EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,041
    Bonuspoeng:
    293
    Takk @Lars J viktig poengtering som glapp for meg når jeg leser lovteksten selv.

2. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,040
    Bonuspoeng:
    183
  3. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,041
    Bonuspoeng:
    293
  4. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    2,937
    Bonuspoeng:
    93
    EU261 omhandler kun "operating carrier" = WF i dette tilfellet. For kompensasjon spiller det ingen rolle hvilken type billett det er eller hvor den er booket.

Kristian liker dette
  5. Apo

Apo Medlem

Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Streik på tyske flyplasser fredag medfører kansellert flygning CPH-HAM. Blitt booket om til lørdagen fra CPH så må overnatte i Køben. Da skal jo SAS dekke denne. Men faller standard kompensasjon på 250 eur bort siden det ikke er SAS som har kontroll over streiken? Hotell skal vel uansett dekkes av SAS? Er det vanlig at de booker hotellet for deg eller booker man selv og sender krav i etterkant? Hva er akseptabel hotellovernatting pris å få dekket?

6. steve0

steve0 EBD

Likes mottatt:
    1,994
    Bonuspoeng:
    93
    Stemmer, det er kun streik av flyselskapets egen personale som gir rett på kompensasjon.

Hvis du må overnatte i Køben, gå til transferdesken (i terminalen før du går ut) og spør om hotellvoucher der (samt voucher til mat), da slipper du å legge ut og ta stilling til kostnadsspørsmålet. Merk at dersom du har innsjekket baggagsje, så får du ikke nødvendigvis denne utlevert underveis.

7. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,568
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som har hatt erfaring med når sas med de ringer dagen før avreise og booker deg om til 2 dager senere, og i tillegg nedgraderer deg fra business til eco? Klage sendt inn, SAS sier henviser til denne bekreftelsen:
    Thank you for contacting us.

In recital (7) in the preamble of the EU regulation 261/2004 it is stated that the obligations from the regulation rest with the operating air carrier who performs or intends to perform a flight, whether with owned aircraft, under dry or wet lease, or on any other basis.

The entitlement of compensation applies to you as a passenger and not as a consumer. Since the regulation states that it is the operating carrier of the delayed or canceled flight that is obliged to pay the requested compensation, I kindly refer to United Airlines with your claim. Billettene ble bestilt hos SAS og endringen ble foretatt av SAS. United bekreftet at de ikke hadde gjort noen endringer, noe de heller ikke hadde gjort. Er dette en sak for flyklage nemnda?

8. XIII

XIII Senior Medlem

Likes mottatt:
    355
    Bonuspoeng:
    63
    Hva med når flyet er mer en 2 timer forsinket, men man satt på flyet hele tiden. Er det noe med mat og drikke å få? På flyet eller ved ankomst

9. Apo

Apo Medlem

Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for tips @steve0. Dette var planen men flyet som skulle ta meg fra SVG til CPH i dag ble også kansellert! Av alle flyene måtte det selvfølgelig være det ene av to fly som ikke klarte å landeb på Sola pga været. Skjønner bæret siden andre fly landet på Sola på samme tid. Er ikke det heller standardkompensasjon? Har nå blitt booket om til søndag SVG-AMS-HAM så tapt 2 dager av turen. :( Merkelig at de ikke klare å få meg på fly før det så jeg kunne rukket CPH-HAM som jeg hadde blitt rebooket til i går. Går jo to fly til Køben før CPH-HAM. Rimelig oppgitt. Noen tips om hvordan mulig å komme seg til Tysklsnd i morgen? Kan jeg stå på noen standby liste?

Last edited: 17. febr 2023
  10. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,568
    Bonuspoeng:
    113
    Sitter med samme problem stilling som deg akkurat siste fly til Køben ble kansellert akkurat nå. Har noen kompiser som skal til USA i morgen og skulle overnatte i cph i kveld. Men jeg fant alternativ rute nå, så for vi se om den går gjennom.

Se hva jeg fant til deg nedenfor, ring SAS med en gang. Har allerede vært i 30min i telefon nå selv med diamant status.

Stavanger-Bergen i morgen tidlig kl:07:00-07:35 (Widerøe), Bergen-Zurich 09:05-11:35 (SWISS), Zurich-Hamburg 16:40-18:05 SWISS

Last edited: 17. febr 2023
  11. Apo

Apo Medlem

Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for hjelpen @SVG_flyer, har bare sølv så vet ikke om jeg får snakket med noen nå? Ser de åpner kl 09.00 i morgen. Ifølge Avinor er allerede 06.00 flyet til CPH innstilt. Med de tre SAS flygningene fra SVG- CPH som ble innstilt i dag er det fjerde på rad. 09.55 flyet til CPH er nok håpløst og måtte jo passet videre til Tyskland Egentlig er det Berlin jeg skal til. Hadde bare booket HAM fordi det var der det var ledig bonusbillett. Når det har vært så mye styr så er de kanskje behjelpelige til å rebooke meg til Berlin istedet eller annen by i Tyskland? HAM var bare for å ta toget videre.

12. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,568
    Bonuspoeng:
    113
    Hei igjen,

er ennå på telefonen. Dette var også en bonus reise, men jeg fikk dem til å booke de reisende over til Tampa de skulle egentlig til Orlando.

Om du vil send meg pm så kan vi ta det derifra. Eventuelt ditt booking nr, så kan jeg ta det med de med en gang mens jeg er på tråden. Jeg kan spør etter Berlin med en gang. Ser det er ledig via bergen og zurich. Er det business eller eco?

13. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,602
    Bonuspoeng:
    113
    kansellert SAS fly søndag 20/2, meldte inn krav tirsdag 22/2 og i dag er der kommet penge på konto. Bra levert SAS !

Earl and holmen like this.
  14. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,401
    Bonuspoeng:
    183
    Vedtak om erstatning fra tyske meklingsmyndigheter mottatt 26 januar, bekreftet fra Lufthansa 16 februar.
    Fortsatt ikke en krone på konto og heller ikke mottatt noen lenke for å legge inn info, men alt ble registrert på alle skjema som er sendt inn LH.
    Kjenner jeg blir mektig irritert over Luftwaffe og måten de opererer på her. Gjør alt for å unngå og betale ut en eneste cent, men den 6 mars kan jeg purre til meklingsmann så da kan det hende det skjer noe

Eddie47 and Lars J like this.
  15. steve0

steve0 EBD

Likes mottatt:
    1,994
    Bonuspoeng:
    93
    Når fikk du tilbakemelding på kravet ditt? Jeg sendte klage 21/2 og fikk svar 22/2 om at de skulle utbetale, men har fremdeles ikke fått pengene.

16. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,602
    Bonuspoeng:
    113
    fikk svar i går, og penge på konto i dag.

EndreD liker dette
  17. steve0

steve0 EBD

Likes mottatt:
    1,994
    Bonuspoeng:
    93
    I alle dager... :(

18. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,638
    Bonuspoeng:
    183
    Positivt fra Lufthansa etter streik og stengte flyplasser et par uker tilbake. Fikk kansellert hjemreise og ble booket om til Turkish neste morgen. La inn claim på rundt €200 for ekstra hotellovernatting og mottok i dag svar om at utgiftene dekkes. I tillegg betaler de uoppfordret ut standardkompensasjon -- nokså uventet da stengt flyplass bør kunne regnes som «ekstraordinært».

Lars J liker dette
  19. chipcampden

chipcampden Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    519
    Bonuspoeng:
    93
    Vi skulle nylig fly OSL-AMS-BKK-SIN. AMS-BKK var med EVA Air. Først ble avreisen fra AMS utsatt 24 timer (tekstmelding tikket inn etter at vi hadde sjekket inn bagasjen på OSL). Da 300+ pax møtte opp for innsjekk dagen etter, fikk vi beskjed om at flygningen var kansellert.

For å si det pent var ikke stemningen spesielt god, da EVA ikke hadde tatt seg bryet med å informere om kanselleringen før alle stod på flyplassen med full oppakning. Da ble det nok en natt på et hotell i nærheten av Schiphol.

Vi endte opp med KLM direkte til SIN, men ankom 44 timer etter opprinnelig ankomst. Siden dette var en CT/poengreise er spørsmålet mitt om det er noe som helst å hente i form av kompensasjon utover hotell/frokost/middag som EVA allerede har dekket?

20. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,592
    Bonuspoeng:
    183

Hvis forsinkelsen/kanselleringen var innenfor EVA sin kontroll, så har du krav på 600 EUR pr pers.

Vet ikke detaljene her, 24 timer forsinkelse hørtes mye ut, hvis det første flyet deres på noe tidspunkt ble kansellert eller dere teknisk sett ble ombooket til ny flyvning vil dere kunne ha krav på 600EUR for begge hendelsene(gitt begge er innenfor EVA sin kontroll og hvor forsinket dere ankom SIN med KLM i forhold til hva dere hadde gjort med EVA)

Kompensasjon er ikke noe de gir deg uoppfordret, men noe som du må kreve fra de.

Dette er kanskje ett sted å starte:

https://booking.evaair.com/flyeva/EVA/B2C/feedback.aspx

jgroneng, milehigh and chipcampden like this.

Del denne siden