Ja jeg forventer ikke noen forbedring, men håpte forringelsen var mindre enn det jeg frykter. Det umiddelbare jeg kan si over denne ukens opphold er imidlertid at den dvaske covid-begrensede frokosten på Radisson blir knust så ned i støvlene av Scandic sin frokost at det i seg selv overstiger nedsiden med å kanskje ikke få hotellets aller flotteste rom. Tror dette skal gå bra jeg
Bra å høre! Og veldig avhengig av hvor man er. Men det gjelder jo likt i alle kjeder. Scandic Nidelven sin frokost vinner jo førstepriser med god grunn, for eksempel, mens jeg har fått ganske sørgelig servering på Scandic i Haugesund og Aalborg.
«Pinsesalget vårt avsluttes ved midnatt, så her kommer en siste påminnelse: Akkurat nå kan du bestille dobbeltrom fra 695,- på en rekke av våre hoteller. Prisen inkluderer fri ombooking og vår prisbelønnede frokost. Vi har gode alternativer over hele Norge for alle slags reisende.»
Jeg er noen dager på Ørnen i Bergen og har havnet på samme rommet som jeg har vert på tidligere, hjørnerom i 12 etasje. Jeg liker ikke å klage, men det kunne se ut som at det var matrester på gulvet, i tillegg var det ting i kjøleskapet her som mest sannsynlig er fra de som var her før meg. Dette får meg til å stille spørsmål over rensligheten her… Det skal litt til før jeg velger å klage, men når vi er i en pandemi og det er så tydelig at ingen har gått skikkelig over rommet så frister det egentlig litt å si fra….
Jeg hadde ikke stusset. Det er alltid best å gi beskjed der og da mens det fortsatt er mulig for hotellet å ordne opp.
I 20 tiden fredag kveld tok jeg beslutningen om å overnatte i Namsos. Hadde tidligere på dagen forsøkt med poengbooking, men nei. Da lå prisene på 1500ish på scandic sin hjemmeside. Jeg ringte resepsjonen og fikk beskjed om at de hadde ett rom igjen. Og det fikk jeg til 1362,- m frokost. Hotellet er ikke så veldig gammelt, ligger bittelitt utenfor den gamle bykjernen men rett ved Namsos storsenter, kino og Trønderrock museum. Som stor fan av trønderrock så var det med tungt hjerte å konstaterte at museet selvsagt hadde stengt for lenge siden når jeg kom kl 23:20. Ble sjekket inn av en trivelig resepsjonist som kunne fortelle at serveringen stengte ved midnatt. Så skulle jeg ha ankerdram var det now or never. Hotellet har en restaurant/bar som har en flott terrasse, spesielt på fine sommerdager som nå. Men i lengden ble knotten veldig plagsom. De burde hatt en myggmaskin. Rommet jeg fikk, som altså var det siste ledige de hadde var et handikaprom i god stand, men vasken som hadde vært utført på badet bar preg av å ha vært en kattevask. En ting som overrasket meg var at når jeg låste døren innenfra med låstenhendelen så får en ikke opp døren bare med vrideren. Man må låse opp igjen. Uvant og kan være skummelt for folk som får panikk. Jeg rakk som sagt en ankerdram, men det var nære på, for jeg kom meg til å begynne med ikke til betaling etter å ha valgt det jeg skulle ha. Det viste seg at jeg ikke fikk gå videre uten å gi driks eller å krysse av en mikroskopisk checkbox for ikke å gi tips. Har jeg nevnt at jeg misliker tips-systemet? Jeg fikk også en voucher på innsjekk. Viste seg at jeg har level 2 og da fikk jeg for inntil 50 i restaurant/shop med diverse unntak (det meste). Uventet og hyggelig. Frokosten var med godt utvalg av varmt og kaldt og tiltalende presentert. Tomme fat ble raskt erstattet med fulle. Fikk i hele tatt veldig godt inntrykk av staben. Konklusjon: Anbefales.
Fordelen med Scandic vs Nordic Choice er at ein kan bestilla sånn non-refundable på www.scandichotels.no rett før innsjekk, og vipps har ein spart 70-120 krone
Hotell: Scandic Hamar Bestilt: Familierom Status: Level 2 Oppgradert: nei Hadde ikke noen forhåpninger om oppgradering, da jeg visste at alle junior-suiter var opptatte. Det var varmt på Hamar idag med 28-29 grader, og det var sikkert like varmt på rommet. Lot rommet være med nøkkel i leser, da resepsjon sa det skulle bli kjøligere. Dro ut for å spise, og da vi kom tilbake 3 timer etterpå håpte vi det var levbart på rommet men det var det ikke. Kontaktet resepsjonen og spurte om det var noe de kunne gjøre, men de ga meg nytt rom og fikk lov å sjekke om det var bedre. Lite knepp kjøligere og fikk vifte , så greit men forundrer meg at de ikke har bedre kjøling på såpass store hotell. Kommer til å skrive en liten mail til hotellet med spørsmål om akkurat dette.
