EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,907
    Bonuspoeng:
    293
    SAS sin internkost er vel _ekstremt_ varierende.
    Når vi booker en tur til f.eks. Asia med *A og betaler 165.000 poeng for Biz, kan jo dette både være OSL-FRA-VIE-TPE-BKK t/r eller OSL-IST-BKK (eller faktisk OSL-BKK hvis Thai starter opp igjen denne ruten). Kostnaden SAS må betale for disse turene må jo være veldig ulik ..

Edit: derfor er kanskje ikke Trumf-verdien så dum å bruke.
    Men at de ikke kan beregne det, ja det er bare teit!

2. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,127
    Bonuspoeng:
    183
    Mm. Trumf-verdien er absolutt en god indikasjon på en verdi. Samtidig vil jeg argumentere med at en gjennomsnittlig internkost vil være representativ. Skulle nok dog spesifisert gjennomsnittlig, helt enig i at det ikke vil være representativt om man ser utelukkende på den spesifikke reisen, da vil man ha outliers som eksemplet.

Regnskapsmessig har jo SAS tilskrevet hvert poeng en gitt verdi i kroner og øre og den kunne fint blitt brukt som grunnlag for å motregne en kompensasjon, men SAS er nok den aktøren som hadde kommet dårligst ut av det regnestykket, så sikkert derfor de også motsetter seg å redegjøre for en verdiberegning.

3. Boleole

Boleole Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Er det noen som har erfaring med SAS og fly som er kansellert mer enn 14 dager før avreise.

Skulle til Maldivene i sommer, SAS kansellerte deler av hjemreisen i slutten av april (vi reiste i juli/august). Ble tilbudt nye billetter der avreise fra mellomlanding var før avreise for flyet til mellomlandingsdestinasjon. Brukte sikkert 10-15 timer på telefon med sas, ingen kunne hjelpe til tross for at det var masse ledige billetter hjem. For å komme oss hjem måtte jeg finne og booke nye fly på ny booking med en merkostnad i både poeng og avgifter.

Er ikke ute etter kompensasjon, for det har jeg ikke krav på og det er greit, jeg vil bare ha refundert merkostnaden med å booke en egen booking. Alternativet hadde jo vært å ikke reist, og vi hadde mistet alt vi hadde forhåndsbetalt.

Er det sånn at SAS kan gjøre hva de vil med en booking mer enn 14 dager før avreise uten å bli stilt ansvarlig, hadde ikke vi kunnet reist hadde vi fort tapt 60-70000 i forhåndsbetalt hotellkostnader.

4. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,592
    Bonuspoeng:
    183
    Var det SAS som skulle fly de leggene som ble kansellert?
    Hva var opprinnelig rute hjem?
    I utgangspunktet er det operating carrier som er ansvarlig for å booke deg om.
    Litt avhengig av opprinnelig rute kan du kreve å få mellomlegget dekket ihht til EU261(dette i teorien, og få det til i praksis kan vise seg å være vanskelig)

Det å booke ikke-refunderbare hotellopphold i sammenheng med bonusturer er blitt en risikosport...

5. Boleole

Boleole Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Det var sas ja, ruten var: FRA-OSL-SVG, begge flyvningene med Sas. Booket om til FRA-LHR-SVG, med lh og sas. Fra-lhr hadde 4+ ledige seter i biz på nesten samtlige flyvninger den dagen. Men ingen av agentene klarte å legge de til på bookingen min. Og jeg snakket med sikkert 5-6 stk.

Ja det er helt håpløst at det skal være så vanskelig med bonusreiser for tiden.

Lars J liker dette
  6. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,592
    Bonuspoeng:
    183
    Ville da tatt og sendt en klage til SAS basert på artikkel 8 i EU261, og henvist til denne teksten fra tolkningsguiden til EU forordningen

Where the air carrier does not offer the choice between reimbursement and re-routing and, in the case of connecting flights, reimbursement and a return flight to the airport of departure and re-routing, but decides unilaterally to reimburse the passenger, he or she is entitled to a further reimbursement of the price difference with the new ticket under comparable transport conditions.

Ved avslag, er transportklagenemda neste instans

Stianoh and Cforoe like this.
  7. Boleole

Boleole Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Geni
    Genialt, prøver på det! Tusen takk for hjelpen!

8. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,065
    Bonuspoeng:
    113
    Da er jeg straks inne i uke 10 på en sak hvor Widerøe melder om 10-15 uker behandlingstid. Også nevneverdig at de skylder på sas for lang behandlingstid, men utifra denne tråden kan det virke som at til og med sas er kjappere på behandling av saker.
    Jeg fikk dessverre ikke med meg årsaken til forsinkelse, men kollega som ikke hadde ørepropper mente at en bil kræsjet inn i flyet ved gate...da er det vel en selvfølge med kompensasjon når jeg ble over 4 timer forsinket?

9. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,904
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg kan alt for lite om disse reglene, men dette høres ut som en hendelse som er utenfor Widerøes kontroll. Og det dekkes vel ikke?

