USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 23. jan 2015.

Tags:
  1. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Da jeg kom på grensa i februar lurte han på hva min jobb var, og da jeg svarte prosjektleder spurte han videre om hva slags prosjekter jeg styrer. Så det hender, det er litt tilfeldig med vær og vind hva de stiller av spørsmål. Jeg har vel møtt de fleste av disse, men ikke nødvendigvis samme hver gang:
    https://www.tripsavvy.com/common-customs-questions-you-may-face-3259886

    Som andre sier, retired. Eneste fartsdumpen jeg kan tenke meg er hvis du er relativt ung så kan du få oppfølgingsspørsmål på grensen. Typ om du eier bolig, har du fast inntekt ("yes, pension"), kone/samboer/kjæreste, ie anker i Norge.

    En bekjent av meg ble nektet adgang til USA da han kom fra australia. Hadde loffet rundt der i noen måneder og de mente han ikke hadde nok forankring i Norge og at risikoen var høy for at han ville jobbe i USA.
     
    Chrisbgg liker dette
  2. oyvindm

    oyvindm Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Er det noen som kan bekrefte at man får Trumf for Vipps-transaksjoner med Shell Mastercard? På min side på shellmastercard.no dukker kun Payr-transaksjoner og vanlige transaksjoner opp i listen, ikke Vipps. Derimot blir det disponible beløpet mindre uansett type transaksjon.
     
  3. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    6D4E0057-A0C5-43E0-87F1-3577E4BAF310.jpeg 44BE17A6-0DE6-49F4-88B6-9E10E177AE2C.jpeg
    Sist måned, februar, så kom alt fra Shell MC inn på Trumf inkl vipps
     
  4. pineapple_juice

    pineapple_juice Aktivt Medlem

    Innlegg:
    368
    Likes mottatt:
    588
    Bonuspoeng:
    93
    jgroneng liker dette
  5. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Me three
     
  6. enokling

    enokling Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Dette har sikkert blitt besvart før - men er det noen bruks/beløpsgrense per tidsenhet (f.eks 150 000/30 dager) på Shell Mastercard? Jeg vet det er en kredittgrense på 75 000, men det er altså ikke denne jeg tenker på.

    Takker på forhånd.
     
  7. AndreAa

    AndreAa Medlem

    Innlegg:
    128
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    PayR har en egen grense på maks 150 000kr/mnd.
     
  8. enokling

    enokling Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tenker ikke på begrensninger hos de tjenestene hvor jeg bruker kortet - kun bruks/beløpsgrense per tidsenhet (f.eks 150 000/30 dager) på selve Shell Mastercard'et.
     
  9. tormi

    tormi Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Er PayPal fjernet som mulighet? Jeg finner ikke ut hvordan denne skal legges til isåfall...
     
  10. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Kan se ut til at det blir shell på meg fremover da. Esso har begynt med trumf men trumf kan ikke kombineres med kredittkort. Hvis Shell tillater dette så er det en mye bedre deal. Og i tillegg, hvis jeg kan bruke sas amex platinum så får jeg riktignok ikke 4% rabatt med DNB men jeg klarer lettere omsetningskravet mitt for CT.. dillemma :)
     
  11. Cforoe

    Cforoe Bonusjeger

    Innlegg:
    229
    Likes mottatt:
    646
    Bonuspoeng:
    93
    Min erfaring (basert på 2 stk Shell-7/Eleven stasjoner) er at de ikke aksepterer Amex. Vet ikke om dette gjelder alle, men hadde vært greit å vite.
     
  12. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    544
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Samme her. Har aldri funnet en Shell som tar amex.
    Min strategi er derfor å fylle med amex på cirkle k frem til 100k er nådd. Deretter blir det Shell med trumf og dnb mc resten av året.
     
    Edin and Cforoe like this.
  13. Pepeu

    Pepeu Aktivt Medlem

    Innlegg:
    444
    Likes mottatt:
    936
    Bonuspoeng:
    93
    Gladmelding fra Vipps:

    Å vippse over penger går raskt. Nå kommer også pengene inn på konto enda raskere. Straksbetaling er vennebetaling direkte fra bankkonto til bankkonto. Det er like enkelt som Vipps alltid har vært. Det eneste du behøver å gjøre er å legge til en bankkonto som betalingskilde. (...) Utrullingen av Straksbetaling i bankene skjer i puljer, men alle bankene i Norge er koblet på innen uke 17.

    Du kan fortsatt velge


    Når du skal vippse kan du selv velge om du vil velge om pengene skal gå rett fra konto eller kortet du har lagt inn i Vipps. Men velger du konto skjer betalingen på sekundet, og mottageren har pengene inne på konto. Forskjellen mellom konto og kort som betalingskilde er derfor hvor fort selve betalingen skjer.
     
    Petter B-C and indahla like this.
  14. AV83

    AV83 Medlem

    Innlegg:
    200
    Likes mottatt:
    52
    Bonuspoeng:
    28
    Shell tillater Trumf + kredittkort, men ingen Shell stasjoner (basert på min erfaringer ) støtter Amex. Det er kun Circle-K som tar Amex av de jeg har prøvd.

    Det er jo flere rabattkort som ikke kan kombineres med kredittkort, som du nevner Trumf hos Esso, men tilsvarende gjelder også f.eks. NAF og COOP (om man ikke har deres eget kredittkort da...) hos Circle-K og YX.
    Betyr dette i praksis at disse rabattkortene krever BankAxept betalingsløsning på betalingskortet, eller krever det debetkort uavhengig av Bankaxept?
    YA kredittkort (VISA) har Bankaxept, så dette kortet kan brukes på steder som normalt ikke tar kredittkort men usikker på om man kan bruke dette kombinert disse rabattkortene som krever "vanlig bankkort"
    YX gir inntil 5% rabatt på valgfri kategori hver mnd (kjøp inntil 5000 kr), mener å huske de har hatt mulighet for å velge bensinstasjon/bilrekvisita tidligere. Har riktignok ikke sett denne kategorien i det siste.

    Mulig dette ble litt "off topic"...
     
  15. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Da er kanskje trumf + dnb saga mastercard best. 1% trumfkroner (snart 15 poeng per 100-lapp), 20 poeng per 100-lapp fra DNB + 4% rabatt når man får regningen.
     
  16. AV83

    AV83 Medlem

    Innlegg:
    200
    Likes mottatt:
    52
    Bonuspoeng:
    28
    Man får vel 30 øre/l (ev. 50 øre/l i kampanjeperioder) og ikke 1% om man registrer Trumf hos Shell. Snakker da om vanlig medlemskort som registreres før man bruker kreditt/debetkort (ikke Shell MC) ved betaling for drivstoff.
     
  17. Rgjertsen

    Rgjertsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    255
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Kan være det er spurt om tidligere, men hva med Amex EB kortene? Får man EB med noen av disse kortene med disse tjenestene?
    Jeg er mest interessert i Vipps og PayPal.
     
  18. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,232
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    Du kan bruke (SAS) Amex via Paypal, men ikke med Vipps eller Payr.
     
    Rgjertsen liker dette
  19. Rgjertsen

    Rgjertsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    255
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Kanskje @indahla kan oppdatere disse kortene inn i første posten? :)
     
  20. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,232
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    Tror ikke det var meningen å liste opp alle kort som ikke funker.. Og det som står om Paypal er allerede ok.
     
    indahla liker dette

Del denne siden