Bonushjelp!?!

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Thomas, 12. sept 2013.

  1. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,492
    Likes mottatt:
    62,841
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg booker turer om jeg finner noe, men jeg skal ikke reise noe sted i nærmeste fremtid, så det blir bookinger til høsten, vinteren eller neste år. Eller så blir jeg bare sittende på dem. Er ikke så mye annet å gjøre.
     
  2. Stramund

    Stramund Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    13
    Spørsmål om skatter og avgifter:
    Har lenge lett etter en businesstur for hele familien. Jeg fant endelig en tur til New York som kunne passe for 4 personer. (En vei i første omgang)
    Søkte LHR - EWR først og vipps 8 billetter i Polaris i 767 åpenbarte seg. Tenkte evt å legge til OSL - LHR i etterkant, da jeg har skjønt det skal være mulig.

    Jeg visste det tilkom skatter og avgifter, men 14.000 kr en vei synes jeg var i meste laget. Da blir turen rimelig dyr, når man tenker på at bonuspoengene ikke er gratis heller.

    Ser noen betaler 1000 kr pr person osv.

    Hva bestemmer skatter og avgifter? Er det spesielt dyrt på LHR? Er det UA som er spesielt dyre her?
     
  3. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,831
    Likes mottatt:
    8,324
    Bonuspoeng:
    183
    Det er at reisen begynner på LHR som er problemet, skatter og avgifter her er er 3-4x mer enn om man begynner reisen andre steder, ved mellomlanding.

    Legger du til OSL-LHR så vil skattene synke og du skal få refundert det du har betalt for mye (om man tør satse på at SAS betaler tilbake slik situasjonen er i selskapet pr nå )
     
  4. Stramund

    Stramund Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    13
    Ah, takker. Lærer så mye på dette forumet altså.
     
  5. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,502
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du ikke vil legge ut for avgiftene til SAS legger ut billetter til LHR så kan du booke osl-xxx-lhr med et eller annet selskap som legger ut billetter tidligere enn SAS, for eksempel Lufthansa. Så ringer du bare inn og endrer når SAS legger ut billetter 330 dager før.
     
  6. Frode789

    Frode789 Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    416
    Bonuspoeng:
    63
    Mange EB poeng får man med å reise SIA?
    Vurderer følgende forløp:
    SAS OSL -> NRT [pause].
    SIA NRT -> SIN [pause]
    SIA SIN -> OSL.

    SAS sin Go Pro er vel 6000 grunnpoeng til Tokyo + 600 (10% for EB sølv).
    Men usikker på SIA.
     
    Last edited: 18. juli 2022
  7. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,609
    Likes mottatt:
    6,039
    Bonuspoeng:
    183
    1. Finn ut billettklasse for hver flyvning.
    2. Bruk gcmap.com for å finne ut distanse mellom to flyplasser.
    3. Bruk denne siden for å finne ut om du får poeng eller ikke, eventuelt hvor mye.

    SQ flyr neppe non-stop mellom SIN og OSL. Har du en kodeshare-flyvning, så er det litt vanskeligere å finne ut hva du får i poeng.

    Lykke til.
     
    Last edited: 18. juli 2022
    Frode789 liker dette
  8. Frode789

    Frode789 Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    416
    Bonuspoeng:
    63
    Hvis jeg fly NRT -> SIN -> CPH -> KRS (f.ex), som er 9517 miles med klasse W på SQ (75% EB) og 249 miles med klasse V på codeshare Xfly (50% EB)..
    Blir det ca. 7225 EBP, tror jeg.. :)

    Marginalt mer poeng enn SAS OSL -> NRT i Go Pro (6600 EB med EBS), som kun er 5,224 miles, men så var denne billetten noe dyrere.

    Disse to til sammen (13 825 EB) holder akkurat til å få EBG kort neste år :)
     
    paramberg liker dette
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,351
    Likes mottatt:
    19,585
    Bonuspoeng:
    293
    Merk at dette er SAS Link og du får poeng etter SAS sin tabell og ikke Singapore.
     
  10. Scrooge

    Scrooge Medlem

    Innlegg:
    211
    Likes mottatt:
    633
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fant 3 bonusbilletter på SAS sin side for booking av Star Alliance billetter,
    men siden det ikke går an å bruke 2 CT på samme bestilling, la jeg først inn bestilling på meg selv, for deretter å skulle booke de to andre.
    Etter å ha booket meg selv, var der imidlertid plutselig bare 1 bonusbillett igjen!
    Veldig irriterende og ulogisk...Dette er en reise langt frem i tid, og det samme skjedde på en booking i natt, så jeg utelukker at noen andre plutselig bestilte bestilte en av billettene. Noen som har tips her? Kan det hjelpe å avbestille min booking og så booke for de andre først? Eller kan det fungere å ringe CT telefonen å bestille en av billettene manuelt? Det bør vel gå an å bestille alle 3 billettene på CT-telefonen, men da blir det fort 1500 dyre i booking fee.
     
