EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. Mra056

    Mra056 Medlem

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    8
    Etter mye om og men og eposter frem og tilbake med SAS, så kan jeg opplyse om at nå har SAS innfridd kravet mitt om kompensasjon. Vet ikke om det har betydning, men det var en annen kundekonsulent enn tidligere som besvarte denne eposten.

    Uansett, kjekt å se ca 19K inn på konto i dag fra SAS, i tillegg til tidligere kompensasjon, så da trekker jeg klagen til Transportklagenemnda.

    Takk til forumet for tips om den gode idéen om å spamme SAS på epost, for i mitt tilfelle funket det til slutt! :)
     
    indahla liker dette
  2. flyby

    flyby Medlem

    Innlegg:
    71
    Likes mottatt:
    43
    Bonuspoeng:
    18
    Fikk et fly kansellert 15.juli, måtte kjøpe nye billetter med Norwegian til ca 11.000 kr.
    Leverte skjema til SAS rundt 20.juli.
    Fikk EU-komp for 2 pax på konto 2.nov, og i dag har jeg også fått erstattet utlegget for nye billetter. Ting tar tid, men vi kom i mål til slutt
     
    indahla, Mra056 and Ombo like this.
  3. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    691
    Likes mottatt:
    1,390
    Bonuspoeng:
    93
    Dette burde jeg ha visst svaret på etter å ha trålet forumet i noen år, men om noen kan svare her hadde det vært ypperlig. Jeg har et fly i morgen fra X til Z kl 10 for å rekke noe i Z kl 12. Det flyet er kansellert og jeg er blitt ombooket via Y til Z slik at jeg ikke er der før 16 og da faller hele poenget med turen bort. Derfor har jeg booket et nytt fly med NAS kl 08 for å rekke opplegget kl 12.

    Har jeg krav på noe her?
     
  4. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    494
    Likes mottatt:
    1,990
    Bonuspoeng:
    93
    Når flyet blir kansellert, har du i samsvar med EU261 krav på ett av tre alternativer:
    1. Kansellering og refusjon av hele billetten, samt skaffe retur til avgangsflyplassen om reisen er påbegynt
    2. Ombooking under tilsvarende vilkår 'at the earliest opportunity'
    3. Ombooking til senere dato som du som passasjer velger, men kun om det finnes tilgjengelighet.
    Du kan bare gjøre valget ditt gjeldende 1 gang.

    I praksis er det noe uklart hva som ligger i 'at the earliest opportunity'. Gjeldende praksis i bransjen er at det er første tilgjengelighet med samme flyselskap/allianse. Det ser ut som om du har fått dette.

    Du har rett til å velge refusjon istendenfor, og siden det er mindre enn 14 dager til avgang, kan du be om kompensasjon etter EU261 i tillegg til refusjon for selve billetten. Siden det høres ut som en kort strekning, blir EU261 på 250 euro.
     
    Mysterio liker dette
  5. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    442
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Selskapet som kansellerer, her SAS, har plikt til omruting også om det innbefatter å måtte skaffe billetter hos et annet selskap f.eks. hos Norwegian.
    Det er selskapet i dialog med den reisende som skal finne beste alternativet, ikke den reisende selv.
    Siden du kom frem mindre enn 2 timer for sent i forhold til opprinnelig plan, her 0 timer, kan SAS avkorte kompensasjon med 50%.
     
    Last edited: 18. des 2022
  6. andresiniesta

    andresiniesta Medlem

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    18

    Har fortsatt ikke fått en krone, de svarer ikke på mail.

    Har du hørt noe, evt tips?
     
  7. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,911
    Likes mottatt:
    9,401
    Bonuspoeng:
    183
    Nada. Har også kontaktet dem på Flyertalk. De har tatt det videre til kundeservice, men jeg tror de tørker seg bak med alle e-postene. Er nesten så man skal gå til avisene. For dette er rett og slett et forsøk på å slippe og forholde seg til et regelverk de ikke liker og som koster dem penger.
    Det som gjør meg mest forbanna er at de gir f i å svare på noe som helst av e-poster hos kundeservice. Er jo helt sjanseløst
     
  8. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,311
    Likes mottatt:
    7,680
    Bonuspoeng:
    293
    Nå gjelder det et annet flyselskap.. men min erfaring med TAP Portugal er at det var helt stille fra kundeservice fram til dagen før fristen på klage hos flyklagenemnda gikk ut og da svarte de både på mail og på klagen samtidig. Da ba de om noe informasjon, svarte dagen før neste frist de fikk av flyklagenemnda og sånn fortsatte det til saken var løst. Så at flyselskapene trenerer saker for tida er definitivt tilfellet :p
     
  9. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,911
    Likes mottatt:
    9,401
    Bonuspoeng:
    183
    Har det noen hensikt å ta denne saken til flyklagenemda? I og med at det er tysk selskap, men det har kanskje ikke noen betydning?
    Jeg har jo sendt klage til en tysk variant som skulle svare i løpet av tre måneder. Nå er det gått 3 mnd og noen dager, men full tystnad der og...
     
