Seoul

Tråd i 'Reisemål' startet av Kimmam, 25. des 2013.

1. geddi

geddi Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,267
    Bonuspoeng:
    113
    Står Everland på programmet? Burde være en fin plass å reise med barn i din alder. Ligger litt sør for Seoul. Eventuelt Lotte World, mindre men ligger i Seoul.

mrt liker dette
  2. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,135
    Bonuspoeng:
    113
    Vi har planlagt:
    - Seoul Zoo med skiheis hvis det er ok vær
    - Enten Lotte World eller Everland. Heller mot Lotte pga nærhet, men er Everland mye bedre?
    - Hvis barna kjeder seg veldig, blir det akvarium
    - Hvis de ønsker, tar vi en tur til Nami Island og Rail Bike Park
    - En tidlig middag på Majang (for å unngå venting på ledig bord)
    - Koreansk BBQ (svin)
    - Koreansk «italiensk» familie restaurant med koreanske versjoner av kjente retter. Barna elsket dette i Tokyo og vil prøve samme men i Korea
    - Nudelsuppe, nudelsuppe og nudelsuppe.
    - Rå krabbe og levende blekksprut
    - Sashimi (koreansk versjon) og sushi
    - KFC
    - Sightseeing av templer og slikt
    - Vandre langs den gamle bymuren. Bor rett i nærheten av en gammel post av muren.
    - Shopping (har Korea en Uniqlo ekvivalent?)
    - Dekke Instagram spottene til tenåringen: Starfield Coex biblioteket, men ønsker egentlig den i Suwon), de hypede Starbucksene, ramen shop osv…

Med litt yngre barn på slep så tenker vi å prøve å roe det helt ned. Vi foretrekker buss, selv om det ofte tar mer tid, men vi får sett mer av folk og gater enn med bane…

Kom gjerne med forslag hvis det er noe vi burde unngå eller prøve!

Personlig elsker jeg comfort food, og den beste for meg var hel kylling med ris inni kokt i urter. Lite smak, så man må virkelig kjenne etter, men skikkelig comfort food

3. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel bedre å gå på Korea sine egne "fried chicken" shops, enn kjeden KFC?

mrt liker dette
  4. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,135
    Bonuspoeng:
    113
    Enig! Tenkte litt på det, det er heter vel kanskje også Korean Fried Chicken der? :p Var vel det jeg mente iallfall ;)

5. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Hehe ja :D Tror det er obligatorisk med en koreansk øl til også!

mrt liker dette
  6. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,135
    Bonuspoeng:
    113
    Og ikke minst Soju

Preference liker dette
  7. geddi

geddi Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,267
    Bonuspoeng:
    113
    Du tenkte kanskje på Kyochon Fried Chicken? :)

Er på jobbreise, skal få gitt litt input på de andre punktene senere.

mrt liker dette
  8. geddi

geddi Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,267
    Bonuspoeng:
    113
    Vi har planlagt:
    - Seoul Zoo med skiheis hvis det er ok vær
    - Enten Lotte World eller Everland. Heller mot Lotte pga nærhet, men er Everland mye bedre?
    Har ikke vært i Lotte World så kan ikke sammenligne. Everland er en stor utendørs fornøyelsespark med zoo, tenk typisk Disneyland. Everland er større enn Lotte world, men vet ikke hvor mye eller om det har betydning for dere.
    Det er shuttle buss fra flere steder i Seoul:
    https://wwwrod.everland.com/web/mul...ide/transportation/shuttle/shuttle_bus01.html

- Hvis barna kjeder seg veldig, blir det akvarium
    - Hvis de ønsker, tar vi en tur til Nami Island og Rail Bike Park
    - En tidlig middag på Majang (for å unngå venting på ledig bord)
    - Koreansk BBQ (svin)
    - Koreansk «italiensk» familie restaurant med koreanske versjoner av kjente retter. Barna elsket dette i Tokyo og vil prøve samme men i Korea
    - Nudelsuppe, nudelsuppe og nudelsuppe.
    Da er vi to! Prøv tantanmyeon (탄탄면공방) kjede med mange restauranter i Seoul, Mul naengmyeon (물냉면) og Mul milmyeon (밀면) og suyuk (수육, absolutt must try!) på Sanbang restaurant i nærheten av Seoul station. Første myeon er litt spicy og varm, mens de to siste er kalde og nydelige når det er varmt ute.

