Seoul

Tråd i 'Reisemål' startet av Kimmam, 25. des 2013.

1. duppsko

duppsko Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Støttes!
    Ikke en del av turen nei, tror du har fire drop off steder du kan velge mellom, hør evt med guiden hvilket som er nærmest!

2. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Ser også at det er noe i Seoul som heter Majang Meat Market. Er det et greit alternativ til selve Majang?

Edit: Tror kanskje jeg har misforstått. Da jeg søkte på Google Maps fant jeg Majang like sør for DMZ, men ser også at det er en bydel i Seoul. Det var kanskje bydelen @ccurrahee opprinnelig siktet til..(?)

Last edited: 17. aug 2024
  3. duppsko

duppsko Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Det er nok Majang Meat Marked i Seoul @ccurrahee sikter til ja, og den vi var på iallefall. Urelatert til DMZ.

Selv leste jeg denne inspirasjonsartikkelen for guide/forklaring om hva vi kunne forvente oss av Majang Meat Market. Vi tok metro fra Myeongdong dit, men litt krøkete med et par linjebytter + et kvarters gange ca. så det er mulig vi ville ha tatt buss eller taxi dit ved en annen anledning. Jeg tror jeg leste et sted at markedet stenger kl 21, så bare ha det i bakhodet dersom dere er late eaters. Mulig restauranten(e) i 2. etg der holder åpent etter selve kjøttmarkedet har stengt.

Forøvrig: Google maps fungerer svært dårlig i Seoul, last ned "Naver Maps" om du vil ha noe som fungerer. Helt essensielt om du vil forsøke deg på kollektivt.

Gullars liker dette
  4. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,158
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg Skrev vel? Madjan Meat marked ja. Som jeg selv ble tipset om i denne tråden. Det er en kort drosjetur fra mange steder og virkelig et sted å spise en ikke for sen middag. Det er et fungerende mat marked med noen få restrauranter i 2 etasje. Kjøp kjøtt og få det tilbredt på en av dem.

Gullars liker dette
  5. geddi

geddi Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,744
    Bonuspoeng:
    113
    Majang er ikke på vei tilbake fra DMZ, men det er nærme hotellet deres, ca.5-6 km. 7 stopp, 15min, på metroen til Majang Stasjon pluss en liten gåtur evt taxi.

Skriver Majang meat Market på koreansk under i tilfelle det kan være til hjelp:

마장축산물시장

[NAVER Map]
    마장축산물시장
    서울 성동구 마장로33길 53
    https://naver.me/5mg01KWA

I følge Naver stenger markedet kl.23.

Som det nevnes her av duppsko og som jeg har nevnt flere ganger tidligere. Naver maps fungerer mye bedre enn Google maps. Naver maps fungerer med Engelsk og har sanntid informasjon om subway og buss (viser også plassering av busstopp).

For taxi anbefales Kakao taxi, samme opplegg som Uber.

Edit: Ser nå at duppsko og ccurrahe har svart allerede.

Last edited: 17. aug 2024
    Gullars liker dette
  6. geddi

geddi Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,744
    Bonuspoeng:
    113
    Det er ingen områder som heter Majang rett sør for DMZ, men ser at det en del restauranter med det i navnet. Tipper det var det du fant?

Gullars liker dette
  7. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Takker for alle tips. Har allerede lastet ned både Naver og Kakao (k.ride for turister), og bruker dem flittig.

Jeg er veldig gira på å kjøpe kjøtt og grille på Majang Meat Market, men reisefølget snakker om fine dining. Tips til noe i den kategorien som serverer hanu?

8. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,158
    Bonuspoeng:
    293

Bedre kjøtt til en mye bedre pris og vær eneste turist i restauranten… kan det selge inn Majang?

Gullars, duppsko and fridolin like this.
  9. geddi

geddi Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,744
    Bonuspoeng:
    113
    Du får banke litt vett inn i hodet på reisefølget ;)

Majang meat marked og spise der er veldig Koreansk. Fine dining finner man overalt.

Preference, Nordlands and Gullars like this.
  10. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Vett ble banket inn, og Majang ble en uforglemmelig opplevelse for alle :) Takk for fantastisk tips!

