SAS Mastercard Premium (samletråd)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av dkvt, 13. mai 2017.

1. magall

magall Nytt Medlem

Likes mottatt:
    24
    Bonuspoeng:
    3
    Lønner MasterCard Premium seg som tillegskort hvis man har Amex Platinum?

1. Beste fordelen jeg kan se er kravet til status reduseres med 12.000 poeng. Som gullmedlem får man 11880 poeng for IC ruter i SAS Go (HKG, NRT, LAX, SFO, MIA), så man kan enkelt si at man slipper å ta en slik tur i opptjeningsperioden. Disse destinasjonene koster typisk 3000-3500 kr på tilbud og MC Premium koster ca 1150 kroner mer enn "vanlig" mastercard (som nå ser ut til å koste 345 kr også for EBG), da sparer man ihvertfall 1850 kroner + tiden en IC flyvning tar. Slik sett blir det enklere og billigere å få gull.
    Konklusjon: I mine øyne nulles alt dette ut hvis SAS vil at man skal fly inn 45.000 poeng i året for å kvalifisere til lifetime gold. I tidligere tråder her inne har det vært nevnt at det kun er poengopptjening til gull som kvalifiserer. Hvis gull på segmenter ikke teller til lifetime gold er det vel lite trolig at rabattert poenggull skal telle?

2. Fly Premium: Bruker meg selv som eksempel. Jeg tjener like i overkant av 100.000 poeng hver periode (ca. 45.000 grunnpoeng for flighter og 50.000 kortbruk og annet), så jeg ville kvalifisert til nivå 3. Det vil si at jeg kan fly Plus IC med SAS til pris av Go. Amex sin CompanionTicket gir en bedre rabatt sammenlignet med alle nivåer av FlyPremium.
    Så kan man jo innvende at FlyPremium gir ubegrenset med oppgraderinger. Bedre enn CT ikke sant? Til det vil jeg si at man må jo ha nok poeng og tid til å ta IC turer i Biz. Jeg liker å bruke mine bonuspoeng og CT der jeg får mest verdi, og det er oppgraderinger på IC flighter og companion ticket i Biz eller First. Ikke 5-6 årlige innenriksturer i plus.
    Jeg får derfor brukt CTen min ca. annethvert år siden jeg tjener ca 100.000 poeng i opptjeningsperioden min. Noen av poengene mine går med til oppgraderinger på IC + en rabbatert europabonustur her og der. En StarAlliance CT til Asia koster typisk 140.000 poeng. Og det er et annet aspekt: FlyPremium gjelder kun på SAS, ikke *Alliance. Og FlyPremium medlemmer konkurrerer om de samme award billettene som alle andre, den samme dårlige tilgjengeligheten hos SAS IC. To turer i biz/plus koster 120.000 poeng, så hva hjelper det med ubegrenset FlyPremium når jeg tjener ca 100.000 poeng på 12 måneder? Må jo ha poeng på konto for å fly!
    Konklusjon: Jeg ender på at Amex CT holder, og vel så det, med mitt bruksmønster. Ser derfor ingen grunn til å bruke 1150 kr årlig for en dårligere fordel enn CT.

3a. Bedre poengopptjening hos SAS:
    Mastercard Premium gir 25 poeng per 100kr, kontra 20 poeng for Amex Platinum for SAS billeter. Jeg kjøper flybilletter for ca 25.000 kr i året for å oppnå EBG-status. Kjøper ikke kun SAS billetter, men hvis vi legger det til grunn blir regnestykket 25.000kr x 0.2 (amex)= 5000 poeng/år, og 25.000kr x 0,25(MC Premium)= 6250. Jeg sitter altså igjen med 1250 flere poeng ved å bestille alle SAS billetene mine med MC istedenfor Amex. 1250 ekstrapoeng for 1150 kroner synes jeg er en særdeles dårlig verdi. Man kan jo kjøpe 1250 poeng for 250 kr hos SAS direkte. I tillegg er reiseforsikringen/leiebilforsikringen dårligere hos Mastercard. Konklusjon: Dårlig deal med tanke på poengopptjening for flybilletter.

