Vrangvilje fra KLM? I dag har jeg snakket med 2 vanskelige agenter hos KLM og 2 hjelpsomme agenter hos SAS. Jeg var heldig og sikret meg 1. september, bonusbillett med KLM (bestilt hos SAS) til Las Vegas i sommer, mens tilgangen var god. OSL-AMS-LAS-AMS-OSL. I dag fikk jeg epost fra KLM. De sier at det er ruteendring, og AMS-LAS går nå nesten 5 timer senere. Det samme med returen. Det medførte at jeg ikke rekker AMS-OSl, så den ble også ombooket. Men den første, OSL-AMS, ble ikke ombooket. Det medfører over 6 timer venting på AMS. Ikke bra på en så lang tur. Så jeg ringte KLM og spurte om de kan ombooke den også. Jeg hadde sjekket at de har et fly ca. 3 timer senere. Svaret var klart NEI. "Vi har ikke lov til å røre billetter som er utstedt av SAS. Du må ringe SAS". OK, jeg ringer SAS. De var hjelpsomme, men fant ingen bonusbilletter på det flyet jeg ville bytte til. Og kunne derfor ikke gjøre noe. Med de sa at det burde gå greit. De sa jeg måtte ringe KLM og be de åpne ett bonussete. Det var mange ledige seter for vanlig salg. De sa at de har gjort dette mange ganger med andre selskaper. Så tilbake til KLM. Svaret var det samme, de kunne ikke gjøre noe med en billett utstedt av SAS. Jeg fortalte at de ikke skulle gjøre noe med den, bare åpne et bonussete på en nesten tom flygning. Det ville de ikke. Da jeg sa at SAS hadde sagt at det var helt vanlig å gjøre det, det var jo KLM som var skyld i at jeg vil bytte, ble han sur. Og han la bare på. Tilbake til SAS. De sa igjen at det var vanlig at selskaper åpnet bonusseter i slike tilfeller. Så prøvde de alle muligheter også bytte til SAS på OSL-AMS, men det passet ikke med tidene. De måtte gi opp, og gjentok at dette var dårlig av KLM.
Ja, det er SAS som må be KLM om å åpne opp bonusseter. Callcenter-medarbeidere har neppe mulighet eller autorisasjon til å gjøre slike endringer fordi en tilfeldig kunde ber dem om det. Alternativet er at KLM booker om til en annen flight, men det er også vanlig at de ikke rører en billett som opprinnelig ble utstedt av SAS. Tror dessverre ikke det er så mye du kan gjøre her, bortsett fra å håpe at noe annet blir tilgjengelig senere. Er nok bare å følge med på bonussetene via AwardFares, Seats.aero e.l. Evt. be om å få snakke med en supervisor hos KLM og/eller SAS.
Det er dessverre slik det er med bonusbilletter. Du ble hvertfall booket om slik at du ikke har overlappende flyvninger. Det et mange nok av oss som har opplevd det. Ut fra det synes jeg ikke det er vrangvilje hos KLM. Forstår at det er slitsomt med lang layover. Men finnes det ikke flere bonusbilletter, så er det sånn det er. Stusser litt over påstanden til SAS om at det er vanlig å åpne bonusseter i slike tilfeller. Verken SAS eller andre flyselskaper har vel noe rykte på seg for å gjøre dette ovenfor andre enn egne toppstatus kunder.
Har du prøvd chatbot'n til KLM eller AF via whatsapp eller facebook? Den har ombooket for meg flere ganger når jeg har fått change - riktig nok med AF men skulle tro den var relativt lik for begge.
Noen som vet om reglen ennå gjelder ved at man kan booke 4 legg på utreise og 4 på returen i sky team nå? Og er det eventuelt mulig med 10 legg? 5 hver vei? En annen ting også. Kan man booke f.eks: business-economy-business-business, og det samme på returen?
Var det ikke slik at rad 1/bulkhead i AF business var forbeholdt Flying Blue platinum medlemmer helt frem til noen dager før avgang? Jeg fikk valgt 1D og 1H flere måneder i forkant for en reise fra Osaka - CDG, og er veldig fornøyd med det men er enda litt nervøs for at de skal slenge oss avgårde til et annet sete i siste liten Det gjelder A350en deres med den nye kabinen.
