USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 23. jan 2015.

Tags:
  1. Lurifaks

    Lurifaks Medlem

    Innlegg:
    53
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Når man får visse fordeler, så er det alltid noen som vil prøve og utnytte seg av dette. Blir det et stort nok antall som driver med dette, så er det naturlig at bankene stopper opp og dette går ut over alle oss andre.
    Så har man litt moral, så vipser man når det kun er reelt og er glad for den ekstra bonusen man tjener da.

    Er det ulovlig å vippse frem og tilbake penger for å opptjene bonus?
    Isåfall er det jo noe bankene kan gå etter dersom de ser et mønster på noen av brukerne/kan jo sperre brukere utenfor tjenesten.
     
  2. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Korrigert nå. Takk for «purring» :)
     
  3. Moorah

    Moorah Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Jeg søkte om kredittkortet til Ikano for få dager siden, og fikk det ikke innvilget. Det komiske er at jeg hadde kredittkortet da jeg var student. Men nå som jeg arbeider fulltid med langt høyere årslønn får jeg det tydeligvis ikke... sendte mail til kundeservice også, og fikk egentlig ikke mer enn et surt svar tilbake om at avgjørelsen var endelig.
     
  4. Jelde

    Jelde Nytt Medlem

    Innlegg:
    36
    Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    18

    Jeg hadde samme problemet. Fikk innvilget SAS amex platinum uten problem, men ikano slo seg helt vrang.
     
  5. BendikHa

    BendikHa Globetrotter

    Innlegg:
    437
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Har noen erfaring med Curve Card, og hos hvilke kortutstedere dette gir poeng? Slik jeg forstår det fungerer det transaksjonsmessig noe tilsvarende PayPal. Hver transaksjon registreres som CRV*MerchantName.
     
  6. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Dette virket som et veldig spennende kort! Spesielt Time Travel-funksjonen!
     
    BendikHa liker dette
  7. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    I henhold til denne artikkelen kan man med Curve Card ikke tilknytte Amex og i tillegg er det dårlige forbrukerrettigheter ved kjøp under GBP 100. Dessuten er du sannsynligvis prisgitt britisk forbrukerpolitikk, uten at jeg har detaljert kunnskap om denne.
     
    Last edited: 07. mars 2018
  8. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,366
    Likes mottatt:
    1,286
    Bonuspoeng:
    113
    Når Curve er mellomledd mellom deg og butikken, hva blir da kjøpet klassifisert som? I verste fall en "fiansiell tjeneste" som ikke gir bonus. I beste fall en generell kategori som ikke slår ut på bransjerabatter.
     
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Litt ugunstig er det jo når valuta tas med i bildet her.
    Man får jo gebyr mot GBP på alle transaksjoner, og i tillegg eksempelvis EUR eller NOK til GBP..
     
  10. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Stoler ikke på britisk lovgivning for fem flate øre, så da holder jeg meg langt unna!
     
  11. Lurifaks

    Lurifaks Medlem

    Innlegg:
    53
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Hvis man handler på Norgesgruppen, og drar trumf kortet 1kr/100kr kortet først og deretter shell mastercard 1/100kr.
    Får man da 2/100kr eller går dette som samme slik at man bare får 1 trumf?
     
  12. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,232
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    Du får 2/100kr da, så det er måten å gjøre det på.. Beste kombi er SAS Amex plat + vanlig trumfkort. :)
     
    MartinR and indahla like this.
  13. Lurifaks

    Lurifaks Medlem

    Innlegg:
    53
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    En venn av meg gidder nok ikke betale for å få amex kortet og får ikke plat tror jeg. Så prøver å finne best mulig alternativ for han :)

    Kan man bruke kombinasjonen Trumf 0,30 / 0,40 øre pr liter + Shell MC 1 % dersom man fyller drivstoff på Shell? Gir isåfall 42p pr. 100kr.

    Derimot DNB MC gir 20p + Trumf 2kr(pr liter ca) = gir ca 48p pr. 100kr.
    Dette må vel være den beste kombinasjonen og fylle drivstoff for?
    Dersom man ikke har DNB private banking som gir 25 poeng da.
     
  14. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,232
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    Drivstoff har jeg ikke satt meg like godt inn i.. Håper noen andre kan svare bedre. Jeg kjører ganske lite og fyller stort sett på Circle K og betaler med Amex. Får vel 30 øre rabatt ved å være med i kundeklubben deres + hver 6 burger/is/bilvask gratis og poeng fra Amex selvfølgelig! :)
     
    Skarven liker dette
  15. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fyller alltid på Shell og putter da først inn Trumf plastikk kortet som vel gir 30-40 øre per liter. Så putter jeg inn DNB saga MC kortet som gir 20 poeng + 4% rabatt på drivstoff. Dette må vel være den beste metoden for å maksimere poeng og rabatter utenom Private Banking.
     
    Lurifaks liker dette
  16. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Er det noen av dere som har erfaring med Revolut og sitt kort?
    For reisende må det være gunstig gitt at man veksler fra valuta til valuta omtrent gratis.
    Kan man tjene bonus ved å "lade" et større beløp på det når f. eks. EB mastercard har tilbud, for å så bruke opp sakte og rolig ut året?
     
  17. eple

    eple Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei.

    Jeg har flydd noen turer til USA og tidligere har jeg ikke hvert uførepensjonist. På spørsmålet om hva din forrige jobb var, har jeg svart min forrige jobb. Nå er jeg ufør og lurer på om jeg skal sende inn en ny søknad for å bare opplyse om det? De har alltid spurt tidliger hva jeg har jobbet med og jeg har lest at jeg kanskje kan slippe det spørsmålet om jeg skriver jeg er ufør i en ny esta søknad.

    Er det noen av dere som har erfaring med dette? Hva skal jeg i så fall skrive i en ny esta søknad? Retired?
     
  18. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Du trenger ikke sende inn ny ESTA før den du nå har går ut.

    Når så du søker neste gang, er nok retired en grei løsning. De er ikke så veldig opptatt av stilling, når du kommer fra Norge, har keg inntrykk av..

    C
     
  19. Lurifaks

    Lurifaks Medlem

    Innlegg:
    53
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    100kr / ca. 15kr litern = 6,6 liter
    6,6 * 0,30 øre = 2 trumf kroner
    2 trumf * 13,89 = 28 eb
    DNB MC 20p/100kr

    Totalt:
    28p + 20p = 48p
    4 % rabatt pr 100, gir 4kr igjen.

    Dette høres jo helt knall ut :)

    Vanlig DNB MC og ikke saga, gir 43p.
    Amex på Circle K gir Max. 20p... så dette er jo dobling av poeng + 4% rabatt som man får trekt ifra på faktura senere.

    Full tank på 6-700 kr gir 288p - 336p ekstra, istedenfor 120-140 på amex`n.

    Får jo gaver hver dag på dette forumet! :)
     
    TravelManBiz liker dette
  20. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,651
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    De er vel opptatt av at du har en inntekt og at du eventuelt har en jobb du " må" tilbake til. Men som det sies over. Bruk retired i og med at det er det du er neste gang du må søke ESTA.
     

Del denne siden