  11. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,178
    Likes mottatt:
    36,731
    Bonuspoeng:
    293
    Ring inn, og forklar situasjonen og be dem droppe 375kr telefon gebyret. Ulempen er jo 450kr gebyret som vil forsvinne om du kansellerer egen billett.
     
    Scrooge liker dette
  12. Meg

    Meg Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    3
    Hei! Jeg prøver - for første gang - å booke en litt lengre reise i business class på eurobonuspoeng og CT. Oppgaven er muligens litt vanskelig.

    Vi er 4 stk som skal fra Oslo til Bangkok (eller annet sted i Thailand/Malaysia) i jula 2022. Jeg er 1 gavekort på Kiwi unna 2 CT, hvorav 1 må brukes nå. Jeg har 165 000 x 2 poeng. Er også villig til å kjøre 3 billetter som bonus, og kjøpe vanlig billett til sistemann om ikke prisen er avskrekkende. Ser det er lettere å finne 3 ledige bonusbilletter enn 4. Ev. også å reise ut fra et annet sted i Europa og koste på billettene dit 'på vanlig vis' hvis det gjør det lettere.

    Jeg har prøvd å lese meg opp på forumet på egenhånd, men har noen spm. som jeg håper noen har tid og lyst til å hjelpe meg med :). Og om noen har noen andre gode tips, så tar jeg selvfølgelig imot. Jeg har brukt SAS sitt søk og United.com og har funnet et par mjølkeruter på business, og noen litt lengre strekk med økonomi.

    - Dette er sikkert et dumt spm, men jeg spør allikevel ;): Det er bare å endre på billettene så mange ganger jeg vil?
    - Noen som har mellomlandet i Dhaka her? Er det å anbefale for en småbarnsfamilie? Turkish inn og Thai ut derfra, begge i business. Samme ang. Jedda.
    - Booke nå eller vente? Sjansen for å finne noe for 4 stk i business class er størst hos hvilke flyselskap?
    - Ville du booket en mjølkerute gjennom Europa og Asia eller booket økonomiklasse hos eks. Thai og håpet på at det dukker opp noe i business når det nærmer seg?
    - Ev. andre tips tas også gjerne imot:). På forhånd tusen takk.
     
  13. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    313
    Bonuspoeng:
    63
    Finnes det noen nettsider a'la Lost+Found på Travelhacks som viser når andre flyselskaper enn SAS slipper kapasitet?
     
  14. bunit

    bunit Medlem

    Innlegg:
    123
    Likes mottatt:
    844
    Bonuspoeng:
    93
    Har 2 pax i ANA F booket for Feb 23, men ene i reisefølget må muligens melde avbud. I know,I know...

    Vet noen om det er mulig å avbestille kun en av to pax på samme.booking uten fare for å miste alt?

    Evt. er det mulig å endre navn (avbestille og håpe på å rebestille) for kun en av pax på booking?

    Noen erfaringer?
     
  15. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,178
    Likes mottatt:
    36,731
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, gå til awardfares sin blogg så ligger det en relevant liste der.
     
  16. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,178
    Likes mottatt:
    36,731
    Bonuspoeng:
    293

    Du kan kansellere den ene reisende, men ikke bytte navn på eksisterende reisende. Men det er jo en teoretisk mulighet for at setene slippes tilbake.
     
    bunit liker dette
  17. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,429
    Likes mottatt:
    8,808
    Bonuspoeng:
    183
    Svarer ikke på alt, men du kan endre så mye du vil….-mot et gebyr på 450kr
    Finner du noe nå, så ville jeg booka det. Det viktigste er å sikre long-haul, connection fra Norge til en større Europeisk hub kan en normalt sett ordne senere, men det vil naturligvis være litt verre ifm jul. Husk at (nesten) alle bonusnisser i hele StarAlliance ser etter reiser i jula…
     
  18. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,351
    Likes mottatt:
    19,585
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, det kan du, men du blåser 150kr pr nese i gebyr per gang.

    Spørs hvor viktig det er å få reist.
    Det blir som regel ikke flust med business kort tid før avreise, så burde gjøre en innsats for å sikre det allerede nå.
    Turkish er nok enkleste da de slipper 4 seter på alle flights, men du er nok litt seint ute for å sikre juleferie.

    Nei, ville heller stått over reisen enn å booke melkerute I økonomi... Men det er nå meg..

    Melkerute med unger er generelt sett ikke å anbefale, riktignok litt avhengig av alderen.
     
    Meg liker dette
  19. bunit

    bunit Medlem

    Innlegg:
    123
    Likes mottatt:
    844
    Bonuspoeng:
    93
    Takker:)
     
  20. Rushhour

    Rushhour Nytt Medlem

    Innlegg:
    29
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    3
    Hvis jeg bruker Uniteds søkefunksjon så finner jeg en tur som viser mixed cabin, ala denne. Hvis jeg ringer SAS og prøver å få bonusbillett på dette forslaget, er det sannsynlig at det vil gå gjennom?
     

    Attached Files:

Del denne siden