Og Fjordkraft betaler ut etter bare et par timer som vanlig. Trumfen er allerede på konto for meg. Ser at det siden sist har kommet inn i vilkårene at bruddgebyr trekkes fra trumfkonto, så det er ikke mulig å betale seg ut fra den dårlige avtalen lenger hvis man vil beholde Trumfen. Noe å tenke på hvis man har et såpass høyt strømforbruk at påslaget på spotpris kommer til å koste mye. Månedsgebyret blir til sammen mindre enn trumfen man får utbetalt, så det skal man overleve.
Har hatt strøm fra Fjordkraft i ca 4 måneder, og fikk Trumf velkomstbonus. I dag kom en potensielt hyggelig SMS med at de endrer vilkårene fra 01.07.24 og "I forbindelse med de nye vilkårene har du rett til å si opp avtalen kostnadsfritt". Men jeg sliter litt med å vite om jeg kan si opp avtalen uten at velkomstbonusen trekkes tilbake? Er det noen her inne som har peiling på slikt? "Trumf avtalevilkår Kunder som mottar velkomstbonus er bundet til å ha strømleveranse fra Fjordkraft i 6 måneder etter avtaleinngåelse. Kunder som forlater Fjordkraft før utløp av bindingstiden vil bli trukket summen av velkomstbonusen fra sin Trumf-saldo."
Jeg spurte for dokumentasjonens skyld også chatten og de svarte at jeg ikke hadde noen binding gitt endringen av vilkårene. Fjordkraft ringte forøvrig og tilbød 2 mnd uten månedsavgift og uten påslag hvis jeg ble hos dem.
Jeg tok også kontakt på chat for å være sikker, og fikk til svar at velkomstbonusen ville trekkes tilbake om jeg brøt avtalen.
Det gir faktisk veldig lite mening. For sett fra den andre siden kan da Fjordkraft lokke med 1000 kr for en gitt avtale, og så endre den til å bli akkurat så dårlig de ønsker når som helst, uten at vi kan si opp uten å miste lokkebonusen. Skittent
Tok kontakt med kundeservice på chat. Fikk også nei til svar om at man kunne bryte avtalen uten at Trumf ble tilbakebetalt. Kundebehandleren hørte også med avdelingen på bakrommet, så meget sannsynlig at alle vil få det til svar fremover da det virket som dette var instruksen de hadde fått. Klarte å krangle meg til noen fordelspoeng som en goodwill/ kompensasjon (kan brukes til å redusere strømregningen), men fortsatt krav til å bli værende i 6 mnd. Et lite utdrag av chaten med kundeservice: Meg: Hei, fikk melding om at det var endring i vilkår og at man derfor kan si opp strømavtalen kostnadsfritt. Gjelder dette også om man har en avtale med bindingstid? Kundeservice: Det er egne vilkår når det gjelder Trumf, når man kunden får en velkomstbonus er det bindingstid i 6 måneder. Om man da velger å avslutte før tiden er over må man betale beløpet men fikk i velkomstbonus tilbake. Meg: Det er jeg klar over, derfor jeg spør siden det eksplisitt står at man kan si opp avtalen kostnadsfritt. Kundeservice: Når det gjelder Trumf avtalen, så kan man ikke si den opp uten å måtte betale tilbake velkomstbonusen Meg: Det betyr at dere går ut med feilinformasjon, da kostnadsfritt i rettslig forstand betyr at det ikke skal påløpe kunden noen kostnader eller krav om tilbakebetaling? Kundeservice: Ikke siden det er egne vilkår for Trumf Meg: Det har ikke noe å si om det er "egen vilkår for Trumf". En avtale inngått med en kunde er fortsatt kun en avtale, og dere gir så beskjed om at man kan si opp avtalen som helhet kostnadsfritt. Kundeservice: Det er kostnadsfritt å forlate oss, men man får ikke beholde en gode som forutsatte bindingstid på 6 måneder. Kundeservice: Kunder som mottar velkomstbonus er bundet til å ha strømleveranse fra Fjordkraft i 6 måneder etter avtaleinngåelse. Kunder som forlater Fjordkraft før utløp av bindingstiden vil bli trukket summen av velkomstbonusen fra sin Trumf-saldo
Fjordkraft har aldri håndhevet bindingstid hvis man bytter til andre leverandører, bare hvis man bytter til en annen avtale hos Fjordkraft. Kundeservice har også kommet med direkte løgn/uvitenhet før. Blant annet så påstod de at bindingstid fortsatt gjaldt selv om de ikke hadde klart å betale ut velkomstbonus. Antar dog at siden de har nye vilkår om at Trumfbonus trekkes tilbake så har de også et system som automatisk gjør dette. Med mindre dette også bare er noe de skriver i vilkårene for å holde på kundene såklart. Siden et par stykker i tråden allerede har sagt opp så antar jeg at vi etterhvert finner ut hva som stemmer
Har nå byttet strøm på 3 punkter alle med Fjordkraft med Trumf. Avtalen om trumf ble forøvrig opprettet for ca 3 uker siden. Og trumf ble utbetalt med en gang. Sendte epost til kundservice om at jeg benyttet meg av retten til å si opp avtalen kostnadsfritt, jamfør motatt epost. Kundeservice responderte bare med at jeg selv må bytte leverandør om jeg ønsker det. Ny leverandør har nå tatt over leveranse. Alle har også mottatt telefon fra Fjordkraft med spørsmål om å komme tilbake, men ingen har fått info om eller fått trukket tilbake de 1000 trumfkronene.
Er ikke dette da en ypperlig måte å kjøpe Trumf på? Om man sørger for å holde trumf-saldoen svært lav før oppsigelse og bringer Trumf-saldoen i null igjen etter et eventuelt trekk ved å betale inn på bank? Det er vel noen som har hatt mulighet for dette tidligere i alle fall når saldoen har gått under null?
Ahaaa. Da blir det jo straks litt verre. Komme med GDPR i hånden og kreve å bli slettet for så å opprette ny Trumf da eller ?
Det har vel noen spekulert i på forum uten at jeg har hørt om noen som har gjort det. Jeg hadde ikke tatt sjangsen. Uten trumf, flyr ikke jeg til Auckland i 2025.