Litt usikker på om man "MÅ" ha appen, men hvorfor ikke? Det er veldig enkelt å installere SIM-kortet rett fra appen ved å bare trykke én knapp
Ser ut som du kan kjøpe det på forhånd her for å hente på flyplassen: https://www.lguplus.com/ib-roaming/pc/eng/product/data-sim 10 dager koster 35000 WON som er litt over 26USD, så du kan spare 2-3 USD. 4G er da mer enn bra nok? Gir ofte bedre dekning og mindre batteri-drain
https://bytesim.com/products/esim-south-korea Koster kun 29 dollar for 10 dager, og Unlimited data. Er det noen her som har prøvd ByteSIM?
Airalo virker veldig tungvint å få kjøpt eSIM Hvis man kjøper på flyplassen virker det som man må/kan identifisere seg med passet.
En liten sammenligning mellom de 3 operatørene man kan velge i Sør-Korea Korean Telekom (KT) SK Telekom (SKT) LG U+ https://www.getnomad.app/blog/skt-kt-lg-south-korea-esim
Det billigste er å kjøpe esim gjennom Mobimatter, fra 3.99 usd. Best Value er nok 15 GB for 9.99 usd. Jeg brukte dette i sommer og kjøpte mobildata hos "3" 30gb for 14.99 USD. Fungerte utmerket, bortsett fra å bruke ChatGPT, siden 3 er fra Hong Kong. Hadde 5G hastighet. Hvis du vil ha vervekode så kan jeg sende på pm. Da får vi begge litt kickback. SK er størst og har generelt best dekning, litt som Telenor i Norge. Alternativt kan du kjøpe esim direkte hos SK, LG+, KT, men det er mye dyrere. SK her: https://m.krsim.net/product/Korea-e...-Data-Phone-Number-Voice-Message-Outgoing/83/
Jeg skulle bestille Wowpass gjennom Wowpass App. Med Wowpass får jeg betalingskort (Debit) og T-Money-kort. Men betaling med mitt kredittkort lot seg ikke gjøre. Prøvde både med mitt Mastercard Debit og Mastercard Credit fra Handelsbanken, men fikk etter autentisering med BankId beskjed at en ukjent feil oppstod. Jeg begynte å bli litt bekymret om mine kort vil virke i Korea. Jeg har ikke satt noe regionsperret på disse kortene. Jeg prøvde også å opprette en Digital versjon av kortet, men fikk samme problem der.
Min reise til Seoul er nå over. Det var godt å komme hjem og slappe av, men etter noen dager fikk jeg igjen lyst å reise tilbake til Seoul. Jeg klarte å bli forkjølet i Seoul. Tror grunnen til at jeg ble forkjølet var alle butikkene, restaurantene, kafeene, taxi, bussene, etc. var kraftig nedkjølet med Air Condition. Det var 30 grader og veldig varmt ute, men når man kom inn et sted var det veldig kjølig, og noen steder veldig kaldt. Denne vekslingen mellom kaldt og varmt tror jeg var årsaken til at jeg ble forkjølet.
Når det gjelder Korean Fried Chicken kan jeg anbefale kjeden som heter BB.Q Chicken and Beer. De hadde veldig god og sprø fritert kylling. Godt øl hadde de også.
Er i matkoma nå. Det skikkelig digg. Skulle bestille til 2 voksne og 1 ungdom og 3 barn. Ingen supersultne utenom meg. Endte opp med regular + corn flakes - hel kylling og en honey glazed combo. Var utrolig godt og utrolig mye. Uten de syltede kålbitene ville jeg aldri greid å spise opp… Ja, har prøvd den før, men ville prøve noe annet. Vil si jeg syns Kyochon er hakket bedre på mat, mens den andre er mer en bar man drikker og spiser - iallfall den jeg var på
Det gledes å høre. Tror ikke det er så mange Nordmenn som har smakt Kyochon kylling. Tror det er mest takeaway, har aldri sett en restaurant.
På slutten av kommende vinterferie (slutten av februar), har vi på vei hjem 5 timer i ICN - 05.30 til 10.30. Er det noe som helst håp om å finne noe godt i nærheten av ICN på den tid av døgnet, eller blir det lounge (KoreanAir sin) for alle pengene?
En tur/retur med tog inn til Seoul tar 2 timer. Da sitter du igjen med 2 timer i Seoul, og med 1 time igjen på flyplassen før reise. Men er det transit, så lander du vel innenfor sikkerhetssonen, så blir stress å måtte gå gjennom på nytt, spesielt hvis du har endel baggasje. Kanskje det er noe å oppleve på selve Incheon (utenfor flyplassen), men det området kjenner jeg ikke mye til. Jeg ville heller bare brukt tiden på en god Lounge. Det ville blitt full stress kun for å oppleve 2 timer i Seoul, og det er ikke mye man får opplevet på kun 2 timer.
Du har Songdo Incheon hvor vi bor når vi er i Korea, ca. 20-30 min med taxi, tipper en ca. 25-30k won, ca.200kr. Songdo er en ny by som er bygget ut i sjøen. Flere områder å velge mellom i Songdo, vi pleier å bo ved Technopark station. Der har du Hyundai outlet og trippel street med butikker og restauranter. Evt Canal walk området. Alternativt ett stopp med AREX til Unseo, har vært her 2 ganger men ikke godt kjent. Finner ihvertfall noen butikker og mange restauranter. Edit: Ser nå at du ankommer veldig tidlig, så er vel ikke mye som er åpent.
du kommer antakelig fra en kort natt flight og inn tidlig på morgenen. Jeg ville vurdert å sove mest mulig og heller nyte flighten med sola mot Europa for å være trøtt igjen i Europa Og justere tidssone.
Ja, tenkte det, men hadde håpet på skikkelig lokalt Koreansk mat. Finner ikke slikt på flyplassen dessverre, med mindre noen her inne har andre erfaringer…
Sjekket kjapt nå to områder og ser at det finnes en del restauranter som er åpne 24t og/eller åpner 5-6 om morningen i Songdo, Incheon. Sjekket områdene rundt Technopark og Incheon national university stations. Så hvis du vil prøve noe annet enn Seoul som er halve reisetiden så er dette absolutt et alternativ.