EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,907
    Bonuspoeng:
    293
    Det må jo være mulig å melde inn i etterkant. Jeg kan jo ikke vite at de skal bruke lang tid når kravet sendes inn .. ?

De har sluttet å svare på mail etter at de mener de har betalt ut det de skylder meg (mangler fortsatt 14.000). Så tviler litt på at jeg får meldt det inn den veien.

2. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,592
    Bonuspoeng:
    183
    Lag ny sak/klage hos SAS hvor du krever renter, samt det siste kravet på 14k.
    Informer at du vil ta saken videre ved avslag.

Når du får avslag eller det er gått 30 dager, ta saken til transportklagenemda eller forliksrådet.

indahla and Jorge like this.
  3. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,680
    Bonuspoeng:
    293
    Det er definitivt veien å gå ja. Selv om jeg vil tro @indahla begynner å få en følelse av Deja Vu nå

tobeornot999 and indahla like this.
  4. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,907
    Bonuspoeng:
    293
    Det hjelper å snakke om det ..

Jeg registrerte en ny claim hos SAS med krav om forsinkelsesrentene.
    Like etter fikk jeg svar på mail (med referanse til den opprinnelige saken) at de skulle overføre nye 11.000,-
    Jeg svarte på dette og skrev "takk, men dere skylder meg fortsatt 3000,-"
    Og nå kom det jammen et nytt svar på at disse også er på vei. Eller nesten da. De hadde av en eller annen grunn regnet det til 2944,- og ikke 3003,- Så de skylder oss 59,- Det tror jeg vi lar gå .. :p

Så får vi se hva som skjer med rentene.

5. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,771
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke vær for raus nå, det kan få dem til å tro de slipper unna :p

indahla liker dette
  6. Gribb

Gribb Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,063
    Bonuspoeng:
    93
    Har oppleves lignede hendelse med Turkish Airlines, at cateringsbil kjørte på flyet. Vi ble omrutet og ankom over 4 timer senere til destinasjon. Derfor mente vi at vi har rett til kompensasjon på 600 euro. Det er Turkish Airlines uenige i, dere kan lese teksten under der de svarte til oss med deres utheving:

First of all, we are sorry for the adverse effect of this irregularity on your flight plan.

Our investigation has shown that TK1752 Oslo/Istanbul flight on the date of 10th of January, 2023 was canceled due to aircraft on ground damage.

We do our best to perform our flights on time. However, although we have completed all our flight preparations, unfortunately certain irregularities (such as damage caused by bird collision, foreign substances) may happen beyond our control.

Because your departure point is in a European Union member country, the rules set out in European Union Regulation (EC) No. 261/2004 apply. In accordance with this, airlines are not obliged to pay compensation where flight disruption has been caused by events outside their control. Since the irregularity that took place on your flight was caused by the reasons beyond our control, we have to inform you that we cannot pay the compensation you claim.

Altså:mad:, jeg mener ulykken kan ha vært lett unngått. Spørsmålet om «kan det være unngått?» dukker opp hele tiden på rettssaken. Jeg har sendt saken videre til flyklagenemnda og forventet svartid er rundt Juli-August :rolleyes:

Last edited: 19. jan 2023
  7. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,318
    Bonuspoeng:
    183
    Vet ikke om dette er riktig tråd, så flytt gjerne til en mer egnet tråd. Vil bare ikke spamme tråden vedrørende CT-bookinger da dette strengt tatt ikke er en diskusjon om poengreiser.

Bonusbillett bestilt på poengkampanje -dvs 84.000 for t/r for 2 pers + infant i biz OSL-MIA. På avreisedagen blir infant syk, og vi må til lege. Skjønner at vi ikke kommer til å komme oss med flyet som går kl. 10.00. Siden det er mindre enn 24 timer til avreise, er det jo ikke lenger mulig å avbestille eller endre reisen. Under vilkår for bonusreiser står det følgende:

"Hvis et medlem eller en annen person som bruker medlemmets poeng blir syk mindre enn 24 timer før en EuroBonus-tur, kreves en legeerklæring for å endre reisen, eller for at en ny billett/verdikupong skal utstedes. Dette gjelder forutsatt at poengene er gyldige."

