Diskusjon om CT flyvninger eller andre poengreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av artanis, 14. des 2020.

1. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,386
    Bonuspoeng:
    183
    ..men så ringte det en hyggelig svenske!

Forklarte at denne ble kansellert pga married segments fra Turkish sin side, og at man da ikke kunne kansellere legget IST - LIS.

Så da ble det CUN - BOG - LHR - OSL i stedet, med Avianca, som kanskje er en like grei løsning, i alle fall hardwaremessig.

Imøtekommende, forståelsesfull, og hyggelig type.

Så gjenstår det bare og se om denne blir billettert da.

2. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,082
    Bonuspoeng:
    183
    Backoffice brukte tre dager på å billettere MVD-BOG-LHR-OSL for min del, så du må sannsynligvis smøre deg med litt tålmodighet. :) En ting som er spesielt med Avianca er at antall kolli står gjerne 0 på billetten.

upload_2022-3-17_16-14-17.png

Men i checkmytrip står det riktig antall. Har vært i kontakt med SAS tidligere om dette og fikk bekreftet at det står 2 kolli i systemet.

Sunnfjordingen and veeegard like this.
  3. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,386
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for info! Reiser ikke med bagasje, men tar gjerne imot tips til 7t transfer.
    Hvordan var nattflighten til LHR? Hardwaremessig ser det jo veldig bra ut, men har aldri flydd med dem før :)

4. BamBamBoogey

BamBamBoogey Medlem

Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93
    er det noen som har noen erfaringer her med kansellerte CT-turer og allerede bestilte hotellreservasjoner og opplevelser? Jeg så her på IF at noen fikk CT-flyet kansellert 10 dager før flyturen. I slike tilfeller kan din reiseforsikring eller Amex/MC premium reiseforsikring dekke det allerede bestilte hotellet og opplevelser hvis de ikke kan refunderes.

5. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,082
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg skal ikke fly BOG-LHR før i 2023. :D Men jeg skal skrive litt om flyving fra BOG til BCN med Avianca og åtte timers transitt i BOG i Argentina-reisebrevet mitt i løpet av helgen. Så du får en detaljert tilbakemelding ganske snart. :)

veeegard liker dette
  6. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke hos meg, på samme flight

upload_2022-3-18_17-37-13.png

Sunnfjordingen liker dette
  7. kjeeli

kjeeli Veteran

Likes mottatt:
    27,146
    Bonuspoeng:
    183
    Se om du finner noe lignende vi gjorde når vi var innom Bogota.
    https://insideflyer.no/forums/threa...esøker-ny-verdensdel.14021/page-2#post-306974

Ser at linken i den posten er ute av drift, men vet du er kapabel til å google litt selv!
    Men kanskje denne kan passe.
    https://theculturetrip.com/south-america/colombia/articles/how-to-spend-a-layover-in-bogota/

veeegard liker dette
  8. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,284
    Bonuspoeng:
    113
    ADVARSEL: Lang post!

Må få ut litt frustrasjon og det får bli i denne tråden.
    I dag skulle vi egentlig sittet på SK903 til EWR, dette ble kansellert fordi jeg absolutt skulle spise middag med jobben på en BUFFET i forrige uke og pådro meg Covid-19.
    Som et plaster på såret har jeg funnet meg en ny reise som ikke inkluderer SAS og tok meg derfor tid til å ringe inn for å booke. Her begynner galskapen.

Sitter først 35 min i kø før en snill og service innstilt svensk dame tar telefonen.
    Forklarer hvor jeg ønsker og reise, når jeg ønsker å reise, hvilken klasse vi ønsker å reise og hvor mange som reiser, alt vell så langt.

Merker kjapt at damen ikke aner hva hun holder på med, men siden hun virker service innstilt og hyggelig ønsker jeg å gi hun en sjanse. Det bør legges til at hun gjentok absolutt alt hun gjorde i sine systemer høyt.
    Først så vet hun ikke hvordan man legger inn "zrh" som flyplass da hun ikke kan forkortelsen, denne må jeg stave for henne.
    OSL-ZRH 2pax på business, CHECK

Blir avbrutt og hun foreslår å reise via LHR med UA isteden, takker nei til dette selv om hun påstår at reisen er både bedre? og raskere.
    ZRH-EWR 2pax på business, CHECK

Forklare henne at jeg ønsker å reise hjem fra JFK og da stoppet det helt opp, i alle fall i 20 minutter. For ifølge henne var det ikke lov til å endre hjemreise flyplass.
    Forklarte henne reglene om openjaw og henviste til vilkår.

