ADVARSEL: Lang post!
Må få ut litt frustrasjon og det får bli i denne tråden.
I dag skulle vi egentlig sittet på SK903 til EWR, dette ble kansellert fordi jeg absolutt skulle spise middag med jobben på en BUFFET i forrige uke og pådro meg Covid-19.
Som et plaster på såret har jeg funnet meg en ny reise som ikke inkluderer SAS og tok meg derfor tid til å ringe inn for å booke. Her begynner galskapen.
Sitter først 35 min i kø før en snill og service innstilt svensk dame tar telefonen.
Forklarer hvor jeg ønsker og reise, når jeg ønsker å reise, hvilken klasse vi ønsker å reise og hvor mange som reiser, alt vell så langt.
Merker kjapt at damen ikke aner hva hun holder på med, men siden hun virker service innstilt og hyggelig ønsker jeg å gi hun en sjanse. Det bør legges til at hun gjentok absolutt alt hun gjorde i sine systemer høyt.
Først så vet hun ikke hvordan man legger inn "zrh" som flyplass da hun ikke kan forkortelsen, denne må jeg stave for henne.
OSL-ZRH 2pax på business, CHECK
Blir avbrutt og hun foreslår å reise via LHR med UA isteden, takker nei til dette selv om hun påstår at reisen er både bedre? og raskere.
ZRH-EWR 2pax på business, CHECK
Forklare henne at jeg ønsker å reise hjem fra JFK og da stoppet det helt opp, i alle fall i 20 minutter. For ifølge henne var det ikke lov til å endre hjemreise flyplass.
Forklarte henne reglene om openjaw og henviste til vilkår.
Dette måtte hun sjekke med sjefen (20min venting) før hun kunne fortsette bookingen.
JFK-GVA 2pax på business, CHECK
Herifra og hjem gikk det forholdsvis greit, hun fikk lagt til:
GVA-ZRH-OSL 2pax på business, CHECK
Reisen er funnet og kun navn osv gjenstår før vi er i boks, eller?
Det å stave navn til en svenske kan være utfordrende, vi måtte faktisk ty til det fonetiske alfabet.
Ett av navnene inneholder bokstaven Ø og hun spør meg hvordan hun skal stave dette i kontroll feltet. Her himler jeg litt med øynene for meg selv og forklarer henne rolig OE.
Fult navn, alder, kjønn osv på 2pax, CHECK
Så spør hun hvor vi skal bo, dette måtte hun absolutt vite for å fullføre bookingen i hennes system, finner til slutt et fiktivt hotell som jeg oppgir over telefon (full adresse, zip code osv måtte legges inn).
Når vi er kommet til betaling spør jeg om hun kan sende meg et utdrag av reisen slik at jeg kan dobbeltsjekke personalia og reisetider etc. Dette vet hun ikke hvordan man gjør, jeg går derfor videre til betaling uten å ha mulighet til å dobbeltsjekke dette.
Stusser over høye skatter og avgifter og det anes meg at hun har lagt på 2x 375 i tlf gebyr. Forklarer at dette ikke skal betales siden reisen ikke er mulig å booke på nett. Blir så satt 20 nye minutter på vent mens hun forhører seg med sin sjef.
Da hun kommer tilbake påstår hun at dette er uten telefon gebyr og at skatter og avgifter er korrekt.
Betaling, CHECK
Mottar 2 stykk itinerary, hvor det viser seg at service fee er satt til 825,- (450 +375)
Konfronterer henne med dette og hun beklager seg, igjen blir jeg satt på 15 minutter vent mens hun forhører seg med sjefen.
Eneste mulighet er å kansellere hele reisen og bestille på nytt var svaret som kom fra andre enden.
I ren frustrasjon ber jeg henne avbestille hele reisen. Her tenker jeg at nok er nok og at jeg ringer opp igjen senere på ettermiddagen.
Som jeg sa i starten av denne posten så gjentok damen alt hun gjorde høyt, dvs i samme øyeblikk jeg hører damen avbestiller reisen går det opp for meg at hun har GLEMT å trekke bonuspoeng for reisen.
Prøvde å stoppe henne men da var det allerede for sent.
Avbestilt, CHECK
Jeg tenker at her er det på plass og gi henne en konstruktiv tilbakemelding direkte og ikke til SAS sin robot som ringer etter samtalen er over. Hun får tydelig beskjed at hun trenger mer opplæring men at hun ellers var hyggelig og serviceinnstilt. Hun unnskyldte seg og påsto at dette var en "komplisert" reise.
Samtalen avsluttes og jeg må få roet meg ned før jeg ringer tilbake.
Totalt tid brukt i tlf 1t og 55min.
Tar motet og ringer opp igjen, treffer på den hyggeligste og mest effektive svensken jeg noen gang har møtt.
Forklarer han situasjonen og han spør etter reservasjons nummer på avbestilt reise slik at han kan "kopiere" reisen og alle personalia.
5 minutt etter at han svarte var identisk rute tilbake i innboksen og alt OK.
At det kan være så stor forskjell på kundebehandlere er for meg helt sykt.
Vis alt...