Bonushjelp!?!

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Thomas, 12. sept 2013.

  1. AndreAa

    AndreAa Medlem

    Innlegg:
    129
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    Noen som vet når sas pleier slippe flere bonusbilletter innenlands? Ser på oslo - bgo i juli, er mye ledig på flyet, men ingen bonus på ønsket avgang nå.
     
  2. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,419
    Likes mottatt:
    3,358
    Bonuspoeng:
    113
    Av egen erfaring: ja. Ikke klart å se noen mønstre men opplever flere ganger at avganger uten tilgjengelighet plutselig har det.
     
    AndreAa liker dette
  3. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,279
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Forstår det slik at det ikke er noe gebyr på avbestilling av Star award så lenge man kansellerer 24 timer før avreise. Men kan man gjøre dette via web når man har ringt inn og booket First, eller må man ringe inn og kansellere?
     
  4. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ikke avbestillingsgebyr, men service fee på 450 per reisende er ikke-refunderbart hvis du kansellerer mer enn 24 timer etter bestilling, så det går jo nesten for det samme.
     
    WingmanWizard, btm and The_Dude like this.
  5. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,283
    Likes mottatt:
    6,397
    Bonuspoeng:
    183
    Må ringe inn, så lønner seg å ta høyde for åpningstid om man skal avbestille innen 24t-fristen.
     
    btm and The_Dude like this.
  6. cire913

    cire913 Medlem

    Innlegg:
    146
    Likes mottatt:
    144
    Bonuspoeng:
    43
    prøver hardt å komme meg til USA fra Europa via Asia fordi jeg fant førsteklasses fly, men denne gangen ble jeg avvist igjen samme som i fjor. se her mange gjorde det mulig, noen tips?

    «It is not allowed for us to book you a travel through Asia to get from Europe to the US, or vice versa. Please contact customer to find westward route instead.

    We are sorry for the inconvenince.

    We wish you a very nice day!»
     
  7. Madfred

    Madfred Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    3
    Har en reise fra GOT til SJO og så var det tiltenkt å ha hjemreise hjem til OSL fra SJO.
    Denne ønsket vi å gjøre om til SJO til CUN i stedet og bestilte MEX til OSL på en egen CT.

    Men nå sier de at de ikke kan gjøre SJO til CUN siden vi skal bli der i mer en 1 dag, at hjemreisen ikke kan ende utenfor Europa. Aldri hørt om dette før.

    Er dette riktig?
     
  8. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,481
    Likes mottatt:
    3,924
    Bonuspoeng:
    113
    Kan ikke huske å ha sett noen bookinger her inne hvor folk reiser til statene via asia, men retur fra asia til europa via statene er jo ikke så unormalt.
     
    Nordlands liker dette
  9. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    856
    Likes mottatt:
    2,699
    Bonuspoeng:
    93
    Open jaw dvs. i ditt tilfelle avstand fra første utreisested til retursted, må være mindre enn lengste strekk. Open jaw destinasjoner må dermed som regel være i samme kontinent.

    Edit: Du burde da heller endret retur til CUN-OSL og bestilt separat billett SJO-CUN.
     
  10. cire913

    cire913 Medlem

    Innlegg:
    146
    Likes mottatt:
    144
    Bonuspoeng:
    43
    Ja, jeg har sett flere her også. Ringte inn for å bytte fra OSL-CPH-ATL til OSL-LHR-HND-SFO men det ble avvist av SAS kundeservice på mail etter 2 timers venting.
     
  11. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,283
    Likes mottatt:
    6,397
    Bonuspoeng:
    183
    SAS' eneste publiserte regel er at reisen må følge «most reasonable route» og lange omveier som Europa til USA via Asia er normalt ikke tillatt. Ved endring sendes bookingen alltid videre til backoffice for utregning av nye skatter, der benytter de også anledningen til å gjøre etterkontroll av ruting. Europa -> USA -> Asia har derimot vært godkjent de seneste årene, pga. omveien rundt russisk luftrom.
     
