Bonushjelp!?!

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Thomas, 12. sept 2013.

  1. markus

    markus Senior Medlem

    Innlegg:
    985
    Likes mottatt:
    2,262
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har en poengreise MIA-OSL t/r (med SAS)

    Originalt bestilt i Eco begge veier, i går kom det opp et ledig Biz-sete på hjemreisen og jeg fikk endret det på nettsiden. I dag ser jeg at det har kommet ledig Plus sete på utreisen. Jeg prøver å endre men får feilmelding og beskjed om å reinge til SAS. Jeg ringer inn og de finner ikke setet, eller får ikke til å endre det på min billett. Personen på telefon påstår hardnakket at det ikke finnes noen ledige seter i Plus, jeg sier at det nekter jeg å tro, og tar deretter å bestiller det ledige Plus setet mens jeg har han på telefon.

    Noen som har vært borti dette? At de ikke klarer å endre en bonusbillett ? Kunne skjønt det om det var å legge på en ekstra leg eller noe annet, men å endre klasse på en SAS flygning med ledige seter skjønner jeg ikke hvorfor ikke skal gå.
    Er jeg på villspor, eller må jeg prøve agentrulett for fjerde gang?
     
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,918
    Likes mottatt:
    22,596
    Bonuspoeng:
    293
    Er det direkteflighter begge veier?
     
  3. markus

    markus Senior Medlem

    Innlegg:
    985
    Likes mottatt:
    2,262
    Bonuspoeng:
    93
    Nei via CPH
     
  4. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,918
    Likes mottatt:
    22,596
    Bonuspoeng:
    293
    Da tror jeg det må være ledig Plus på kortlegget i samme billettklasse som på langlegget.
     
  5. markus

    markus Senior Medlem

    Innlegg:
    985
    Likes mottatt:
    2,262
    Bonuspoeng:
    93
    Tok sjansen på å kansellere og rebooke, så fikk fikset det. Møtte omsider ei på telefon som sa hun kunne fikse det for 150kr, men av prinsipp betaler jeg ikke for en tjeneste de bør tilby gratis når det er deres side som feiler.

    Ny billetter er utstedt og der er det samme billettklasse på begge legs.
     
    Upsaker liker dette
  6. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    490
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Så at skjermbildene er derfra, men tippet at man kanskje hadde gjort research i en annen portal først.

    Ok, så rett og slett erfaring på hvor det kan være ledig med andre ord.
     
  7. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,609
    Likes mottatt:
    6,039
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, når det er så kort tid til avreise, kan man regne med at bonusbilletter i biz til populære destinasjoner er tatt for lengst. Basert på erfaring fra tidligere søk, er det mest sannsynlig at Avianca fremdeles kan ha noen bonusbilletter i biz igjen.
     
    mariusberg89 liker dette
  8. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,172
    Likes mottatt:
    4,982
    Bonuspoeng:
    113
    Opplevde det samme igjen i dag: BR C TPE-MNL var søkbar på United, Aeroplan og Lifemiles, men ikke hos SAS. Kunne ikke finnes verken på SAS *A Search, og viste 0 på Awardfares under SAS.

    Kundeservice så imidlertid riktig tilgjengelighet, og flighten ble booket. Mye annet var søkbart hos SAS, så det var ingen generell teknisk feil. Forsøkte flere ganger.
     
    Are liker dette
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,351
    Likes mottatt:
    19,585
    Bonuspoeng:
    293
    Husker du hva slags feilmelding du fikk?
    Min erfaring, engelsk feilmelding = søket ikke utført
    Norsk feilmeldig = ingen tilgjengelighet

    Blir litt spekulativt selvfølgelig, men om man har forskjellige "beløpsgrenser" på kjøp av bonusaward online og via agent ville vel vært en slu måte å spare noen kroner.
    Finnes det ikke online kan man kanskje tro at man søker videre for å finne andre alternative reiseruter istedenfor å ringe inn....
     
