Seoul

Tråd i 'Reisemål' startet av Kimmam, 25. des 2013.

  1. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,400
    Likes mottatt:
    3,718
    Bonuspoeng:
    113
    Har også bodd på dette hotellet og Infinity bassenget er bra. Men det er ikke lagt opp til at man skal ligge timesvis ved bassenget, men det finnes noen enkle sofaer og stoler.

    Dette hotellet ligger veldig sentralt midt i Seoul. Ingen problem å komme seg rundt. Kort fungerer overalt.
     
  2. Bettan

    Bettan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    406
    Likes mottatt:
    490
    Bonuspoeng:
    63
    Nydelig!

    Ja, ingen planer om mange timer ved bassenget, men med opptil 34 grader høres det fint ut å kunne ta en pause fra storbyen med en svømmetur, inne eller ute, og dette hotellet har jo begge deler.
     
  3. Scrooge

    Scrooge Medlem

    Innlegg:
    211
    Likes mottatt:
    633
    Bonuspoeng:
    93
    Spørs litt når man drar, men tror vi betalte ca. 100 kr hver vei. Husker i hvert fall at vi betalte 175 kr fra Gimpo flyplassen, som er nesten dobbelt så langt som til Myeong-dong!
     
  4. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,400
    Likes mottatt:
    3,718
    Bonuspoeng:
    113
  5. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,336
    Likes mottatt:
    6,519
    Bonuspoeng:
    183
    geddi liker dette
  6. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,400
    Likes mottatt:
    3,718
    Bonuspoeng:
    113
    Digital versjon av T-Money. den har jeg ikke prøvd. Kanskje jeg må sjekke ut i sommer. T-Money fås kjøpt på alle kiosker og brukes på alle offentlige transportmidler og taxi. Tappes, lignende Oyster card.

    Edit: Lastet ned og prøvde å sette opp, den krever at man setter appen som standard betalingsmåte. Det fungerer dårlig for meg.
     
    Last edited: 18. juni 2024
  7. DJViking

    DJViking Medlem

    Innlegg:
    170
    Likes mottatt:
    136
    Bonuspoeng:
    43
    Virker som et veldig bra hotell. Ikke noe teppegulv på rommene (akkurat slik jeg liker det).

    Jeg fant ikke dette hotellet hos Hotels.com (kun hos Booking.com). Jeg valgte meg Shilla Stay Mapo som ligger i nesten samme område som det hotellet.

    Hotel Naru var en god del dyrere. Ville kostet meg 22000kr for 9 overnattinger i August. Da med Ikke refunderbart, og betalt på forskudd. Ville kostet nærmere 30000kr hvis jeg skulle hatt refunderbart og betalt ved innsjekking.

    Shilla Stay betaler jeg 15000kr for (Hotels.com hadde 50% rabatt da jeg bestilte).
     

    Attached Files:

    • clear.png
      clear.png
      File size:
      137 bytes
      Visninger:
      6
    Scrooge liker dette
  8. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,173
    Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Skal få lest meg gjennom tråden senere, men kort oppsummert: Vi er nå tre personer på vei til Seoul i LH F. Vi ankommer fredag morgen og drar søndag formiddag.

    Vi har ikke satt oss inn i noe som helst. Hvilke områder bør vi besøke og hvor bør vi bo? Hva bør vi spise og hvor?

    Grand Hyatt Seoul via milehigh kan være et alternativ som base, men vi tar gjerne imot alternative forslag dersom dette hotellet har en uhensiktsmessig lokasjon.
     
    fridolin liker dette
  9. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,400
    Likes mottatt:
    3,718
    Bonuspoeng:
    113
    Som du selv sier, les gjennom tråden, mye informasjon her.

    Vi har ikke satt oss inn i noe som helst. Hvilke områder bør vi besøke og hvor bør vi bo?
    Det kommer an på hva dere vil se og gjøre, ellers umulig å gi et godt svar.

    Hva bør vi spise og hvor?
    Hanwoo (한우)!
    Ellers Korean BBQ, fried chicken, masse gode forskjellige nudler kalde, varme, spicy. Bulgogi (불고기) osv. Det er så mye forskjellig god mat!

    Grand Hyatt Seoul via milehigh kan være et alternativ som base, men vi tar gjerne imot alternative forslag dersom dette hotellet har en uhensiktsmessig lokasjon.
    Lokasjonen er helt ok, men ligger litt avsidesliggende til, hvis det ga mening :D
    Det er korte avstander til mange attraksjoner og shopping, men ser at det er 15-20 min å gå til nærmeste subway. Mulig det er enklere og bedre å bare ta taxi, særlig hvis dere er flere enn 2.
     
    milehigh liker dette
  10. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,173
    Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for svar! Vi endte opp med Grand Hyatt. Det gir absolutt mening at det er litt avsidesliggende ;):p

    Jeg ser du har anbefalt Hanu tidligere. Er Hanu/Hanwoo det samme? Er dette noe man griller, eller er det mer en hotpot-variant?

    Tenker oss inn til Gyeongbokgung Palace nå, så får vi se om vi finner noe bra lunsj i det området :)
     
    fridolin liker dette
  11. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,400
    Likes mottatt:
    3,718
    Bonuspoeng:
    113
    Ja Hanu/Hanwoo er det samme. Vil anbefale å grille det på kull.

    Hvis dere vil ha en litt spesiell opplevelse og spise hanu litt billigere så gå til Majang hanu meat Market (마장시장).