Hvordan står det til med SAS sin evne til å legge på connecting flights med Delta? Jeg har 2 bookinger OSL-IAD, med LHR-IAD direkte. På dette legget får vi ikke flydd sammen, da to av oss må sitte bak. Det er 4 ledige på LHR-JFK. Saken er at vi har med små barn og uansett må ta inn på et hotell i umiddelbar nærhet når vi lander. Ergo kan vi vurdere å heller overnatte i NYC og ta en Deltaflight til IAD neste dag - er dette noe SAS klarer å fikse per i dag, nå som de ikke kan booke leg-for-leg? Ellers må jeg bare rose VS, AF og KL for å tilby muligheter for familier å reise sammen på biz award. Dette syntes jeg det var manko på i *A, der jeg stort sett bare fant dette på LH - som ikke ikke akkurat har det beste tilbudet. TK var jo bare lotto, og jeg fant aldri mange seter på TP heller.
SAS kan booke leg for leg, men per nå kun åpna for diamant. Men ser andre har fått det til også. Så du kan være heldig. Erfaring er at SAS, OSL-LHR, må leggast til først. Men det har agent på diamant vertfall kontroll på.
Er bare gull, men synes begge agentene jeg snakket med i går tok initativ og var flinke. Per nå er OSL-LHR-OSL lagt på og billettert, så reisen er jo per definisjon komplett. Det burde jo også være totalt uproblematisk for SAS å legge på egne flyvninger som tilslutninger, så det skulle jo bare mangle. Spørsmålet er om de har samme mulighet med Delta. Da kan vi evt fly til JFK, overnatte og fly videre til IAD neste morgen.
Regelen er fortsatt maks 8 legs per billett. Du kan i teorien ha en 8-legs enveis. Om de klarer mixed classes nå som de kan booke leg for leg har jeg ikke sjekket, men om du først booker biz-biz og biz-eco er i samme sone som første biz, så klarer de å legge på disse.
Er det lov å spørre - bruke du SAS PNR? På Virgins "Manage my booking" står det at PNR bare skal være tall - SAS sin er bare bokstaver Fikk du gratis setevalg? Har du noen innsikt i reglerne for Clubhouse? Kan 2 pax på Virgin award invitere 2 pax som flyr virgin eco (på samme fly)?
Svarer på denne med min erfaring, så får @holmen komme med sin. Du kan komme inn på Virgin med SK Ref, men det virkar som systemet til Virgin er tregt. Første gang eg kom inn låg kun utreise inne, sto som enveis reise. Så etter litt tid kom returen, endå seinare kom siste leg LHR-OSL inn.... Så litt tålmodighet så ordnar det seg. Når det gjeld tilgang så er det litt vagt: Clubhouse is exclusively for Upper Class passengers and Flying Club Gold members, but you're welcome to bring a guest to the Clubhouse if they're on the same international Virgin Atlantic, Delta Air Lines, Air France or KLM flight as you. Så ja trur du skal ta med 1gjest per person..... https://flywith.virginatlantic.com/...is exclusively for Upper,or KLM flight as you.
Takk - skal være tolmodig. Er det gratis setevalg i Upper med award, selv når ingen av passasjerene har Elite Plus? Vet du om det er gratis setevalg i Y når passasjer har Elite Plus? Regner med du fløy Upper som Elite Plus? Jeg synes forsåvidt ikke at reglene for tilgang er spesielt vage, men vet at Virgin opererer med noen ifs and buts på f.eks JFK Clubhouse - så lurte på om noen hadde fløyet award og brukt denne fordelen. Jeg tar en for laget og spør Virgin direkte.
Jeg fikk gratis setevalg i både økonomi og upper class, og både med og uten status på bonusreise hos Virgin. I økonomi er det derimot noen seter som koster penger.
Jeg hadde i hvert fall 5 legs på min énveis-bonusbillett. Bare om du legger til en og en flight, med endringsgebyr hver gang.
PNR/booking ref er alltid(?) seks bokstaver for alle flyselskap. Bilettnummer er alltid 13 tall. Enten har Virgin blandet eller så skal det gå med PNR.
Ja, dette ble faktisk oppklart her (=brukerfeil). Søkte på "Virgin atlantic manage my booking" og trykket på første link. Virker som jeg da lander på pakketur/cruise/travelplus, fant en liten tekst hvor det stod "Only flying? Press here" - og da funker det. My bad. Forøvrig er det ofte bokstaver og tall.
Når åpner KLM for bonus seter? Ser på "Sky Team" bonusreiser Stavanger - Amsterdam - Valencia (Spania) t/r i midten av november 2025, men ser ingen ledige billetter enda. Finnes det noen regler her? Kan for øvrig hende jeg like greit kjøper billettene, de er ikke så ille dyre...
Det skal være 359 dager frem i tid ref Awardfares. Awardfares viser dog 330 dager for alle bortsett fra AF/KL, men det er flere selskap som slipper lenger frem enn 330.