Bonushjelp!?!

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Thomas, 12. sept 2013.

  1. Clippr

    Clippr Nytt Medlem

    Innlegg:
    24
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    13
    Takk for tilbakemelding. Sjekker tilgjengelighet! Andre forslag til fine reisemål nov/des?
     
  2. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,984
    Likes mottatt:
    10,861
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg synes sørøst-Asia på den tiden av året er supert. Og har gode erfaringer å ta med unger både til Thailand, Vietnam og Malaysia.
     
    Clippr liker dette
  3. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,509
    Likes mottatt:
    34,406
    Bonuspoeng:
    293
    Har dere vurdert fornuften i å reise i Asia med en 0 åring? Håper den risikoen er noe dere har vurdert og at dere har både gode rutiner og en plan klar hvis det ikke går så bra.
     
    Clippr liker dette
  4. Clippr

    Clippr Nytt Medlem

    Innlegg:
    24
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    13
    Heia. Planen var ikke fødsel under flyturen, men vi snakker om en på 10 måneder. Forrige år reiste vi med vår på 9 mnd og dette var problemfritt både under reise og oppholdet i varmere strøk. Vi har dog tenkt å være rimelig stasjonære når vi lander. Hvilke risikoer tenker du på og hvilke rutiner og planer vil du anbefale?
     
  5. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Hva skulle egentlig være så ufornuftig, risikofyllt, eller ikke gå så bra?

    Det fødes vel barn i Asia også såvidt meg bekjent.

    Og ja. Jeg har barn selv :)
     
    runese, Clippr and Xflipper like this.
  6. Robamu

    Robamu EBG, CCC, GHA Platinum, Choice PLA

    Innlegg:
    972
    Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    Er selv i Thailand nå med en på 8mnd. Han ammer og spiser norsk barnemat, sover i skyggen og sover på flyet i bassinet. Vi vet hvor nærmeste sykehus er og har forsikringer i orden. Bor på et nytt 5 stjerners resort hvor vi skal være hele oppholdet.
    No worries :)
     
    runese, Clippr and Xflipper like this.
  7. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,442
    Likes mottatt:
    5,419
    Bonuspoeng:
    183
    Asia er et veldig stort område som alle vet, og enkelte land er godt utviklet. Jeg er fra Asia selv og har absolutt ingen problem med å ta med 6-månedingen min til Taiwan og Japan for lengre opphold når jeg skal ha pappaperm i april.
     
  8. runese

    runese “Chewie, we’re home.”

    Innlegg:
    111
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    28
    Reiste til Kina og Vietnam i fire uker med en på 9 mnd i vår. Helt uproblematisk, men viktig med god planlegging på forhånd. Ikke alle steder det er enkelt å finne barnemat osv. Vi hadde booket hotellrom med kjøkkenkrok, da kunne vi lage barnemat selv ved behov.
     
    Last edited: 31. jan 2019
  9. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Som embets eksamen innehaver, vil jeg ihvertfall få vaksinert barnet tilstrekkelig og unngå alt ifra lokal mat og ut i området utover hvor turister "henger", videre må dere ha med et arsenal av farmasøytiske midler for enhver tilstand, feber, smerter, dehydrering, sår, ernæring/ammer/ikke ammer, tiltak mot allergiske reaksjoner, ja listen er lang :D

    Og ikke minst er svært god reiseforsikring:cool:

    Det er forskjell på 0 åring, 6 mnd og 9 mnd, de 2 siste har levd nok til å skap resistanse mot ulike basill lusker dog 0 åringeno_Oo_Oo_O

    EDIT så kid`n var 10 mnd nå:D KJØR PÅ OG GOD TUR:cool:
     
  10. Clippr

    Clippr Nytt Medlem

    Innlegg:
    24
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    13
    Vi blir 2/4 som innehar embetseksamen og sammen med god reiseforsikring, føler vi oss rimelig komfortable. ;)

    Det ble thai bisniss til bangkok på alle 4 men ble akkuratt oppringt for å informere at det ville koste oss 330 000 pluss en CT. Stemmer det?

    Nå får vi jakte på hotell og transport videre til Hua Hin eller et annet barnevennlig resortområde.

    Takker nok en gang for alle god tips og råd!
     
    drsyk liker dette
  11. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Godt å høre gode kollega :), ønsker dere en riktig god reise, blir det et reisebrev?
     
