EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Skål tilbake. Det var bra. Og en viktig prinsipiell sak. Man må ikke gi seg på disse sakene. Uavhengig av medhold eller ikke
     
  2. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,943
    Likes mottatt:
    3,898
    Bonuspoeng:
    113
    Sikkert vært diskutert tidligere i tråden, men hva utgjør en ekstraordinær hendelse ift. kansellering som følge av teknisk feil?
     
  3. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,978
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg brukte flyhjelp.no mot Lufthansa i januar 2019, kom ingen vei med å klage selv og Airhelp sa at saken ikke kunne løses og at jeg ikke hadde rett på kompensasjon den gang… men flyhjelp hjalp til.

    ser i mail korrespondanse at saken ble løst og pengene utbetalt i januar 2021. Vet det tok en del lengre tid pga covid. Men de brukte nesten 1 år på å få den gjennom forliksrådet eller hva det heter der nede.

    Jaja, pengene kom nå til slutt! I dette tilfellet var det 800 EUR til sammen for 2 pax. De trakk fra 240 EUR til seg selv. Tenker jeg er helt fair med tanke på all den tiden jeg brukte i starten og all den tiden de brukte..

    Her var case’n at vi kom inn med Singapore Airlines til MXP og skulle videre med LH til FRA også til OSL men de kansellerte flyet. Først pga været så streiket de i tårnet en time den dagen og da mente LH at de slapp unna:p De booket oss om via Helsinki med Finnair men ble mange timer for sen.
     
    anders82 and Eddie47 like this.
  4. sjabby

    sjabby Medlem

    Innlegg:
    159
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Sendte denne til flyklagenemda 9. januar, fikk svar 27. januar at de hadde fått svar fra LH om at jeg skulle få kompensasjon. Det var bare å sende inn kontonummer så skal beløpet utbetales innen 3 uker. Spennende. Men føles unødvendig å måtte ta slike saker til flyklagenemda og at man ikke kan ordne opp direkte med LH.
     
  5. marlan76

    marlan76 Nytt Medlem

    Innlegg:
    33
    Likes mottatt:
    121
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg har benyttet Transportklagenemda ofte, for det er tydelig at flyselskapene "prøver seg" for å se om klager har tålmodighet nok til å ta dette videre. Forrige uke var ei fin uke for meg, fikk 2x250 euro fra Norwegian, etter en forsinkelse i fjor sommer. De avslo kravet, siden flyet likevel ikke hadde teknisk feil, selv om det var dette som opprinnelig var opplyst på mail. Jeg fikk fullt medhold, og penger på konto.
    Litt lengre kapittel var det med SAS, som jeg siden sommeren 2021(!) har meldt inn krav. Der nektet de bare å svare. 3x400 euro samt dekning av overnatting ble forliket i klagenemda. Kun taxi til flyplassen gikk ikke gjennom. Men det som var problemet var at SAS likevel ikke betalte ut forliket. Jeg måtte faktisk melde de til forliksrådet, som sendte brev til selskapet. Da kom pengene. Men det kostet meg renter og saksgebyr i forliksrådet. Akkurat det var litt bitter.
    Egentlig litt forkastelig at selskapene kan holde på slik, men vi får vel bare fortsette å ta kampene..
     
    chrt liker dette
  6. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    3,267
    Bonuspoeng:
    113
    Bra du klagde dem inn :). Jeg nevnte tidligere at du har en god sak.
     
    chrt liker dette
  7. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,624
    Likes mottatt:
    34,802
    Bonuspoeng:
    293
    SAS forsinket fra London til Oslo rett over 2 timer.

    de vanlige unnskyldningene per epost. Jeg får dekket drosje pga sen ankomst men ikke noe mer.

    Hva er relevant klageorgan?
     
  8. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Taper egentlig selskapene noe på å dra det ut, eller må de bare betale det de egentlig skulle? Tenker om det er noe gebyr til forliksrådet for de?
     
  9. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,634
    Likes mottatt:
    7,611
    Bonuspoeng:
    183
    Den tapende part må som regel betale sakskostnadene i forliksrådet, dette er ikke store summen, i mitt tilfelle var det 1345 kr som SAS overførte til meg etter saken var ferdig behandlet.
    I tillegg bruker de jo noen advokat timer..

    Flyselskapene tjener på å dra det ut, i den grad at de fleste gir opp ved første avslag, at de må betale noe mer for de som faktisk tar saken videre er bare småpenger iforhold til hva de sparer på at folk gir opp legitime krav
     
    Eddie47 and tobeornot999 like this.
  10. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,303
    Likes mottatt:
    2,436
    Bonuspoeng:
    113
    Vet det er kjedelig å bli forsinket, men har du egentlig krav på noe mer i dette tilfellet?

    https://www.forbrukerradet.no/fly/forsinkelse/LHR-OSL/2-3

    Skjermbilde 2023-02-01 kl. 17.55.47.png
     
  11. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Du får ikke en "like" men takk for svaret =)
     
  12. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,229
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som vet hvilken kompensasjon man har rett på dersom man lander på feil flyplass (pga tåke) og det ikke finnes ledig hotellrom i byen å ta inn på og selskapet ikke ordner transport helt hjem før morgenen etterpå ?
     
