Curve-tråden

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av chudtwa, 13. okt 2018.

  1. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,921
    Likes mottatt:
    2,522
    Bonuspoeng:
    113
    Her må du velge: Enten Curve-kortet og bedre valutakurs, eller bruke ditt vanlige kredittkort og opptjene flere bonuspoeng men dårligere valutakurs (+ev gebyrer).
     
  2. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,170
    Likes mottatt:
    7,507
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan manuelt sette hvilken valuta underliggende kort skal belastes i. Er dette den samme som den Curvekortet belastes i bil det ikke skje noen konvertering. Ulempen er at hvis det i mellomtiden kommer inn en transaksjon i norske kroner (abonnement eller noe) så blir det en dobbeltveksling. Samme hvis du glemmer å endre valuta hvis du reiser hjem/til et annet land.

    I tillegg så fjerner det jo mesteparten av poenget med Curve. Det eneste som blir igjen er muligheten til å bytte mellom forskjellige kort i appen og Apple Pay/Google Pay hvis kortleverandøren din ikke har dette.
     
  3. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,689
    Bonuspoeng:
    113
    Ja men det blir dyre poeng.
     
  4. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,170
    Likes mottatt:
    7,507
    Bonuspoeng:
    293
    Definitivt. Mener å huske at selv med 1,5x poeng på valutatransaksjoner nå i juli så lønner det seg ikke. Og under kampanjene med 2x poeng så er jo transaksjoner i norske kroner også 2x så da lønner det seg heller ikke.
     
  5. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,172
    Likes mottatt:
    4,982
    Bonuspoeng:
    113
    Hva er erfaringene med å reklamere på transaksjoner hos DNB der man har betalt via Curve?
     
  6. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,214
    Likes mottatt:
    1,952
    Bonuspoeng:
    113
    ingen erfaring, men du må vel reklamere hos Curve? Også eventuelt DNB hvis du mener Curve har gjort feil.
     
  7. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,172
    Likes mottatt:
    4,982
    Bonuspoeng:
    113
    Ok, jeg frykter det samme. Ser for meg at løpet er noe enklere med DNB enn med Curve.
     
  8. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,904
    Likes mottatt:
    8,191
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har reklamert to beløper hos curve - gått smooth begge gangene! Virkelig ryddet opp
     
    Gullars liker dette
  9. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,493
    Likes mottatt:
    62,846
    Bonuspoeng:
    293
    Prøver å lære meg Curve, og det er én ting (enn så lenge) jeg ikke finner ut av.

    Hvor velger jeg hvilke bedrifter jeg skal få cashback fra? Klarer ikke å finne det noe sted i appen.
     
  10. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,689
    Bonuspoeng:
    113
    Velg curve cash kortet i appen.
     
  11. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har nå fått en preauth error når jeg prøver å flytte transaksjoner til sas mc.

    Noen som har hatt tilsvarende problem?

    Screenshot_20230623_061452_Curve.jpg Screenshot_20230623_061452_Curve.jpg
     
  12. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,493
    Likes mottatt:
    62,846
    Bonuspoeng:
    293
    Der ja! Takker. :)
    Og det er sånn at det ikke går an å bytte disse på senere tidspunkt?
     
  13. markus

    markus Senior Medlem

    Innlegg:
    985
    Likes mottatt:
    2,263
    Bonuspoeng:
    93
    Dette kan være noen av grunnene:

    - Transaksjonen godkjennes ikke av SAS MC (skjer gjerne med kjøp registrert som kontantuttak, feks klarna)
    - Du har makset kredittrammen på SAS MC
    - Du har flyttet for mange transaksjoner på kort tid slik at SAS MC har blitt midlertidig sperret
     
    Spielhaug liker dette
  14. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,921
    Likes mottatt:
    2,522
    Bonuspoeng:
    113
    Har en sak gående med Curve nå. Jeg har metal og Shell MC underliggende kort. Har gjort mer enn 200 belastninger varekjøp osv inkl kontantuttak. I Thailand fungerer plutselig ikke uttak i minibank, har prøvd flere.

    Curve hevder at det er Shell MC som blokkerer, men det gir ingen mening siden uttak i annet Asiatisk land gikk greit. Og Shell kundeservice sier det ikke er noen slike restriksjoner.

    Har nå spurt Curve om hva de merker ATM uttak med siden det plutselig er blitt en "sikkerhetsrisiko". Dette er jo en av de store fordelene med Metal, å ta ut ca 600pund verdi hver mnd uten gebyr.

    Noen som har tanker/innspill? Curve virker som bare å skylde på Ikano. Kommer ingen vei.
     