- Rå krabbe og levende blekksprut
    Regner med du tenker på Ganjang-gejang (간장게장) og San-nakji (산낙지)

- Sashimi (koreansk versjon) og sushi
    - KFC
    Kyochon er min favoritt, den med honning og soya smak. Men det er så mange gode KFC!

- Sightseeing av templer og slikt
    - Vandre langs den gamle bymuren. Bor rett i nærheten av en gammel post av muren.
    - Shopping (har Korea en Uniqlo ekvivalent?)
    For rimelige klær vil jeg anbefale utenom Uniqlo, Giordano, 8 seconds, Top ten, Mind Bridge og Project M.

- Dekke Instagram spottene til tenåringen: Starfield Coex biblioteket, men ønsker egentlig den i Suwon), de hypede Starbucksene, ramen shop osv…

Personlig elsker jeg comfort food, og den beste for meg var hel kylling med ris inni kokt i urter. Lite smak, så man må virkelig kjenne etter, men skikkelig comfort food
    Vil tippe du tenker på samgye tang (삼계탕) her.

holmen and mrt like this.
  9. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,135
    Bonuspoeng:
    113
    Nydelig! Du har truffet på alle rettene jeg skrev (googlet det opp på koreansk). Hvis du har anbefalinger på gode kjeder eller restauranter for KFC, KBBQ (svin) og annet barnevennlige og unike restauranter (ala koreansk italiensk vri, nudler og annet spesialitet som også barna kan nyte), tar jeg gjerne imot tips.

탄탄면공방 ser ut til å bli en kjede vi kommer til å stikke innom mange ganger...

Har også Kalguksu høyt på listen, er spent på om Kalguksu street i Namdaemun lever opp til hypen

10. geddi

geddi Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,267
    Bonuspoeng:
    113
    Koreansk sashimi heter forresten hoe, 회.

KFC, som sagt min favoritt er Kyochon, men finnes så mange forskjellige som er gode.

BBQ, vi bor alltid i Incheon så kan anbefale noen gode kjeder der. De finnes ikke i Seoul, så spør hotellet.

Edit:
    Kan også anbefale bulgogi (불고기) og kalbi jjim (갈비찜), ddeok kalbi (떡갈비) liker alle barn. Og kalde nudler Japchae (잡채).
    For veldig typisk koreansk mat kan jeg anbefale pegban (백반)

Last edited: 26. aug 2024
    mrt liker dette
  11. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Seoul har veldig mange Markets.
    Hvilke markeder anbefales det å dra innom?

Gwangjang Market
    Namdaemun Market
    Gyeongdong Market
    Majang Meat Market
    Yongsan Yongmun Traditional Market
    Myeongdong Night Market
    Bamdokkaebi Night Market

Sjekket litt på Google Maps. Også sett litt på diverse Youtube videoer.

12. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,135
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har ingen fasit, men på vår kommende tur har jeg følgende plukket ut:

Namdaemun Market (Kalguksu alley)
    Mangwon Market
    Majang Meat Market (hanwoo)

Styrer unna Gwnsgjang

13. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Hva er sjansen for å finne en god kvalitet, rimelig priset kabinkoffert i Seoul?

Jeg tenkte på min tur til Seoul og kun ta med meg en stor innsjekket baggasje med klær for 9 dager. Ikke ta med noen kabinkoffert, kun en liten ryggsekk, og så kjøpe meg en kabinkoffert i Seoul. Jeg tenkte det kunne være lurt siden man sikkert kjøper mye der man vil ta med seg hjem.

Man kan jo ta med seg både kabinkoffert og en liten ryggsekk inn på flyet i tillegg til innsjekket baggasje.
    Kabinkoffer (55cm x 40cm x 23cm)
    Ryggsekk (40cm x 30cm x 15cm)

Jeg har lenge hatt lyst på en koffert i aluminium. Ja jeg vet disse veier mer og dermed tar opp litt mer av den vekten man har lovt å ta med.

Så finne en butikk og kjøpe meg en god kabinkoffert i aluminium, kanskje til en brøkdel av prisen hva jeg må betale i Norge.