  13. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,401
    Likes mottatt:
    21,153
    Bonuspoeng:
    183
    Forsinket 9 timer på utreise til LAX på fredag, hjem igjen på mandag, laget claim på tirsdag og allerede i dag, torsdag, er 60.000 poeng på plass. Dette må være det raskeste oppgjøret jeg har opplevd noen gang :D
     
    EndreD, Flyrlavt, holmen and 3 others like this.
  14. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Heisann

    Noen som vet om et krav på en 24 timer forsinkelse pga kansellert fly(LON-BGO - Returen altså) skal rettes mot SAS eller WF når flyning er booket via sas på Bonus Plus, utreise sas via københavn til London. Hjemreise direkte London til Bergen. Ticketnumber er SAS.

    C
     
  15. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Eg vil tru at kravet skal rettast til selskapet som gav deg billetten... I dette tilfellet SAS sjølv om det var Widerøe som vart forseinka på returen frå LHR til BGO, men eg trur ikkje det er noko problem å framsetja kravet til Widerøe...
     
  16. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    De skal spandere overnatting, mat og nødvendige artikler og få deg frem så snart det lar seg gjøre.
    Uvær gir ikke noe annet krav til deg.
     
  17. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,624
    Likes mottatt:
    34,802
    Bonuspoeng:
    293

    Article 6

    Delay

    1. When an operating air carrier reasonably expects a flight to be delayed beyond its scheduled time of departure:

    (a) for two hours or more in the case of flights of 1500 kilometres or less; or

    Article 7

    Right to compensation

    1. Where reference is made to this Article, passengers shall receive compensation amounting to:

    (a) EUR 250 for all flights of 1500 kilometres or less;


    Sier EU Lex Artikkel 6 og 7 i 261.

    Jeg var 2timer og 1 minutt forsinket inn på gardermoen og har fått godkjent Taxiregning hjem pga forsinket ankomst og offentlig transport var stoppet å gå hjem til meg.
     
  18. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,624
    Likes mottatt:
    34,802
    Bonuspoeng:
    293
    Hva er det offisielle klageorganet til Storbritania?
     
  19. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Boris Johnson
     
  20. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,634
    Likes mottatt:
    7,611
    Bonuspoeng:
    183
    Artikkel 6 omhandler tidsfrister for rett til forpleining ved forsinkelse, ikke kompensasjon.


    Artikkel 7 er kun gjeldende når det er referert til den..

    "
    Article 7 Right to compensation

    1. Where reference is made to this Article, passengers shall receive compensation amounting to:"


    Artikkel 6 har ingen referanse til Artikkel 7.


    Hvor stor forsinkelse som gir krav på kompensasjon er beksrevet i:

    Commission Notice — Interpretative Guidelines on Regulation (EC) No 261/2004 of the European Parliament and of the Council establishing common rules on compensation and assistance to passengers in the event of denied boarding and of cancellation or long delay of flights and on Council Regulation (EC) No 2027/97 on air carrier liability in the event of accidents as amended by Regulation (EC) No 889/2002 of the European Parliament and of the Council


    3.3.2. ‘Long delay’ at arrival

    The Court has ruled that a delay at arrival of at least three hours gives the same rights in terms of compensation as a cancellation (30) (for more details see Section 4.4.5 on compensation).

    C
    4.4.6. ‘Long delays’ at arrival

    As regards ‘long delays’, the Court has ruled that passengers, including delayed passengers, may suffer from a similar inconvenience as passengers whose flight is cancelled, consisting in a certain loss of time (41). Based on the principle of equal treatment, passengers reaching their final destination with a delay of three hours or more are entitled to the same compensation (Article 7) as passengers whose flight is cancelled. The Court predominantly based its ruling on Article 5(1)(c)(iii) of the Regulation, in which the EU legislator draws legal consequences, including the right to compensation, for passengers whose flight is cancelled and who are not offered re-routing allowing them to depart no more than one hour before the scheduled time of departure and to reach their final destination less than two hours after the scheduled time of arrival. The Court deduced from this that the right to compensation laid down in Article 7 of the Regulation aims at repairing a loss of time of at least three hours. Such a delay does not, however, entitle passengers to compensation if the air carrier can prove that the long delay was caused by extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken (42) (as regards extraordinary circumstances, see Section 5).
    was caused by extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken ( 42) (as regards extraordinary circumstances, see Section 5).
     
    Last edited: 09. febr 2023
    Meursalt and jgroneng like this.

Del denne siden