Curve-tråden

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av chudtwa, 13. okt 2018.

  1. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,321
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er ikke så dreven på Curve enda, så har et spørsmål. Reiser til Usa til uka og planen var å bruke Curve hvor sas Mastercard ble belastet. Nå dukket jo dobbel poenghelg opp, så spørsmålet er da om det går bra å belaste vanlig visakort frem til dobbel poenghelg, og så gbit i dobbel poenghelg og flytte transaksjonene til sas Mastercard selv om jeg er i utlandet? Kan det bli dobbelt valutapåslag feks? Eller noe annet jeg ikke tenker på? Sorry for rotete innlegg :eek:
     
  2. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,689
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor du fysisk befinner deg spiller ingen rolle. Måten man normalt bruker curve er å bruke et debitkort eller kreditkort (men ikke sas mc) som det aktive kortet i curve. Når det er sas mc dbl poeng helg flytter man transaksjonene over til sas mc.
    Valuta har ikke noe med gbit å gjøre. Generelt er curve fornuftig å bruke ifm transaksjoner i annen valuta enn NOK ettersom curve ikke har valutapåslag slik de fleste kort har. Når man bruker curve i feks en EUR transaksjonen skjer belastingen av det underliggende kortet i NOK.

    Så for å svare på spørsmålet helt konkret; ja bruk et visakort som det aktive kortet i curve og flytt transaksjonene til sas mc ifm dbl helgen. Det går fint å gjøre dette mens du er i utlandet.

    Curve skal stilles inn til å belaste de underliggende kortene i kortets egen valuta. Altså NOK for deg. Da blir det ikke noe valutspåslag verken i første transaksjon eller når du senere flytter transaksjonen til sas mc.
     
    Last edited: 10. nov 2023
    jgroneng and Preference like this.
  3. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,321
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for svar! Da belaster jeg Visakortet og flytter til sas mc i dobbel poenghelg
     
    Nuvolari liker dette
  4. AndersWE

    AndersWE Medlem

    Innlegg:
    140
    Likes mottatt:
    153
    Bonuspoeng:
    43
    Har det originale (Legacy) Black kortet, har det også 90-dager på GBIT slik som det står i tabellen for black nå etter de har justert fordeler og priser?
     
  5. MedTekni

    MedTekni Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    88
    Bonuspoeng:
    18
    Enda 90 dager, du kan forøvrig bare klikke inn på en gammel transaksjon å se.
     
    AndersWE liker dette
  6. oleidole

    oleidole Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Jeg har et debit kort knyttet til en konto med euro, dersom jeg benytter dette kortet til å betale i norge, koster det litt ekstra pga at det blir en annen valuta.

    Dersom jeg legger dette kortet til curve, og benytter curve kortet i stedet, har jeg forstått at det ikke skal bli trukket noe ekstra? Jeg "betaler" curve med euro, og curve "betaler" med norske kroner, uten å belaste meg for denne omgjøringen. Stemmer dette?

    Jeg benytter revolut for å bytte fra NOK til EUR, og de tar heller ikke noe gebyr for bytting av valuta, forutenom helg. Hvis det over stemmer, vil curve ta gebyrer på helg, eller er et fri flyt av valutabytter hele uken?
     
  7. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,487
    Likes mottatt:
    1,427
    Bonuspoeng:
    113
    Det stemmer ikke helt, nei.
    Curve vil gjøre vekslingen fra EUR til NOK med Mastercard sin kurs.
    Du får denne kursen opptil kvoten din. Curve standard har en kvote på €250 pr 30 dager.
    Etter det betaler du 2,5% ekstra.

    Du bør sjekke gebyrene på EURO-kortet ditt. Ofte har disse ingen andre gebyrer enn at de bruker MC sin egen kurs (som er noe høyere enn midtkursen).
    Da tilfører Curve ingenting.

    Curve tar ingen helgegebyr når det underliggende kortet er i EUR, GBP eller USD.
     
  8. oleidole

    oleidole Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Er mastercard sin kurs værre enn når man feks veksler på revolut?
    Har fått inntrykk av at bytting av valuta var så nærme gratis så du fikk det, i hvert fall på revolut.

