Diskusjon om CT flyvninger eller andre poengreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av artanis, 14. des 2020.

1. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde vært interessant om noen gikk til TKN eller retten ved en slik hendelse
    Ifølge nye retningslinjer i EU261 kan vel dette klassifiseres som denied boarding.

Concept of ‘denied boarding’
    ....
    The Court has confirmed that the concept of ‘denied boarding’ also includes pre-emptive denied boarding, which refers to
    situations where an operating air carrier informs passengers in advance that it is going to deny them boarding against their
    will on a flight for which they had a confirmed reservation
    (
    48).
    The Court has also clarified that in the case of pre-emptive denied boarding, the air carrier owes the passengers
    compensation pursuant to Article 4(3) of Regulation (EC) No 261/2004 even if the passengers did not present themselves
    for boarding under the conditions set out in Article 3(2) of Regulation (EC) No 261/2004 (
    49).

milehigh and trygveat like this.
  2. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    22,797
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg skal reise i starten av april, så litt tid har jeg.

Har nå snakket med 4 agenter hos SAS. Den siste var faktisk enig med meg om hva jeg hadde krav på, men ble overstyrt av sine ledere. De har nå lovet meg at en "leder" skal ringe innen 72 timer (dette var på onsdag) så får vi se.
    De skylder også på at dette er en *A booking og at de ikke lengre kan booke *A flighter. Det er jo ikke min feil (eller problem) at de har byttet allianse..

De pekte også på LOT, men de sier at de kun har ansvar hvis kansellering skjer samme dag(!).

snus_mumrikken liker dette
  3. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    Leser man EU261 så er det operating carrier som står ansvarlig for å tilby ombooking.
    Men de fleste av hos her inn har erfart at man da blir henvist til SAS, som ticketing carrier.

Jeg tror mange av disse casene hadde vært løst enkelt om SAS faktisk hadde tatt seg bryet med å kontakte OC for å finne en løsning?

Det blir vel ca. det samme som at man blir henvist til reiseselskap/OTA(om man har booket med dette) og blir utsatt for irrops?

Operating carrier er ansvarlig for å ordne opp, men det ser ut til å måtte gå via ticketing carrier.

Etter mitt syn må ticketing carrier altså SAS holdes ansvarlig om de ikke klarer og ordne opp - i de fleste saker som kommer opp i TKN så virker det som de er av samme oppfatning.

milehigh liker dette
  4. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    22,797
    Bonuspoeng:
    293
    Så du mener at OC er ansvarlig, selv om kansellering ikke skjer samme dag (som LOT hevder til meg)?

PS: Jeg har lest EU261 relativt nøye, og tolket det ikke slik.

5. KainBenwi

KainBenwi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,096
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg måtte endre litt på utreise og hjemreise på en *A-bestilling jeg gjorde i august, på grunn av at rutetider er blitt endret og en av rutene var blitt kansellert. Det tok nesten en time i telefonen, men til slutt klarte SAS å booke meg om - trodde jeg. Etter å ha blitt satt på vent en stund får jeg beskjed om at det likevel ikke går an å endre billetten, "siden det var en Star Alliance-bestilling". Men det er kun leggene med SAS jeg trenger å endre, ingen andre selskap. Hvem må jeg da henvende meg til? Akkurat nå ligger de endrede rutetidene inne i appen, men jeg har ikke fått billettene på epost. Spent på hva som blir løsningen her.

6. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,651
    Bonuspoeng:
    183
    (7) In order to ensure the effective application of this Regulation, the obligations that it creates should rest with the operating air carrier who performs or intends to perform a flight, whether with owned aircraft, under dry or wet lease, or on any other basis.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:32004R0261

milehigh and Krjemb like this.
  7. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,270
    Bonuspoeng:
    183
    Her har du faktisk truffet en agent som skjønner, får prøve igjen sjølv. Men nå er det konferanse og styr på jobb, så får vente litt. Min reise er i Mai så har god tid.
    Oppdater gjerne hva som skjer når en «leder» ringer.
    Eg ringte faktisk LOT, dei sa i utgangspunktet at dei kunne hjelpe men kunne ikkje røre billetten siden den var utstedt av SK….

8. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    883,776
    Bonuspoeng:
    293
    Det er alltid noe å undre seg på:
    Vi har planer om å komme med Air France på en innenriksflygning fra Le Reunion til Paris (RUN-CDG) kl 19:10 og skal over til en Schengenflygning fra Paris med Air France til Oslo (CDG-OSL) kl 21:10 ......
    Er dette lovlig tid?
    Er det nok tid?

Jeg har sjekket på CDG sine hjemmesider, men der ser det ikke ut som om CDG har flyforbindelse med RUN ….

Last edited: 08. febr 2025
  9. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,719
    Bonuspoeng:
    183
    Det går ikke å søke på IATA kode på nettsiden til CDG, du finner flygningen med å søke på St Denis Reunion. Ser ut som dere ankommer 2E satelitt L og fly til OSL går fra 2F. Estimert til 25-35min transfer på denne siden:
    https://easycdg.com/passenger-infor...nsfer-terminal-2e/terminal-2e-to-terminal-2f/

Fant en mct liste på flyertalk, 2 timer er uansett innenfor med AF-AF uansett kombinasjon domestic/international.
    AF-AF DD .45 TRM 2E - 2F
    AF-AF DI 1.00 TRM 2E - 2F
    AF-AF ID 1.00 TRM 2E - 2F
    AF-AF II 1.00 TRM 2E - 2F

milehigh and Eddie47 like this.
  10. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,736
    Bonuspoeng:
    183
    Alle styggedommene om at CDG er verdens verste flyplass er i mine øyne strengt overdrevet. Ja, den er litt knotete og man føler man går litt i kjellergangene en del steder, men så lenge du kommer inn og skal ut med AF/KL eller andre som opererer fra 2F og 2E(Pier K, L og M) så er det en smal sak med transfer. Du må gjennom passkontroll og sikkerhetskontroll som man må på LHR/FRA/AMS etc når man kommer fra utenfor Schengen, ellers er avstandene innenfor. I sikkerhetskontrollen er det fasttrack og i passkontrollen de har automatiske sluser) er det sjelden kø siden den er rett etter sikkerhetskontrollen som sørger for en jevn kø med mennesker. 20-30 minutter er maks for mitt vedkommende og da er det med togtransport.

Om man skal bytte mellom SAS og AF er det litt mer styr, men det er gentlig ikke lenger å gå fra 2F til 2B enn fra 2F til 2E. På sikt skal vel SAS over på 2F.

Last edited: 10. febr 2025
    tafta, milehigh, Storbaba and 4 others like this.
  11. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    22,797
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke hørt noe fra noen leder ennå. Jeg forsøkte en vanlig agent igjen på fredag ettermiddag. Han kunne ikke hjelpe. Da jeg nevnte at en leder skulle ringe tilbake innen 72 timer bare lo han. «Ingen kommer til å ringe deg» …

I høst, da jeg hadde akkurat samme utfordring med reisen vår til Vietnam og Kambodsja, fikk jeg faktisk snakke med en «litt lengre opp» i systemet. Og det løste problemet den gangen. Jeg har lett og lett etter nummeret, og hadde gitt opp. Men så viste det seg at jeg hadde sendt han en mld. Planen er nå å ringe han på mandag.

Hvis det ikke hjelper blir det en telefon til presseansvarlig hos SAS. De hjalp meg gangen før der ..

12. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    883,776
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har funnet ledige billetter på SAS.no på nettet og på Awardfares,
    Siden det er billetter som skal henge sammen med en annen reise må det ringes inn ..
    Jeg kan også bestille billettene på nett, men når jeg ringer inn så finner de det ikke ..

Hjelper det med agentrullett?

13. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,899
    Bonuspoeng:
    113
    Skader i hvert fall ikke! Og kan lønne seg å hinte litt frempå om å søke på et annet vis, f.eks starte ett nytt søk, istedenfor å forsøke å legge det til eksisterende reise/booking

14. eventyrer

eventyrer Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    504
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg vil absolutt anbefale agent ruletten.
    Jeg bestilte i dag en reise fra Oslo til Manila/Retur fra Singapore.
    I går kveld fant agenten ikke noe som helst. Forsøkte deretter å bestille deler av reisen på nett, hvor hele bestillingen låste seg. Ledige billetter forsvant.
    I dag kom billettene tilbake, ringte inn og alt ordnet seg :D.

15. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,270
    Bonuspoeng:
    183
    Har gjort et forsøk til på å mail til diamantmailen, før ein må gå andre vegar. Oppdaterer deg her.

eventyrer liker dette
  16. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Nå påstår noen agenter at du ikke kan endre business-delen av en Sky Team-reise hvis du har feederflights i økonomi. Jeg begynner å bli lei agentrouletten...

Det blir mange telefonsamtaler og timesvis i telefoner for å booke ganske enkle reiser om dagen.
    Den opprinnelige bookingen tok nesten en uke 5-6 agenter, og like mange telefonsamtaler.

SVG-OSL-LHR-JFK tur/retur - Virgin business over Atlanterhavet.

Dager etter bookingen kom det schedule change på begge flyvningene - og vi fikk B787 på utreisen, i tillegg var det det enda senere og ankomst JFK midnatt. Vi har ventet på ledige flyvninger og i dag dukket det opp med A350-1000 og langt tidligere (mer enn fire timer).

Men nei, nektet ombooking fordi det ble mixed class.

nicolai and Jeanette like this.
  17. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    10,877
    Bonuspoeng:
    183
    Bali er det jo greit. Men om destinasjonen er feks Thailand eller Vietnam så er flyturen fra Jakarta og opp ganske lang. 4-5 timer.
    I tillegg så flyr Garuda kun en gang om dagen opp til BKK og ingen flights til Vietnam. Mer utvalg av flyselskaper som er rimeligere fra feks SIN og KUL.

Skal selv fly Garuda fra Bali hjem i mars. DPS-CGK-AMS-TRD

Insomnia4u and Nuvolari like this.
  18. duppsko

duppsko Medlem

Likes mottatt:
    138
    Bonuspoeng:
    43
    Kom du noen vei med dette?

Jeg hadde en booking i biz fra LHR-MIA-JFK-LHR med Virgin. Ringte inn forrige uke og fikk lagt på feeder-flights fra og til OSL i eco (SK). Null problem, agenten billetterte der og da.

I dag ringte jeg inn for å endre på utreisen, slik at vi drar én dag tidligere på utreisen. Fant både OSL-LHR i eco (SK), og LHR-MIA i business (VS), for alle praktiske formål helt likt bare avreise én dag tidligere. Agenten fant alt jeg ønsket og det ble sendt til billettering. Noen timer senere tikket følgende sms inn:

"Dear traveler,

When adding a new bound or changing it, the service class must be the same.
    Only when adding feeder segments, it is allowed to add same or lower booking class.

Alternative options required

Please call us.

With best regards
    SAS Customer Service
    "

Er det noen som har fått til en vellykket endring i mixed class?
    Er det HUACA, eller er det null sjanse iom at dette nok ble stoppet av backoffice og ikke agenten selv?

Funderer på om det kan funke å endre biz-strekket og be dem om å fjerne feeder, for deretter å legge på ny feeder senere.

19. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,736
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg forstår ikke helt hvorfor de ikke kan gjøre dette, for det medfører ingen endring i poengpris. Det er null problem å gjøre det i to omganger som du sier, med å først å booke LHR-MIA i biz, for så å legge til eco feed. Argumentet for å ikke booke mixed class for nye billetter er at systemet ikke takler det når det kommer til å beregne pris, men ved endring i samme sone og til billetter av samme eller lavere klasse beregnes ikke poengene på ny.

20. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Billettene ligger til billettering nå, så jeg vetnter i spenning. Jeg har PDF-bevis på at andre har fått endret dette i flere omganger. Jeg har også en schedule change som per definisjon gjør at jeg kan booke om, men det var ikke ledige businesseter da jeg prøvde - jeg ringte inn så fort det dukket opp ledig i business.

Krysser fingrene for at det går. Som andre nevner så er det kun tidspunkt/flytype og ingenting annet som endres.

Del denne siden