Curve-tråden

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av chudtwa, 13. okt 2018.

  1. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,921
    Likes mottatt:
    2,522
    Bonuspoeng:
    113
    Når det gjelder kontantuttak er jo som sagt Metal gebyrfri opp til 600 pund. Det holder for meg (i mnd). Usikker på om Shell MC har løpende renter fra første uttaksdag, og om ATM-uttak er markert som varekjøp. Vil vel vise seg på fakturaen, finner ikke noe info på de (dårlige)nettsidene.

    Brukte Norwegian sitt kort før, men som du sikkert er klar over gir Curve betraktelig bedre vekslingskurs, så er endel penger å spare. Kan selvsagt knytte det til som underliggende kort igjen (hvis det var det du mente :) )

    Har også Wise sitt debetkort som gir USD200 uten gebyr i mnd (men man må ha pengene på konto som Wise da)
     
  2. Perry

    Perry Nytt Medlem

    Innlegg:
    37
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    8
    Ser man kan få 13% ved booking gjennom Hotels.com/Viatrumf med trumfvisa. Noen som vet om man oppnår dette ved bruk av curve med trumfvisa som underliggende kort.
     
  3. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,168
    Likes mottatt:
    7,503
    Bonuspoeng:
    293
    Vanligvis går ikke dette når det er krav om å bruke et spesifikt kort, men i dette tilfellet ser det ut som det ikke har noe å si hvilket kort du bruker så lenge du har et Trumf Visa. Amex funker også
     
    Perry liker dette
  4. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,492
    Likes mottatt:
    62,842
    Bonuspoeng:
    293
    Fikk curve metal i dag, og skulle betale for et abonnement på nett. Fikk spørsmål om bekreftelse gjennom appen, og gjorde dette. Kjøpet er registrert i appen og på Trumf Visa som underliggende kort, men på nettsiden hvor kjøpet ble gjennomført sto det at kjøpet ble avvist.

    Noen som har tips til hva som kan ha gått galt?
     
  5. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,214
    Likes mottatt:
    1,951
    Bonuspoeng:
    113
    Usikker på hva gikk galt i prosessen, antar at du trykket continue etter at du trykket accept i appen?

    Men, erfaringsmessig, trekk og slikt pleier å ryddes opp etter et par dager.
     
    holmen liker dette
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,492
    Likes mottatt:
    62,842
    Bonuspoeng:
    293
    Ja. Sendte en epost til butikken, skal se om det ordner seg.
     
  7. Pepeu

    Pepeu Aktivt Medlem

    Innlegg:
    473
    Likes mottatt:
    986
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som har en ide om hvordan man får frem hvordan curve beregner sluttsum for minibankuttak?

    Testet med et uttak i dag innenfor grensen på 200 euro (2200 kr ifølge tabellen på hjelpesidene deres).

    Uttak ifølge kurs på Google skulle blitt ca 1995 kr, mens jeg ser jeg ble trukket 2060 kr, altså drøye 3% over. Ikke er det helg eller helligdag heller.

    Finner ingenting i app, og kvitteringen sier heller ingenting. Gebyr til minibank kanskje?
     
  8. MedTekni

    MedTekni Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    88
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg opplever alltid at kursen er 2-3% over det google sier. Har hatt Curve nå siden oppstart (Curve Black Legacy) og har aldri vært særlig imponert over vekslingkursen deres.

    Men når det er sagt er det mye bedre enn alle norske kort anyway, og midtkurs er vel ikke forbeholdt normale konsumenter
     
    Last edited: 11. juli 2023
    Insomnia4u liker dette
  9. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,921
    Likes mottatt:
    2,522
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tok også ut $300 i dag og fikk kurs 10.76 (2% påslag ift midtkurs 10.55). Samme kurs på varekjøp i USD. I THB er det ganske nærme midtkursen, så skjønner ikke helt greia.
     