    Du nevner 250 euro pr 30 dager, når jeg ser på "your plan" inne i curve appen står det:
    access to fair FX - fair exchange exchangr rates on all your cards up to 1000 euro per month
    Er det snakk om to forskjellige ting her?
     
  9. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,487
    Likes mottatt:
    1,427
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, Revolut bruker midtkursen, eller tett på (men husk å veksle i appen i ukedagene, ellers betaler du påslag på 1%). Husk også kvoten (jeg mener den er NOK10000 per måned, for standardkortet).

    Curve devalueres kraftig 15. november.
    Da senkes kvoten til €250 og gebyret for å overstige grensen heves til 2,5%.
    Samtidlig fjernes muligheten for gratis uttak i minibank.
    Kortet blir mer eller mindre ubrukelig for alt annet et GBIT (ordning for å flytte forbruk fra ett kort til ett annet).
     
    Rikke and Maggie like this.
  10. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Curve metal er vel fortsatt bra?
     
  11. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,212
    Likes mottatt:
    1,950
    Bonuspoeng:
    113
    Definitivt.

    Jeg sparer fort 2000kr+ på valutafordelen, samtidig som jeg tjener poeng. Revolut er enda litt bedre, men da mister man poeng.

    I tillegg kan jeg bruke Apple pay på alle mine kort, også DNB.

    Gbit er som kjent gull for bonusnisser.
     
  12. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    578
    Bonuspoeng:
    93
    Ser ikke helt hva som evt gjør Metal verdt det over Black?
     
  13. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,487
    Likes mottatt:
    1,427
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er ikke fremmed for å kjøpe noe som er kult og gøy :)

    Men: om du med "bra" mener lønnsomt, må du sette opp et komplisert regnestykke.

    Besparelsen på valutapåslag må overstige månedsgebyret hos Curve. Forbruket bør i tillegg overstige gratiskvoten hos Revolut, om du har det. Du bør ta høyde for at ditt vanlige kort gir ekstra bonus i utenlandsk valuta. (Feks: SAS MC gir 33% ekstra poeng). Disse går du glipp av hvis Curve står for vekslingen.
    Så har Curve andre fordeler også, som må verdsettes subjektivt.
     
    Maggie liker dette
  14. oleidole

    oleidole Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Med den nye kvoten blir nok curve ubrukelig for min del ja.
     
  15. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jo ganske ubrukelig til det også.. siden gratis-Curve lenge har hatt begrensning på 3 per 30-dager og CurveX nå får samme begrensning. Det eneste som blir igjen er å kunne bruke Apple/Google Pay med kort som ikke støtter det
     
  16. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,321
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde tenkt til å bruke Curve i USA for å spare på vekslingskurs og valutapåslag, men virker nesten ikke som om det lønner seg siden jeg da ikke får ekstra poeng for bruk i utenlandsk valuta om jeg belaster SAS mastercard på Curve?
     
  17. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    Over 250€ er det nå dyrere med Curve, med mindre valutakursen Curve får er såpass mye bedre at det gjør opp for forskjellen i vekslingsgebyr. I tillegg koster det nå penger å ta ut i minibank med Curve fra første krone. Er vel bare å finne fram Bank Norwegian-kortet fra skuffen...
     
    Maggie liker dette
  18. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,321
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    Da tror jeg at jeg dropper både Curve og gbit mens jeg er i USA. Bare bruke SAS MC direkte
     
  19. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,321
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    Hva er commercial og international funding fee? Må si det er veldig vanskelig å forstå alle gebyrene hos curve og hvordan det lønner deg å bruke kortet. Eller om det ikke lønner seg i det hele tatt.
     
  20. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    683
    Likes mottatt:
    640
    Bonuspoeng:
    93
    Kan noen gi meg en god grunn til å skaffe meg Curve? Har Amex Elite og SAS Mastercard premium pr. i dag...
    Har lest en del i denne tråden, men jeg ser rett og slett ikke hva som er det store med dette kortet.
     

Del denne siden