Jeg jobber kun frilans nå, men har inntrykk av at hotellet som jeg ofte bor på ved booking av arbeidsgiver vet hvem jeg er, hvilken status jeg har i kjeden, og deretter gir meg oppgradering og voucher uten at jeg trenger å spør. I mitt tidligere liv hvor jeg var fast ansatt i en bedrift så sendte jeg mail til reisebyrået til arbeidsgiver og spurte om de ikke kunne legge inn medlemsnummeret mitt hos SAS og jeg fikk deretter opp alle bestillinger med SAS med en gang. Usikker på hvordan dette fungerer med hotell, men det er jo verdt et forsøk.
Gi resepsjonen på hotellet eller kundeservice beskjed på feks mail. Ved bruk av mail til kundeservice anbefaler jeg å gi beskjed minst én uke før oppholdet starter. Veldig varierende svar/responstid der.
Hotel: Scandic Hell Status: Red Level Rom Booket: Standard Oppgradert: Ja, junior suite. Velkomstgave, oppgradering, hyggelig resepsjonist og bra matpakke (dro før frokost)...sånn skal det være!
Hotel: Scandic Byporten Status: Top level Booket: Standard, på bonuspoeng Oppgradert: Ja i første omgang Prøvde dette hotellet for første gang mest fordi det var nærme Oslo S for reise neste dag. Ble oppgradert til et større rom (to roms) som brukes til mindre konferanser. Det ene rommet hadde et stort møtebord med mange stoler, samt TV og whiteboard. Det var en kaffemaskin med masse forskjellige typer kapsler og et kjøleskap fult av brus. På soverommet var det spartansk med to adskilte senger satt ved siden av hverandre. Badet bar preg av større slitasje i forbindelse med møtene som sikkert har vært holdt der over tid. Badet var kjempestort med handikap-tilrettelegging. Imidlertid fant jeg flere store glassbiter i dusjen som jeg ikke kunne fatte at housekeeping hadde oversett. Jeg turde dermed ikke bruke dusjen og gikk bare rett ned å ba om å bytte rom. Fikk da tildelt et helt standard rom og fikk muntlig beklagelse uten noe mer (og ikke at jeg forventet så mye mer fra et norsk hotell. Hadde det vært Hilton i USA så hadde jeg nok fått suite.) Ellers er frokosten på Egon-restauranten ved siden. Den var helt grei men når man er vant til Hotel Norge i Bergen så var dette her et kraftig steg ned. Varmrettene stod på en kald benk med varmelamper over. Det resulterte selvsagt i kalde egg, bacon og pølser, noe som bare er veldig uappetittlig for min del. Det var ikke veldig mye utvalg i bakevarer heller for den som liker det. Blir nok mitt første og siste opphold på det hotellet.
Hotel: Hotel Norge i Bergen. Status: Nivå 3. Rom Booket: Standard Rom nr.: 0521. Oppgradert: Nei. Andre fordeler: Sen utsjekk og restaurant kupong. Lite rom med utsikt mot kontorbygning. Her kunne en neste lese sakspapirene til de som jobbet på kontoret tvers over gaten. Rommet var nytt og moderne. Fikk jeg tildelt Hotel Norge sitt kjipeste rom? Frokosten var god og SPA anlegget gjorde nytten sin. Forsåvidt et hyggelig opphold, men jeg hadde forventet mer av hotellet. Jeg synes det var rart å ikke få et internt bedre rom medlemsnivået tatt i betraktning, men jeg tok ikke bryet med å klage siden det kun ble en natt på meg.
Hotel: Scandic Bergen City. Status: Nivå 3/fikk ikke legge inn medlemsnummeret. Rom Booket: Standard/Konferensebestilling. Rom nr.: 405. Oppgradert: Nei. Andre fordeler: Ingen. Tidenes minste rom. Siden jeg bare skulle sove på rommet gjorde den nytten sin. Jeg hadde heller ikke noen store forventninger til rommet, så alt i alt godt fornøyd. Det jeg derimot ikke var så fornøyd med var at det ikke lot seg gjøre å legge inn medlemsnummeret ved innsjekk. Dette gjorde at jeg heller ikke fikk mulighet til sen utsjekk av rommet. Er det på generelt grunnlag slutt på at en kan få medlemsfordeler på konferanser hvor rommet er bestilt av andre enn seg selv? Jeg ble forklart at en ikke kunne legge inn medlemsfordeler på bestillinger betalt med faktura, men jeg har fått lagt inn medlemsnummeret mitt på bestillinger tidligere betalt av arbeidsgiver.
Jeg har aldri problem med å få medlemsfordelene mine når arbeidsgiver booker rom til meg via reisebyrå.
Jeg var nok litt upresis her. Min arbeidsgiver hadde bestilt hele hotellet hos Scandic Bergen City (i alle fall nesten), hvor min arbeidsgiver får en faktura for samtlige overnattinger. Vår organisasjon sender ut fakturaer til deltakerne for konferansen, som består av overnatting og program. Tidligere har det ikke vært problem å få ordinære fordeler på slike overnattinger, men det var det tydeligvis nå....... Sen utsjekk er alltid hyggelig på slike konferanser. Tanken min er at elten så er det blitt regelendring hos Scandic Hotell, eller så er noen Scandic hoteller mindre villige til å dele ut fordeler enn andre Scandic hoteller.
