SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

  1. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Man får to, men det hjelper ikke hvis gaten ikke tar i mot bagasje lengre ;)
     
  2. LosTacos

    LosTacos Nytt Medlem

    Innlegg:
    24
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Er jeg for tidlig ute om jeg er på jakt etter business CT billett med avreise i midten av november med retur i desember? Finner kun SAS plus billetter... Gjelder da til enten vestkysten eller østkysten i uniten.
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    I regelen bør man sjekke 330 dager før. Da kan det hende det legges ut.
    Deretter er det vilkårlig fram til avreise.
     
    LosTacos liker dette
  4. Skoesp

    Skoesp Nytt Medlem

    Innlegg:
    38
    Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    8
    Et rookie-spørsmål; Er det begrensninger for hvor lang tid det går mellom utreise/hjemreise? Forutsatt at hjemreise skjer før CT utløper? Eks, kan man dra på 20 dagers ferie med CT?
     
  5. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Eg finn ingen reglar rundt dette hverken i CT-reglementet eller i EB-reglementet, som betyr at du kan ha så lang reise du vil, så lenge den er mogleg å booke og heimreise er før utløp av CT.
     
    Travellingalf and Skoesp like this.
  6. dkvt

    dkvt EBD

    Innlegg:
    136
    Likes mottatt:
    373
    Bonuspoeng:
    63
    Er det i det hele tatt mulig å få 4 stk billetter i F? Og hvis mulig, hvilke ruter er det mest sannsynlig at dette kan oppnås på?

    Takker for hjelpen. Første fase CT planlegging i gang :)
     
  7. hjgrosvold

    hjgrosvold Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei folkens! Første innlegg her, men har vært aktiv leser en god stund. Skal nå bestille tur med CT for samboer og meg (er AMEX EB Plat) og har et par spm ang. regelverket for CT. Planen er tur til Florida/California i siste halvdel av juni for å vise frem gamle trakter i Florida i 2 uker og deretter besøke samboers tidl. vertsfamilie i CA. Ønsker å kunne bruke CT på hele turen, og har derfor lest meg opp på regelverket ang. open jaw og 24-stopover, men blir ikke helt klok på hvilke muligheter vi har. Skal sjekke ANA etterhvert selvfølgelig, men ser allerede nå at UA har ledige plasser på Polaris first på de aktuelle datoene.

    1. Det perfekte ville vært first med LH og UA med denne ruten...15. juni: OSL-TPA, 29. juni: MIA-SFO og 7.juli: SFO-OSL. Slik jeg har lest regelverket er ikke dette mulig da man kun kan ha inntil 24-timers stopover. Korrekt?
    2. Hva med å bestille OSL-TPA og SFO-OSL og heller kjøpe billett MIA/MCO-SFO/LAX, er det lov, dvs open jaw?
    3. Også, hvis man får til en rute og flyr med f.eks Lufthansa i biz, er det mulig å ringe AMEX og booke om når LH åpner for first awards 2-3 uker før avreise (sett at det er mulig på diverse forum).
    FRA-TPA har ikke first, så kan godt ta mellomlanding i f.eks ORD eller EWR.
    Alternativet er jo å fly LH biz hele veien eller UA Polaris First, men blir jo ikke helt det samme og FCT i Frankfurt ville vært helt greit. Takker for innspill og mulige løsninger!
     
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    1. Stemmer, det går ikke.
    2. Det går antakeligvis ikke. Open-jaw er i mot CT-reglene i Norge. Det er dog ingen systemteknisk sperre, så det er jo lov å spørre.
    3. Lufthansa slipper F seter 14 dager før avreise.

    Løsningen her er nok å fly til en av byene og kjøpe tur/retur derfra til den andre. Jeg ville booket Swiss eller Austrian til USA om ikke United F var tilgjengelig i begge retninger. Viktig at du flyr en strekke med god tilgjengelighet på F på utreisen. Eks via NYC er det mange F muligheter, ettersom det går 4-5 daglige med LH.
    Book uansett en reise du er fornøyd med i tilfelle du ikke finner lufthansa.
     
  9. hjgrosvold

    hjgrosvold Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Løsningen her er nok å fly til en av byene og kjøpe tur/retur derfra til den andre. Jeg ville booket Swiss eller Austrian til USA om ikke United F var tilgjengelig i begge retninger. Viktig at du flyr en strekke med god tilgjengelighet på F på utreisen. Eks via NYC er det mange F muligheter, ettersom det går 4-5 daglige med LH.
    Book uansett en reise du er fornøyd med i tilfelle du ikke finner lufthansa.[/QUOTE]

    Takk for raskt og informativt svar! Mistenkte at det ikke er lov å gjøre på den måten jeg planla ja. Da blir det nok OSL-TPA-OSL eller OSL-SFO-OSL + kjøpte billetter for resten. Ender nok opp med ny CT ila 2017 også, så får heller gå for en mer avansert CT-rute neste år;-)

    En liten ting til, ikke noe problem å først booke f.eks OSL-TPA-OSL med United i F, og så ev. booke om til LH F hvis det åpner seg noe 2 uker før avreise? Eller er det noen begrensninger der?
     