  10. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,311
    Likes mottatt:
    7,680
    Bonuspoeng:
    293
    Nei. Det er riktig at du måtte klage til tysk analog. Min sak gikk i flyklagenemnda fordi det var der den hørte hjemme. Det tok ganske lang tid før nemnda svarte meg også. Og de sendte ikke brev til TAP med forespørsel om tilsvar før de tok i saken første gang. Brevet hadde vel et par måneders svarfrist og etterfølgende kommunikasjon hadde frist på noen uker, så forvent at dette tar lang tid.
     
    anders82 liker dette
  11. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,911
    Likes mottatt:
    9,401
    Bonuspoeng:
    183
    Takker. Sagaen fortsetter...
     
  12. lohelle

    lohelle EBD

    Innlegg:
    400
    Likes mottatt:
    386
    Bonuspoeng:
    63
    Hadde en flight i september som ble 4 timer forsinket. Grunnen var en skade i lasterom som ble oppdaget rett før vi skulle dra. Vi ble booket om til et annet fly som da gikk 4 timer senere sånn ca.

    Her kommer svaret fra SAS omsider....
    ---------

    Thank you for your e-mail.

    It is sad to hear that your trip did not go as planned. We fully understand that this caused you a great inconvenience and I want to apologize for that. It was in this case a unforeseen damage on the aircraft while standing on the ground which did not allow us to departure.

    SAS had no opportunity to in advance prevent this situation. The cancellation was caused thus a so-called extraordinary circumstance. Such circumstances may include security risks and unforeseen safety issues, which affect operation of the aircraft, which is mentioned in the EU Regulation 261/2004, pt. 14th.

    For this reason, we can not accommodate your claim according to EU261/2004, since SK1321 the 29th of September was cancelled as a result of the above-described reasons.

    During a delay or cancellation due to this we reimburse our passengers for their costs related to: food, drinks, accommodation and transport to/from their accommodation, during their time of delay. If there are any costs related to this, please get back to us with a specification of expenses together with your bank information (name of bank, IBAN & BIC/SWIFT-code). You can send these documents as attached files in your reply to this e-mail. I wish you a nice day!
     
  13. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,514
    Likes mottatt:
    9,039
    Bonuspoeng:
    183
    Og her bør du klage til SAS.

    Sikkerhets-unntaket som de viser til, gjelder dersom feks flyplassen må stenge noen timer pga utløst brannalarm eller lignende.

    At SAS selv kansellerte pga sine egne sikkerhets-vurderinger om lasterommet i sin egen flymaskin, fritar dem ikke for EU261.

    Tanken bak unntakene er at ekstremt vær osv, som ikke flyselskapet kan lastes for, heller ikke skal lede til at de må betale. Dette gjelder ikke i ditt tilfelle, og du har krav på kompensasjonen.
     
    lohelle liker dette
  14. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,311
    Likes mottatt:
    7,680
    Bonuspoeng:
    293
    Noen tekniske feil anses også som ekstraordinære omstendigheter. Antar at SAS her prøver å argumentere med at feilen ble oppdaget så tett opptil avgang at de ikke kan klandres. Spørsmålet er vel om feilen er noe som bør oppdages av sas sitt vedlikeholdsprogram eller om det er en skjult produksjonsfeil eller lignende. Det er lite annet man kan gjøre enn å klage på SAS sin avgjørelse både direkte til SAS og til flyklagenemnda. Det er flere rettsavgjørelser på dette området, så saken burde være ganske klar den ene veien eller den andre.
     
    lohelle liker dette
  15. lohelle

    lohelle EBD

    Innlegg:
    400
    Likes mottatt:
    386
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for svar begge to. Jeg får prøve å klage. Om noen tilfeldigvis hadde hatt et eksempel på noe som har vært sendt til flyklagenemda, så hadde såklart dette vært strålende å sett.... :)
    Skal søke litt mer i forumet her om jeg ser noe jeg kan benytte i argumentasjonen også.
    Er jo synd om 100+ passasjerer får avslag på noe som burde vært godkjent..
     
    tobeornot999 liker dette
  16. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,322
    Likes mottatt:
    37,041
    Bonuspoeng:
    293
    Av 150 passasjere klager et mindretall, vil jeg tro. Alle får avslag. Selv om det er feil. Av den gruppen klager noen til SAS og enda færre tar saken til en nemd eller et firma. Sånn sparer SAS og alle andre selskap penger.

