Curve-tråden

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av chudtwa, 13. okt 2018.

  1. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    Alternativet er å bestille Curve Black før turen og så nedgradere etter turen. Koster 10 euro per måned du trenger å ha det. Gir deg 500 euro gratis uttak i minibank og 2000 euro gratis veksling. De sender nytt kort, men hvis du ikke rekker å få det før turen kan du bare vente med å aktivere det og bruke det gamle. Du beholder det nye kortet etter nedgradering og de sender ikke nytt kort hvis du trenger å oppgradere igjen.
     
    Jeanette liker dette
  2. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    577
    Bonuspoeng:
    93
    Kan gi et konkret eksempel da; forrige dobbel poenghelg med SAS MasterCard Premium flyttet jeg alle transaksjoner gjort tidligere den måneden til SAS MC kortet i løpet av helgen. Det ble 75.000 kr den helgen (makset limit), altså 75000kr * 0.3 = 22500 poeng. Hadde jeg prøvd så hardt jeg kunne å avvente kjøp og transaksjoner for å kun utføre direkte på kortet i løpet av helgen ville jeg kanskje klart å klemme inn 25.000 kr. Totalt antall poeng for samme kjøp totalt sett ville da blitt:
    I dobbel poenghelg: 25.000kr * 0.3 = 7500 poeng
    Resten av transaksjonene utenfor dobbel poenghelg: 50.000kr * 0.15 = 7500 poeng
    Totalt poeng: 15000

    Altså fikk jeg 7500 ekstra poeng ved å ha Curve og bruke litt fritid på å flytte transkasjoner. Er det verdt tiden det tar og prisen for Curve? La oss si at det er dobbel poenghelg annenhver mnd. Curve Black (som du trenger for å flytte nok transaksjoner nå etter prisendringen) koster nesten 1200 kr i året, eller "200 kr per dobble poenghelg".

    Så da kan vi si at det kostet meg 200 kr (og en del tid) for å få 7500 ekstra poeng. Det må jo sies å være en veldig god pris? Så du kan enkelt justere regnestykket for din egen del, enten opp eller ned ettersom hvor mye du totalt klarer å klemme inn i en dobbel poenghelg av forbruk på kortet :)
     
  3. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,212
    Likes mottatt:
    1,950
    Bonuspoeng:
    113
    Gbit er opplagt, valuta en annen ting, men det er veldig inviduelt. For meg som har DNB, SAS MC, Flying Blue og Strawberry er det en essensiell del av oppsettet. Valuta og cashback betaler årsavgift, og så flytter jeg ting der jeg trenger det.
     
    Skarven and marekz like this.
  4. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    683
    Likes mottatt:
    640
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for et meget bra svar, dette var jo forbilledlig forklart :)
     
    Preference liker dette
  5. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,321
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    Har allerde oppgradert til Black :) 2000 EUR rekker jo til transaksjoner på dobbel poenghelg, så kan jeg eller bare bruke SAS mc når grensen på 2000 EUR er nådd.
     
  6. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,429
    Likes mottatt:
    8,808
    Bonuspoeng:
    183
    Det nærmer seg dobbel poenghelg, og da må man jo ha Curve Platinum Diamond MaxX (eller no’) for å flytte mer enn 3 transaksjoner. Kan man nedgradere rimelig raskt etterpå uten problemer?
     
  7. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    Black ja, Metal nei. Sistnevnte har 6mnd binding med bruddgebyr
     
  8. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,429
    Likes mottatt:
    8,808
    Bonuspoeng:
    183
    Black Metal. Hirr hirr! :cool::p:p
     
  9. Doc

    Doc Nytt Medlem

    Innlegg:
    36
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    8
    Hvis man bruker Curve tilknyttet SAS Mastercard denne helgen, så får man dobbel bonus fortsatt, sant? Tenkte å bruke Curve for netthandel med utenlandsk valuta for litt bedre vekslingsgebyr.
     
  10. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    577
    Bonuspoeng:
    93
    Så lenge transaksjonen går rett gjennom Curve til SAS kortet ja, ofc
     
  11. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,971
    Likes mottatt:
    2,273
    Bonuspoeng:
    113
    Men du får ikke de ekstra poengene som SAS MC gir for kjøp i utenlandsk valuta, du får da som kjøp i Norge/NOK x2.
     
  12. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    422
    Likes mottatt:
    1,179
    Bonuspoeng:
    93
    Det får være en verdivurdering som er opp til hver enkelt... I doble-poenghelger er uttellingen:
    - 30 ekstrapoeng og 7.5 statuspoeng per 100 NOK
    - 40 ekstrapoeng og 10 statuspoeng per 100 NOK-equivalent i utenlandsk valute

    Dvs man får 10 ekstrapoeng (og 2.5 statuspoeng) per 100 NOK ekstra for å belaste kortet i utenlandsk valuta. Men da påløper det også vekslingsgebyr på 2%, dvs de 10 ekstra poengene koster deg 2 kroner, eller du 'kjøper' poeng for 20 øre per stykk (5 EBP og 1.25 statuspoeng per krone ut). Den marginalkostnaden ligger betraktelig høyere enn f.eks. Trumf (13.5 EBP per krone ut), regningsbetaling med Bill Kill (for forbruk som ellers ikke kunne blitt betalt med kredittkort, 8.7 EBP per krone ut med Amex), og er circa likt med å kjøpe poeng direkte fra SAS (i skrivende stund 4.95 poeng per norsk krone, varierer med den svenske kronekursen).