Dette måtte hun sjekke med sjefen (20min venting) før hun kunne fortsette bookingen.
    JFK-GVA 2pax på business, CHECK

Herifra og hjem gikk det forholdsvis greit, hun fikk lagt til:
    GVA-ZRH-OSL 2pax på business, CHECK

Reisen er funnet og kun navn osv gjenstår før vi er i boks, eller?
    Det å stave navn til en svenske kan være utfordrende, vi måtte faktisk ty til det fonetiske alfabet.
    Ett av navnene inneholder bokstaven Ø og hun spør meg hvordan hun skal stave dette i kontroll feltet. Her himler jeg litt med øynene for meg selv og forklarer henne rolig OE.
    Fult navn, alder, kjønn osv på 2pax, CHECK

Så spør hun hvor vi skal bo, dette måtte hun absolutt vite for å fullføre bookingen i hennes system, finner til slutt et fiktivt hotell som jeg oppgir over telefon (full adresse, zip code osv måtte legges inn).

Når vi er kommet til betaling spør jeg om hun kan sende meg et utdrag av reisen slik at jeg kan dobbeltsjekke personalia og reisetider etc. Dette vet hun ikke hvordan man gjør, jeg går derfor videre til betaling uten å ha mulighet til å dobbeltsjekke dette.
    Stusser over høye skatter og avgifter og det anes meg at hun har lagt på 2x 375 i tlf gebyr. Forklarer at dette ikke skal betales siden reisen ikke er mulig å booke på nett. Blir så satt 20 nye minutter på vent mens hun forhører seg med sin sjef.
    Da hun kommer tilbake påstår hun at dette er uten telefon gebyr og at skatter og avgifter er korrekt.
    Betaling, CHECK

Mottar 2 stykk itinerary, hvor det viser seg at service fee er satt til 825,- (450 +375)
    Konfronterer henne med dette og hun beklager seg, igjen blir jeg satt på 15 minutter vent mens hun forhører seg med sjefen.
    Eneste mulighet er å kansellere hele reisen og bestille på nytt var svaret som kom fra andre enden.
    I ren frustrasjon ber jeg henne avbestille hele reisen. Her tenker jeg at nok er nok og at jeg ringer opp igjen senere på ettermiddagen.

Som jeg sa i starten av denne posten så gjentok damen alt hun gjorde høyt, dvs i samme øyeblikk jeg hører damen avbestiller reisen går det opp for meg at hun har GLEMT å trekke bonuspoeng for reisen.
    Prøvde å stoppe henne men da var det allerede for sent.
    Avbestilt, CHECK:mad:

Jeg tenker at her er det på plass og gi henne en konstruktiv tilbakemelding direkte og ikke til SAS sin robot som ringer etter samtalen er over. Hun får tydelig beskjed at hun trenger mer opplæring men at hun ellers var hyggelig og serviceinnstilt. Hun unnskyldte seg og påsto at dette var en "komplisert" reise.

Samtalen avsluttes og jeg må få roet meg ned før jeg ringer tilbake.
    Totalt tid brukt i tlf 1t og 55min.

Tar motet og ringer opp igjen, treffer på den hyggeligste og mest effektive svensken jeg noen gang har møtt.
    Forklarer han situasjonen og han spør etter reservasjons nummer på avbestilt reise slik at han kan "kopiere" reisen og alle personalia.
    5 minutt etter at han svarte var identisk rute tilbake i innboksen og alt OK.

At det kan være så stor forskjell på kundebehandlere er for meg helt sykt.

coconuts, Kalsnes, EgilSk and 18 others like this.
  9. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,235
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har en booking til Hellas som ble booket på poeng kampanje med knapt skatter&avgifter (235-per pers!) som Janni på dk mailen har holdt levende x antall ganger med flyttinger når dk.mailen var mulig.
    Var satt opp nå til påsken men jeg har mer lyst på DC-NYC. Så kom det en schedule change på avgangstidene (til det bedre)

Tenkte det ville bli vanskelig flytte den på ny uten ledig gull prikk men skader ikke prøve. Kom til en hyggelig Engelsktalende person som satt meg på vent i 5 minutter og utsatte nye billetter til høstferien uten rekalkulering av poeng eller skatter&avgifter.
    Tommel opp Sas, dere kan om dere vil, her føler jeg at jeg fikk bedre deal en hva som er innenfor:)

Last edited: 21. mars 2022
    RoadKing and Xflipper like this.
  10. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er ikke engang ansett som open-jaw.
    JFK/EWR/LGA ligger alle på kode NYC og er ansett som samme flyplass. Det gjelder også eks. HND/NRT som heter TYO.