Nordlands liker dette
  10. Meursalt

Meursalt Medlem

Likes mottatt:
    226
    Bonuspoeng:
    33
    Det vil avhenge av omstendighetene rundt kræsjet, men jeg vil tro at dette faller inn under force majeure og kravet på standardkompensasjon faller således bort.

11. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,065
    Bonuspoeng:
    113
    Som dere nevner i postene over så gir det jo mening at Widerøe ikke kan noe for at ett annet selskap forårsaker en forsinkelse. Får vente å se hva jeg får til svar, om behandlingstiden de opplyser om stemmer så skal jeg få svar før året er over.

Men om det er widerøe ground handling så er det jo fortsatt widerøe sin feil sånn sett? Jeg kan dessverre for lite om dette.

12. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,602
    Bonuspoeng:
    113
    Noen med nyliger erfaringer for krav mot Norwegian? Har en sak gående på tredje måned og får ikke dem ikke riktig ut av hulen….

13. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,592
    Bonuspoeng:
    183
    Bestillte reise til VCE(SAS Plus Pro) for neste sommer for ett par uker siden
    Pga ruteendringer har nå SAS flyttet oss til avreise en dag før.

På sine hjemmesider selger de fortsatt billter til VCE den opprinelige dagen, dog med LX og LH

Har prøvd flere ganger på chat og telefon og få booket om til en av disse avgangene, får bare beskjed om at de kan booke om til SAS flights..

Dette er jo klart brudd på EU261.

Ikke bare på award tickets de begynner å bli kjipe?

Skjermbilde 2022-12-09 111433.png

Last edited: 09. des 2022
    graphite liker dette
  14. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,907
    Bonuspoeng:
    293
    Siste oppdatering:
    Ikke mottatt noe mer penger siden sist og mangler derfor fortsatt ca. 14.000 (noen regnefeil i forrige innlegg).

Tredje siste svar fra SAS:
    [bla bla bla]
    Furthermore, Please be informed that we have processed EU compensation, Care cost and Difference of alternate transport amount. Therefore, we consider this case as closed.

Nest siste svar:
    I regret to inform that we are unable to provide additional reimbursement for extra expenses. I apologize for the further losses incurred to you.

If you are unhappy with our final response, you are welcome to refer your complaint to the local consumer body for inquiries.You can find contact information to your local National Enforcement Body at the European Commission website.
    [bla bla bla]
    Please consider this as a final reply from our side, and if no new information will be added we will close the case.

Jeg sendte da inn saken til flyklagenemda og sendte så SAS mail om dette med referanse til saken. Fikk da dette svaret (helt likt som det forrige):
    If you are unhappy with our final response, you are welcome to refer your complaint to the local consumer body for inquiries.You can find contact information to your local National Enforcement Body at the European Commission website.
    [bla bla bla]
    Please consider this as a final reply from our side, and if no new information will be added we will close the case.

Er det mulig!

15. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,041
    Bonuspoeng:
    293
    akkurat samme svar som jeg fikk, selv om saken bare handlet om dekking av 2k nok for dekking av et hotell på ORD fordi jeg mistet kveldsflyet videre pga forsinket SAS fly. Sendte saken til danske transportstyrelsen, og når vedtaket der ble forelagt SAS kom det hyggelig epost der de ønsket å se dokumentasjon på utgiftene og overførte pengene i løpet av et par dager. Bare følg opp klagen så er det mulig dette ordner seg. Faktisk kom pengene på konto før jeg fikk info fra transportstyrelsen om at de hadde gjort vedtak.

indahla liker dette
  16. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,065
    Bonuspoeng:
    113
    11 uker har gått og i dag kom det mail om at 250 betales ut innen få dager. De holder seg i det minste innen oppgitt behandlingstid og ga kompensasjon på første forsøk uten diskusjon.

17. FlyMCO

FlyMCO Senior Medlem

Likes mottatt:
    794
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har en "millage" til Bergen.
    Skulle gi 8400 statuspoeng.
    Osl/Stava/Ber...Ber-Stava/Osl.
    Når SAS kansellerer Stavanger-Bergen og ombooker meg til Osl-Ber/Ber/Osl.
    Hva gjør dere da for å få 8400 Statuspoeng.
    Ringer og booker om til andre tider eller dager.
    Lar den nye ruta stå og skriver inn til Gull Mail etter ankomst og krever poeng for opprinnelig bestillt reise.
    Eller noe annet.
    PS: Jeg har ingen behov for å reise innom Stavanger hvist 8400 poeng kan fåes.

18. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,372
    Bonuspoeng:
    293
    Du skal gå poeng for opprinnelig booking. Send epost til gillmailen i etterkant om du ikke får det automatisk.

FlyMCO liker dette
  19. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,680
    Bonuspoeng:
    293
    Men er det som før så får man ikke dobling av poeng

holmen liker dette
  20. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,039
    Bonuspoeng:
    183
    Liker selskapet og bruker dem en god del.

Men de har lært kundeservice av SAS, dessverre.

Og legger claims på hyllen i minst 6-8 uker før de svarer med at de avviser kravet. Dårlig. Og unødvendig.

Del denne siden