SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. Eriksan

Eriksan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    344
    Bonuspoeng:
    63
    SAS har et O&D system (origin and destination), dvs at tilgjengeligheten på segmentene er avhengig av reisens O&D. Når du søker opp tilgjengelighet på united.com og sas.no søker du point-to-point, men når Tallinn søker dette fra din booking vil det være en annen O&D som kan gi en annen tilgjengelighet. Det kan være en forklaring, point of sale kan være en annen.

kosvines liker dette
  2. TomF66

TomF66 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,345
    Bonuspoeng:
    113
    Har vært borte i det samme selv. På hjemreise bonustur fra Bangkok via Frankfurt hadde jeg fått seter FRA-CPH-OSL. Fant hele tiden ledige seter både med LH og SK direkte FRA-OSL, men de fra Tallinn fant dem ikke. Virker veldig rart, men det er mulig det er forskjell på å se på et spesikt segment vs en hel reise (uten at jeg skjønner hvorfor).

Vi endte med å måtte ta turen via CPH.

kosvines liker dette
  3. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    Leste om en tidligere som hadde klart å få booket en av disse setene på sas.no og så klarte vedkommende i Tallinn å hente opp dette setet og legge det inn i CT-turen.

Det er riktig at det avviker på tilgjengeligheten om man har en lang eller kort reise. Eksempelvis finner Tallinn ofte C-seter på LH OSL-FRA i tilknytning til F-langtur, selv om det ikke finnes OSL-FRA ledig..
    Jeg booket f.eks. KRS-OSL-KNN i A her for en stund siden, da fantes det ikke et eneste sete i A fra OSL-KKN,
    Dette handler i prinsippet om markedssegmentering, men er klart at det er svært uforutsigbart..

Insomnia4u and kosvines like this.
  4. SudCaravelle

SudCaravelle Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Heisann – jeg har bare snoket på dette forumet i lengre tid og fått ekstremt mange gode ideer – takk. Nå er jeg skuffet her og trenger litt hjelp.. Poengene og CTen ligger klare og jeg skal da til å booke tur til Las Vegas for fattern (som feirer 70) og meg (Rod Steward spiller 1 april og jeg tenker 31MAR-03APR.)

Jeg ringte SAS i Litauen og der møtte jeg en overraskende sur jente (sist gang jeg booket poeng-reise (2012) så var det en grisehyggelig godt voksen norsk SAS dame som var svært flink.

Hun mente det var overhodet ingen ledige award billetter på noen som helst måte hverken med Lufthansa, SWISS, UA, Air Cannada hverken i økonomi, business eller første… Heller ikke pluss minus tre dager i noen ende.. Helt tomt. Jeg spurte om hun var helt sikker og da ble hun sur og spurte «do you think I am lying?»

Hva er det som skjer? Jeg vet SAS har faktisk masse ledig i C for disse dagene.. Men håpet på LH.

Hva gjør jeg feil? Må jeg booke senere? Bær jeg booke SAS flighten og leie bil fra LAX og håpe på at jeg kan booke om til LH senere?

Hjelp

5. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,723
    Bonuspoeng:
    113
    prøv evt å søke opp leg for leg på United.com f.eks FRA/MUC/CDG/LHR - SFO/LAX/EWR, så snart du finner en Routing som passer der kan du søke opp de siste legs enkeltvis. noter flynumrene og ring deretter til Tallinn og be de søke opp leg for leg. husk at det er saver award som skal være tilgjengelig

6. Are

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    Er 99% sikker på at det skal la seg gjøre på en eller annen måte å booke noe i denne perioden.
    Reglene for award er såpass greie at du kan sy sammen mye rart, men det kan fort ta litt tid å få finne det da man må begynne å søke opp strekke for strekke frem til man finner en match som funker. Da med under 24 timer stopp på hver flyplass. Har du bare fredag-> søndag blir det også en svært kort tidsområde så det er mulig det gjør det kronglete..