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ikke noe problem. Så lenge ruta har F vel og merke?;)
     
  11. asc

    asc Medlem

    Innlegg:
    132
    Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Angående den lille usikkerheten om man MÅ innom transittsonen begge veier, fikk jeg hvertfall booket følgende til to pers i dag:

    OSL-FRA: LH C
    FRA-ICN: OZ F (A380)
    ICN-MNL: OZ C

    MNL-SIN: SQ C
    SIN-BKK: SQ C
    BKK-FRA TG F (A380)
    FRA-OSL: LH C

    Ikke innom Far East Asia på returen med andre ord.

    Ellers må man jo prøve noe annet enn LH F innimellom også :D Ser forøvrig ut som OZ tar A380'n av FRA-ICN fra november igjen, så vil man prøve suitene må man kanskje hive seg rundt.
     
    Are and Upsaker like this.
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Fint at du kommer med dette.
    Jeg tror nok dessverre at det var agenten som @RoadKing snakket med som var problemet og ikke routingen i seg selv..
     
    asc and RoadKing like this.
  13. mediaflyer

    mediaflyer Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei!

    Relativt ny i bonus gamet så satser på at noen kan hjelpe meg her.

    Jeg har litt over 100 000 poeng og CT med Amex Premium. I den forbindelse så er jeg på jakt etter to business billetter med SAS. Foreløpig så har jeg ikke hatt noen napp selv om jeg er meget fleksibel på dato, så derfor lurer jeg på om fremgangsmåten min er optimal:

    - Hva er beste strategi for å faktisk få tak i billetter på langdistanse, typ Tokyo, New York, Hong Kong? Må man bare tråle igjennom SAS hver dag til det dukker opp noe?

    Kan også nevne at jeg har fått meg Platinum nå så det kan være en idé og vente 1 år og bygge ny CT.

    All hjelp mottas med stor takk :)
     
  14. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Søk 330 dager fremover eller kjøp tilgang til expertflyer for å sette opp varsel på diverse flights. :)
     
    mediaflyer liker dette
  15. Stigoo

    Stigoo Medlem

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    164
    Bonuspoeng:
    33
    Som "nybegynner" lurer eg på kvar eg Finn informasjon om dei ulike sonene som det blir snakka om?
    Finst det kart som viser sonene og nettet av "a" ruter.
    Korleis er mogelegheitene for CT til sør amerika?

    På forhand takk
     
  16. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    https://www.sas.no/eurobonus/point-charts/sas-points-charts/

    Se så på Spend Chart Star Alliance.
    Da ser du fullpris på de forskjellige destinasjonene.
    Med CT blir poengprisen 50% av dette for en billett.
     
  17. Stigoo

    Stigoo Medlem

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    164
    Bonuspoeng:
    33
    Eg forstår det slik at det kan vera 8 segment.
    Kan Tilknyting i Norge eller Skandinavia Komme i tillegg?
    Er det reglar for antall stopp i ei sone?
    Andre krav reglar enn det som står under speed chart?
    Eg føler dei er litt overfladiske.
    Er det selskap i alliansen som er utmerker seg som vanskelig å finna plassar på?
     
  18. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Ca 8 segment... Går gjerne med 9 også, tilknytning er en del av reisen så det teller med i segmentene osv etc.
    Antall stopp i utgående og ankomstsone er ikke trengt regulert, antall stopp i transittsone skal være og kan kun være ett.
    Det er relativt lite regler for bonusreiser, det er det som gjør det så fantastisk :)
    Det som utmerker seg spesielt er Singapore First og Business og Swiss First. Disse får du ikke med mindre det er noe feil et sted.
    Lufthansa First kan kun bookes 14 dager før avreise.
    Ellers er "alt" tilgjengelig, dog i begrenset antall. Eksempelvis Air New Zealand er vanskelig å få gode business seter. ANA First til/fra Europa.
    Bildet er dog alt for komplekst til å komme med mer spesifikke detaljer :)
     
    Sindre and Stigoo like this.
  19. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,219
    Likes mottatt:
    5,395
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er også nybegynner og booket min første CT i romjulen. SAS C OSL-EWR, flyr om to uker, gleder meg stort. Da jeg søkte var det ganske mye å finne nå i vinter, og seint til høsten, veldig lite i mellom.

    Jeg brukte united sin søkemotor og bestilte på nett rett fra sas. Ikke optimal utnyttelse av CT, men tenkte det var et greit sted å begynne for en som stort sett ikke har flydd annet enn turist før, og fruen verdsetter tid i NYC også, så da er det greit å begrense til ett leg. Så får åtte leg med F være en langsiktig plan når ungene passer seg selv og man har blitt hektet:)
     
  20. Shanker

    Shanker Medlem

    Innlegg:
    69
    Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    33
    Det er akkurat nå 4 ledige i Lufthansa F MUC-HKG, 27. og 28. januar. Bare å booke, og gå rett fra flyet til Chinese New Year-feiring :D

    Hvor vanlig dette er, og hvilke ruter det forekommer på, vet jeg ikke noe om. Jeg oppdaget denne fordi MUC-HKG er en rute jeg har holdt under oppsikt
     

Del denne siden