  15. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    967
    Likes mottatt:
    765
    Bonuspoeng:
    93
    Har ikke lenger Shell MC, men har hatt tidligere.

    Det samme skjedde med meg; Curve-transaksjoner ble stanset, mens det fungerte aldeles utmerket å bruke kortet direkte.

    Kundeservice forklarte dengang at antallet Curve-transaksjoner per rullerende 30 dager var begrenset til 50 stk, og at dette var grunnen til at jeg plutselig ble stoppet. Alle disse transaksjonene var for øvrig i Norge, uten at jeg tror det skal ha betydning.

    Du nevner 200 transaksjoner, men da regner jeg med du mener over flere måneder?

    Har du forsøkt å telle opp transaksjoner siste 30 dager og sett om du kommer til ca 50 stk?

    Jeg er også interessert i å vite hvordan Curve merker ATM-uttak, så del gjerne svaret med oss når det dukker opp.
     
    Insomnia4u liker dette
  16. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,921
    Likes mottatt:
    2,522
    Bonuspoeng:
    113
    Telte over og det er mulig at det er den 50-grensen som slår inn ja. Skal ta å fjerne kortet fra Grab slik at det blir mindre transaksjoner.

    Jeg vurderer også å gå direkte i bank og få dem til å belaste. Mener at det skal gå an, altså at de håndterer det manuelt. Virker jo utrolig tungvint da. Og Shell MC har jo null fordeler nå. Dessverre har jeg sagt opp de fleste andre kortene for å redusere kreditt (untatt Amex Elite), og får ikke tak i SAS MC når jeg er i utlandet.

    Det Curve insisterer på er altså at det kommer opp et krav om "3rd secure message" fra SAS MC. Noe som selvsagt er umulig å gjøre, altså bekrefte et ATM uttak via Bank ID.

    Elendig kundeservice btw. Leser ikke meldingene mine skikkelig og bare svarer i hytt og pine. Kjenner igjen dette fra AirBnb (er host) og en slags generisk unnvikende måte å svare på (AI-relatert men de påstår at de er personer). Dette provoserer ganske mye og det er utrolig fristende å bruke caps-lock etter en stund.

    Men, på bakgrunn av din melding kan det se ut som at det uansett ligger hos Shell MC. Skal gi det noen dager uten å bruke kortet og så prøve igjen. Greien er at det var gunstig å belaste pga kurs i går, mens den allerede er mye lavere i dag.

    Skal oppdatere uansett, da jeg trenger uttak i andre land.

    Til deg og andre, hvilke(t) kort funker bra med Curve?
     
  17. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    967
    Likes mottatt:
    765
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg opplever null problem med Curve, enten jeg bruker DNB, SAS MC, Strawberry, Trumf Visa eller Revolut som underliggende. Har også hatt mange andre kort i Curve tidligere, og Shell MC er det eneste jeg har opplevd trøbbel med.

    Nå skal det riktignok sies at mine transaksjoner i all hovedsak er varekjøp, og ikke kontantuttak. Det lille jeg trenger av kontanter tar jeg ut med Revolut, enten direkte eller via Curve (begge deler fungere aldeles utmerket).

    Hvis det er slik at du har mye behov for kontantuttak kunne jeg kanskje foreslå at du anskaffer Revolut og/eller Bank Norwegian? Den gebyrfrie ATM-kvoten på gratis Revolut er riktignok så lav som NOK 2.000,-/mnd, men selv etter det er Revolut sitt valutapåslag lavere enn et hvilket som helst annet kort.

    RETTELSE:
    Revolut tar 2 % etter nevnte 2.000,-, Bank Norwegian 1,75 % hele veien.
    Førstnevnte er altså ideelt for dem med lite behov for kontanter, sistnevnte for dem med større månedlige uttak.
     
    Last edited: 23. juni 2023
    Insomnia4u liker dette
  18. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,180
    Likes mottatt:
    36,734
    Bonuspoeng:
    293
    Trumf kortet fungere fint stabilt for meg som belastningskort før flytting av kjøp. Bruker også Shell sitt men har hatt samme problem med 50+ transaksjoner.
     
    Insomnia4u liker dette
  19. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Ser ut som det er 50+ transaksjoner som er problemet mitt.

    Hvor lang tid tar det før disse nulstilles? Kalendermåned eller forsvinner hver transaksjon etter 30 dager?
     
  20. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    967
    Likes mottatt:
    765
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg mener å huske dette er rullerende 30 dager, så gjør et nytt forsøk så snart siste 30 dager har mindre enn 50 transaksjoner.
     
    oslo.to.unknown liker dette

Del denne siden