EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,653
    Likes mottatt:
    6,650
    Bonuspoeng:
    183
    SAS har rett, men du har også rett på kompensasjon hvis du ble booket om til en flight som gikk mer enn en time før den opprinnelige flighten. Kompensasjonen blir isåfall forkortet med 50% fordi du kommer fram under 2 timer senere enn du opprinnelig skulle


    You're not entitled to compensation:

    • if you are informed more than 14 days in advance
    • if you are informed between 2 weeks and 7 days before the scheduled departure and you are offered re-routing which would allow you:
      • to depart no more than 2 hours before the original scheduled time of departure and
      • to reach your final destination less than 4 hours after the original scheduled time of arrival
    • if you are informed less than 7 days before the scheduled departure and are offered re-routing which would allow you:
      • to depart no more than 1 hour before the original scheduled time of departure and
      • to reach your final destination less than 2 hours after the original scheduled time of arrival.
    If the airline has offered you re-routing and you reach your final destination with a delay of 2, 3 or 4 hours the compensation may be reduced by 50%.
     
    Last edited: 26. des 2022
    Bolle, Eddie47 and jgroneng like this.
  2. Bolle

    Bolle Senior Advisor

    Innlegg:
    193
    Likes mottatt:
    188
    Bonuspoeng:
    43
    Tusen takk, det var dette jeg så etter:
     
  3. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Noen her som har bedt SAS dekke forsinkelsesrenter når de har brukt for lang tid på utbetaling av kompensasjons ved forsinkelse (streiken i sommer)?

    https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/reisekaos-du-kan-ha-krav-pa-tusenvis-av-kroner/
    Jeg har regnet på det og de skylder meg ca. 1700,- (and counting) i renter ..
     
  4. Bonusduk

    Bonusduk Bonus jeger

    Innlegg:
    501
    Likes mottatt:
    1,299
    Bonuspoeng:
    93
    SAS innvilget 2600,- i kompensasjon etter 4 ukers behandlinstid. Men inn på konto tikket det faktisk 2 nesten identiske beløp. Kan vel ikke klage når de betaler ut det dobbelte av hva de sier man skal få :)
     
  5. Skyline

    Skyline Medlem

    Innlegg:
    88
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    8
    Lurer på om noen har erfaring med WizzAir? Har en sak gående hos Flyhjelp på tredje måned nå. Flyet var av ukjente årsak forsinket i 7 timer. Klaget til Wizz. Fikk avslag med noen bortforklaringer dagen etter (her var de superraske!). Tok derfor saken videre til Flyhjelp.
     
  6. Einar

    Einar Medlem

    Innlegg:
    103
    Likes mottatt:
    96
    Bonuspoeng:
    28
    Noen med Flightradar24-medlemskap som har mulighet til å sjekke når DK622 landet i SID 28. desember?
     
  7. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    18:43, etter en runde innom LIS
    upload_2023-1-6_21-56-8.png
     
    Einar liker dette
  8. Einar

    Einar Medlem

    Innlegg:
    103
    Likes mottatt:
    96
    Bonuspoeng:
    28
    Takk for raskt svar! Opprinnelig ankomsttid var 14:45, så da er vi vel 2 fattige minutter fra å søke om EU-kompensasjon
     
  9. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,644
    Likes mottatt:
    7,620
    Bonuspoeng:
    183
    Med tanke på kompensasjon skal det regnes fra når dørene åpnes. Litt usikker hva FR24 regner som arrival, men tror det er før dørene åpnes. Så du kan fortsatt ha en sak her.
     
    Einar liker dette
  10. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,123
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Et bra tips til senere er at når man er 2t+ forsinket så tar man et raskt screenshot på telefon i det man ser døren åpnes eller køen begynner å bevege seg. Ikke godt nok for bevis, men man skaffer seg selv et referansepunkt å krangle ut i fra.
     
    Einar and Lars J like this.
  11. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,305
    Likes mottatt:
    2,436
    Bonuspoeng:
    113
    Min erfaring er at FR24 benytter «0ft» og under en gitt hastighet som landingstidspunkt (altså et godt stykke før ankomst gate). Samme ved avgang, der regnes det som det tidspunkt man begynner å klatre og hastigheten er over en gitt grense, ikke når man starter å bevege seg på bakken…

    Så i utgangspunktet ville jeg sendt inn krav i ditt tilfelle, så må ev. selskapet bevise at du ikke har krav på kompensasjon.

    Edit: Sjekket trackingen og ifølge den var dere på stand tidligst 18:46 og dør åpnet nok litt etter det også...
     