Når jeg da ringer SAS, får jeg beskjed om at de ikke kan hjelpe oss da det er under 24 timer til avreise. Har ikke tid til agentrulett akkurat da, men prøver chatten mens vi er hos legen. Denne personen er i hvert fall kjent med at det er mulig å endre/få refundert poeng dersom man har legeerklæring, men sier de dessverre ikke kan gjøre noe da vi ikke avbestilte reisen før avreisetid.

Det står ingenting i vilkårene over om at reisen må avbestilles for å få rett til endring/refusjon av poeng.

Jeg mener jo selv at avbestilling ikke er et vilkår for endring/refusjon, men har jeg noen sak her?

Jeg spurte også om vi kunne benytte returen selv om vi ikke hadde benyttet oss av utreise, men det var ikke aktuelt. Synes dette er veldig urimelig!

Det er ok for meg om jeg må bestille ny reise til full poengpris (120.000 med fp4), men mener jeg burde få igjen de 84.000 poengene.

8. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,592
    Bonuspoeng:
    183
    Ett par punkter over punktet du henviser til står det
    • Poeng kan ikke føres tilbake etter at en aktivitet er begynt, og en returreise kan ikke ombookes eller refunderes.
    Tolker dette som at når tidspunktet for utreise har begynt, så er det for sent og få refundert legerklæring eller ei.

Men SAS burde jo utvise noe goodwill i tilfeller som dette..

Hvis du i tillegg var i kontakt med SAS før tidspunktet for avreise og har bevis for dette, skjermbilde av anropslogg, chatlogger eller lignende ville jeg brukt dette, og stått på at du ikke fikk korrekte opplysninger.

Av erfaring så har agenter på telefon eller chat veldig lite myndighet til å gjøre noe fra eller til om "the computer says no".

Ville forsøkt en klage til https://www.flysas.com/en/customer-service/contact/forms/claim-other-matters/ hvor du forklarer hendelseforløpet, ved evt avslag der kan du jo forsøke transportklagenemda

Jeanette and Maggie like this.
  9. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,550
    Bonuspoeng:
    113
    Det er fullt mulig å avbestille en bonusreise innen 24 timer før avgang. Man får da refundert skatter, men ikke poeng. Avgiftene skal du i det minste få igjen siden du ikke brukte billettene.

Leser man vilkåret veldig firkantet er det gjerne en oppfatning om at man innen 24 timer før avreise kan få endret reisen med legeerklæring. På samme tid står det ingenting om at ting må ordnes før avreisetidspunktet. Ville sendt inn claim til kundeservice med legeerklæring (om du har det) og sett utfallet av det. Får du nei og fortsatt er uenig er Flyklagenemda neste stopp.

På samme tid er det gjerne begrenset hvor mye ansvar SAS skal ta for passasjerene og deres private anliggende (sykdom) og dette er gjerne først og fremst en sak for reiseforsikringen, som skal dekke innhenting av reiserute som følge av sykdom med en ganske høy ramme i kroner og øre.

At SAS kansellerer hjemreisen siden utreisen ikke ble brukt er i det minste standard på 'vanlig' no show, så her gjør de vel bare as usual.

Når det er sagt; SAS kan jo alltids by på god kundeservice og ordne opp.

Lars J and Jeanette like this.
  10. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,318
    Bonuspoeng:
    183
    Vi burde helt klart avbestilt selv om vi enda ikke hadde legeerklæring på det tidspunktet. Var bare redd for å selv aktivt kansellere og så i ettertid få beskjed at ingenting kunne gjøres fordi jeg selv hadde valgt å avbestille. Men ikke så lett å tenke klart når man står med x-antall kolli og en unge som hyler...

11. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor registrerte du ny claim? Henviste du til original claim eller fylte du ut alt på nytt? Min søster mangler fortsatt et par svar fra i sommer..

12. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,907
    Bonuspoeng:
    293
  13. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,568
    Bonuspoeng:
    113
    Et tips :)! Hjalp en annen her inne denne uken ang samme problem stilling. Vet ikke hvem du har ved reiseforsikring. Men ta kontakt med reiseforsikringen og forklar med dette: Hvis et medlem eller en annen person som bruker medlemmets poeng blir syk mindre enn 24 timer før en EuroBonus-tur, kreves en legeerklæring for å endre reisen, eller for at en ny billett/verdikupong skal utstedes. Dette gjelder forutsatt at poengene er gyldige." si at du har lege erklæring og at du tok kontakt med SAS uten hell, legg inn hvor mange poeng dere brukte og skatter og avgifter. Jeg vet at Tryg har slik skjema som fylles ut vertfall. Du har en god sak uansett. Jeg ville kjørt på om jeg var deg.

14. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,318
    Bonuspoeng:
    183
    Hei - takk for tips. Vi har Europeiske/IF. Står vel ganske tydelig i vilkårene at bonuspoeng ikke dekkes, men skader jo ikke å prøve. :)

Edit - har lite tro på at jeg kommer noen vei hos forsikringsselskapet. Når jeg velger refusjon for flybilletter kommer det opp spørsmål om billetten er betalt med bonuspoeng. Svarer man ja, får man ikke lagt inn noe krav.

Last edited: 19. jan 2023
  15. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,568
    Bonuspoeng:
    113
    Hmm merkelig. Jeg fikk dekket dette da jeg ble syk og måtte avbestille. Har ikke if en slik side? 489B4755-D5FF-4C24-95E8-14E001ABC0A9.png

16. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,401
    Bonuspoeng:
    183
    Har fortsatt ikke fått noen form for tilbakemelding fra Lufthansa og vurderer nå Airhelp eller lignende. Hva er folks erfaring her og hvem har evt. minst gebyr?
    Kommer til å vente til jeg har svar fra tysk sivilombudsmann, men LH skal ikke slippe unna denne.
    Kan også klage til et EU-organ, men det må også vente til svaret fra ombudsmannen, men dette har gått så langt at jeg vurderer å stevne dem for retten

paramberg liker dette
  17. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,065
    Bonuspoeng:
    113
    Usikker på hvem som har minst gebyr, men kjapt søk i innboksen og det kan se ut som at Airhelp brukte ca. 6 uker på å komme til enighet med LH og totalt 8-9 uker før jeg hadde pengene på konto.

anders82 liker dette
  18. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,401
    Bonuspoeng:
    183
    Takker

19. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,401
    Bonuspoeng:
    183
    Tålmodighet betaler seg. Denne kom nå:

With your conciliation request dated 12 September 2022 you have made a claim against Deutsche Lufthansa AG amounting to 1,119.53Google reviews or Trustpilot.

Further proceedings will now take place directly between you and the airline. Deutsche Lufthansa AG will contact you or process the payment directly and therefore you do not have to take any further steps. If you have not received a payment after six weeks, we can remind the airline.

Yours sincerely,

Jana Joppe

Legal Assistant

söp_Schlichtungsstelle für den öffentlichen Personenverkehr e.V.

Fasanenstraße 81 · D - 10623 Berlin · Telefon: + 49 (0) 30. 6 44 99 33-0 · Fax: + 49 (0) 30. 6 44 99 33-31

Leiter der Schlichtungsstelle: Dr. Christof Berlin · Geschäftsführerin: Dr. Sabine Cofalla · Amtsgericht Charlottenburg

VR 29041B · Internet: https://soep-online.de

Det tok bare 6 mnd, men nå kommer pengene. Det var ikke galt, men får en helvetes prosess. Jeg har sendt epost til direktører, på Twitter, ringt og klaget til denne SOEP.
    At Lufthansa behandler kunder sånn erhelt hårreisende, men jeg vant til slutt :)

20. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,127
    Bonuspoeng:
    183
    Skål! Vant også frem i dag med gledelige nyheter, endog i Norge og mot SAS, men ser ut som det kommer en pen slump penger på konto.

Opprinnelig sak som beskrevet under, og takk til gode refleksjoner fra @Lars J og @snik - nemda var enige med dere. Sak 2022-01818.

Del denne siden