SAS Mastercard Premium (samletråd)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av dkvt, 13. mai 2017.

1. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,445
    Bonuspoeng:
    93
    Let the julegaveshopping begin!

RoadKing, drsyk, Liza and 1 other person like this.
  2. McBuljo

McBuljo Veteran

Likes mottatt:
    1,382
    Bonuspoeng:
    93
    LANGT innlegg coming up, brett ferdig tacolefsa eller skjær opp pizzaen før du leser videre:

SAS Mastercard "Premium" og SEB Bank kan ta seg en bolle!
    Møtte opp litt før kl 08:00 på fredag morgen hos den lokale Montèr-butikken. Gleden over å kunne betale hele vårt nye hustak, både byggevarer og håndtverkertjenester med SAS MC Premium i doble poeng-helgen var stor. Jeg tuslet bort bort til disken hvor to av damene som jobbet i butikken satt og koste seg med morgenkaffen på den ellers nydelige fredagsmorgenen i Alta. "Jeg har kommet for å betale en faktura med kort!" sier jeg nesten hoppende av glede. Damene tar en titt på fakturaen og sier - "29 tusen og hvor mye?"
    "Eh, nei det står 290 tusen og noe"
    De ble litt paff og de spurte om hvorfor jeg skulle betale en så stor faktura med betalingskort? Da jeg svarte at jeg gjorde det for å få poeng hos SAS Eurobonus, så brøt hun ene ut i latter og sa at samboeren hennes også var bitt av basillen :D
    Nuvel.. Hun ene lurer på om jeg er sikker på om dette går. Jeg sa at det står at i følge SAS MC appen står at jeg nå har mer enn nok disponibelt på kontoen nå, etter en ekstra stor innbetaling, så det er verdt å prøve å ta alt i en transaksjon.
    Jeg setter inn kortet, tar et bilde av terminalen med kort og totalbeløp med mobilen, før jeg tilslutt taster koden. Etter et par sekunder står det "Avvist." på det lille displayet. Hmm, kan det være fordi det er en transaksjon over kredittgrensa mi, og jeg bare må gjøre det i flere omganger i beløp under 110.000?, tenkte jeg. Vi prøvde på nytt med 105.000. "Avvist.", igjen.
    Irriterende, men ikke irriterende nok til at jeg lirer fra meg et par nord-norske gloser. - "Det er garantert en sikkerhetssperre", sier dama i kassa. Og jeg hiver meg på telefonen til SAS Eurobonus World Mastercard og SEB Bank Kundeservice.
    Jeg forklarte at jeg holdt på å gjøre et større kjøp hos en byggevareforhandler ifm. vedlikehold av fast eiendom, og at jeg hadde gjort en større innbetaling på forhånd. Den svenske grabben på kundeservice gikk inn for å ta en titt, og kunne der se at det var to transaksjoner som var avvist, begge fanget opp av SEB Bank sine sikkerhetsetellerannet. Han lurte også på hvorfor i alle dager jeg hadde betalt inn mer på konto slik at kontoen sto i pluss, og at dette ikke var greit.
    Jeg forklarte at jeg ønsker å betale hele sulamitten i helgen siden det er doble poeng, og derfor hadde jeg betalt inn ekstra. Deretter fikk jeg en til leksjon om det ikke var lov å handle for mer enn din kredittgrense (VELDIG vanskelig å skjønne hva han egentlig mente her), og det jeg hadde betalt inn for mye ville bli tilbakebetalt til kontoen min. Jeg prøvde å komme med en løsning som "Ok, hva hvis jeg betaler 110.000 i en transaksjon, som da er min kredittgrense? Vil det være OK? Ja, det burde være ok, sier svensken. Jeg ba dama i kassa slå inn en delbetaling på 110 laken, og prøvde med kort og kode. "Godkjent."
    Herlig, endelig begynte det å skje noe! Deretter lurte jeg på om jeg kunne betale 110.000 til etter dette? Han sjekket med kredittavdelingen, og de hadde da slått seg vrang og funnet det til godt at jeg ikke kunne betale mer av denne handelen med dette kortet. Jeg spurte så, hva om hva om jeg vil bruke kortet til å handle melk å brød senere i dag?
    Ingen problem, kortet var åpnet for transaksjoner inntil ca 20.000, sier partypoopersvensken. Hvorfor sa du ikke bare det med en gang, tenkte jeg, mens jeg takket og ønsket ham en god helg før jeg la på røret :rolleyes:
    "Fyr igang terminalen med litt forskjellige beløp til litt under 20.000 kroner av gangen" sa jeg opprømt. Først 18.000, GODKJENT, deretter 18.500, GODKJENT! Tredje gangen prøvde vi vel 17500, men da ble det avvist.
    "Satan i helvete!" lirte jeg av meg, og sa til dama i kassa at nå må jeg ringe kundeservice på nytt. Ringte og fikk svar nesten umiddelbart, nå av en svensk dame. Forklarte på nytt situasjonen, og hun tok kontakt med kredittavdelingen, mens jeg var på vent på telefonen. Nå hadde vi holdt på en god halvtime, og det var begynt å komme andre kunder i butikken. Ikke som om det var stressende nok fra før fordi SEB Bank var vanskelig, så hadde jeg visst låst kassesystemet og betalingsterminalen i butikken siden jeg hadde delbetalt en ordre med kort, men ikke betalt meg ferdig. Ingen andre kunder fikk betalt med kort siden jeg var der og holdt helvete på en fredagsmorgen! :eek:
    Ventet et godt kvarter på at svenske nr 2. skulle komme tilbake til meg fra kredittavdelingen
    Da hun endelig kom tilbake fikk jeg beskjed om at NÅ var leken slutt, og at jeg ikke fikk handle mer med kortet. Det som var i positiv saldo på kortet kom til å bli tilbakeført til min konto, og at jeg kom til å få sperret kortet mitt mot bruk de neste 30 dagene (eller innsanking av poeng?). Deretter fulgte en leksjon om at "det er urettferdig for de andre som bruker dette kortet" at jeg betalte inn mer enn kredittgrensen og fikk poeng ved å da betale slike summer, og at jeg kanskje burde bruke et annet kort som gir bonuspoeng for å gjøre opp resten av regningen min. Javel, da får jeg bruke Amex-kortet mitt til resten da, sa jeg, og la på røret.
    Fant frem Amex Elite-kortet, og betalte restbeløpet på 144.293,- i mindre summer (fra 20k til 27k), i frykt for at de også hadde en sikkerhetssperre som skulle slå ut og at jeg måtte kontakte Amex kundeservice.. Men gikk smertefritt! Noen poeng tapt, men sånn er det nå.. Endte opp med verdens lengste kvittering, se bildet!

