Bonushjelp!?!

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Thomas, 12. sept 2013.

  1. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    642
    Likes mottatt:
    2,254
    Bonuspoeng:
    93
    Poenget var at mellomlandinger kan jo gjøres hvor som helst på reisen. Om det gjøres i avreise- og destinasjonssone er ikke noe anderledes enn sndrr soner man er i.
     
  2. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,172
    Likes mottatt:
    4,982
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har vært litt ute av bonusgamet de siste årene pga. familieforøkelse, men nå er det bestemt at jeg og min bror gjør et siste forsøk på en langhelg med F før vinduet lukkes. Det er snakk om 4-5 dager inkl. helg.

    Noen spørsmål i den forbindelse:

    1) Hvis jeg finner billetter med TG F, er disse bookbare fra i dag og ut august, eller hvor langt frem i tid er det mulig å booke for EB?

    2) Jeg ser at det tidvis dukker opp CA F på LHR-PEK (og andre veien). Kan disse bookes for EB?

    3) Er det max 4 dager frem i tid som er mulig å få til med LH F? Finnes det noen triks for å omgå dette om man f.eks. ønsker å få til ons-søn eller tilsvarende med LH F begge veier?

    4) Er det noen eksempler på nyere bookinger der man har lyktes med å finne to seter med NH F på LHR-HND (eller andre veien), eller er dette noe jeg bare kan glemme?

    5) Er det riktig oppfattet at AI F bare er å styre unna, eller finnes det unntak fra denne regelen?

    6) Før brukte jeg Expertflyer, men der forsvant jo plutselig muligheten for varsling på de fleste relevante selskapene. Er det fortsatt en greie? Fungerer funksjonaliteten for å se tilgjengelighet i ulike kabinklasser fortsatt? Jeg bruker nå Awardfares og seats.aero, men savner mulighet til å analysere tilgjengelighet før bonusseter eventuelt slippes.

    7) Jeg ønsker å bruke CT på bookingen, men vil ha så høy fleksibilitet som mulig frem til endelig booking er klar. Går det fint å booke kun med poeng slik at jeg kan støtte meg på vanlig kundeservice utenom CT-telefonens åpningstider, for så å legge til CT ved siste endring?
     
  3. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,609
    Likes mottatt:
    6,039
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg brukte reisen min som et eksempel på om at selv om man ikke følger den mest naturlige reisevei, kan SAS være grei og godkjenne en reise likevel dersom de ikke har noe annet å klage på. Mellomlandinger i transit-sone er irrelevant i mitt tilfelle siden jeg ikke har transit-sone i reisen min. Det er nok større sjanse for at backoffice vil være strengere hvis hjemreisen min har vært ALA-ICN-SIN-FRA-CPH-OSL eller ALA-ICN-MNL-IST-ZRH-OSL.
     
    Last edited: 08. juni 2024
    cire913 liker dette
  4. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,609
    Likes mottatt:
    6,039
    Bonuspoeng:
    183
    Det har tidligere vært en regel om at man ikke skal reise til en billigere sone via en dyrere sone. SAS gjør selvsagt unntak i noen tilfeller, men jeg tror denne regelen fremdeles er der. Eller vet noen om denne regelen er avviklet?
     
  5. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
    Innlegget ditt er diskutert i tråden. En mulighet som har fungert for meg er at jeg har argumentert for at det ikke finnes noen F flyvninger direkte fra USA til Europa og dermed fått lov til å booke reise med F segment via Asia. Har da både betalt USA F pris og Maritim Asia ( Japan) pris på reisene.
     
    cire913 liker dette
  6. cire913

    cire913 Medlem

    Innlegg:
    146
    Likes mottatt:
    144
    Bonuspoeng:
    43
    Etter å ha mottatt avslagsmailen fra backoffice, ga ikke kundeservice på tlf meg noen mulighet til å svare, de sa bare nei nei nei og slo av telefonen.
     
