Diskusjon om CT flyvninger eller andre poengreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av artanis, 14. des 2020.

  1. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,000
    Likes mottatt:
    5,832
    Bonuspoeng:
    183
    Neste års sommerferie går til BKK med retur fra SIN. Der har jeg betalt 187.500 poeng per person, 50% * 165.000 + 50% * 210.000.
     
    Kjetil L liker dette
  2. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    547
    Likes mottatt:
    1,554
    Bonuspoeng:
    93
    Flott. Da er verken svaret fra agenten eller deres egne sider korrekte ;)
     
  3. Poengrookie

    Poengrookie Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    To venninner ser etter businesstur ila neste år. Har CT og 100 000 + poeng. Bruke Chatflights? Hva koster dette forresten? Andre som tar på seg å finne turer? Aner ikke hvor vi skal begynne. Høsten/vinteren neste år er mest aktuell. Vanskelig å finne noe til Australia?
     
  4. dahlmath

    dahlmath Aktivt Medlem

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    637
    Bonuspoeng:
    93
    Begynne og lese litt på de ulike trådene er alltid en god start.
    Mye kommer gratis etter ett tag! Chatflights koster deg fort 2k+ +skatter/avgifter per reisende.
     
  5. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,000
    Likes mottatt:
    5,832
    Bonuspoeng:
    183
    Den nevner "pricing per bound", noe som kan stemme overens med at utreise og hjemreise prises individuelt?
     
  6. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    547
    Likes mottatt:
    1,554
    Bonuspoeng:
    93
    "the turning point destination will decide the pricing per bound"

    I eksempelet som er gitt ARN-FRA // CDG-ARN er CDG-ARN turning point destination.

    At det prises per bound tolker jeg som at når du reiser business ARN-FRA og økonomi CDG-ARN må du betale 50% av biz-prisen for CDG-ARN, + 50% av økonomi-prisen for CDG-ARN.

    En periode var det mulig å bestille open jaw bonusreiser på nett, men det ble tatt vekk. Muligens pga problemer med prislogikken deres.
     
  7. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,231
    Bonuspoeng:
    93
    Det er ikke meningen å bruke denne tråden som reklame, men da IF ikke har skrevet en tilsvarende guide tillater jeg meg til å dele et blogginnlegg jeg har skrevet om hvordan du kan gå frem for å finne og booke bonusreiser:

    https://www.kredittkortbloggen.no/post/hvordan-finne-bonusreiser-med-sas-og-star-alliance

    Les gjerne det blogginnlegget som en introduksjon, så kan du kjøre diskusjon og lese her på forumet for å lære mer.
     
  8. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,473
    Likes mottatt:
    5,643
    Bonuspoeng:
    183
    Ta en titt på SAS sin side så ser du hvor langt dere kommer med CT og de poengene dere har. https://www.sas.no/eurobonus/poeng/fly-med-poeng/star-alliance-poengtabell/

    Som du kan se, har dere dessverre altfor få poeng hvis dere vil komme dere til Australia. Bruk gjerne chatflights hvis dere ikke er interessert i å sette av tid til å lære hvordan dere finner bonusbilletter og bestilling av dem. (Selv om jeg personlig synes Chatflights er en overpriset tjeneste.)
     
    Jeanette liker dette
  9. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    987
    Likes mottatt:
    2,922
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke helt det samme men jeg flyr inn/ut av samme sone fra/til to ulike soner,
    North America til maritim Asia og maritim Asia til Europe. Prisen ble som følger 165 000/2 + 210 000/2 = 187 500/2 (bruk av ct på 1 pax) som tilsvarte 93 750 EBP i mitt tilfelle. Screenshot_20221213_173228.jpg
     
    Last edited: 13. des 2022
  10. kag

    kag Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    13
    Fått en 5min schedule change fra fra SAS på utreise. Prøvde å endre til en bedre hjemreise uten 150kr gebyret men fikk nei. Er dette det nye eller bør jeg prøve agent ruletten?
     
  11. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,473
    Likes mottatt:
    5,643
    Bonuspoeng:
    183
    Fem min er langt i fra nok. Mener tre timer ble nevnt tidligere.
     
  12. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,000
    Likes mottatt:
    5,832
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har tolket FRA og CDG som «turning point destination» for hver sin «bound», men dette er langt fra krystallklart for meg. Mangelen på Google-treff antyder at dette kan være intern SAS-terminologi, «point of turnaround» er kanskje industribegrepet her?

