SAS kundeservice, historier fra virkeligheten

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av RoadKing, 07. febr 2022.

1. Nurse82

Nurse82 EBD, Hilton diamond

Likes mottatt:
    987
    Bonuspoeng:
    93
    I forrige uke fikk jeg plutselig tilsendt nye billetter til en poengreise i mars neste år. Flight fra FRA-HND med Lufthansa var flyttet 4 timer frem, noe som medførte at tilslutningsfly var endret til melkerute, og avreise var flyttet til kvelden før. I tillegg var alle legs i eco/go unntatt FRA-HND som fortsatt var i business, selv om det var ledig i plus/biz på alle legs. Jeg ringer inn til CT-telefonen i dag for å få endret på dette, altså gjøre turen et leg kortere og alt i plus/biz. Jeg betaler tross alt for BIZ. Kundebehandleren leter og finner ledige legs og setter meg på vent i 20 min. Kommer så tilbake og sier at hun ser fra den 19/10 at jeg har ringt inn og endret denne gratis allerede. Det har jeg ikke gjort, men nye billetter kom plutselig bare inn i min innboks, og jeg hadde ingenting med disse endringene å gjøre. Hun sier jeg kan endre, men må da betale endringsgebyr og evt. økning i skatter/avgifter. Jeg spør hva det koster og hun sier hun må sende det til manuell behandling og vil deretter ringe meg denne uken eller neste uken for å følge det opp!!!! Hva skal man si til sånt???

cooolcatz, Eddie47 and markus like this.
  2. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    873,706
    Bonuspoeng:
    293
    Hun ringer ikke .. du må følge opp selv!

3. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,904
    Bonuspoeng:
    293
    Har en booking med hjemreise KIX-HND-BKK ++ med ANA.
    Fikk mail fra AF at TG hadde en direkterute KIX-BKK med ledig sete i F =)
    Ringte SAS og første agent kunne ikke finne flyet en gang..
    Ringte igjen og neste agent fant både fly og sete. Vil du booke First Class, sier hun. Ja takk, sier jeg. Så gjort og etter noen sekunder var bookingen oppdatert i app'en med KIX-BKK i bookingklasse F ...

Her burde jeg kanskje forholdt meg rolig, men tipper SAS hadde funnet ut av det når billettene skulle skrives ut.
    Så jeg ringte en ny agent og spurte om dette var korrekt. Award F er jo O.

Hun var veldig selvsikker og mente F var en klasse "mellom business og first" o_O
    Jeg sa at jeg hadde hatt mange award-bookinger i First Class og at disse alltid hadde hatt O. Mens F står jo oppført som First Class full fare.
    Hun sto først på sitt, men etter at jeg igjen hadde forklart at jeg mente hun tok feil måtte hun sjekke med en "mentor".

Venter ca. 5 minutter før hun kom tilbake. Jo, jeg hadde rett. F var full fare og kunne ikke legges inn på bookingen. De kunne derfor legge tilbake de flightene jeg hadde fra før, eller vi kunne lete etter andre løsninger.
    Erfaringen tilsier at å lete etter andre flighter i F tar litt lengre tid, så jeg lot det være og ba om å få de gamle flightene tilbake. Hun ordnet og idag fikk jeg "nye" billetter, lik de gamle.

Jeg hadde kanskje forventet at hun beklaget seg før hun la på. At hun satt på helt feil informasjon, men nei da. Bare "takk for at du ringte SAS", og la på .. :(