Hotel: Scandic Torget, Bergen. Status: Scandic Friends Level 3. Rom booket: Standard. Oppgradert: Oppgradert til superior. Annet: Bestilte dette oppholdet med poeng, og forventet verken oppgradering eller den hyggelige hilsenen ved ankomst. Flott rom på et veldig sentralt hotell!
Hotel: Hotel Norge Status: Level 3, men top level etter denne natten siden jeg kun var 1 ifra. Rom booket: Classic balcony Oppgradert: Ja, til grande balcony. Stod ingenting om oppgradering i appen før innsjekk. Spurte etter rom med gode solforhold når jeg sjekket inn og endte opp med oppgradering til grande balcony. Takk til resepsjonister som er imøtekommende og behjelpelige, og ikke minst gir en oppgradering selv om jeg ikke spurte om det
Hotel: Scandic Alexandra, Molde. Status: Scandic Friends Level 2. Rom booket: 2x Standard. Oppgradert: Nei, men fikk begge rom som standardrom med balkong og fjordutsikt.
Liten heads up hos scandic, FG2 er en kode man kan bruke for rabatt på hotellene ved bestilling. Jeg vet ikke hvorfor, men av og til blir det faktisk dyrere med denne koden. Greit å være klar over slik at man ikke betaler mer for noe man tror man har rabatt på. Jeg dobbeltsjekker alltid pris for med og uten kode for å være sikker på at jeg faktisk får rabatt.
Tror dette var noe som skjedde etter korona, pga mange kampanjer med full fleksibilitet på bookingen, dette var ikke spesielt vanlig før. Merk også at FG2-prisene er mulig av avbooke uten kost, det er ikke alltid tilfelle for andre (selv om de markedsføres som fleksible).
Helt enig, og resepsjonistene på Hotell Norge er generelt veldig bra. Jeg har bare 1 gang på 6-7 opphold ikke fått oppgradering til rommene med de høye vinduene (med/uten balkong) etter å ha bestilt basic rom det siste halvannet året som level 3 medlem. I motsetning til deg rakk jeg akkurat ikke top level siste periode som gikk ut for få uker siden. Men jeg fikk platinum hos NCC i stedet etter litt fokus i den retningen
Norge er ikke der jeg har bodd mest, men har alltid blitt møtt av hyggelige folk i resepsjon Nådde top level med god margin da jeg fortsatt hadde noen måneder på meg, men tviler på at jeg når red. Platinum hos NCC er nok fint og blir nok noe jeg går for en gang i fremtiden. Aktiviteten her i scandic tråden er dessverre ganske lav i forhold til NCC så jeg sliter litt med å sammenligne bonusprogrammene, men så er det vel gjerne en grunn til at NCC har mer aktivitet enn scandic sin tråd
At aktiviteten er høyere i NCC-tråden har nok med: Eget Mastercard som gir høyere opptjening Eget Mastercard som gir høyere status Eneste Mastercard som gir opptjening i Vipps, BillKill Relativt mange poengkampanjer Flere andre gode kampanjer (sommerklippekort, middag+overnatting) Konvertere Trumf til NCC-poeng Totalt blir det vel da enklere å jakte poeng og status enn med Scandic. Selv om vel antallet hoteller i Norge er noelunde likt? Totalt i Norden er vel Scandic størst uansett. Generell kvalitetsforskjell på kjedene vet jeg ikke nok om.
Har vært medlem med toppstatus hos både Thon, Scandic og NCC, men endte opp på NCC fordi jeg opplevde de som flinkere på å ta vare på statusmedlemmer. Da mener jeg på tvers av hele kjedene, ikke enkelthotell. Alle mine kollegaer som også reiser mye har endt opp på NCC av samme grunn. Her har rett og slett Scandic og Thon litt å jobbe med. Satte stor pris på kupongen på 150kr, og en periode beholdt jeg toppstatus hos både Scandic og NCC av denne grunn. Men det var ikke nok i det lange løp. En annen fordel med Scandic som jeg ikke vet om står direkte i medlemsfordeler lenger, men som jeg har fått bekreftet at fortsatt gjelder er at med level 4 får man ha med hund gratis på alle kjedens egeneide hoteller. Det er en stor bonus for yrkesreisende som ofte har med hund på reise i jobb eller på fritiden, og som kan spare deg for enorme summer da disse gebyrene kan være svært høye.