Avgang 12:25 fra ICN i morgen. Når bør vi være der? Vi ser for oss taxi fra hotellet — regner ikke med at det er noe rush på en søndag formiddag?

Og hvilken lounge er best når man flyr LH F?

11. duppsko

duppsko Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Kun testet ut SilverKris-loungen, ikke akkurat sammenlignbart med FCL/FCT, men likte den selv om den ikke er så veldig stor. Har ikke testet de andre, men mener at Asiana lå rett ved siden av. Inngang med SK*G. Vi var på flyplassen 2,5 time før avgang en fredags morgen og var i loungen etter 10-12 min, men det antar jeg kan variere en del etter dag og tid.

12. geddi

geddi Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,744
    Bonuspoeng:
    113
    Såvidt jeg vet så er det kun Asiana som har *A F-lounge og tror ikke den er noe spesielt bra. Men har ikke testet den selv.

Ankomst flyplass 2-2.5 time før avgang burde holde. Men sært nok, Incheon har ikke fast track og hvis dere skulle være uheldige med timing så kan det potensielt være lange køer. Reiste C-klasse med Finnair to ganger i fjor og på den tiden (23 tiden) gikk køen gjennom hele avgangshallen begge gangene. Fikk da et pass fra innsjekking når jeg spurde om fast track. Uten det tror jeg ikke at jeg hadde nådd flyet.

Og nei, det burde ikke være spesielt mye trafikk på den tiden, men Seoul og omegn huser ca.25 millioner mennesker, så alltid en del trafikk. Naver maps gir et godt estimat på kjøretid, her kan man også sjekke frem i tid og få estimat.

13. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,687
    Bonuspoeng:
    183
    Gullars liker dette
  14. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Da er vi godt plassert på tredje rad på LH F ICN-FRA. Samme crew som vi hadde på torsdag, så her lå til og med pysjene klare i riktig størrelse :) @The_Dude med reisefølge har inntatt første rad, og det er med det kun bonusnisser (med følger) i kabinen i dag.

Turen ble utelukkende rettet mot Seoul pga. mulighet for LH F for 3 pax begge veier, så ingen ytterligere planlegging var gjort på forhånd. Denne tråden ble gjennomlest på FCT og samtidig ordnet vi med hotell.

Vi ankom på fredag, og etter innsjekk og en kort hvil tok vi turen til Gyeongbokgung Palace for litt sightseeing og lunsj. Deretter tok vi en taxitur til Lotte World Tower, 555m og verdens 6. høyeste bygning, for å nyte litt utsikt. Rushtrafikk, så vi booket like godt en luksusbil i k.ride-appen (Kakao for turister), slik at vi kunne bruke tiden til å få litt søvn. Etterpå tok vi en tur innom akvariet i kjelleren, før vi avsluttet med en middag på JD BBQ i Itaewon. Helt tilfeldig at vi havnet der da jeg sjekket kartet for Korean BBQ og fant denne med 4.9 i rating basert på noen tuden anmeldelser. Herlig måltid, men dessverre hadde de ikke Hanu…

I taxien tilbake til hotellet konkluderte vi med at vi ønsket å besøke DMZ neste dag. Jeg gikk for byrået til @duppsko, men måtte booke via Tripadvisor for å få opp tilgjengelighet neste morgen. Veldig fin tur med gondol til Camp Greaves, spasertur i den tredje infiltrasjonstunnelen, hengebro, utsiktspunkt til Nord-Korea, og overraskende god lunsj. Dagen ble avsluttet med et aldeles fantastisk måltid på Majang Meat Market, der vi handlet førsteklasses Hanu-kjøtt direkte fra slakter og grillet det over kull i overetasjen.

Godt fornøyd med langhelg i Seoul med andre ord, og ikke minst takknemlig for en siste tur i LH F.

Stor takk til @geddi, @duppsko og @ccurrahee for gode tips underveis!

Nordlands, mrt, Upsaker and 6 others like this.
  15. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    927
    Bonuspoeng:
    113
    Har et primært Sør-Korea spørsmål, men samtidig nokså Seoul relatert.

