SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

  1. corvette8

    corvette8 Medlem

    Innlegg:
    74
    Likes mottatt:
    91
    Bonuspoeng:
    18
    Nei, ikke det jeg sa. Enklere forklart: I går kunne du få billetter til Tokyo 13 sept. I dag 14 sept, i morgen 15 sept. osv osv. Hvis du da skal reise f.eks 15-25 sept blir jo utreisen tilgjengelig først som bonusbillett og hvis reisen din skal vare f.eks 10 dager blir hjemreisen først lagt ut 10 dager etter utreisen.
    Var det bedre forklart?
    Hva gjør man da for å sikre seg billetter? Bestiller 15 ut og 16 hjem for så å endre til 25 når de kommer? Eller er det noe lurere å gjøre?
    mvh John
     
  2. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Du kan ikke bestille en veis med CT. Da må du desverre vente til begge er ledig og tilgjengelig. Mulig du kan ringe og bestille enveis på tlf uten CT og senere koble på en retur. Har ingen erfaring desverre.
    Men bilettene blir vel ikke så fort revet vekk at det er et problem når du snakker om 11 mnd fram i tid? Eller. :eek:
     
  3. corvette8

    corvette8 Medlem

    Innlegg:
    74
    Likes mottatt:
    91
    Bonuspoeng:
    18
    Hehe, jeg skjønner at jeg er dårlig til å forklare.....
    Prøver igjen: Nei, ikke enveis. Ut 15nde og hjem 16nde for så å endre hjemreisen 8 dager senere når 25te legges ut....
    Og jo, billetter rives nok fort bort 11 mnd frem når det er f.eks lør/lør i høstferien...
    mvh John
     
  4. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Het er svaret ja. Du kan bestille ut feks 1 og retur 3. For deretter og endre retur til 10 eller lignende for 150nok per pers med CT..
    Merk at du kun kan endre inntil 24 timer før avreise. Men dette blir nok ikke et problem for deg om dette er 11 mnd fram i tid ;)
     
  5. corvette8

    corvette8 Medlem

    Innlegg:
    74
    Likes mottatt:
    91
    Bonuspoeng:
    18
    Takk, var det jeg trodde!
    mvh John
     
  6. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    903
    Likes mottatt:
    294
    Bonuspoeng:
    63
    Betyr dette at jeg bare har en CT om bare en vises på sas.no? Skal ha en fra i fjor og en fra i år, men kan jeg da være offer for at jeg i for brukte den som var opptjent i 2015 og ikke i 2014?
     
  7. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,930
    Likes mottatt:
    6,750
    Bonuspoeng:
    183
    Hvist det kan være tilfellet, er jeg i samme båt....
     
  8. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, sas.no viser aldri mer en 1. Men dere må ringe Tallinn for og bekrefte om dere har en eller to og når de går ut ;)
     
  9. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Noe som har en tanke rundt skatter og avgifter? Jeg betalte 3600,- for en tur i First til Sydney. Via LHR og BKK på vei ned og BKK og FRA tilbake. Hadde forventet litt mindre.
     
  10. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Betalte just 3200 KRS-OSL-FRA-ICN og retur så høres ikke galt ut. Syns og det var litt mye, men ringte og doblesjekket med dem. og de påstod det var riktig.
     
    kosvines liker dette
  11. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Ok, det var nytt for meg. Tidligare så viste vel begge to?
    Oppfølgingsspørsmål: Det er framleis slik at på sas.no så er det mogleg å bestille ein SAS-award med CT i 2017, sjølv om CT går ut 31. desember 2016?
     
  12. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har aldri sett to selv om jeg hadde det. Men mulig jeg tar feil. ang utgått CT har jeg ikke nylig gjort dette så kan ikke verifisere desverre :(
     
  13. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Kan de ikke sende en breakdown av skatter og avgifter på mail?
     
  14. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    De gjorde det på tlf og da hørtes det riktig ut med 2000 Ish i fuel tur retur og ca 1000 i andre fees osv. nye seteavgiften gir jo feks nesten 200 kr ekstra :(
     
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Hadde du booket for 6 mnd siden hadde du måttet ut med 5-6000 kr, så 3600 er nok helt greit :)
    Du betaler alle flyplassavgifter + 116€ i fuel per billett.
     
    kosvines and Fredrik81 like this.
  16. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Må man bruke transit zonenen begge veier?
    Eks : FRA-ICN-NRT
    Retur NRT-SIN-IST
    På vei inn bruker jeg ikke en transit zonen, siden ICN ligger i samme zone som NRT. Eller må man på død og liv bruke den begge veier. Skjønner at man må bruke samme zonen, om man må bruke det begge veier.
     
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Mange har booket uten å bruke transittsone i begge retninger, men noen har også fått nei.
    Her ville jeg bare forsøkt og sett.
    Sier de nei, så noterer du bare navnet og ringer opp igjen senere og finner en annen agent :)
     
    Thomas123 and Fredrik81 like this.
  18. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Tenkte å prøve meg på denne bookinga i morgon: BGO-OSL-FRA-ICN-NRT/HND-MNL-IST-OSL-BGO.

    Nokon som har tru på at den går gjennom?
    Kjem litt under same problemstillinga som @Fredrik81 har.
    I tillegg så finnes det vel ein regel som seier at ein skal nytta direkte flights mellom to soner hvis mogleg, betyr det i så fall at einaste gyldige routinga frå Europa er IST-MNL?
     
  19. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Etter et Are skriver så er det jo håp. Og bare notere ned navnet førts og prøve på nytt :) Til du treffer den rette. Hvor står disse reglene, og hvilke flyplasser som hører til hvilke soner. Står ikke noe i CT reglementet som jeg har.
     
  20. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    https://www.flysas.com/en/eurobonus/point-charts/star-alliance-points-chart/

    I mitt tilfelle er Sør-Korea og Japan i Far East Asia, medan Filippinene er i South East Asia, sjølv om poengsummen er den same.
     
    Fredrik81 liker dette

Del denne siden