    20240716_194549.jpg
    20240716_194711.jpg
     
    Sonictravel, paron, Upsaker and 3 others like this.
  12. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,173
    Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Takk! Herlig med konkrete tips :) Skal sjekke ut hvis det passer med at vi er i området.

    Noen som har ferske erfaringer med DMZ? Bruker man typisk en hel dag, og hva annet enn DMZ bør man ha i turpakken?
     
  13. duppsko

    duppsko Medlem

    Innlegg:
    146
    Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Var der forrige torsdag, absolutt en tur jeg ikke angrer på at vi dro på!
    Merk at JSA-området har vært stengt siden i fjor sommer (amerikansk soldat som løp over grensa) så dit kommer dere uansett ikke, men vi synes like fullt at det var verdt turen.
    Jeg tror at de aller fleste arrangerte tours gir tilnærmet samme reiserute og opplevelse ettersom transporten inne i selve DMZ er i regi av myndighetene og man må flytte over til egne busser sammen med andre turoperatører til de ulike stedene (The 3rd Infiltration Tunnel, Unification Village). Vi skulle også til Dora Observatory, men dette var stengt og ble erstattet med Odusan Unification Observation Deck. Fra førstnevnte (Dora) skal man visstnok kunne se over til en konstruert propagandalandsby, mens vi fra Odusan kunne se over til en reell landsby isteden. Årsaken til at Dora var stengt var visstnok at de har noen høyttalere her som fra tid til annen spiller peace music og K-pop i retning mot grensa, men sett i lys av den anspente perioden de er inne i var de litt urolige for at Nord-Korea skulle finne på å skyte i stykker disse høyttalerne og anbefalte følgelig ikke at turister oppholdt seg der da. Ingen i vår gruppe hadde innvendinger til den avgjørelsen.

    Ellers var vi innom Gamaksan Suspension Bridge, fin natur og fin bro, tror veldig mange av tur-operatørene velger å dra innom denne da den ikke er så langt unna DMZ.

    Til spørsmålene dine; du starter ganske tidlig da guiden ønsker å være på plass ved Imjingak Park før/når de åpner kl. 08 for å få utstedt tillatelse fra myndighetene og "slots" for å komme inn i selve DMZ. Veldig mange som var der på slaget 08, så mulig det er noen begrensninger i antall tillatelser som gis per dag. Vår guide hentet oss på hotellet kl. 06:40 i Myeongdong, da hadde han allerede plukket opp et par andre fra andre hoteller (hentetidspunkt mellom 06-06:40, og vi fikk tildelt eksakt tidspunkt kvelden i forveien). Vi var tilbake i Myeongdong ca. kl. 16.
    Vi brukte for øvrig denne tur-operatøren og var veldig fornøyd med å være en mindre gruppe, flink guide med mye kunnskap og enkel kommunikasjon i forkant via Whatsapp.
     
  14. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,263
    Likes mottatt:
    36,924
    Bonuspoeng:
    293

    Turen til Majang for et skikkelig kjøttmåltid er verdt det.
     
  15. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,263
    Likes mottatt:
    36,924
    Bonuspoeng:
    293

    Propaganda landsbyen så veldig tom ut når jeg var der. Og selvfølgelig mye flottere en det som skal være ekte landsbyer som en også skal kunne se fra syd. Guiden vår i nord mente at de ekte landsbyene i Nord som synes fra grensen hadde privilegerte / trygge beboere med bedre tilgang til det meste en den vanlige befolkningen.
     
  16. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,400
    Likes mottatt:
    3,718
    Bonuspoeng:
    113
    Kaesong heter propagandabyen.

    Forøvrig synd at JSA er stengt. Veldig spesielt sted med streken i bakken som er grensen, soldater på begge sider som skuler på hverandre og de blå husene som står på tvers av grensen. Her kunne man "teknisk sett" gå over til Nord-Korea.

    Alltid en amerikansk idiot som skal ødelegge ;)
     
  17. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,263
    Likes mottatt:
    36,924
    Bonuspoeng:
    293


    vi gikk teknisk sett inn i Sør Korea :)

    Kaesong ja :) har jo kjøleskap magnet derfra. At jeg kunne glemme det:eek:
     
  18. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,173
    Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Tror ikke det er en del av opplegget vårt. Bør vi hoppe av bussen på returen og heller ta en taxi fra Majang til hotellet?
     
  19. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,173
    Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for tips! Da jeg gikk inn på linken din i går kveld virket det som om de ikke solgte flere billetter til i dag, noe de også bekreftet på chat. Men så fant jeg samme operatør via Tripadvisor, og der var det plutselig mulig å booke. Ringte et nummer som var oppgitt der, og fikk bekreftet av en amerikaner at det skulle gå fint og at vi måtte være klare kl 0730 på hotellet. Så 23:30 var bookingen ordnet, og vi la oss med vekking kl 06:30.

    Heldigvis våknet jeg 06:00 og hadde da fått melding på Whatsapp om oppmøte på City Hall Station 06:40, altså en 10 min taxitur fra hotellet. Så da var det bare å komme seg opp og avgårde :)

    Har nå vært innom Imjingak og kjørt gondol, og er akkurat ferdige i den tredje infiltrasjonstunnelen. Skal nå spise lunsj, før vi skal videre til broen og observatoriedekk.
     
    Last edited: 17. aug 2024
    paron and holmen like this.
  20. duppsko

    duppsko Medlem

    Innlegg:
    146
    Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Snodig! Men bra at det ordnet seg! Hils til Vincent fra the norwegian couple last week om det han som er guiden deres ;) God tur!
     
    Gullars liker dette

Del denne siden