    Utenfor doble-poenghelgene får man bare 2.5 EBP og 0.625 statuspoeng per krone ut i valutagebyr, og da er det et enda svakere alternativ, for det blir billigere å kjøpe både ekstrapoengene og statuspoengene direkte fra SAS (1000 ekstrapoeng per 200 SEK eller 1000 grunnpoeng per 1000 SEK).

    Men, som altid er det noen ting som kan påvirke regnestykket ytterligere:
    1. Om man kan flytte på en transaksjon fra før i tid, kan det hende at valutakursen har endret seg i vår favør (dersom kronen har styrket seg), for da kan du midlertidig sette kortvaluta til utenlandsk i Curve, også foreta en GBIT på den opprinnelige transaksjonen. Du får refundert det hele beløpet på originaltransaksjonen, men får valutavekslet på ny i det du foretar GBIT, som kan være et lavere beløp (og da har du egentlig spekulert i valuta).
    2. Ingen av alternativene gir statuspoeng. Om det står om noen poeng ift rekvalifisering for status kan det gi fullstendig mening å kjøpe de gjennom valutagebyret. Alternativkostnad er 1 statuspoeng per krone når man kjøper dem direkte fra SAS.
    3. Curve har et valutagebyr i helgene på 1% (litt avhengig av hvilken abonnement man har), så om man foreta en transaksjon i utenlandsk valuta i løpet av en helg koster det forholdsvis mindre å la den gå til eurobonus mastercard direkte og dermed skaffe de ekstra poengene.
     
  13. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    Det kan også være at man bruker opp kvoten for gratis valutaveksling med gratiskortet uavhengig av doble poenghelg. Isåfall så skal man såklart kjøpe direkte nå istedenfor senere
     
    Maggie liker dette
  14. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,689
    Bonuspoeng:
    113
    Etter flytting av kun 3 transaksjoner med en time mellom hver flytting ble mitt SAS MC sperret for flere transaksjoner. Riktignok store beløp på hver transaksjon.

    Må da ringe inn og be de åpne. Slik holdt jeg på sist dbl poeng helg også. En time mellom hver transaksjon er ikke nok om det totale beløpet som flyttes er stort nok.

    Skal nå høre om de kan justere fraud filteret individuelt for enkelte brukere. Men sannsynligvis ikke mulig.
     
  15. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er på en Curve X-plan som går ut 1. desember (jeg nedgraderte siden de endret Curve X såpass mye at det ikke er verdt det lenger). Planen var å kjøpe et årsabonnement på Curve Black og flytte diverse transaksjoner til SAS MC nå i helga, men jeg fant ut at jeg fortsatt har ubegrenset antall GBIT med Curve X av en eller annen grunn.. Så da får det bli årsabonnement på Black neste doble poenghelg isteden :D
     
    Last edited: 24. nov 2023
  16. markus

    markus Senior Medlem

    Innlegg:
    985
    Likes mottatt:
    2,262
    Bonuspoeng:
    93
    Hvor store transaksjoner er det snakk om her?
     
  17. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,689
    Bonuspoeng:
    113
    3 transaksjoner på til sammen 90.000. Ringte nå og de sa at det var noen nivåer som lå inne med for lave verdier. De har nå manuellt justert disse nivåene opp. Så da satser jeg på at problemet er løst permant. Jeg har forøvrig kortlimit på 200k.

    Han kommenterte forøvrig at jeg brukte Curve og mente at kanskje Curve hadde noen tekniske problemer. Men det ble ikke mer snakk om det. Men de er åpenbart kjent med Curve og har per i dag ikke noe problem med at man bruker det tydelighvis.
     
    marekz, Teknolai and markus like this.
  18. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,689
    Bonuspoeng:
    113
    ⚡ ️CashBlack Friday ⚡️

    Shop with Curve this Black Friday weekend and we’ll take you for a spin to win hundreds of awesome prizes on Monday.

    The prizes

    £1,000 Curve Cash jackpot
    £100 Curve Cash
    Samsung Galaxy Z Flip 4
    Huawei earbuds
    ⌚︎Swatch watch
    ⌚︎Xiaomi sports watches
    Twinn smart payment rings
    ⌚️Invis smart watch straps
    £5 Curve Cash boost

    All you have to do is shop with Curve this Black Friday weekend. We'll ask you to open the app and take a spin of the prize wheel on Monday and see if you've won

    UK and EEA only
    No minimum spend.
    Terms and conditions apply.
     
  19. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,689
    Bonuspoeng:
    113
    Herlig analytisk tilnærming! Meget godt poeng ift at man kan gjøre om transaksjoner foretatt i NOK til original valuta. Du kaller det valutaspekulasjon. Men egentlig er det vel ikke spekulasjon når man sitter med fasiten i hånden på hvordan valutaen faktisk har utviklet seg.
     
    stekus and Teknolai like this.
  20. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,321
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg blir ikke helt klok på curve. Lønner det seg å bruke curve og belaste sas mc i usa eller bruke sas mc uten curve?
     

Del denne siden