Hyggelig velkomst med folk i SAS-uniform allerede utenfor Grand og Anko smurte på om hvor bra Skandinavia var. Ny SAS-kampanje med en skuespiller med navn Joel Kinnaman som skulle være veldig kjent, men som jeg aldri har sett eller hørt om. -SAS går bra for tiden. Mye bedre etter restrukturering. -God fyllfaktor til USA. -2 nye A350 kommer i 2026. -Anko tror ikke det holder å være et lokalt selskap i utkanten av Europa uansett hvor gode man er. Allianse med andre var nødvendig. -Anko sa det ikke var bedre for andre i resten av Norge å bytte fly i Oslo enn å gjøre det i Køben. -Codeshare med Westjet kommer. Og Air Mexico annonseres snart. -35 nye lounger kom i Europa med Business class. -Ny lounge i Køben kommer om halvannet år. Det skal nye typer partnere inn der. 3700 kvadratmeter på ett plan. -Partner med Scandic for å gi mer verdi til begge og kultur var lik. Et av de høyeste ratede fordelene for Scandic kunder var partnerskapet.Neste trinn er noe mer for forretningsreisende, men ville ikke si hva, kommer antagelig ikke i år. -Starlink kommer. "SAS goes from worst in class to best in class.". Kommer først tidlig i 2026.Vil bli første i verden med det på A320. Skal monteres i Stavanger. Skal ha test demoflight hvor noen av folkene i salen kunne bli invitert. -SAS Holidays skal inkludere flight, stay og transfer. Man akal kunne tjene og bruke bonuspoeng på alt. Går live 2-3. desember. -Business Class i Europa. Bedre bookingtall enn hva de planla i business case. Personalet likte også å kunne bruke mere tid på kundene. - Godt moment i SAS nå. Spørsmålsrunde: -Vil Eurobonus forsvinne inn i Flying Blue? Anko sier de ikke vil slette fordelene til de mest lojale kundene, men forbereder oss på ar man ville gå mot FB uten å miste fordeler. Status og poeng ville bestå. -Vil lifetime bedtå i FB? Ingenting vil endres. - Hvorfor ikke satse mer på Norge? Anko sa han fikk mye klager fra dansk presse over ingen dansker i ledelsen. -Hvorfor ikke lifetime Diamons? De sa de fryktet spørsmåler.. vil måtte vente mer. -Vil det bli mer konsistens på bonuspris i alliansen? De er ikke foenøyd og kan ikke gjøre stort. -Hva skjer med AI? Har 5 initiativer, men kan ikke si for mye. Mer personaliaering av tilbud kommer. - Når kommer mer biz bonus til USA? Ser på ny site for bonusbooking med mindre restriksjoner. - Hvorfor ikke bruke Detroit som hub? Vurderer det. Været er problematisk. -Vil det bli bedre kapasitet og mulighet for å jobbe i longene? Vi har begrenset plass. -Kan vi gå mailvarsling om endret sete? De vurderer det, får mange klager. -Websiten har mye feil! Snakk med Massimo som er her. Mod-edit: tatt vekk info som blir offisielt om ti dagar.
Vil det bli mer konsistens på bonuspris i alliansen? De er ikke foenøyd og kan ikke gjøre stort. --- Really? Billig svar, trenger ikke en kommunikasjonsrådgiver for å finne på "kan ikke gjøre stort"? Hva med økt tilgjengelighet på bonusseter med ST og hva med de selskapene vi nå ikke kan bokke award?
Det jeg har synes har vært bra med disse arrangementene tidligere er at det er ganske ærlig og rett fra levra. Jeg vil heller ha et svar som erkjenner problemet og sier at det ikke er noe som realistisk vil skje i nærmeste fremtid, fremfor et svada-svar med vage uttalelser og at man snor seg unna å egentlig svare.
Joda jeg forstår det. Men "kan ikke gjøre stort" er da ikke sant. Det er alltids noe som kan forhandles / ofres for å få det til.
Fra businessclass: En annan klagade på inrikesloungen i Oslo, som hon beskrev som så högljudd att det är som att vara i ett rum med apor. Under minglet blev hon tipsad om att man kan använda den internationella loungen och bara gå igenom passkontrollen efteråt. Det hade hon helt missat efter år av ”aprummet” flera gånger i veckan.
Dette er et strålende referat. Kunne aldri husket alt dette til ettertid selv! Kan legge til at Starlink tar lengst tid fordi SAS blir først til å sertifisere og få det på A320, og prosesser utenfor deres kontroll er det som gjør at det tar tid. Men når de først setter i gang, vil utrullingen gå fort, med 2-3 fly i uka. Så hvis de klarer å sette i gang i januar, sa han at de håpet å kunne ha det på alle fly i løpet av sommeren 2026! Jeg fikk også spurt Aron etterpå direkte om ett par ting: - Bruke EuroBonus poeng med Singapore Airlines? Det jobbes med og kommer - First Class, dere har en tabell, men når kan man faktisk booke med noen? Air France skjer ikke. Garuda Indonesia og China Eastern skal de få til (men vi vet jo at i hvert fall førstnevnte ikke hjelper når de kun har det på ett enkelt fly). Saudia visst han ikke at hadde First Class en gang.. Han sa også at dette ikke var så viktig/etterspurt og jeg fikk veldig inntrykk av at han ikke hadde noe prioritet eller fokus på det. Han sa selv uten spørsmål at de prioriterer heller Premium Eco med partnere, og sa det skulle komme ila 2026. I tillegg anerkjente han på scenen at det var økende poenggjeld hos SAS og at de skal jobbe med flere måter og bedre mulighet for medlemmene sine å bruke poengene sine. Det inkluderte å gjøre det lettere å finne og booke med nytt og bedre online verktøy, men også Premium Eco vil hjelpe på mengden poeng hos medlemmene. Pluss at de jobber med flere andre alternativer, som f.eks det nevnte SAS Holiday. Han sa at hovedfokuset og det som har tatt mest (all?) tid i 2025 har vært Scandic samarbeidet, og at det allerede er blitt overført mange millioner poeng dit. Fikk generelt veldig bra inntrykk av alle tre lederne på scenen. De har hodet på rett plass og en god plan fremover, og de poengterte VELDIG tydelig og mange ganger at de vil ta vare på de lojale EuroBonus-medlemmene. Jeg tror virkelig de mener det og så lenge de jobber her vil det ikke bli noe massiv devaluering. Har også troen på en fin integrasjon med FlyingBlue, og er håpefull og optimistisk i forhold til fordelene det kan bringe med seg.