  10. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,921
    Likes mottatt:
    2,522
    Bonuspoeng:
    113
    Oppdatering: Shell MC bare sluttet å virke med Curve på fysiske varekjøp også. Byttet til et debit mastercard som fungerer uten problem, frem til jeg får bestilt meg SAS MC igjen.
     
  11. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    984
    Likes mottatt:
    798
    Bonuspoeng:
    93
    Ser vipps mase om at jeg skal velge kort tid å ta imot vipps betalinger på. Hva skjer hvis man mottar vipps betalinger inn på Curve kortet?
     
  12. Korsvoll

    Korsvoll Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    13
    Curve bruker MasterCard sin exchange rate som blir fastsatt på daglig basis, men uten påslag (selvsagt opp til grensen for korttypen du har hos Curve). Dvs. at på dager hvor NOK styrker seg mot andre valutaer utover dagen, som den gjorde i dag, vil du oppleve at kursen avviker mer fra midtkursen enn normalt. I motsatt tilfelle vil kursen være nærmere midtkursen eller noen ganger bedre. Dette er også meg bekjent kursen alle Mastercard bruker, så forskjellen mot de fleste andre Mastercard er bortfallet av valutapåslaget. Til sammenligning bruker f.eks. Revolut derimot ForEx sine sanntidskurser utenom helgene.

    Obs. får ikke postet link, men Mastercard har en kalkulator du kan bruke for å vite beløpet som vil bli belastet, søk på Mastercard currency converter calculator på din foretrukne søkemotor.
    Curve har også en egen kalkulator du kan bruke her, som bare er Mastercard sin uten valutapåslag, søk etter Curve currency calculator.
     
    Teknolai, Are, DanH and 6 others like this.
  13. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,921
    Likes mottatt:
    2,522
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er veldig nyttig info, takk :)
     
  14. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,689
    Bonuspoeng:
    113
    Husk at banken i det aktuelle landet legger på noen kroner i avgifter. De skal jo ha noe betalt fot jobben de gjør ifm å drifte ATM’en.
     
  15. geeewizzz

    geeewizzz Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    3
    Hvis man bruker Curve med DNB Saga MC som underliggende kort, og så etter en stund GBIT transaksjonene i en gitt måned over til SAS MC får man da EB poeng på transaksjonen på begge kortene, eller?
     
  16. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,904
    Likes mottatt:
    8,191
    Bonuspoeng:
    183
    Da blir du i minus hos DNB
     
  17. rensvold

    rensvold Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Kan melde om at dette også gjelder ikano visa (Som gir 2% på alt av dagligvarer). Begge kortene utstedes av samme bank, så ikke så merkelig at det gjelder begge. Har sendt henvendelse og spurt kundeservice om hvorfor de har sperret curve, venter på svar.
     
    Insomnia4u liker dette
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,492
    Likes mottatt:
    62,842
    Bonuspoeng:
    293
    Når jeg tæpper Curve-kortet, så får jeg ofte først melding om at kjøpet er avvist, og så godkjent rett etterpå. Er dette noe som bare er sånn, eller er det noe jeg må gjøre annerledes?

    I tillegg når jeg ghandler på nett, og skal godkjenne kjøpet i appen, så må jeg trykke godkjenn og close to ganger. Litt irriterende, men når jeg vet om det så går det jo greit..
     
  19. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    761
    Likes mottatt:
    4,080
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg opplever det samme, men har ingen løsning eller forklaring.
     
  20. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,168
    Likes mottatt:
    7,503
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis jeg ikke husker feil så skjer det når man bruker contactless og Curve finner ut at det er på tide å taste pinkode selv om beløpet er under 500. Curve er også mer aggressiv på hvor ofte dette skjer enn norske kort. Mulig det også skjer hvis man bruker contactless og beløpet er for høyt til å gå igjennom uten å taste pinkode
     
    KRS and Insomnia4u like this.

Del denne siden