  7. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,609
    Likes mottatt:
    6,039
    Bonuspoeng:
    183
    Book en ny reise er nok den beste muligheten du har nå.
     
  8. cire913

    cire913 Medlem

    Innlegg:
    146
    Likes mottatt:
    144
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg ønsker å beholde min eksisterende billett fordi retur jeg bestilte Swiss First-billetter i løpet av den korte tiden de var åpne
     
  9. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    Da har du valget mellom å fly vestover til USA, endre destinasjon til Asia eller booke dette som mer enn en reise med dertil høyere poeng og CT-bruk.
     
    cire913 liker dette
  10. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,172
    Likes mottatt:
    4,982
    Bonuspoeng:
    113
    Slenger på et spørsmål til:

    8) Er det noen typiske First-destinasjoner utover USA som krever visum? Med typiske First-destinasjoner tenker jeg Japan, Sør-Korea, Thailand, Argentina, Mexico, Sør-Afrika…
     
  11. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,296
    Likes mottatt:
    17,735
    Bonuspoeng:
    293
    Rapolo and Gullars like this.
  12. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,257
    Likes mottatt:
    1,681
    Bonuspoeng:
    113
    Sjekker tur nå i juni, og vet jeg er i siste liten:rolleyes:
    Hadde vært najs med ANA hjem, men der er ca null ledig i biz på mine søk
    (FRA,MUC,LHR)
    Noen som har gode tips til å finne biz seter med ANA til Europa?
    Åpner de flere bonus biz tett på? Ser liksom ikke sånn ut på Awardfares;)

    Edit; trenger 2
     
  13. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,481
    Likes mottatt:
    3,924
    Bonuspoeng:
    113
    ANA bruker å legge ut 3-10 dager før, ofte både 4 og 5 seter.
     
    leeds1979 liker dette
  14. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,419
    Likes mottatt:
    3,358
    Bonuspoeng:
    113
    Booket og fløy en tur til Hawaii via Tokyo, så det er gjennomførbart det også. Trolig et lite unntak fra regelen.
     
  15. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,257
    Likes mottatt:
    1,681
    Bonuspoeng:
    113
    Hmmm, takk for svar.
    Finner dog nada starten av neste uke feks.
    Tips til destinasjoner?
     
  16. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,481
    Likes mottatt:
    3,924
    Bonuspoeng:
    113
    Egentlig alle, men nå er det 4 ledige seter HND-LHR på torsdag. Tilgjengeligheten fremover blir nok litt preget av at vi går inn i høysesong.

    Edit: Forresten den eneste ruten til Europa med The room. De andre rutene bruker 787 med annen kabin, helt greit produkt det også, men ganske kjedelig målt opp mot The room.
     
  17. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,609
    Likes mottatt:
    6,039
    Bonuspoeng:
    183
    Hawaii et vel ikke i samme sone som USA/Nord Amerika? Tror Hawaii er i en dyrere sone enn Asia, så det går fint å reise til Hawaii via Asia.
     
    Darkcho liker dette
  18. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,283
    Likes mottatt:
    6,397
    Bonuspoeng:
    183
    Hvordan dette håndheves har variert litt opp igjennom. I 2021 ble det strammet kraftig inn etter en periode med tilnærmet frislipp av kreative rutinger, noe som førte til en lengre runde frem og tilbake med EB-avdelingen i et forsøk på å få godkjent HNL via ICN hvor jeg til slutt måtte gi opp. Dette virker heldigvis å ha normalisert seg nå.
     
  19. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,257
    Likes mottatt:
    1,681
    Bonuspoeng:
    113
    Takker.
    Er litt for tidlig nå på torsdag, men får krysse fingre og tær.
    Hadde vært greit for pulsen om hvertfall noe av reisene er spikra mer enn 3 timer før man roter frem passet, men sånn er vel bonusgamet:D
     
  20. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,279
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Er det mulig å endre reiseklasse etter at reisen har startet, altså for hjemturen? Helt spesifikt tenker jeg C->F.
     

Del denne siden