    Kjetil L liker dette
  10. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,172
    Likes mottatt:
    4,982
    Bonuspoeng:
    113
    Det husker jeg ikke. Men det var i hvert fall ingenting ledig på noen av de aktuelle datoene der det var sluppet billetter for de andre programmene. Nå ser jeg at billetter er tilgjengelige hos SAS også, så tydeligvis en treghet.
     
  11. hphp

    hphp Medlem

    Innlegg:
    76
    Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    33
    upload_2022-11-7_19-54-8.png

    Fikk denne nå for en CT-bestilling i business.

    Vi har retur fra fra Cancun 27. november, og en full dag der blir i snaueste laget. Forsøkte å snakke med en representant fra TAP nå, og det eneste han fant som alternativ var OSL-BRU-JFK-CUN. I økonomi.

    Vi har to kamerater som med unntak av OSL-LIS har samme flyginger, og de har ikke fått melding om endring. På TAP sine nettsider finner jeg ikke billetter til TP763 OSL-LIS den 23. november, men det er fortsatt ledige business-billetter LIS-CUN 24. november. Jeg vil derfor anta at det er flygingen OSL-LIS som har blitt kansellert. Er beste måten å ordne dette gjennom SAS, eller må jeg prøve TAP på nytt i morgen? Kan jeg kreve at SAS/TAP ordner businessbilletter på samme datoer selv om dette er bonusbilletter?
     
  12. hphp

    hphp Medlem

    Innlegg:
    76
    Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    33
    Følger opp forrige innlegg.

    Som forventet: SAS skylder på TAP ("they're the ones who have changed the booking, so they're the ones who need to rebook you"), og TAP skylder på SAS ("they have issued the tickets, and we can't make any modifications to tickets issued by them"). Vi står igjen som svarteper, og vet ikke hvem vi skal tro på eller hva vi skal gjøre for å få fiksa det.

    Selvfølgelig er det nå kun ordinære business-billetter ledig fra LIS-CUN, ingen bonusbilletter :mad:
     
  13. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,267
    Likes mottatt:
    5,516
    Bonuspoeng:
    183
    Var i løpet av seks måneder gjennom et dusin SAS-agenter og et par telefoner til TAP når de kastet oss av LIS-OSL hjem fra MIA. Ingen fikk til å fikse det, selv om det var mange muligheter LIS-OSL, men ingenting gikk an å koble til den eksisterende MIA-LIS. Vi endte opp med MIA-PTY-IST-BRU-OSL...

    K
     
    Last edited: 08. nov 2022
    hphp liker dette
  14. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    720
    Likes mottatt:
    2,170
    Bonuspoeng:
    93
    SAS har rett. Det er operating carrier som har ansvaret for ombooking. Selv om de ikke kan endre SAS-billetten kan de endre flightnr/dato på TAP-flightene. SAS kan deretter utstede en ny billett.

    Ved irrops samme dag eller dagen før gjelder andre regler. Da kan andre flyselskap ta en "invol exchange" av de berørete kupongene på SAS billetten og utstede en ny billett på egen ticket stock.

    upload_2022-11-8_15-34-6.png
     
    Last edited: 08. nov 2022
  15. Leifen1980

    Leifen1980 Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    3
    Forsøker selv nå å finne en tur til varmere strøk rundt jul/romjul.
    Har 2 CT og vi er 2 voksne og 2 barn på 8 og 11.
    Har fulgt med på Awardfares lenge, men det er begrenset hva som er tilgjengelig der når vi er 4 stk som ønsker å fly business.

    Ved å gå inn på SAS sine sider for bestilling av bonusreise hos Star Alliance er det begrenset med tilgjengelighet. (Jeg har forsøkt å bestille fra Oslo, men det kan være lurt å forsøke å bestille fra andre HUBer og så ringe Tallin for å fikse avreise fra Oslo?)
    Fant ledige billetter til Dubai her om dagen, men plutselig ved å gå frem en dag og så tilbake så var de borte. Veldig ustabilt....
    Kom gjerne med tips om dere har en fornuftig reise på 6-10 dager.