4. runarg

runarg Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    754
    Bonuspoeng:
    93
    Går det virkelig an?
    Jeg har tidligere her inne skrevet at jeg har hatt problemer med å få Eurobonus poeng for 2 billeier med Avis i Los Angeles i desember 2021 og janual 2022. Jeg har snakket med Avis på telefon minst 30 ganger og har kommunisert på epost minst 20 ganger. Men ingen poeng. Til slutt sa de i mai at poengene nå var overført til Eurobonus, og at det fra da er SAS som har ansvaret.
    I juni hadde jeg fortsatt ikke fått poengene og sendte klage til SAS på manglende poeng. Jeg forklarte hele historien, at jeg hadde snakket med Avis i et halvt år og at de sier at poengene er overført. Og at jeg må ta det videre med SAS.
    I går, etter over 4 måneder, kom svaret. Det var kort:
    "Ditt krav om etterregistrering av poeng er avslått. Poeng for billeie må du ta med Hertz, Avis eller Sixt".
    Er det mulig? Alt de klarte etter 4 måneder er et klipp og lim svar. Det virker som om de ikke har lest min forklaring i det hele tatt.
    En virkelig utmerket måte å behandle Diamant-medlemmer på.

5. kristiaan

kristiaan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,442
    Bonuspoeng:
    93
    Nok en gang skjer det samme. Ringer inn og endrer en reise og det skal regnes nye avgifter. Det skjer så tregt at ANA trekker tilbake ene flighten før SAS får ordna bilettene :mad: kan også garantere at agenten jeg snakker med i morgen vil kreve ombokningsgebyr - da klikker det for meg

themichael liker dette
  6. Teletori

Teletori Medlem

Likes mottatt:
    163
    Bonuspoeng:
    43
    Dagens HUACA
    Behøvde å kansellere ene veien på en t/r bonusreise med SAS, som ikke gikk an å fikse på nett.

Første agent (svensk). Det kan jeg fikse, men det kommer et ombookingsgebyr på 150 kroner per person. Krangla litt på det, men var visst noe som var tatt bort under covid og nå kommet tilbake.

Andre Agent (dansk): Ingen problem, og poeng tilbake og mail innen 30 sekunder. Ikke snakk om noe ombookingsgebyr i det hele tatt.

Eddie47, themichael and Kristian like this.
  7. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,126
    Bonuspoeng:
    113
    Samme her med AVIS! Det selskapet brukes kun når jeg absolutt må.

8. artanis

artanis Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,147
    Bonuspoeng:
    93
    Dagens:
    Ringte for å sjekke om SAS fant noen ledige F billetter som dukket opp på AF. Agenten svarer med "hvorfor booker du ikke på nett?!?!" Må forklare han at man ikke kan booke F billetter på nett men må ringe. Da svarer han med "ja, så du vil fly first, altså business class?"
    Etter enda en ny forklaringsrunde, ender samtalen med "jeg skjønner ikke hva du vil" Da la jeg på...
    Har hørt rykter om at agentene har blitt dårlige...Men at det skulle være så ille hadde jeg aldri trodd..

Kristian, holmen, stekus and 3 others like this.
  9. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93
    Skremmende... de kunne vel fått en halvtime opplæring?

10. artanis

artanis Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,147
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, skulle tro det. Men synes ikke det var det verste. At han nesten skjeller meg ut for jeg vil sjekke tilgjengeligheten på F billetter "da det kan jeg gjøre på nettet" sier vel egentlig det meste...

11. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,038
    Bonuspoeng:
    113
    Det er synd ingen flyselskap har bonusprogram som kan konkurrere med EB i Norge. Hadde ikke skadet med litt konkurranse.

12. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,898
    Bonuspoeng:
    183
    British Airways fungerer fint fra Norge. Du må mellomlande i London, selvsagt. Men bonusprogrammet er godt, og gir fordeler i hele OW.

Og de har first class i mange retninger ut fra London. Som man kan få for poeng.

Samt det største rutenettet fra Europa direkte til steder i USA, 26 steder sier de. I tillegg til masse Afrika-flights og Sør-Amerika. Østover har de mindre å by på, men endel av de større destinasjonene er på listen også der.