    Last edited: 07. jan 2023
    Einar liker dette
  12. Einar

    Einar Medlem

    Innlegg:
    103
    Likes mottatt:
    96
    Bonuspoeng:
    28
    Takk for tips! Jeg har bare vært i situasjoner hvor tidspunktet har vært åpenbart (mange timer), så har aldri hatt behov for å dokumentere så nøyaktig før. Men da sender vi inn et lodd, og ser hva de svarer.
     
  13. sjabby

    sjabby Medlem

    Innlegg:
    159
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    LH879 SVG-FRA 221222 ble litt over en time forsinket ut fra SVG pga sent innkommende fly. Rakk ikke videre fly og fikk hotell i FRA og ble booket om til dagen etter. Ankomst ca 21 timer forsinket til endelig destinasjon. Burde være klar EU261?

    LH Avviser med begrunnelsen:
    "The reason for the flight irregularity was Airline and Governmental Authorities (mention reason i.e., security, temporarily events etc). Unfortunately, we have no influence over circumstances, which are the responsibilities of third parties. Such a flight irregularity does not warrant a claim for the damages against Lufthansa. Please understand that we do not assume any liability for situations for which we are not responsible, therefore we will not comply with your demands for compensation incurred by you."

    Har bedt om mer informasjon om hva de legger i "Airline and Governmental Authorities" men fikk svar i dag:
    "We are sorry that our decision did not meet your expectations. We have taken your recent letter as an opportunity to review our assessment once again, because we are aware of and value your loyalty to Lufthansa.
    However, we have not come to a different conclusion even after a renewed check. Therefore, please understand that we are closing the correspondence."


    Burde ikke dette være en ganske kurrant EU261 sak? LH har stengt saken og mottar ikke flere svar. Neste instans flyklagenemda?
     
    Last edited: 07. jan 2023
  14. Einar

    Einar Medlem

    Innlegg:
    103
    Likes mottatt:
    96
    Bonuspoeng:
    28
    Min erfaring med 4 runder med klager (SAS x2, BA og Qatar), er at ingen har godtatt kravet på første henvendelse. Jeg har tatt alle til Flyklagenemda og vunnet 3 av 4 runder der, så det er nok noe du må regner med. Men Flyklagenemda er hjelpsomme og greie å forholde seg til, så det er bare å kjøre på. Lykke til!
     
  15. melind

    melind Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Sendte inn ett krav til SAS etter en forsinkelse på 4 timer fra BGO-TRD,
    årsak til forsinkelsene var åpenbart snø forhold i OSL og glatt rullebane i SVG
    sendte inn et krav der jeg ba om og få dekket utlegg på bespisning.
    Fikk i går til svar at jeg var berettiget 250 Euro Voucher eller EuroBonus
    valgte Voucher trodde den skulle bli på 250Euro men de ga faktisk 5330Kr det er en bra kompensasjon, noen som vet hvor mye EB de gir i gitte tilfelle dersom jeg hadde valgt det?
     
  16. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,644
    Likes mottatt:
    7,620
    Bonuspoeng:
    183
    25 000 poeng
     
    melind liker dette
  17. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    982
    Likes mottatt:
    6,502
    Bonuspoeng:
    163
    Air France klarte ikke å få med bagasjen min med kort connection på CDG. Bagasjen kom frem til hotellet mitt kvelden dagen etter. Måtte kjøpe litt klær for den første dagen. Sendte inn krav og fikk nå bekreftelse etter 3 virkedager på at beløpet er på vei til konto. God og rask behandling!
     
    Kristian liker dette
  18. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,075
    Likes mottatt:
    3,272
    Bonuspoeng:
    113
    Du har en god sak her, kjør på med flyklagenemnda. Hadde nylig også en sak mot Lufthansa der jeg betalte en endring med dem, men fikk det aldri. Sendte saken videre til SAS MC fikk pengene mine tilbake, og de skulle ta det videre med LH. Selv med 10 mailer fram og tilbake, og 10 samtaler over telefon nektet de å utbetale pengene. De har blitt jækli sleipe det siste året. Men kjør på.
     
  19. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Noen som vet hvordan en melder inn claim på forsinkelsesrenter fra SAS på for sent utbetalt kompensasjon?
    Etter streiken i sommer har de brukt over 6 måneder på å utbetale ca. 92.000,-
    En har krav på 9,25% i forsinkelsesrente, totalt rett over 2000,- for oss.
     
  20. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,653
    Likes mottatt:
    6,650
    Bonuspoeng:
    183
    Det må du vel melde inn som en del av selve kravet. Usikker på om du kan gjøre det i ettertid, men du kan jo prøve å svare på en av sakene du opprinnelig hadde.
     

Del denne siden