    Nordlands liker dette
  12. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    12,082
    Bonuspoeng:
    183
    Trur Asia via USA er ok, p.g.a lenger veg rundt Russland + flya avogtil flyr motsatt veg.
    Men USA via Asia blir omveg.
     
    cire913 liker dette
  13. cire913

    cire913 Medlem

    Innlegg:
    146
    Likes mottatt:
    144
    Bonuspoeng:
    43
    Ja jeg skjønner det, men har sett her i dette forumet gjorde mange det mulig
    og i tillegg gjorde jeg selv Europa -> USA -> Asia i fjor og fikk ikke godkjent også
     
  14. cire913

    cire913 Medlem

    Innlegg:
    146
    Likes mottatt:
    144
    Bonuspoeng:
    43
    Det høres mer fornuftig ut
     
    snus_mumrikken liker dette
  15. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,609
    Likes mottatt:
    6,039
    Bonuspoeng:
    183
    Om «Reise til en billigere sone via en dyrere sone» ikke blir brutt, er det nok enklere å få litt goodwill fra SAS. Jeg fikk ALA-ICN-TPE-CDG-FRA-OSL godkjent selv om jeg reiser en kjempe omvei og SAS klarte å finne ALA-IST-OSL i C, fordi jeg argumenterte hardt at jeg reiser fra en sone til en annen og flere mellomlandinger i avreise- og destinasjonssone er jo tillatt.
     
    cire913 liker dette
  16. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    642
    Likes mottatt:
    2,254
    Bonuspoeng:
    93
    Det med kun mellomlandinger i avreise- og destinasjonssone er nok borte. Det står ikke noe om det i vilkårene lengre. Da skulle jo ikke jeg fått booket OSL - FRA - ICN - NRT - HNL som utreise. Virker som maks 8 legs totslt er det viktigste, samt at man ikke flyr en kjempeomvei.
     
    cire913 liker dette
  17. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,609
    Likes mottatt:
    6,039
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har vel ikke påstått mellomlandinger i transit-sone ikke er tillatt? Mellomlandinger i transit-sone har alltid vært tillatt, men Tallinn var mye strengere med antall sv dem. Poenget mitt er at hvis man ikke har brutt flere regler, er det ikke umulig at man får litt goodwill fra SAS, i mitt tilfelle: kun en kjempe omvei i svreise-some.
     
    Last edited: 08. juni 2024
  18. cire913

    cire913 Medlem

    Innlegg:
    146
    Likes mottatt:
    144
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg brøt ingen regler (f.eks. transitt mindre enn 24 timer og tur-retur ikke mer enn 8 flyreiser, osv.) bortsett fra «most reasonable route». Det kommer kanskje an på om den som utsteder billetten er vanskelig eller lettvint? Vet ikke.
    OSL-LHR-HND-SFO ble avvist - ATL-YUL-OSL (via ZRH)
    det er bare det at jeg har sett mange få slike billetter, men jeg prøvde to ganger - en gang i fjor og en gang i dag, begge ble avvist
     
  19. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,481
    Likes mottatt:
    3,924
    Bonuspoeng:
    113
    Problemet med bookingen din er at du har USA via Asia som destinasjon på utreisen, hadde du hatt HND som destinasjon og HND-SFO som første leg på hjemreise hadde det gått.

    Om målet kun er å fly F så bruker du HND som destinasjon og deretter HND-SFO som første leg på retur.

    Jeg hadde selv en utreise som var BGO-FRA-ZRH-NRT-BKK hvor hjemreisen var BKK-SIN-HND-ORD-CPH, den ble godkjent på første forsøk.
     
    Last edited: 08. juni 2024
    cire913 liker dette
  20. cire913

    cire913 Medlem

    Innlegg:
    146
    Likes mottatt:
    144
    Bonuspoeng:
    43
    Det kan være tilfelle
     

Del denne siden