Bonushjelp!?!

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Thomas, 12. sept 2013.

  1. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,609
    Likes mottatt:
    6,039
    Bonuspoeng:
    183
    Etter min erfaring, ikke så vanlig. Men det kan forekomme. Jeg har selv vært bort i en slik situasjon to ganger av 30+ samtaler med SAS i løpet av de siste tre årene. Nå vet jeg jo ikke hva hvordan agenten søkte opp reisen eller hvordan du ba vedkommende søke opp reisen, men det sikreste i de fleste tilfeller er å be agenten søke opp strekning for strekning.

    Det stemmer sannsynligvis ikke i de scenariene/tilfellene jeg kan komme på. Jeg har selv booket noen reiser på SAS sin hjemmeside som senere ble modifisert på telefon.
     
    Meg liker dette
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,351
    Likes mottatt:
    19,585
    Bonuspoeng:
    293
    Frister å si at du har truffet en lite kunnskapsrik agent.

    De kan fint gjøre endringer på det du booker online, men de kan ikke slå sammen to reiser, så har du booket noe fra før, kan du ikke booke en til og få de sammen til en.
    Du må nok også betale endringsgebyr om du booker online og ringer inn for å legge til segment i etterkant.
     
    Meg liker dette
  3. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,502
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du tester å booke helt fram til betaling så blir setene midlertidig reservert på deg, på grunn av dette så vil agenten faktisk ikke klare å finne setene hvis hun søker etter dem.. Du har reservert dem. Du kan faktisk gå inn i mine bestillinger på sas.no og se setene ligger der (i appen er de ikke synlige).

    Jeg har faktisk grublet litt på om dette er et triks for å få gjennomført litt kompliserte bookinger, for eksempel mixed cabin.. Booke kun langstrekket for så ringe inn og si man fikk noe trøbbel med betalingen, og så si "forresten så trenger jeg tilfeldigvis å legge til flyet til og fra Oslo" i tillegg :D

    Har ikke testet dette dog.. Kan være at reservasjonene som gjøres av nettsiden til SAS utløper fortere hvis de ikke billetteres enn det reservasjoner som gjøres over telefon gjør. Isåfall fungerer det dårlig siden telefonagentene ikke billetter selv lenger. Og det er jo forsåvidt bare ombookingsgebyr man potensielt sparer på å gjøre det på den måten uansett.
     
    Last edited: 06. aug 2022
    holmen, jgroneng and Are like this.
  4. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,788
    Likes mottatt:
    21,903
    Bonuspoeng:
    293
    Noen som vet hvorfor Oman Air vises på Award Fares?
    De er vel ikke bookbare med EB ?
     
  5. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,283
    Likes mottatt:
    6,397
    Bonuspoeng:
    183
    indahla liker dette
  6. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,172
    Likes mottatt:
    4,982
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har hjulpet en bekjent med å booke en litt komplisert bonustur til Canada, på fire ulike bookingnr (3 med flying blue og 1 med EB). (1. til canada, 2. innenlands, 3. innenlands, 4. hjem til norge).

    Nå er den ene innenlandsflyvningen med WestJet (Flying Blue) kansellert (ca. 1 mnd frem i tid). Det er ingen krise siden han alternativt kan kjøpe en innnenlandsbillett for 3k (Air Canada, utenfor alliansen), men det er jo sure penger. Har han noen rettigheter? Kan han f.eks. kreve at Flying Blue kjøper en billett på nevnte innenlandsflyvning med Air Canada?
     
  7. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,577
    Likes mottatt:
    22,639
    Bonuspoeng:
    183
    Slik jeg forstår "The Montreal Convention 1999 (MC99)" så kan han kreve tilbake det han legger ut for innenriksbilletten. Men må si at jeg ikke har finlest alle regler, ei heller brukt den, for det har vært EU261/04 som pleier å være relevant til vanlig.
     
    Gullars liker dette
  8. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,172
    Likes mottatt:
    4,982
    Bonuspoeng:
    113
    Ok, takk! Da høres det ut for at vi bare kansellerer den bookingen mot full refusjon, og at han bestiller seg en ny billett. Forsøkte å ringe KLM, men kom aldri gjennom. Hvilket telefonnummer bruker man vanligvis for slike henvendelser?
     
  9. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,831
    Likes mottatt:
    8,323
    Bonuspoeng:
    183
    Canada har APPR ( https://rppa-appr.ca/eng/know-your-rights ) som er en tilnærming av EU261 i Europa. APPR er nok ikke like forbrukervennlig som EU261.

    https://rppa-appr.ca/eng/right/flight-delays-and-cancellations

    Rebooking and refunds for flight delay or cancellation
    For all situations, the airline must ensure that you complete your itinerary as soon as possible. If your flight has been cancelled or delayed by 3 hours, the airline must offer to rebook you free of charge on their next available flight. They may also rebook you on the next available flight of an airline with which they have a commercial agreement (for example, an agreement to sell tickets on each other's flights).