Slik som denne fra Samsonite som koster nesten 9000kr.
    https://www.samsonite.no/lite-box-alu-spinner-55cm--aluminium/122705-1004.html

Jeg tenkte å finne meg noe som kanskje kostet maks 2-3000kr.
    Jeg har sett på noen slike hos AliExpress som koster fra 1000kr til 3000kr, men frakten er veldig dyr på disse.
    https://www.aliexpress.com/item/1005006490211287.html

Er dette realistisk å finne en kabinkoffert i Seoul til rimelig pris?
    Hvis ikke så tar jeg bare med meg en tom kabinkoffert.

14. geddi

geddi Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,267
    Bonuspoeng:
    113
    Har aldri kjøpt carry on koffert i Korea så usikker. Fant ikke Samsonite'en du linket til i carry on størrelse, kun stor koffert og den kostet ca.7000kr.

American tourister er også et bra merke og den selges innenfor din pris.
    https://m.11st.co.kr/products/ma/68...%AE_M_PCS&utm_medium=%B0%A1%B0%DD%BA%F1%B1%B3

Det er nok billigere på nett, så du må sikkert litt opp i pris med mindre du finner en outlet med gode priser.

15. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Den så ganske brukbar, men ingen 22", kun 20 og 24.
    Størrelsen 22" er akkurat innenfor størrelsen hva man kan ha med på flyet og 24 blir for stort. 55cm x 40cm x 23cm

Det kan hende jeg bare tar med meg min plast kabinkoffert (uten å ha noe i den), og så fylle den opp med varer fra turen.

16. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Det er jo anbefalt at man kjøper en SIM-kort for Data når man kommer til Sør-Korea.

På flyplassen selger de SIM-kort for Data. Noen som vet om det også selges eSIM der?

Noen som vet om det er mulig å få kjøpt eSIM for bruk i Sør-Korea?
    Siden de leveres på E-post, kanskje man kan bestille en slik før man reiser.

https://bytesim.com/products/esim-south-korea
    9 dager (Unlimited) $29

https://esim.holafly.com/esim-south-korea
    9 dager (Unlimited) $35

https://saily.com/esim-south-korea
    30 dager (20GB) $29

Edit:
    Skrev denne posten mens jeg undersøkte litt.
    Disse siden gir indikasjon på at det er mulig å kjøpe eSIM på flyplassen
    https://roaming.kt.com/esim/eng/main.asp
    https://www.lguplus.com/ib-roaming/pc/eng/product/esim-data-voice

Bilde fra flyplassen hvor det står eSIM kan kjøpes. Dette er LG, men jeg antar man kan kjøpe og bruke for Samsung?

17. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Funker helt fint å kjøpe på flyplassen, men er ofte billigere og ikke minst mye enklere å kjøpe på forhånd på nett. Last inn eSIM, så har du mobildata i sekundet du lander. Mange på forumet her bruker Airalo
    Få USD $3.00 i rabatt på ditt første eSIM-kjøp fra Airalo. Bruk koden CHRIST98587 når du registrerer deg, eller i kassa ved betaling. https://ref.airalo.com/PHh1
    Med rabatten får du 10 dagers ubegrenset til 29 USD, som vel er bittelitt bedre enn de alternativene du selv lenket

Last edited: 02. sept 2024
    DJViking liker dette
  18. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Ser fra Airalo at det de selger er eSIM fra LG+ (samme som på det bildet jeg hadde i posten)
    https://www.airalo.com/south-korea-esim

Andre jeg har funnet er fra SK Telekom. Jeg er ikke kjent med operatørene i Korea, men regner med LG+ (Airalo) har god dekning og hastighet i Seoul.

19. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Ja du kan nok regne med at både LG+ fungerer bra som nettverk, og at det vil fungere fint med Samsung telefon - Samsung og LG er tross alt begge Koreanske selskap

20. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Må man bruke Airalo Appen dersom man kjøper eSIM hos dem?
    På min Samsung Galaxy S23+ er det ganske enkelt å installere en eSIM i Connections innstillingene.

Hvordan er prisen på LG+ eSIM Airalo kontra å kjøpe det på flyplassen?
    Jeg ser at hvis man kjøper eSIM på flyplassen står det også noe om at man får i tillegg et T Money Card (noe som jeg også må skaffe meg).

Del denne siden