Etter å ha sett ett varsel forsvinne lot jeg denne ligge litt, helt til jeg fikk ny pushvarsel om endring idag, da var de reserverte setene borte. Ringte inn og snakket med en som virket veldig usikker og litt vanskelig å forstå alt som ble sagt på engelsk. Ble satt på vent forholdsvis lenge, men fikk faktisk billettert endringene mens hun hadde meg på telefonen og hun ba meg sjekke at ny pdf-var mottatt. så de kan hvis de vil! Men setereservasjonen er borte og af/klm skal ha 200eur pr pers for nye. Mener å ha sett en oppskrift på det er sted på forumet..
Sliter med det samme. Har en t/r der jeg fikk velge seter på alle legsfør alt ble billettert på, men på et long haul legg sliter jeg. Fikk booket seter på 1 av 3 bookinger ved reservasjon. Etter billettering koster det nå 160 eur per pers å booke sete for de andre. Eller faktisk også å endre sete for de jeg har valgt for allerede. Har prøvd alt. Bedt KLM på messenger, WhatsApp og epost om å sjekke at riktig EBG status er registert. De har bekreftet dette er riktig. Bedt de booke for meg, men de vil ha betalt på forhånd osv... Finner du oppskrift. Rop ut!
Jeg har gjort dette både i app, på nettside og til og med ringt sas og KLM. Best de sjekke leg for leg at riktig nr ligger inne. Alle bekrefter at det gjør det. Har spurt sikkert 4 ganger til sammen. Ringt SAS og bedt de sjekke leg Dr leg og de bekreftet det der også. Men i appen står det fortsat ingen FF registrert.
KLM sa til meg også at det kom til å bli en fee. Jeg fikk KLM til å reservere setene allikevel. Hørte aldri noe om noen fee etterpå.. Men har heller ikke reist enda så vet ikke om setene faktisk er holdt av til meg (Setene står i SAS appen)
Jeg har reservert seter til SXM i sommer tidligere, men nå sto det en fee i KLM-appen for å endre. Fjernet EB-numret til reisepartner som er EBD og la det inn igjen, så sto det plutselig 0 kr igjen. Tror rett og slett man må "hacke" det litt til ved å trikse litt med EB-numret i bookingen.
Det slår meg at dette er KLM-policy. Ved flybytte fikk jeg tildelt nye seter automatisk og så har de fjernet den i ettertid. AF består som før. Gjelder kun biz-strekket med KLM. Igrunn ganske håpløst å forholde seg til når de i tillegg først har sendt meg mail med at de har endret setene pga flybytte. Den mailen gir meg hvert fall «kranglings-grunnlag». Vi får se Edit: etter litt knoting og flere forsøk i sas appen ref. @Upsaker sin kommentar, fikk jeg omsider til å velge seter på KLM-flighten kostnadsfritt via AF-appen. Setevalget er nå synlig i SAS appen, så gjenstår det å se om det faktisk gjelder. Opplevde noe lignende med TK i høst hvor sas-appen ikke gjenspeilet de faktiske setene vi til slutt ble gitt av TK. Håper det var et engangstilfelle.
Unnskyld uttrykket mitt, men: Hvor f*** finner jeg biz seter for 2 pers til noen som helst steder i verden rundt fra i dag til april 2026 uten doble poengpris hos Vietnam Airlines, AirEuropa og China Airlines? Frister litt å sende en dm til Aron Backström på LinkedIn med sitat fra @testflyver : Om en ikke kan finne billetter når en er fleksibel både på destinasjon og datoer blir dette håpløst. Jeg også avventer på lansering av ny bookingportal som inkluderer mulighet å bestille bonusseter hos Singapore Airlines, China Eastern, premium eco og first class som nye klasser som man kan bestille på nett. De sa tidlig 2025? De lanserte business class i Europa og samkjøring med bonussystem hos Scandic, men hvor er bonus seter hos Skyteam?
Ikke at jeg er noen ekspert. Men jeg vil tro at så lenge det fortsatt finnes folk som lurer på hvilken elektronikkjede som aksepterer Amex-kortet deres med 6000 kroner i årsavgift – fordi de trenger fryser nummer tre, ettersom nummer én og to allerede er stappfulle av Meny Mer-burgere med 50 % Trumf – så ser jeg ikke helt hvorfor SAS skulle føle noe behov for å endre på noe.
Men det er jo nettopp det - at det har blitt forandret. Disse folkene vil nok ikke lenger akseptere å betale 6000 kr i året for å ha Amex Elite, og drive med trumf-jaget som du nevner, hvis mulighetene det tidligere har gitt nå forsvinner i SkyTeam. Det begynner å virke som dette er en bevisst strategi hos SAS, som følge av de økonomiske problemene de har hatt bruker de nå bonussystemet til å bygge opp økonomien. Kanskje de tjener mye på salg av bonuspoeng til Amex / Trumf mens de struper inn mulighetene for å bruke bonuspoengene.
Jeg tror du har helt rett. Selv har jeg sagt opp både Amex Elite og Platinum, og for øvrig redusert inntjeningen til det som kommer av seg selv. Gir beng i både trippeltrumf og 50% på Meny. Har også en CT fra i fjor som jeg ikke aner hva jeg skal bruke til. Har hatt aktive varslinger siden den kom. Bestemte meg etterhvert for bare å blåse den på en tur i Europa, men det finnes jo pokker meg heller ikke. Nå er det bare å bruke poeng som en full sjømann innenriks før de går ut i 2029. Føler sterkt med de som dro jorden rundt for å samle en million monopolpenger.
Det er vel ingen som slutter, men p.t. har jeg fryktelig mye mer poeng enn jeg klarer å bruke, gitt dagens situasjon. Tro meg - de ytterst få billettene som måtte dukke opp skal du få kamp om
Jeg har en reise til MRU, ruten er som følgende i appen utreise: 03.07 BGO-AMS-CDG-MRU-CPH-BGO(CPH-BGO er den 24.07) Hjemreise er MRU-CDG-CPH 23.07. Vil det by på noen problemer for meg at CPH-BGO står som utreise? Ble booket av en agent i høst.
Observerer at det på Facebook-sider nevnes at det er mye ombookinger/kanselleringer med KenyaAirways. Noen som har erfart at dette stemmer, at det er veldig uforutsigbart ?
Alt dette blir jo bare usammenhengende observasjoner. Vi fløy med KQ og hadde en ti-minutters endring av tider, ellers ingenting. La ikke merke til mye rød skrift på tavlene i NBO med kansellerte flyvninger. Beste kilden er kanskje FlightAware eller lignende sider der du kan se historikken på de spesifikke flyvningene du lurer på. Min erfaring er at tilfeldige observasjoner ikke nødvendigvis er representative, og at det fort blir smurt litt på og kan bli litt hylekor - spesielt på Facebook-grupper.
Har hatt flere endringer, en av dem problematiske (ingen billettering) med KQ, men alt har løst seg fint via SAS. Greit å være klar over at ingen skriver om reiser som har gått som de skal på Facebook...