Tilbake til SAS MC Premium, så er det ikke mye "Premium" over det.. De ville vel ikke la meg betale hele summen, da de ikke hadde tjent noe særlig på å måtte gi meg nesten 90.0000 poeng på èn handel, da to tredjedeler var innbetalt på forhånd. "Ubegrenset poengopptjening", meg i ræva!
    Det hadde ikke vært noe problem å gjennomføre et slikt kjøp i èn transaksjon med DNB Saga MC eller Amex Elite o_O
    Fikk tilbakeført pengene som var i positiv saldo på kortet i går ettermiddag. Madammen prøvde å handle på nett med mitt SAS MC Premium i dag i flere transaksjoner, tilsammen ca 4500. Dette gikk uten problemer. Kan det være at SEB har gitt meg karantene på poengopptjening de neste 30 dagene? Har de lov til det?? Jeg benytter meg nå igjen av kreditten på kortet.

Attached Files:

3. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    18,145
    Bonuspoeng:
    293
    Tipper de har sitt på det tørre ... (men jeg er hverken justis eller ekspert på noenting)

I vilkårene står det blant annet:
    «Det er ikke tillatt å omgå bruks- eller belastningsgrenser ved for eksempel å få utstedt flere delregninger/notaer for samme kjøp.»

«I særlige tilfeller kan Selskapet på eget initiativ sperre og utstede fornyelseskort, der dette er begrunnet i sikkerhetshensyn.»

4. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    16,789
    Bonuspoeng:
    183
    Bare for moro skyld... Lurer på om jeg har enda lengre kvittering. Den er brettet i to på bildet, nådde meg vel opp til skuldrene hvis jeg startet ved føttene... :) Screenshot_20190928-190031_Gallery.jpg

chrt, McBuljo, Storbaba and 7 others like this.
  5. benair

benair Medlem

Likes mottatt:
    240
    Bonuspoeng:
    43
    Kjapt nybegynner spm:
    Gir kjøp av flybilletter på norwegian.no poeng emd SAS Premium Mastercard?

6. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    23,076
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, men du må også betale gebyr for å bruke det som du slipper med Norwegians Visa eller debitkort.

7. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,024
    Bonuspoeng:
    113
    Er vel ikke lenger gebyr på Visa og MC hos Norwegian? Kommer i hvertfall ikke opp i totalkostnad, selv om det står at det er gebyr. Mener det er noen nye EU regler som forbyr gebyr på Visa/MC ettersom disse nå har begrensing på interchange der, men mulig jeg husker feil.

8. Trollemoringer

Trollemoringer Nytt Medlem

Likes mottatt:
    176
    Bonuspoeng:
    33
    Hm, registrerte meg, fikk beskjed om at jeg var registrert til doble poeng kampanjen, men fikk ikke Mail som bekreftet. Tenkte ikke mer på det før i dag når jeg så at et større kjøp på fredag ikke var registrert med doble poeng?Har dere fått Mail med bekreftelse? Og har dere faktisk fått doble poeng?

9. tombom

tombom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    345
    Bonuspoeng:
    63
    Doble poeng på alt f.o.m fredags morgen her. De sender ikke ut bekreftelses-epost etter påmelding.

Trollemoringer liker dette
  10. Trollemoringer

Trollemoringer Nytt Medlem

Likes mottatt:
    176
    Bonuspoeng:
    33
    Hm merkelig at jeg bare har fått ordinære da...

11. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,673
    Bonuspoeng:
    183
    Er i samme båt. Sendt SEB en henvendelse. Sikkert en teknisk feil ett sted :)

12. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    23,076
    Bonuspoeng:
    293
    Før jeg skrev posten tok jeg en sjekk siden P2DS-direktivet har trådd i kraft i mellomtiden, det var fortsatt 12kr i gebyr på en billett til 599. Om den ble bakt inn eller ikke vet jeg ikke, siden jeg ikke betalte.

13. Grove

Grove Medlem

Likes mottatt:
    485
    Bonuspoeng:
    63
    Hadde en ganske lik opplevelse som
    @McBuljo selv: Hadde planlagt å betale kjøkken fra Ikea via paypal, slik at CT ble sikret. Men det gikk ikke, Paypal er tydeligvis bare for nettbutikken.
    Måtte da inn og øke kredittgrensen ASAP på MC, slik at jeg kunne betale kjøkkenet med det. 97K ble ikke godtatt, måtte dele opp i mindre deler. 70K + 20K gikk bra, men deretter var det full stopp. Ikke mulig med en krone mer.
    OK, så fikk jeg en del mer poeng enn ved bruk av Amex, men surt at CT'en røyk.
    Får legge en offensiv plan for de neste tre månedene.

14. vegasbaby

vegasbaby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    302
    Bonuspoeng:
    63
    Samme her.

15. Audit

Audit Nytt Medlem

Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg får opp kortgebyret på 86 kr ved betaling med kredittkort eller AMEX for BGO-OSL imorgen. Dette kan imidlertid omgås ved at en betaler med Curve med feks SAS MC som underliggende kort, da Curve er et Debit Mastercard (da de ikke selv utsteder noen kreditt), og alle debit-kort er gebyrfri hos Norwegian.

Upsaker and Bolle like this.
  16. TMan

TMan Nytt Medlem

Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Kan bekrefte at jeg har fått doble poeng. Biter meg merke i at det ikke vises som doble poeng i EuroBonus-fanen i appen, men at hver transaksjon dukker opp to ganger. Hvis jeg trykker på dem, står det 15 reward points på den ene og campaign points på den andre.

17. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,024
    Bonuspoeng:
    113
    Godt poeng, er nok derfor jeg har tenkt gebyrwt var borte, betaler alt med Curve nå for tiden.

18. benair

benair Medlem

Likes mottatt:
    240
    Bonuspoeng:
    43
    Joda, jeg fikk gebyr når jeg betalte med MC på Norwegian sin side.

Upsaker liker dette
  19. fly4fun

fly4fun Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    345
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg fikk ikke poengene, og nå påstår SEB at aldri har jeg påmeldt tilbudet.
    Jeg klarer ikke å finne bevis på at jeg gjort det, selv om jeg er 100% sikker på at jeg har gjort.

Noe innspill eller tips på hvordan jeg skal kunne løse saken?

20. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    18,145
    Bonuspoeng:
    293
    Prøv om denne hjelper:

sas_mc_2019_2 - bekreftelse.png

drsyk, McBuljo, Travellingalf and 2 others like this.

Del denne siden