    Clippr liker dette
  12. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,509
    Likes mottatt:
    34,406
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig glad for at noen har tenkt og tatt forhåndsregler. De av oss med fagbrev som jobber med saken ser alt for ofte resultatene av å ikke reflektere.....:(
     
    Clippr and drsyk like this.
  13. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Stemmer det.
    2x voksne =165+CT
    Voksen nummer 3=165.
    Spebarn=gratis(muligens noen avgifter)
     
    drsyk liker dette
  14. Clippr

    Clippr Nytt Medlem

    Innlegg:
    24
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    13
    Ja det et jammen meg på tide at jeg får skrevet et reisebrev. Lanseres medio november 19
     
    mathiasfe, RoadKing and drsyk like this.
  15. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,509
    Likes mottatt:
    34,406
    Bonuspoeng:
    293
    Asia er et stort kontinent med muligheter og mulige problemer for mange reisende. I innleggene var det vel nevnt Hua-Hin som et mulig reisemål. Mitt spørsmål var om spørsmålsstiller hadde reflektert over utfordringene med å reise med et ungt barn, og tatt forhåndsregler sånn at hvis det skulle skje noe så har de handlingsbereiskap og kunnskap. Så regner jeg med at du gjør det samme.
     
  16. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,509
    Likes mottatt:
    34,406
    Bonuspoeng:
    293
    Det er veldig fint at det gikk greit for dere å reise, og med god planlegging og organisering gjør det jo som regel det. Men, det er ikke alle som planlegger og reflekterer over mulige problemer som kan oppstå.
     
    runese liker dette
  17. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,509
    Likes mottatt:
    34,406
    Bonuspoeng:
    293
    Nå er det sånn at det en sjelden gang dør barn som reiser fra feks Nord Europa og til andre land som svært små. Og, hvert år etter feks sommerferiene kommer det barn hjem fra ferie som blir lagt inn og blir behandlet, blant over langt tid for alvorlige sykdommer og infeksjoner som de har pådratt seg i Asia eller i de mange andre områdene av Verden der hygiene og tilgang til feks rent vann og helsetjenester ikke er de samme som i Norge.

    Asia er stort, og har meg bekjent både land med vel så bra helsevesen som Norge, og mange med helt andre forhold.

    Det fødes veldig mange barn i Asia, men i mange av landene dør det også veldig mange flere barn en i Norge. ( altså i % per 100 fødsel)

    Videre er klima anderledes i store dele av Asia med mer varme og ekstremvær.

    Barn har med seg naturlig beskyttelse fra mor i forhold til gjennomgåtte infeksjoner ,men det fordrer at mor har vært syk. Når en reiser til et land med annen bakterieflora er ikke lenger beskyttelsen så god. Noe som kan føre til mer dramatiske sykdomsforløp for barn på reise i forhold til hjemme.

    Sykehus, over hele verden varierer i kvalitet, tilgjengelighet og utstyr. I Norge, med de feil og mangler som vårt helsevesen har, så har vi alikevel god tilgjengelighet. I deler av Asia feks på en øy i Thailand er det ikke gitt at tilgangen til mer avansert behandling er tilstede sånn som i Norge, og at mulighetene for å reise til et større sykehus er dårligere.

    Mitt poeng er at med god planlegging og med litt katastrofetenkning kan en få ned sjansen for at noe uheldig og potensielt veldig alvorlig skal skje. Mye. så vet jeg at det ikke er alle foreldre som tenker og reflekterer, og tror det er lurt å bli minnet på akkurat det.

    I dette tilfellet viser det seg at spørsmålsstiller er lege eller at flere i gruppen som skal reise er det. Så da vil jeg tro at noen har tenkt, og planlagt. Noe som gjør meg veldig mye mindre bekymret.
     
    runese, drsyk, Are and 1 other person like this.
  18. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,509
    Likes mottatt:
    34,406
    Bonuspoeng:
    293
    Nå har dere nok helsefaglig kompentanse med på turen til at dere ikke trenger gode råd, tror jeg.

    Generelt ville jeg tenkt over hva som skjer når strømmen går. Når en sitter værfast. Eller hvordan en tar seg raskt og trygt til et sykehus med bred kompetanse på behandling av barn, hvis noe alvorlig skulle skje.
     
    Clippr liker dette
  19. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    695
    Likes mottatt:
    1,671
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som vet når TG/SQ blir mulig å søke på united.com (SQ blir vel vanskelig uansett, men kan jo hende at det ordner seg for dem også)? Altså om noen vet noe dato hvor det er forespeilet at alt skal være ok? Eller er det ikke satt noe dato?
    Er det samtidig noen som har noe inside info om det eventuelt blir fri slipp av LH F i lang tid framover, sånn som i fjor (hvis jeg husker rett)?
     
  20. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
    Nå som United.com ikke lenger vises TG, SAS *A søk er nede og jeg ikke har tilgang til EF:
    Noen med tips om hvordan jeg kan søke etter *A-flighter ?
     

Del denne siden