    Fare rules for SAS Bonus spesifiserer «OPEN JAWS/ROUND TRIPS FARES MAY BE COMBINED ON A HALF ROUND TRIP BASIS» og virker å matche gjeldende praksis. Disse åpner riktignok også for double open jaws, til forskjell fra sales info…
    Open jaw i Star Alliance-søket gav en del interessante muligheter. Ikke usannsynlig at det ble stengt for å få inn litt manuell kontroll [​IMG]:)
     
  13. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,243
    Likes mottatt:
    5,106
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, leste denne før jeg postet, men skjønte rett og slett ikke hva som sto der :rolleyes:
     
  14. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    547
    Likes mottatt:
    1,554
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, evt "turn around point"
     
  15. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,659
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg skulle endre hjemreise fra Plus til Biz i går. I starten av samtalen sa agenten at det kostet 150,- pr. pers. OK tenkte jeg.
    Men så var jeg nok så hyggelig i resten av samtalen at når vi var ferdig og jeg spurte om han skulle ha litt penger så svarte han at han hadde "hoppet over" det steget =)
     
  16. marekz

    marekz Medlem

    Innlegg:
    216
    Likes mottatt:
    353
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg opplevde i går å bli belastet med 3x 150,- kr i endringsgebyr for en bestilling jeg samme dag hadde booket første leg av selv på sas.no / Star Alliance, for så å ringe inn og legge på resten. Dette er jo noe agentene har tipset om selv om å gjøre, om man har nok poeng, da det både sikrer at man får ruten man har funnet, og sparer tid i form av at navn på passasjerer er på plass når man ringer.

    Årsaken er at agenten måtte sende denne til backoffice, og når det kom tilbake var det lagt på 3x 150,- i gebyr, da det teknisk sett var en endring fra opprinnelig booking, men likevel innforbi 24t. (Agenten kunne da i teorien tilbudt seg å lage ny booking, men jeg føler jeg er så uheldig med de jeg treffer på, og får ikke noe spesielt god service, selv om jeg både har gjort mine hjemmelekser og er ytterst vennlig og høflig ...)

    Jeg uttrykte at jeg var uenig i denne belastningen, men det var ingenting hun på front kunne gjøre, sa hun, annet enn å evt skrive et notat tilbake til backoffice. Det hjalp ikke, og jeg tenker jeg sender en liten klage på denne, uten å ha for høye forhåpninger.
     
  17. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    547
    Likes mottatt:
    1,554
    Bonuspoeng:
    93
    Det er merkelig at man ikke får endre gratis innen 24t. Får man hvertfall booket noe selv på nett sørger man for at navn og slikt er korrekt, og sparer SAS for tid vs å booke alt via telefon. Hvis man da velger å kansellere innen 24t fordi man ikke får gratis ombooking blir det også dobbelt opp med kredittkortgebyrer og kanskje gebyrer til Amadeus osv.
     
  18. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,245
    Likes mottatt:
    5,456
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg opplevde det samme for en måned siden. Jeg hadde en booking der sas-agenten ikke fant de lange leggene, og sas.no klarte ikke legge til OSL-VIE dagen før resten, så jeg måtte booke først på nett, så supplere på telefon. Jeg prøvde å argumentere meg rundt dette gebyret, men det lot seg ikke gjøre.

    K
     
  19. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    464
    Likes mottatt:
    156
    Bonuspoeng:
    43
    lov å være mer missunelig på aeroplan nå som kan booke emiratene også nå. :/
     
  20. cooolcatz

    cooolcatz Aktivt Medlem

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    788
    Bonuspoeng:
    93
    Som andre skriver er det en ide å lese seg litt opp her på forumet. Det var slik jeg selv startet for ett par år siden og har lært mye ift poengsamling og booking av bonusturer.

    I og med at du/dere kun har 100 000 + ? poeng er utvalget ikke nødvendigvis det største. Men dere kan f.eks reise til Kapp Verde Sal Island. Der er det behagelige temperaturer på vinteren. Jeg tok ett raskt søk fra OSL til SID 15/11 - 22/11 og da er det ledig business til 52500 x 2 = 105000 poeng. Legger du til CT får du denne turen for deg og din venninne. Evt. reise til hovedstaden i Kapp Verde Paria OSL - RAI for samme pris, eller Dubai OSL-DXB?

    Finner du ikke det du ønsker fra Oslo, kan du søke fra London - LHR, Frankfurt - FRA, Paris - CDG, Munchen - MUC, Wien - VIE, København - CPH osv. Bestille billett selv online eller ringe CT telefonen +47 64 81 60 99

    For poengene du har kan du reise til europa, midt østen, nord og sentral afrika.

    Søk litt videre selv for passende datoer her: https://www.sas.no/eurobonus/star-alliance-award-trips/
     
    marekz and paramberg like this.

Del denne siden