    If you are rebooked in a higher class of service, the airline cannot charge you for the upgrade. If you are downgraded to a lower class of service, the airline must refund the difference in price.



    Men hvor lett det er å få de rettighetene man har krav på i praksis er jo ett annet spørsmål. Dette er jo ofte også ett problem her hjemme med SK flights..
     
    jgroneng, Spielhaug and Gullars like this.
  10. joskje

    joskje Senior Medlem

    Innlegg:
    758
    Likes mottatt:
    1,102
    Bonuspoeng:
    93
    Hva skjer med Air Canada og eurobonusbilletter om dagen? Nesten ikke noe å oppdrive de neste 12 mnd. Har jo vært flust av de før :confused:
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,036
    Likes mottatt:
    33,259
    Bonuspoeng:
    293
    Verden begynner å bli normal igjen. Air Canada med flere opplever godt salg av revenue billetter og det kommer ergo mindre ut til dårlig betalte billetter, slike som SAS tar seg råd til.
     
  12. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,502
    Bonuspoeng:
    293
    Tror ikke det nødvendigvis det er SAS sin feil.. Søker man på cachede resultater for Europe (Award zone) til North & Central America (Award zone) med awardfares nå og skrur av Air Canada Aeroplan i FFP-filteret så er det bare to flights som dukker opp. LHR-YYZ den 24. januar og LHR-YVR den 23. februar. Førstnevnte er til og med BARE tilgjengelig for Eurobonus, men jeg antar at det bare er en treghet i søk mot de to andre.. selv om det faktisk ikke hjalp å gjøre et manuelt søk for datoen.
     
    Last edited: 18. aug 2022
    RoadKing and Maggie like this.
  13. joskje

    joskje Senior Medlem

    Innlegg:
    758
    Likes mottatt:
    1,102
    Bonuspoeng:
    93
    Air Canada Aeroplan har jo 4-9 seter ledige på samtlige avganger - så kjøper ikke helt den.. ;)
     
    RoadKing liker dette
  14. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,283
    Likes mottatt:
    6,397
    Bonuspoeng:
    183
    Gjør du et søk på aircanda.com ser du at de fleste avganger har poengpriser som minner om "ordinære billetter for poeng" hos SAS. Disse er kun tilgjengelig via Aeroplan.
     
  15. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,172
    Likes mottatt:
    4,982
    Bonuspoeng:
    113
    Kan noen bekrefte at det fortsatt er full refusjon ved kansellering og ingen gebyr ved endring av bonusbilletter med SAS? Sitter og planlegger noen FP-turer i biz til USA, og må bare vite at jeg ikke går på en smell :)
     
  16. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    967
    Likes mottatt:
    765
    Bonuspoeng:
    93
    Snakket med kundeservice om en endring i dag, etter at nettsiden ikke funket. Den hyggelige svenske damen kunne for øvrig bekrefte at systemfeilen som hindrer endringer var kjent og ble jobbet med.

    Fikk beskjed om endringsgebyr kr 150,-, hvorpå jeg spurte om ikke dette skulle frafalles når årsaken var datakluss på deres side. Svaret var at disse 150,- for endring alltid påløper uansett. Kanskje er det snakk om 2 forskjellige gebyrer her, et for endring og et for å ringe kundeservice, og at det kun er sistnevnte som frafalles? Noen som vet mer om dette?
     
    Gullars liker dette
  17. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,502
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ikke noe endringsgebyr for SAS-billetter hvis du endrer på nett så her er nok ikke agenten opplært riktig. Star-alliance-billetter har endringsgebyr uansett, men der er det jo ikke noen selvbetjeningstjeneste på nett.
     
    Gullars liker dette
  18. stashorizor

    stashorizor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    306
    Likes mottatt:
    105
    Bonuspoeng:
    43
    Hva skjer med at det er bred tilgjengelighet på class I ved søk på united.com, men nada i sas sin søkemotor for star alliance awards? Må man ringe?
     
  19. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,788
    Likes mottatt:
    21,903
    Bonuspoeng:
    293
    På AF kan du huke av for FFP = Eurobonus.
    Eller du kan benytte denne for å søke flere dager av gangen (og er gratis):
    https://awardhacks.se/Home/starresult
    Uansett er det SAS sitt *A verktøy eller SAS kundeservice som er fasit. Som om det dessverre viser seg at en agent sier nei og en annen sier ja ..
     
    Maggie liker dette
  20. LL_Air

    LL_Air Medlem

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    33
    Er vel alltid Agenten som har riktig. Har opplevd nå flere ganger at jeg ringer inn for å forsøke og endre en bonusreise uten at agenten finner det som både Awardfares og SAS sine egne Starsider viser. F.eks viser nå SAS sine sider 6 stk ledig SVG-FRA via CPH i business den 26.11, men de er ikke tilgjengelige for booking :-(
     

Del denne siden