7. SudCaravelle

SudCaravelle Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Takk for svar.. Men i "gamle dager" så hjalp jo disse deg i å bygge opp disse strekkene og lage en fin tur. Går det an å ringe noen andre en de i Tallin?

8. Are

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ingen andre som kan booke CT enn Tallinn. Det finnes andre tjenester som hjelper deg å finne billetter, men det koster litt.
    Har søkt litt rundt og ser at det er svært dårlig med seter til LAS i helgene, tyder på at de slipper lite award fredag og lørdag. Antakeligvis klarer de å fylle setene uansett :)

Men det er jo alltid mulig å ringe på nytt, agent-rullette som det så fint heter :)

9. Chrisbgg

Chrisbgg Veteran

Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Et alternativ er jo å fly LAX, og ta en relativt OK kjøretur til LAS V.. til tider noe ensformig.. men spennende når en skimter vegas borti ørkenen der..

Kanskje litt mye kjøring for 4 dager, men samtidig er jo vegas best på korte turer.. ;)

C

10. kosvines

kosvines Senior Medlem

Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Ser ut som det er ledig i økonomi (men da kan en like godt kjøpe cash), men ser helt utilgjengelig ut ved første søk i andre kabiner. Men som sagt, mulig det blir lettere å søke opp per segment. Men da krever det litt arbeid selv.

Tror jeg hadde satset på en tur til en annen by, og så eventuelt ta en liten kjøretur. Ser ikke ut som det finnes awardseter tilgjengelig til Vegas med mellomlandinger i USA heller.

11. Are

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    Burde finne C til USA og så heller leve med Y på siste strekket. Eventuelt forsøke å forhandle i gaten :)

12. Robamu

Robamu EBG, CCC, GHA Platinum, Choice PLA

Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    Er det noe feil med å booke denne Business turen med CT så lenge jeg holder meg under 24 timers regelen?

OSL-BRU-JFK-ICN-BKK-TYO-LAX-ZRH-OSL

BKK som destinasjon :)

13. kosvines

kosvines Senior Medlem

Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Det funker ikke. Transitsone blir da USA, og derfra må neste destinasjon være endesone. Sør-Korea er ikke i samme sone som Thailand, så da blir det 2 transitsoner i ditt forslag, og det er ikke tillatt.

14. kosvines

kosvines Senior Medlem

Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Skal du til Thailand så må du fly direkte fra USA. Eventuell fly direkte fra Europa til Japan/Sør-Korea og så til Thailand. Det skal i utgangspunktet fungere.

bighc liker dette
  15. nix031

nix031 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    57
    Bonuspoeng:
    13
    Hej, har lite undringar runt CT. Jag har beställt ct svg - ord i oktober. Det är min första ct, den gäller endast sas metall och i business class. Nu är Chicago vår plan B, helst vill vi ändra till Tokyo i samma period sept / oktober. Men tillgången på sas i business =0 per idag. Vad är erfarenheten med att det öppnar sig två platser ila vinter /våren? Lägger sas generellt inte ut mer biljetter, utan måste man hoppas på andra som avbokar?

16. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,168
    Bonuspoeng:
    113
    Erfaringsmessig er at de legger ut innimellom 2-3 mnd før. Lurt og følge med og deretter bytte om noe åpner seg ;)

nix031 liker dette
  17. Robamu

Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    Hva med å fly Europa-USA-BKK-SIN?
    BKK er jo i samme sone som SIN

18. kosvines

kosvines Senior Medlem

Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Så langt jeg vet, så skal det være mulig.

19. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Problemet er å finne billetter. Eneste jeg har sett ut fra USA til ASIA er via ICN og Tokyo i F eller med EVA(C) til TPE.

20. Robamu

Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    Ja ser det. Må vel reise Europa-Asia-Sør Øst asia. Kommer ikke til sør øst asia via USA ser det ut til. Det får bli BKK på neste CT da :)

Del denne siden