Rart. Skal jo ha medlemsfordeler så lenge det er bestilt direkte av scandic og ikke via f.eks hotels. Mulig kundeservice har et fornuftig svar til deg. Er ikke lenge siden de hadde flere endringer i bonusprogrammet, men kan ikke huske å ha lest noe som forklarer dette. Uansett kjipt å gå glipp av fordeler og opptjening av både netter og poeng.
Hotel: Scandic Flesland Airport Status: Red level Booket: Standard Oppgradert: Superior Balcony Lengde: 1 Natt Andre fordeler: Velkomstgave på rommet, kaffekopp i plast som det stod "Scandic" på. Annet: Testet for en gangs skyld ut treningsrommet, grei plass og nok utstyr til å få seg en god økt. God frokost, men var gjerne litt preget av å ha stått ute lenge.
Hehe, ikke hver gang jeg faktisk får velkomstgave, og jeg har aldri sett denne plastkoppen før, plutselig stod den der sammen med velkomsthilsen på rommet
Hotel: Scandic Sarpsborg Status: Top Level Rom booket: Standard Family Four, 1 natt. Oppgradert: Nei Andre fordeler: fikk voucher, men ingen velkomstgave. Spurte om sen utsjekk, og der var som om jeg spurte om ei nyre. Kunne få til 1330. Fikk forhandlet utsjekk til kl 14. Unnskyldningen var at de var helt fullbooket i morgen. Sjekket nå i kveld, for moro skyld, ledige rom i alle kategorier, så det var kun en BS unnskyldning. Digg med Choice som har garantert sen utsjekk til kl 18. Har inntrykk av at Scandic driver et rent poengprogram, mens Choice driver et fordelsprogram med poeng Sendte forøvrig en mail til kundeservice, med et enkelt spørsmål, den 20. oktober. Fremdeles ikke fått noe svar.
Hotel: Scandic Sjølyst Status: Level 1 Rom booket: Standard Opphold: 26 netter Oppgradert: Nei (og hadde ikke forventet annet) Annet: Arbeidsgiver booket dette siden det var i umiddelbar nærhet til langvarig prosjekt. Første gang for min del på mer enn noen netter hos Scandic derfor null status. Vi var 3 stk med hvert vårt rom, der en av oss med Top Level i mange år havnet på samme romtype som meg i samme gang, uten at det var noen anerkjennelse. En annen hadde defekt kjøleskap, og endte opp med ett defekt og ett fungerende stående på gulvet den resterende tiden etter å ha klaget. Damen som sjekket meg inn var hyggelig, det var også de to damene som frekventerte frokostsalen hver dag (!) jeg var der (har de aldri fri?). Resten av personalet var mer interessert i å kikke ned i PCen hver gang man kom inn enn å hilse, og var ellers korte og relativt krasse i svaret, og støtte man på problemer var de ikke videre interessert i å hjelpe. Sølte sukkerholdig drikke utover deler av gulvet på rommet første uka, og det var enda ikke vasket ordentlig når jeg dro, med masse flekker fra sølet bak nattbordet og under sengen - håper det ble sjauet ordentlig før nestemann kom. Det var også enkelte dager der de ikke var innom rommet i det hele tatt (?), og jeg manglet innimellom både håndklær og sjampo, sistnevnte skjer det ikke noe med før man fysisk skrur opp tuten og legger den på gulvet. Ser mye av kritikken gjengår på Tripadvisor, så det er nok ikke unikt for oss. Velger nok et annet sted neste gang. Edit: Og der forsvant godt over halvparten av de opptjente poengene fra oppholdet, ble de så grinete for omtale?
Gavekort til standard rom: Jeg legger merke til at det er flere koder som brukes for å bestille standardrom via gavekort. Gavekort for standardrom kjøpt i desember 2020 har bestillingskoden "VOSNOP", gavekort for standardrom kjøpt nå nylig har bestillingskoden "VOSNO", mens gavekort for standardrom kjøpt via black friday tilbudet har bestillingskoden "VOSNOP22". Kan disse gavekortene brukes om hverandre, eller er det kun gavekort med samme bestillingskode som det som står på gavekortet som gjelder? Edit: Jeg svarer meg selv. I følge kundeservice kan disse gavekortene brukes om hverandre.
Jeg vil si tja. Dersom en planlegger i god tid i forveien pleier det å være mye ledig. Det er visstnok avsatt et visst antall rom pr. natt til gavekortet, så de mest populære rommene går først. Dersom du har forhåptningen om å finne ledig rom på grand hotell i Oslo eller hotell norge i Bergen må du være heldig, men dersom du er fornøyd med et standard hotell rom bør tilgjengeligheten være god dersom en bestiller i god tid i forveien. Jeg har ofte funnet ledige rom nær overnattingstidspunktet, men da utenom høysesongen (sørlandskysten om sommeren, og fjellet om vinteren).