Skal med hele familien til Seoul nå i høsteferien (2 foreldre, 4 kids på 15, 10. 7 og 5). Pga tilgang biz i Asiana sin A380 fra FRA, ankommer vi 2 dager tidligere enn planlagt. Vi hadde 6 dager og 7 netter i Seoul. Siden barna ville ha basseng og det var en flashsale (ikke hotels.com), har jeg booket Novotel Ambassador Seoul Dongdaemun disse dagene uten å kunne avbestille.

Vi vil nå ankomme to dager før og jeg lurer på hva jeg bør gjøre. Bestille bil og kjøre rett til Busan for disse to dagene? Prøve ut Hanok i Seoul? Andre steder vi skulle prøvd? Noen som har ideer som jeg kan dra inspirasjon fra?

Litt informasjon for å muligens gjøre dette litt lettere med tips: foreldre har vært 1 uke på kjærestetur i 2018 i Seoul i februar (kaldt og vi fikk nok av Myoendong), pappa har vært der noen ganger fler enn de andre (liker seg godt både i Gangnam såvel som Hongdae - men god mat er aller viktigst). Denne turen er fokuset på at barna skal kose seg, få sett litt kultur, noe attraksjoner, zoo, akvarium og ikke minst god koreansk mat (ja, vi skal til Majang Meat Market - men tar gjerne andre tips som passer en familie)

16. geddi

geddi Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,744
    Bonuspoeng:
    113
    Noen kjappe forslag så kan dere Google for mer informasjon evt spørre så skal jeg prøve å svare:

Busan og Haeundae beach - Korea's nest største by. Fin strand på Haeundae med mye restauranter og puber med uteservering. Burde være greie temperaturer i høstferien.

Gyeongju - Korea's gamle hovedstad, mye kultur i dette området fra templer, palasser til gamle kongegraver.

Andong - her bodde politikere og de litterære for 500 år siden. På den tiden var det senter for konfusianisme i Korea. Her finnes også et av de største tradisjonelle landsbyene (Hanokmaeul), tror faktisk det er det største, Hahoe Village. Her vil jeg tro det er muligheter for å overnatte.

Jeju - øy mellom Korea og Japan. Feriested med alt av aktiviteter, fantastiske strender og god mat. Verdens mest trafikkerte flyrute så burde ikke være problem å finne et fly.

KTX er et godt alternativ til bil.

Last edited: 19. aug 2024
  17. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    927
    Bonuspoeng:
    113
    Tusen takk!
    Vi lander 13.20 på ICN og ser at fly til Jeju går fra GMP. Er det for lite med 2 netter på Jeju? Tror jeg står mellom Busan og Jeju, heller mot Jeju, men redd det blir for mye stress for barna...

18. DJViking

DJViking Medlem

Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Har noen prøvd å leie sykkel eller elsykkel i Seoul?

Jeg tenkte å prøve leie sykkel eller elsykkel for å komme meg mellom hotellet og diverse markeder.

Det blir nok mye gåing, men hvis jeg kan bruke sykkel for større og mindre avstander kan jeg sikkert avlaste beina litt.

19. geddi

geddi Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,744
    Bonuspoeng:
    113
    Det er kun du som kan vurdere om det er for liten tid. Mange Koreanere reiser for kun 2 netter, personlig synes jeg det er litt lite.

Hvis dere reiser tilbake til Seoul sent, så får dere ihvertfall 2 dager pluss en kveld. Vil anbefale å bo i Jeju City i såfall og leie en bil.

Har aldri prøvd. Vi er som oftest i Songdo, Incheon og der ser jeg en del el sparkesykler. Songdo er ikke så befolket som Seoul, ser for meg at det er vanskelig å komme seg frem i Seoul fordi gatene er så tettpakket med folk.

mrt liker dette
  20. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    927
    Bonuspoeng:
    113
    Ble enig med sjefen om å ta de 2 nettene i Hongdae. Da blir det to dager med forhåpentligvis gode musikalske innslag, god ungdommelig shopping og mye nattesliv. Satser på at det passer med tanke på jetlag

geddi liker dette

Del denne siden