-AKL og samme på returen.
    Europa-PVG-AKL og AKL-PEK-Europa.(PVG og PEK er i samme sone)
    Europa-BKK-AKL og AKL-SIN-Europa. (BKK og SIN i samme sone).
    Vi tippe at 4 legg med Thai F er det som blir lettest å finne.
     
    Salvador and Are like this.
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,376
    Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Tror ikke du får til en reise som ender i LHR.
    Du kan nok få til at den ender i CPH, ser ingen poeng i å la den gå videre til BGO med mindre du absolutt må.


    Dette blir jo litt som å si at jeg skal ikke drepe tre mennesker lenger, bare en fyr, er det ok da? :)

    Har du mer enn ett stopp vil ikke systemet godkjenne reisen. Enkelt og greit.. Du må nok følge en av rutene som foreslås av Fredrik81. Jeg vil gjette på at via SFO kan by på problemer i seg selv fordi det er en "utradisjonell" rute.. Ikke at det er noe galt, men at noen kanskje vil være vanskelig å overtale til å i heletatt legge inn ruten.
     
  11. Salvador

    Salvador Medlem

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    175
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg er med. Dessverre nesten skrapt for Thai F i januar, litt seint ute for prime season Oseania ;) Bare veldig synd at det ikke skal godtas f.eks. LAX-SFO fordi det tilfeldigvis er i en transittsone, når det er da som må til for at det skal gå opp. Men men.
     
  12. Salvador

    Salvador Medlem

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    175
    Bonuspoeng:
    43
    Neida, og dette var ikke meningen heller, jeg mente bare at jeg skulle legge til ett eller to random legs som passet, hev de ikke med siden jeg ikke hadde søkt de opp.
     
  13. Salvador

    Salvador Medlem

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    175
    Bonuspoeng:
    43
    Hehe, joda jeg ser den, hadde bare kanskje et lite håp om at agentene kunne godtatt noe som kanskje bare strekk reglene litt, i stedet for veldig mye? ;)
    Distansemessig er det omtrent hipp som happ å fly via USA/Asia til New Zealand, så hadde syns det vært rart hvis de skulle protestert på det.
     
  14. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,843
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Det er det som er utfordringen. Jeg lurer f.eks på om de ville godta at man flyr inn i en transit sone og så tilbake til orginal sone. Det står det ikke no om, men antar at det ikke går.
    Eks: SIN-HKG-BKK-Europa. Da vil man kunne fly United F fra sin og får to F leg med Thai.
     
  15. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,843
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Beste alternativene jeg ser med to reisender til of fra AKL med et raskt søk fra FRA.
    Tur 5jan
    FRA-PEK i C med Lufthansa
    PEK-AKL i C med Air China

    Alternativt 7jan
    FRA-KIX i C med Lufthansa
    KIX-AKL i Eco med Air New Zealand.

    Retur 18jan
    AKL-PVG med Air NewZealand i C
    PVG_VIE med Austrian i C

    Alternativ 19jan
    AKL-PEK Air China i C
    PEK-FRA Air China i F Eller fra PEK-ZRH med Swiss i C

    Med 5 og 18 Jan så får dere fløyet i fire forskjellige C, der Austrian antagelig blir høydaren, Selv om 787-9 hos Air New Zealand ser ganske så grei ut den også. Hadde nok ikke lagt på alle de ekstra poengene det er for å få et leg med F.
     
    Last edited: 08. nov 2016
  16. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,376
    Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er en grusom rute med UA F.
    Har booket den selv, men er i sterk tvil.. Avreise før kl 6 om morran, og kun par timer i F.
    Har lest trip-review som ikke akkurat var hyggelig.. Mye medre å fly samme rute andre veien tror jeg.. Da flyr man i alle fall på en levlig tid av døgnet :)
     
  17. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,843
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Tror uansett de ikke godtar at man flyr slik, og da er det ikke aktuelt å tulle vekk en F flight, på 3timer 45 hos United og som du sier grytidlig, så ikke så bra ut på youtube.
     
    Last edited: 08. nov 2016
  18. Salvador

    Salvador Medlem

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    175
    Bonuspoeng:
    43
    Dette er (dessverre) omtrent det samme jeg har kommet frem til. Air China C (eller F for den sags skyld) tror jeg ikke jeg gidder. Har flydd Air China før, og besøkt loungene deres i Beijing, det er meget stusselige greier. I tillegg har de prestert å installere angle-flat på deres nye 787-900, som de bruker mellom Beijing og Auckland. Ubegripelig. Mulig noe bestilles bare for å placeholde enkelte av de ok segmentene, skulle noe bedre dukke opp.
     
    Last edited: 08. nov 2016
  19. Mr.FastTrack

    Mr.FastTrack Medlem

    Innlegg:
    173
    Likes mottatt:
    79
    Bonuspoeng:
    28
    Har opptjent en CT kun med SAS type premium. Er det mulig å fly ut til for eks. Tokyo og evt hjem igjen via Hong Kong? Forutsatt at SAS har tilgjengelige billetter?
     
  20. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    8,332
    Likes mottatt:
    24,073
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, det er i alle fall fullt mulig å booke det på sas.no
     
    Mr.FastTrack liker dette

Del denne siden