11. AirMags

AirMags Medlem

Likes mottatt:
    506
    Bonuspoeng:
    93
    Skulle likt å se hva pulsklokka sa etter endt "treningsøkt" der ja. Nesten to timer med fult trykk er bra.

Bra det løste seg til slutt. Nesten så jeg har lyst til å søke jobb på SAS kundeservice bare for å se om jeg heller kunne hjulpet dere med å booke billetter.

12. steve0

steve0 EBD

Likes mottatt:
    1,973
    Bonuspoeng:
    93
    Skjedde meg for litt siden, men jeg oppdaget det heldigvis og lot være å justere på bookingen noe mer. Dette var fjerde gang med avbestilling og rebestilling av turen på samme dag grunnet diverse feil av diverse agenter. Bl.a. feilstavet navn, feilberegnede gebyr, feil dato. Ved dagens siste økt glemte telefonagenten å trekke både poeng og CT, så det ble en veldig billig tur t/r USA for 2 pax i C, men jeg føler fortsatt frustrasjonen av en bortkastet helg. At det i det hele tatt må gjøres manuelt i systemene skjønner jeg fremdeles ikke.

Last edited: 21. mars 2022
    Magnus1001 and AirMags like this.
  13. Nurse82

Nurse82 EBD, Hilton diamond

Likes mottatt:
    987
    Bonuspoeng:
    93
    Det er bare tull at man må kansellere hele reisen for å få igjen et gebyr som feilaktig er tatt betalt for. Gull/diamant-mailen fikser refusjon, det har de gjort for meg flere ganger. Evt. om man ikke er gull/diamant, ville jeg sendt det inn et klageskjema. Open-jaw lar seg jo ikke booke på nett, så det er ingen tvil om man skal slippe telefon-gebyr på slike bestillinger....

Jeanette and Eddie47 like this.
  14. permorten

permorten Medlem

Likes mottatt:
    35
    Bonuspoeng:
    28
    Hei.
    Jeg har en ct reise til USA. Ct er utgått på dato, er det da mulig å få endret pluss til Biz? Så at det ble ledige bonus Biz billetter i dag.
    Reisen skal finne sted neste uke.

15. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,697
    Bonuspoeng:
    293
    Burde gå, men kommer an på servicenivået til den du treffer på tlf dessverre.

permorten liker dette
  16. rgn

rgn Medlem

Likes mottatt:
    131
    Bonuspoeng:
    43
    Spørsmålet (og svaret) finnes garantert et sted her inne, men jeg fant det ikke umiddelbart.

Har en bonusreise som er fullt refunderbar inntil 24 timer før avreise. Ved oppgradering med poeng, vil også poengene brukt på oppgradering bli refundert hvis reisen kanselleres?

Takk for svar!

17. flyhigh

flyhigh Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg brukte nylig 40000 EB-poeng på en bonusreise for 2 til FAE. Skatter og avgifter kom på ca 1500. Billettene hadde kostet meg 8500 hvis jeg skulle brukt cash. Det er vel etter min beregning noe av det som kan sies å gi best mulig valuta for bonuspoeng, stemmer ikke det. Blir ikke det 0,15 etter å ha trukket fra skatter og avgifter (ca 6000 kr netto)?

18. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,135
    Bonuspoeng:
    113
    Slik jeg forstår det er det ikke mulig å booke open-jaw bonus billetter på web? Er det noe poeng å ringe SAS, eller fikser dem heller ikke det på telefon?

19. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,021
    Bonuspoeng:
    293
    Ring dem, det går fint. Ellers ligger det en forklaring på hvordan en kan manipulere nettsiden til SAS til å booke open jaw. Som fungerte en stund. Husker ikke hvilken tråd, men det er jo google bart.

themichael liker dette
  20. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,135
    Bonuspoeng:
    113
    Takk!
    Jeg husker at det tidligere fungerte å søke billetter for penger og deretter bytte til poeng. Men det går ikke lengre. Var det noe mer avansert?

Del denne siden