3b. Bedre poengopptjening på generellt forbruk:
    Jeg bruker ca 200.000 kr i året. Ca 160.000 gjennom Amex og ca 40.000 på Mastercard. Hvis jeg skulle vridd forbruket til 50/50, slik at jeg bare tjener inn nok til CTen min hos Amex og bruker 100.00 på MC Premium, vil jeg ifølge MC sin egen kalkulator tjene ca 5000 poeng mer enn ved MC classic.
    Konklusjon: Det koster fortsatt 200 kr for 1000 poeng hos SAS, altså 1000 kr for 5000 ekstrapoeng. Da er det dårlig deal å betale 1150kr mer for Premium MC sammenlignet med vanlig MC. Valutapåslaget er også høyere for MC.

Oppsummering:
    Hvis man, ved å betale 1150 kr mer i året, opprettholder lifetime gold opptjening med bare 33.000 grunnpoeng kontra 45.000, er MC Premium en ganske god deal. Men da bør man helst være sikker på dette punktet, hvis ikke er det negative aspektet ved å tape flere år med opptjening en gedigen fallgruve. Når det gjelder annen bruk ser jeg ikke at det kan måle seg med Amex Platinum på noen områder. Med mitt forbruk vel og merke. Jeg skjønner godt at hvis man ligger og vaker 12.000 poeng unna diamantstatus, så kan det ha noe for seg. Og hvis man drar inn 3-400.000 poeng i året er jo også fint med FlyPremium. Jeg vil likevel oppgradere kortet mitt idag for å få 10.000 velkomstpoeng og doble poeng i ferien, men så snart de er inne tenker jeg å avbestille kortet. Ser ingen grunn til å tape penger på å kjøpe dyrere ekstrapoeng enn SAS kan selge meg.

2. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,549
    Bonuspoeng:
    113
    virker fint her også, har sjekket for opp til 4 personer i plus på LH, men ser ut som om det ikke fungerer hvis man kombinerer klasser ?

3. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,698
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for en grundig gjennomgang!

magall liker dette
  4. miura

miura Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    Når det gjelder lifetime EBG så har jeg blitt fortalt av en person lengre oppe i SAS at status opptjent på både poeng og antall flyvninger vil kvalifisere for lifetimekravet. Det eneste hun kom på farten var at gavegull ikke gjaldt. Fikk også bekreftet at svensker som har SAS Amex Elite med 20.000 grunnpoeng i året vil kvalifisere selv om de kun drar inn 25.000 grunnpoeng på flyvninger i tillegg til de som kommer fra Amex. Går ut i fra at det samme vil være gjeldene for grunnpoeng via SAS MC Premium.

Baldrick, Xflipper, Upsaker and 2 others like this.
  5. DanH

DanH Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,980
    Bonuspoeng:
    113
    Dette må jo være fasit?
    Alternativt ser jeg for meg et mareritt fra et markedsføringsperspektiv (i kjent SAS stil forøvrig...):
    Nå får alle med 10 års sammenhengende EBG* lifetime gold.
    *gjelder ikke EBG kvalifiseringer på segment, tilbudsreiser, Mastercard-brukere, gavegull, WF-kunder osvosv.

magall liker dette
  6. magall

magall Nytt Medlem

Likes mottatt:
    24
    Bonuspoeng:
    3
    Mener å ha lest i flere tråder her inne at det fortsatt er i det blå hvordan SAS velger å løse dette. Og at flere av Eivind Roalds uttalelser har gått i retning på at man IKKE starter fra scratch når det introduseres. Uansett er det greit å vite for å finne ut om kortet lønner seg...

