Noen som vet når sas pleier slippe flere bonusbilletter innenlands? Ser på oslo - bgo i juli, er mye ledig på flyet, men ingen bonus på ønsket avgang nå.
Av egen erfaring: ja. Ikke klart å se noen mønstre men opplever flere ganger at avganger uten tilgjengelighet plutselig har det.
Forstår det slik at det ikke er noe gebyr på avbestilling av Star award så lenge man kansellerer 24 timer før avreise. Men kan man gjøre dette via web når man har ringt inn og booket First, eller må man ringe inn og kansellere?
Det er ikke avbestillingsgebyr, men service fee på 450 per reisende er ikke-refunderbart hvis du kansellerer mer enn 24 timer etter bestilling, så det går jo nesten for det samme.
prøver hardt å komme meg til USA fra Europa via Asia fordi jeg fant førsteklasses fly, men denne gangen ble jeg avvist igjen samme som i fjor. se her mange gjorde det mulig, noen tips? «It is not allowed for us to book you a travel through Asia to get from Europe to the US, or vice versa. Please contact customer to find westward route instead. We are sorry for the inconvenince. We wish you a very nice day!»
Har en reise fra GOT til SJO og så var det tiltenkt å ha hjemreise hjem til OSL fra SJO. Denne ønsket vi å gjøre om til SJO til CUN i stedet og bestilte MEX til OSL på en egen CT. Men nå sier de at de ikke kan gjøre SJO til CUN siden vi skal bli der i mer en 1 dag, at hjemreisen ikke kan ende utenfor Europa. Aldri hørt om dette før. Er dette riktig?
Kan ikke huske å ha sett noen bookinger her inne hvor folk reiser til statene via asia, men retur fra asia til europa via statene er jo ikke så unormalt.
Open jaw dvs. i ditt tilfelle avstand fra første utreisested til retursted, må være mindre enn lengste strekk. Open jaw destinasjoner må dermed som regel være i samme kontinent. Edit: Du burde da heller endret retur til CUN-OSL og bestilt separat billett SJO-CUN.
Ja, jeg har sett flere her også. Ringte inn for å bytte fra OSL-CPH-ATL til OSL-LHR-HND-SFO men det ble avvist av SAS kundeservice på mail etter 2 timers venting.
SAS' eneste publiserte regel er at reisen må følge «most reasonable route» og lange omveier som Europa til USA via Asia er normalt ikke tillatt. Ved endring sendes bookingen alltid videre til backoffice for utregning av nye skatter, der benytter de også anledningen til å gjøre etterkontroll av ruting. Europa -> USA -> Asia har derimot vært godkjent de seneste årene, pga. omveien rundt russisk luftrom.
Trur Asia via USA er ok, p.g.a lenger veg rundt Russland + flya avogtil flyr motsatt veg. Men USA via Asia blir omveg.
Ja jeg skjønner det, men har sett her i dette forumet gjorde mange det mulig og i tillegg gjorde jeg selv Europa -> USA -> Asia i fjor og fikk ikke godkjent også
Om «Reise til en billigere sone via en dyrere sone» ikke blir brutt, er det nok enklere å få litt goodwill fra SAS. Jeg fikk ALA-ICN-TPE-CDG-FRA-OSL godkjent selv om jeg reiser en kjempe omvei og SAS klarte å finne ALA-IST-OSL i C, fordi jeg argumenterte hardt at jeg reiser fra en sone til en annen og flere mellomlandinger i avreise- og destinasjonssone er jo tillatt.
Det med kun mellomlandinger i avreise- og destinasjonssone er nok borte. Det står ikke noe om det i vilkårene lengre. Da skulle jo ikke jeg fått booket OSL - FRA - ICN - NRT - HNL som utreise. Virker som maks 8 legs totslt er det viktigste, samt at man ikke flyr en kjempeomvei.
Jeg har vel ikke påstått mellomlandinger i transit-sone ikke er tillatt? Mellomlandinger i transit-sone har alltid vært tillatt, men Tallinn var mye strengere med antall sv dem. Poenget mitt er at hvis man ikke har brutt flere regler, er det ikke umulig at man får litt goodwill fra SAS, i mitt tilfelle: kun en kjempe omvei i svreise-some.
Jeg brøt ingen regler (f.eks. transitt mindre enn 24 timer og tur-retur ikke mer enn 8 flyreiser, osv.) bortsett fra «most reasonable route». Det kommer kanskje an på om den som utsteder billetten er vanskelig eller lettvint? Vet ikke. OSL-LHR-HND-SFO ble avvist - ATL-YUL-OSL (via ZRH) det er bare det at jeg har sett mange få slike billetter, men jeg prøvde to ganger - en gang i fjor og en gang i dag, begge ble avvist
Problemet med bookingen din er at du har USA via Asia som destinasjon på utreisen, hadde du hatt HND som destinasjon og HND-SFO som første leg på hjemreise hadde det gått. Om målet kun er å fly F så bruker du HND som destinasjon og deretter HND-SFO som første leg på retur. Jeg hadde selv en utreise som var BGO-FRA-ZRH-NRT-BKK hvor hjemreisen var BKK-SIN-HND-ORD-CPH, den ble godkjent på første forsøk.