Ikke direkte sammenlignbart men, en god indikasjon på hvis Eurobonus skal integreres med Flying Blue kan vi ta noe grov pekepinn fra Asiana-Korean Air sammenslåing: https://m.flyasiana.com/C/KR/EN/cus...&dispCt=all&page=1&searchOption=0&searchText= Asiana-programmet kan visst leve i opptil 10 år under fusjonen. 1:1 overføring er standard, men blir spennende at 100 poeng opptjent av LH flight plutselig tilsvarer 82 SkyMiles. Konverteringstabellen viser at Korean Air vil videreføre både status og lifetime-medlemskap fra Asiana. Det illustrerer hvordan en gradvis integrasjon kan skje uten at eksisterende medlemmer mister fordeler – noe EuroBonus også har signalisert i forbindelse med en mulig fremtidig tilknytning til Flying Blue.
Så det kom ingenting om det største problemet med EuroBonus on dagen? Altså at det knapt finnes bonusseter, spesielt business i SkyTeam? Premium eco er vel og bra, men det er ingen erstatning for hovedmålet for mange. Skuffende greier.
Jeg snakkede med flere, inkludert Paul og Aron, om dette. De bekreftede først at der er et dip i aktivitet fra år 10 til 11 med LTG som jeg mistenkte. De virkede alle positive til å starte på 45k poeng og gjøre det lettere/motivere til å oppnå Diamond. Hørtes ut som noe der ikke var urealistisk.
Tar meg friheten til å supplere litt Han mente at det dummeste som kunne skje var å gjøre lojale kunder misfornøyde. Det er ikke fare for store endringer, i alle fall ikke med det første. I følge Anko hadde de ikke tatt den praten enda (han nevnte det 2 ganger og det var tydelig at han hadde fått spørsmålet før og forventet det). Han hintet jo til at når oppkjøpet var ferdig ila 2026 (muligens senere pga EU konkurransetilsynet) så kunne man sakte, men sikkert begynne å bevege programmene mot seg. Og med tiden gjøre dem til et program, men at fordelene og statusene bestod. Han sad er enkelt at det kun vil gavne kundene, for da har de 30 millioner medlemmer og kan forhandle bedre vilkår i stedet for 8 millioner (Eurobonus) og 22 millioner (Flyingblue) hver for seg. Han henviste flere ganger til Avios og hva de har fått til. Min forsiktige tolkning er at det med tiden blir et samarbeid som blir likt Avios. Han sa også at det er naturlig å ha en hub så langt sør som mulig. For det gir ikke mening å fly folk nordover også ut i Europa/Verden. Hadde Berlin vært i Skandinavia hadde de satset på Hub der. Rett og slett av operasjonelle grunner. Nevnte også at satsningen på CPH som stor hub er naturlig da alle andre huber i Europa er rimelig fulle og har ikke mer kapasitet. Aaron sa det var en av tingene som holdt han oppe om natten, men at de handler om avtaler. Det har vært slik i 1 år og vil nok forbli slik en stund fremover. Hvis jeg forstod riktig videre så sa han at de satset heller på flere seter hos billigere partnere enn å få til full pris hos VN feks. Det ga flere seter totalt sett. I tillegg til mer personalisering og personlige tilbud basert på innsikten de har i oss så har de tydeligvis vurdert muligheter for personalisert opplevelse ved seter på wide body long haul, men at dette visst er lettere sagt enn gjort og sannsynligvis ikke mulig pdd. Her påstod de faktisk at de ikke har noen indikasjoner på dette. Alt er visst på stell 99,9% av tiden.... De mente at med leveranse av 2 nye A350 og flere avganger til Seoul og Tokyo så vil det også bli flere seter der. Neste år kunne de kanskje lansere en ny award booking side. Der vil de gjøre tilgjengelig ting som ikke er mulig nå. For eksempel booking av mixed class award, booking av partner Eco Premium.
Det ble spurt av en som ga eksempel å aldri kunne finne t/r biz til USA for hele familien, og svaret var at de indirekte håper det vil hjelpe at de får inn 2x A350 til og da kan øke frekvens til f.eks. HND, ICN og BOM, samt flere A320neo og E195 på kortdistanse. I tillegg redusere pris på cashbilletter for poeng (skal tidvis kunne bli billigere enn ordinær bonus) og åpne online booking av mixed class og premium eco. I sum når det åpnes flere muligheter å bruke poeng tror de det blir lettere å finne noe ledig selv om de ikke åpner flere bonusseter per fly. De nevnte for øvrig at det brukes flere bonuspoeng nå enn med *A (selv om det virker vanskelig å finne noe).