Som et eksempel, London direkte til USA:

upload_2022-11-9_19-55-46.png
    upload_2022-11-9_19-56-17.png

jgroneng, Earl and holmen like this.
  13. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,038
    Bonuspoeng:
    113
    Det jeg vil frem til er at ingen andre lojalitetsprogram tilbyr de samme mulighetene til opptjening i Norge som EB gjør med trumf, viatrumf, kredittkort, velkomstbonuser osv.

tobeornot999 liker dette
  14. pma

pma Medlem

Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    33
    Ringte inn for å endre første leg av en Star Alliance-bonusreise fra Go til Plus. En positiv agent sier at han finner faktisk Plus og ber om mitt kortnummer så skal han booke det med en gang.
    Sjekker bookingen min på nett og ser at første fly nå er endret til Plus. Dog legger jeg merke til at dette er klasse F og ikke I, noe jeg egentlig vet at ikke er tillat på en *A-reise. Tenker likevel at jeg lar SAS få tvilen til gode og avslutter samtalen etter å ha fått bekreftet at billettene skrives ut ila. dagen.

En times tid senere sjekker jeg bookingen igjen. Nå er det endret tilbake til Go (X) - og i tillegg mangler det billett. Burde selvfølgelig ha visst at dette ville skje, men ringer i hvert fall inn igjen. Treffer så på en annen agent som slår opp bookingen og konstanterer at det er ingen grunn til bekymring. Den ligger kun i kø, og "du må være mer tålmodig!". Ber henne så dobbeltsjekke at det faktisk vil skrives ut billett i Plus. Da endrer tonen seg og hun må konferere med mentor. 15 min med ventemusikk senere har hun og mentor funnet ut at første agent gjorde feil og opprinnelig agent må ringe meg tilbake for å fikse feilen...

Nå har jeg virkelig mistet all tillit til SAS kundesenter. Lurer på hvordan "vanlige folk" som ikke henger her på Insideflyer egentlig får booket noe som helst når man ikke kan stole på at det du blir fortalt på telefon faktisk stemmer.

15. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,904
    Bonuspoeng:
    293
    Akkurat det samme som jeg opplevde for noen uker siden da jeg ble booket i F (full fare first class) og ikke O ...

tobeornot999 liker dette
  16. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,496
    Bonuspoeng:
    93
    Derfor jeg alltid spesifiserer bookingklasse (X, I, O) når jeg booker award over telefon..

Fikk en gang O på OSL-LHR når jeg booka LHR-HND first class.. Ble ikke billettert, men stod slik på sas.no en liten stund.

Kristian liker dette
  17. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,663
    Bonuspoeng:
    293
    O med SAS er vel superlavpris betalt billett? Som gir 100 poeng uavhengig om man skal OSL-KRS eller CPH-HND :D

Kristian, tobeornot999 and Kjetil L like this.
  18. pma

pma Medlem

Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    33
    Joda, men som kunde så skal jeg vel egentlig ikke trenge å vite disse kodene (i hvert fall ikke så lenge de hos Kundeservice ikke kan dem selv)

RoadKing, tobeornot999 and holmen like this.
  19. larslarslars

larslarslars Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    102
    Bonuspoeng:
    43
    Har man krav på noe mer enn eu261 dersom flyet er så forsinket at formålet med en feriehelg faller bort?

20. graphite

graphite Medlem

Likes mottatt:
    350
    Bonuspoeng:
    63
    Slikt har forekommet i noen år... høres nesten ut som samme karen!
    Jeg spør om å få bytte fra LH Biz til First:
    Lang venting.
    SAS: "Ja, då är det klart, 7K."
    "Men det er jo også Business?"
    SAS "Ja? Vad det inte det du ville ha?"
    "Nei, jeg vil bytte klasse til First."
    SAS: "Nu förstår jag inte vad du vill helt. Vill du byta till en lägre klass?"
    "Nei for all del. Jeg vil bytte til First."
    SAS: "Ja, men Business og First, det är ju samma sak."
    "Nei, det.." osv

Del denne siden