    Klag, følg opp klagen så kanskje du får en slump til slutt.
     
    tobeornot999 liker dette
  17. andresiniesta

    andresiniesta Medlem

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    18

    Sendte inn klage her nå:

    upload_2022-12-20_8-37-47.png
     
    anders82 liker dette
  18. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,911
    Likes mottatt:
    9,401
    Bonuspoeng:
    183
    Gjorde samme selv i går. Så får vi se hvordan dette går, men jeg skal ha de pengene. Uansett hvor lang tid det tar. Og når de kommer på konto så skal det feires med noen fancy drikkevarer :)
     
    Lillegutt liker dette
  19. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,911
    Likes mottatt:
    9,401
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk svar allerede fra Flyklagenemda:

    HENVISNING TIL ANNET LANDS KLAGEORGAN
    Vi har mottatt din klage på reise med Lufthansa German Airlines. Vi har sett gjennom opplastet dokumentasjon, og vil med dette gi informasjon om videre klagebehandling.

    Din klage faller utenfor den norske klagenemndas mandat, og må sendes til klageorganet i Tyskland.

    Hvordan fremsette klage til utenlandsk klageorgan:
    Ved oversendelse av din klage, vennligst send følgende skjema (EUs klageskjema) i utfylt stand sammen med saksdokumentene.Kontaktinformasjon: Se EUs National Enforcement Bodies.

    Begrunnelse for henvisning:
    EU-forordning 261/2004 (EUs forordning om flypassasjerers rettigheter) fastsetter regler for erstatning ved forsinkelse, kansellering eller overbooking. Passasjeren har adgang til å bringe saken inn for et nasjonalt klageorgan dersom flyselskapet og passasjeren ikke kommer til enighet i en klagesak. Transportklagenemnda (administrert av Norsk ReiselivsForum) er det nasjonale klageorganet i Norge.

    Transportklagenemnda behandler saker etter EU-forordningen i de saker hvor problemet oppstod i Norge, jf. EU 261/2004 art. 16 nr. 1. Det er klageorganet i landet hvor avreiseflyplassen (hvor kansellering/forsinkelse/overbooking oppstår for passasjeren) ligger som er rett klageorgan. Dersom flyvningen skulle gått / ble forsinket fra en stat utenfor EU (ekskl. Norge, Island og Sveits), er det klageorganet i det første ankomstlandet innen EU-området som er ansvarlig for klagebehandlingen. Reglene gjelder uavhengig av klagers nasjonalitet.

    Eksempler:
    Malaga–Oslo: Behandles i Spania.
    New York–Oslo: Behandles i Norge.
    New York–Stockholm: Behandles i Sverige.
    New York–Stockholm–Oslo: Behandles i Sverige.

    Transportklagenemndas klagebehandling er fastlagt gjennom rutiner gitt av nemndas styre, EU-kommisjonen og Samferdselsdepartementet, og kan ikke fravikes. Om saksbehandlingen i nemnda vises for øvrig til Transportklagenemndforskriften.

    Klageadgang:
    Sekretariatets avgjørelse kan påklages til nemndas leder. En slik anmodning må være skriftlig og sendes Transportklagenemndas sekretariat innen 11. januar 2023.

    Ved spørsmål kan sekretariatet kontaktes på telefon 22 54 60 00, tirsdag, onsdag og torsdag kl. 10.00–11.15 og 12.00–14.00, eller på e-post: [email protected].

    Med vennlig hilsen

    Hilde Berg Flesvig
    sekretariatsleder e.f.
    Norsk ReiselivsForum
    Sekretariatet for Transportklagenemnda
    Øvre Slottsgate 18 - 20
    0157 Oslo
    Telefon: 22 54 60 00
    [email protected]
    Org.nr. NO-971093080

    Kjøret går
     
    Eddie47 liker dette
  20. Bolle

    Bolle Senior Advisor

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    190
    Bonuspoeng:
    43
    Hei,
    Jeg trenger litt hjelp med følgende problemstilling, der SAS er uenig med meg:

    Faktum: Fly mellom to norske byer, A og B, ble kanselert med under 24 timers varsel. Jeg ble flyttet til et tidligere fly (1 time før), noe som medførte at min reise måtte avbrytes før planlagt.

    Påstand: Min påstand er at kompensasjon for EU 261/04 gjelder så lenge kanselleringen har skjedd mindre enn 14 dager i forkant, og uavhengig av hvilke ulempe så ble påført meg som reisende. Subsidiært mener jeg også at behov for å reise før det som var planlagt, på så kort varsel, medfører rett til kompensasjon

    SAS hevder: "As per EU regulation, a passenger is entitled to compensation in non extra ordinary circumstances when flight is cancelled and (min utheving) the delay in reaching the destination due to it, is more than 2 hours which was not the case here."

    Har SAS rett her, dvs at det må være påløpt både kansellering og forsinkelse for rett til kompensasjon, selv om kanselleringen kom under 14 dager før avgang?

    Hvis ikke, er det noen som har henvisning til uttalelser som jeg kan både legge fram for å få SAS til å akseptere min påstand.
     

Del denne siden