Misterix liker dette
  7. magall

magall Nytt Medlem

Likes mottatt:
    24
    Bonuspoeng:
    3
    Vi får håpe at det! Men det er jo en haug med ulikheter i Eurobonus mellom de skandinaviske landene allerede, så hvem vet? Danskene har vel slitt lenge med dårlige kredittkortfordeler, svenskene har som du viser bedre forhold. CT open jaw er lov fra Sverige/Danmark, ikke Norge.
    Jeg skulle kjøpe noe på Eurobonusshop for litt siden, det gikk ikke å betale med Amex hvis man bodde i Norge -men helt ok fra Sverige, Danmark og resten av Europa. Klarte tilslutt å bruke Amex ved å logge på den svenske siden og skrive adressen min i Norge med siste felt: Oslo - Sverige. Da fikk man bruke Amex...
    I beste fall kan vi håpe på at Amex svarer på konkurransen fra SEB og introduserer et kort tilsvarende det svenske.

8. Stuttfeiten

Stuttfeiten Veteran Moderator

Likes mottatt:
    18,502
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for detaljert utgreiing, det ligg ein viss innsats bak eit slikt innlegg, takk for at du delar! :)

ILS2, ejoa, LN-FHU and 1 other person like this.
  9. thecoldfish

thecoldfish Senior Medlem

Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Fikk ikke den linjen opp tidligere i dag, men den dukket opp nå da jeg gjorde søk på nytt. Patience :)

nonstop liker dette
  10. Krjemb

Krjemb Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,320
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg gjorde et forsøk og ble sendt over til sas classic. Der ble rabatten trukket automatisk for hele familien uten at jeg behøvde å velge noen kampanje.

Fredrik81 and Xflipper like this.
  11. Claus

Claus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    352
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har ennå ikke fløyet SAS i den nye kvalifiseringsperioden og ble overrasket da jeg så dette i dag
    upload_2017-6-3_11-43-21.png
    Trodde jeg kun skulle få godskrevet 1000 poeng pr mnd med Premium-kortet. Ikke det at jeg klager altså...;)

Upsaker liker dette
  12. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,698
    Bonuspoeng:
    293
    I dag funker Amex-rabatten hos meg, men fortsatt ingen Mastercardpromo.

13. Flight Cancelled

Flight Cancelled Bonusjeger

Likes mottatt:
    3,766
    Bonuspoeng:
    113
    Og da kommer spørsmålet om softlanding til gull teller? Jeg bodde i en by som var Delta hub og endte et tidligere kvalifiseringsår på usle 40000 poeng. Så ingen poeng i MR, da jeg alt hadde diamant og dermed ville få softlanding til gull...
    Fortsatt slik for meg og, samt at opptjening siste 12 måneder kun viser flyreiser og 200 poeng fra flytoget fra forrige uke. Virker som om ingen av opptjeningene/overføringene etter oppgraderingen av EuroBonus-systemet er med. Det kommer vel etter hvert, håper jeg.

14. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,698
    Bonuspoeng:
    293
    Alle poeng ble samlet under flyreiser etter overføringen til nytt system.

15. Flight Cancelled

Flight Cancelled Bonusjeger

Likes mottatt:
    3,766
    Bonuspoeng:
    113
    Nå har jeg opptjent langt mer enn hva som står der de siste 12 månedene. Der står det poeng bare 61000 poeng, og siden 1. november har jeg flydd inn 57000 grunnpoeng. I tillegg kommer ekstrapoeng (hadde f.eks. over 20K ekstrapoeng på denne turen) og enda mer fra kredittkort, trumf, fjordkraft osv.

16. kristtorp

kristtorp Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    196
    Bonuspoeng:
    43
    Samme her! Ny kvalifiseringsperiode 1. juni, ikke fløyet noe enda. 1000 basispoeng!

17. MadsVaHa

MadsVaHa Veteran

Likes mottatt:
    5,714
    Bonuspoeng:
    183
    Ramla inn 1000 bonuspoeng her også!

18. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,698
    Bonuspoeng:
    293
    Da ville jeg nok vært litt proaktiv. Har ikke savnet noen poeng etter overførselen.

19. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    63,917
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har fått 10 (ti) poeng.. :confused:

20. Elo

Elo Snuteflyger

Likes mottatt:
    466
    Bonuspoeng:
    63
    Samme her. Amex ser ut til å funke som bare det (selv om det ikke står noen utløpsår på denne) men har ingen mastercard rabatt.

Del denne siden