Hvis du f.eks blir forsinket med Lufthansa pga streiken så er det lite eller ingen hjelp du får fra lufthansa om du skal videre med annet selskap. Da må du ringe Tallin. Du har da i praksis kun tilgjengelig de award billettene som ligger ute, og da ender du for opp med Eco. Dette er ikke basert på egen erfaring, men etter å ha lest om andre som har fått problem. Det blir uansett en vurdering du må ta. Skal du f.eks fly videre i F så er det kanskje dumt å ta sjangsen, men dersom du kun skal fly et kort strekk etterpå så er det kanskje verdt å ta en sjangs.
Hei, Mener å ha lest her inne at flere har kjøpt Eurobonus-billett med CT og open-jaw? Ringte Tallinn, og ville ha tur SVG - BOG med retur HAV - SVG. Både Bogota og Havanna er i samme sone (ref. tabellen på sas.no). Dama i Tallinn sa at open jaw ikke er mulig når man reiser med Star Alliance og bruker CT. Fant ingenting om dette i vilkårene for bruk av CT. Orket riktignok ikke å lese disse veldig grundig. Kan noen bekrefte eller avkrefte? EDIT: Ser flere som skriver både bekreftende og avkreftende til dette på forumet. Antar at det ikke er mulig med open jaw og CT, men tror dere et alternativ kan være å bestille SVG - BOG - HAV t/r, og ikke benytte seg av flighten mellom BOG - HAV? Eller vil hjemturen HAV - BOG - SVG bli kansellert da?
Per dags dato er ikke open jaw tillatt. Det har vært snakk om at det skal komme fra neste år, men intill AmEx kommer med nye retningslinjer så er det ikke mulig med CT. Ja, du risikerer at hjemturen blir kansellert hvis ikke du benytter deg av første segment.
Takker for svar! Mener du da 100% av hele første segment? Jeg tenker eventuelt å benytte meg av hele utreisen, bortsett fra siste leg. Altså ikke benytte meg av flighten i fet skrift: SVG - LHR - BOG - HAV Vil dette også kunne resultere i kansellert hjemreise?
Punkt 18. Utreise og hjemreise må starte og slutte på samme flyplass og gjennomføres før utløpsdato på Companion Ticket. Det som er synd er at dette kun gjender Norge, har du kort fra Sverige så er det lov med open-jaw.
Jeg vil tro at det går greit, men er en viss risiko for at det går galt. Tror ikke jeg ville tatt sjansen, med mindre det er bekreftet på forhånd.
Hei dere! Et spørmål her: Jeg har en CT som er brukt på følgende reise neste år(UT 26/6): BGO-CPH-(SK2665), CPH-YYZ(AC883), YYZ-SJO (AV 827) alt i I klasse. Utfordringen min er å finne en så lang som mulig reise hjem igjen fra SJO (i ett legg til Europa). Jeg har foreløpig booket SJO-YYX-CPH-BGO 18 JULI men vil helst ha noe godt og lang tra mellom/sør-amerika hjem igjen. LH har ikke lagt ut noe som jeg kan se enda i I klasse eller F. Noen tips og tricks?
Heisann. Er ny på forumet her, kan noen si meg om det er mulig å få en CT som er gyldig til å reise feks. til Australia? Har noe familie som har flyttet dit, så trenger en god plan for å ikke bli helt ribbet her på sikt. Jeg har kun premium-kort.
Da må du skaffe deg "EuroBonus Platinum American Express® Card"(1700Kr per år). CT brukers forøvrig sammen med poeng. Og har du nok av disse så kan du fly uten CT også. Når det er sagt så finnes det kampanjer i løp av et år som kan gi det en overkommelig pris i eco ned til Australia. https://www.sas.no/eurobonus/point-charts/sas-points-charts/ Her kan du se at det vil koste 120 000 poeng og med CT 60 000poeng. Tror det er relativt får her inne som ville sagt at dette er et godt kjøp. Og kravet til å få kortet er rimelig høyt med tanke på inntekt. Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for premium kortet til SAS og fløyet Buisness ned til HKG (CT+50 000poeng). Og heller set om du finner noe billig eco derfra. Da kan du legge et par dagers stop i HKG begge veien, og turen blir ikke like hard som om du flyr eco hele veien direkt.
Ok, så du vil anbefale å holde utkikk etter eco-billetter heller? Hmm.. Da må jeg se om vi kan få kloa i det Platinum-kortet. Jeg spurte kundeservice om det var noe spesielle inntektskrav for å få det, og da sa de bare at de tok en helhetsvurdering. Edit: Da får jeg holde utkikk etter noen gode billetter, 120 000 poeng hørtes mye ut ja.
Du må handle varer for 100 000kr i løp av et kalender år for å få CT, om du tror det er overkommelig så kjør på med det beste kortet du kan, men husk at bruken av Amex er mer begrenset i forhold til Visa/Mastercard. Og det er lurt å vente slik at kortet gjeller fra 1.1.2017. For gebyret er per kalender år og du klarer neppe å dra kortet for 100 000kr på en mnd. Hvis du får kommer deg ned til HKG så finnes det bliletter med f.eks AirAsia ned til Sydney fra ca 3500kr. Tar du ikke et lengre stopp i HKG så ville jeg nok heller gått for en gjennom gående billett, og sett etter kampanjer og tilbud. Skal du reise i Jule/sommerferien så er nok kampanjene færre og dårligere. Award billetter kan det også vær færre av i høysesong.
100.000 i løpet av ett år skal gå lekende lett.. Jeg venter til neste år med å søke om det Platinum-kortet, har en del kanaler jeg kan benytte gjennom jobben for å tjene opp mer poeng da
@Fredrik81 er du sikker på dette. tror han betaler 1700 i "dag" og 1700 etter et helt år? Så ville ikke ventet med og søke om jeg var deg om jeg har rett
Er det ikke slik at SAS Amex Platinum er gyldig fra den datoen du bestiller kortet og 1 år fremover og ikke per kalenderår? Så hvis noen bestiller i dag 29/11-16 så er neste faktura for årsavgift 29/11-17? Hvordan er det med kjøp jeg gjør i slutten av desember, f. eks 29 desember. Disse regnes med i 2016 ikke sant? Det har ikke noe å si at fakturaen betales i 2017?
Mitt amex og mastercard har hvertfall begge utløp i 03/17 og dette er vel 3mnd etter min eurobonus opptjeningsperiode. hbis du kjøper noe i desember går dette på 2016 CT ikke 2017 selv om fakturaen forfaller da
Men vær obs på at det må være belastet i 2016. Å bestille noe på nettet 31.12 er ikke noe sjakktrekk for redde CTen.