Jeg har en Ø i navnet mitt (Hølmen) Navnet ligger inne på min bruker på SAS.no (og i app), og jeg bruker dette som ferdig utfylt når jeg bestiller billetter. Tidligere ble denne alltid til OE (Hoelmen) når jeg bestilte billetter hos SAS, nå blir den "oversatt" til bare O (Holmen). Noen andre som har lagt merke til dette? Når jeg bestiller Star Alliance bonusreiser, så blir Ø til OE. Jeg har ikke hatt noen problemer med å reise med billetter med bare O, så det er sagt.
Jeg la merke til det samme på en booking nylig hvor Ø var blitt til O og ikke OE som har vært det vanlige for meg. Lurte på om det var noe jeg hadde gjort annerledes, men da er det ikke det. Dette var på en Star Alliance booking.
Merkelig. Jeg sende en epost til SAS og spør hva de tenker om saken. (Forventer ikke noe intelligent svar. )
Ø-en min har har også endt opp som O på nye bookinger. Sist jeg reiste med O (og ikke OE, som i den maskinlesbare delen av passet) måtte jeg innom skranke pga. trøbbel med registrering av API etter scanning av pass. EB-statusen falt også ut ved innsjekk pga. mismatch mellom navn i billett og profil, men ble liggende inne etter ny registrering.
Jeg endret navnet mitt fra Ø til OE hos SAS for mange år siden og har ikke angret, eller hatt problemer, siden. Bruker konsekvent OE utenfor Norge.
Det er kanskje den enkleste løsningen ja.. Tror jeg må endre navn, så alt blir litt enklere. 5 navn og norske bokstaver gjør det mer komplisert enn nødvendig.
Kanskje der årsaken ligger, med så mange navn blir det mye som skal ha plass, og da sparer man et tegn på å kutte ut E når Ø gjøres om.
Nå går det i sirup på alle sitene til sas. Sas.se, flysas.com etc… Feil ved bestilling også… Schwarte!
Jeg fikk faktisk en utfordring med at Ø ble til O på en SAS bonus billett til USA da jeg skulle sjekke inn. Online check-in gikk ikke, sikker fordi navnet ikke matchet passet. På innsjekken så funket heller ikke innsjekkingsmaskinen, sikker pga passet der også. Så ville ikke en Widerøe ansatt sjekke meg inn manuelt, det turte han ikke og han kunne fortelle meg at dette kunne de få titusenvis i bot for å gjøre i verste fall. Det at jeg hadde Ø i navnet men O billetten mente han var feil navn i booking og anbefalte meg å ringe inn til SAS for å endre navnet mot betaling. Så han sjekket med kun inn til OSL, hvor jeg så på OSL snakket med en SAS ansatt i innsjekk og vips hun fikset dette på 1 minutt og sa at dette har de hele tiden nå og det er ingen problem. Vel, hadde jeg hatt bagasje å sjekke inn så hadde jeg vel ikke fått den sjekket inn hele veien vil jeg tro. Ganske så klønete greier av SAS dette, når man hadde et velfungerende Ø=OE system i alle de år tidligere. Nokså relevant her i Norge vil jeg si at dette funker.
Diamantmailen ordnet «name correction» (fra O til OE) på F&F-booking til SFO uten diskusjon. Avgang 0700 fra OSL, så fint om online check-in fungerer.
Prøver å booke en Star Alliance bonusreise, men blir bare logget ut fra sas.no. I appen får jeg beskjed om det "ikke er en pågående sesjon med denne brukeren" eller noe sånt.. Noen andre som opplever problemer nå?
Sendte mail til sas om dette med Ø/OE/O, og fikk dette svaret: Så da tolker jeg det til at SAS tar ansvaret, dersom det ikke funker å ha O i billetten, når det står OE i passet. (Men jeg er ikke overbevist)
Noen andre som har fått opp denne feilmeldingen i dag? "Noe gikk galt når du forsøkte å bekrefte dine Eurobonus-poeng. Vennligst ring kundeservice."
Den får jeg opp hver dag. Ofte hvis jeg har booket en billett, og så søker opp en ny. Da vil den ikke. Må ligge ut og inn igjen for å få kontakt.
Aaargghhh! Forsøker å booke en AGP-OSL (betalt reise) via profil (I Chrome) med alle vanlige innloggingsdata (EBD-profil) og det kommer repetetivt opp "Please enter your frequent flyer provider code." Har forsøkt å fjerne Prefix, logget ut/inn, men samme loop hele tiden.