    Undrer litt på dette med priser på å ringe for å bestille også.
    Ref. "Ingen billett- eller bestillingsgebyrer belastes for nettbestillinger. Et bestillingsgebyr på SEK/NOK 375 per person belastes for bestillinger gjort via telefon (bortsett fra hvis nettbestilling ikke er mulig).
    Et billettgebyr på SEK/NOK 450 per person belastes for alle Star Alliance-bestillinger. Et ekstra bestillingsgebyr på SEK/NOK 375 per person belastes for bestillinger gjort via telefon (bortsett fra hvis nettbestilling ikke er mulig)."
    Vi er 4 stk, skal dette da bli (375+450) x 4?
     
  16. hphp

    hphp Medlem

    Innlegg:
    76
    Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    33
    Tror jeg forstår. Altså at TAP kun kan andre sine legs til andre TAP-flighter, med mindre det er dagen før og samme dag? Det stemmer forsåvidt overens med det de sa per telefon, men utfordringen var at de ikke hadde andre TAP-flighter å tilby.

    Men, det ordna seg: jeg fant billetter OSL-BRU-YUL-CUN, så i stedet for Lisboa blir det en tur innom Brussel og Montreal. Litt kjedelig å ikke få reise med de andre to i reisefølget, men det får vi klare.

    Takk for svar :)
     
    tobeornot999 and Kjetil L like this.
  17. Gnilre

    Gnilre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    290
    Likes mottatt:
    1,553
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg synes Costa Rica virker spennende, og har booket en tur dit med poeng. Egentlig to bookinger, for det er SAS til New York i business og så en egen booking til San José som kostet 25.000 poeng i eco t/r. Men så virker det mer spennende å velge Avianca, og finner ledige billetter fra Madrid via Bogota til San Jose i business. Jeg booker heller dem, men kan jeg da ringe CT-telefonen og be dem ordne en booking helt fra Oslo? Bør jeg booke Madrid-San Jose først via SAS-sidene?
     
  18. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
    Du er inne på en god tanke. Om det lønner seg å booke en del først online eller ringe inn og booke alt, det handler mest om gebyr. Hvis en ikke gjør det sånn får å få booket attraktive billetter før hele reiseruten er sluppet. Men det kan være greit å sjekke tilgjengelighet på alle enkelhstrekk på passende webside. I blant kan det være greit å finne SAS sine strekker fra Oslo først, men også andre flyselskap kan ha married segments. Sånn at du kan få problemer med ting du finner som enkeltstrekk når du vil booket det sammen. Når du ringer, ta kontroll på søk. Les opp enkelt strekker med flyplasskoder og datoer du ønsker sjekket. Og ikke noe hele strekker søking, med mindre det fungerer fint.

    Dette er litt øvelse/flaks/forståelse kunnskap så sett i gang og øv.
     
    Finnks, tobeornot999 and Gnilre like this.
  19. antirealiti

    antirealiti Medlem

    Innlegg:
    143
    Likes mottatt:
    285
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg trenger 18900 EB for å beholde gullstatus, og min periode går ut 31 januar. Jeg får dog 20k poeng av amex, tilfeldigvis på akkurat samme dato. Vil disse poengene telle med, eller legger de seg akkurat på samme dato slik at det ikke teller for statusperioden?
     
  20. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
    Perioden din går jo tom 31, så det burde stemme. Vet ikke helt om jeg hadde stolt på at Amex er så presise dog.
     
  21. antirealiti

    antirealiti Medlem

    Innlegg:
    143
    Likes mottatt:
    285
    Bonuspoeng:
    63
    Damn... så jeg bør sikre meg med å fly som bare det i løpet av de neste 2 måneder?
     
  22. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,689
    Bonuspoeng:
    113
    Med høy sannsynlighet kommer poengene på samme dato som i fjor. Jeg hadde tatt sjansen. Mine 20k har kommet på samme dato hvert år. Skulle du mot formodning ikke få poengene kan du kjøpe de poengene du mangler senere.
     

Del denne siden