Jeg er litt usikker over hva som Visumservice er, men det virker som de blander ting. Kina har to ulike modeller for TWOV: 24h TWOV gjennom (de fleste) store internasjonale flyplasser over hele landet, inkludert innenlandsflyvninger, og 72-144h TWOV som er lengre i tid men er begrenset til et bestemt fylke. Den overordnede myndigheten https://en.nia.gov.cn/n147418/n147463/c156086/content.html sier "provided that their stay periods in China will not exceed 24 hours and that they will remain within the corresponding ports. Those who plan to leave the ports must apply for temporary entry permits at the exit-entry border inspection authorities of the corresponding ports". Det kan bare tolkes på en måte: man kan bytte fly, men man må søke tillatelsen til det på den første kinesiske flyplassen man ankommer. Jeg kommer til å fly SGN-PVG-CAN og CAN-BKK innen 24h med å bruke denne modellen.
Booket reisen nå så da blir det ankomst PVG, satse på immigration går fint med tillatelse til å reise videre til FOC og CAN før utreise til BKK. Backup blir å fly til ICN fra PVG. Det finnes også en mulighet for at vi får visumfri innreise innen et par uker, siste jeg leste var at det skulle implementeres innen 1-2 mnd og det var i september.
Det står jo klart og tydelig at det er lov så lenge du ikke er mer enn 24 t totalt på flyplasser i Kina. Booket "asiadelen" min for en uke siden og turde ikke selv gjøre dette da, men nå er det vel minst en som har "bevist" at det går. Jeg får selv en skikkelig strafferunde på å ikke tørre å ha interne flighter i Kina.
Jeg synes ikke det er klart og tydelig (Ref Visumservice og flere her som går for å søke visum), men lander på at det går fint så lenge man har alle dokumentene klar. I tillegg er det jo greit med en back-up. Kjedelig med lange "omveier" for å klare selskapene, hvis ikke denne innenriks reisen er mulig ser det mørkt ut for å få alle selskapene med pga tiden vi har tilgjengelig.
Mener du å bruke FOC som innreise/utreise eller som innenlands connection? Mente en på forumet her benyttet FOC som internasjonal utreise uten problem. På European Chamber of Commerce in China står det at det er et flyselskap som har denne regelen. "one of the disadvantages of China’s visa free transit schemes is that they can be confusing, even to travel industry professionals. The best way to avoid confusion at the airport is to have a good understanding of the rules that apply and prepare as much supporting documentation as possible. Some airlines also provide information to passengers in advance about visa and transit requirements that can vary slightly from what is published by official government sources. For example, the information that Fuzhou (FOC), Huangshan (TXN), Mudanjiang (MDG) and Urumqi (URC) are ineligible for 24-hour visa free transit comes from an airline’s website."
Dette står i Timatic så du blir trolig nektet boarding. Om du har separate billetter via PVG men likevel forlater kina via FOC risikerer du å få et stort problem.
IATA Travelcentre, som ansees som reliable og som selve flyselskapene anbefaler å bruke, sier "TWOV (Transit Without Visa): Passengers with a confirmed onward ticket for a flight to a third country within 24 hours. They can obtain an entry permit on arrival and they must have documents required for the next destination. Passengers with multiple transit stops within China (People's Rep.) must have a total transit time not more than 24 hours. This TWOV facility does not apply at Fuzhou (FOC), Huangshan (TXN), Mudanjiang (MDG) and Urumqi (URC)." Jeg forstår det slik at man kan ikke få TWOV sticker ved innreise gjennom FOC, men det er bare mitt inntrykk
Jeg reiste gjennom FOC for halvannen uke siden og fikk 24 timer TWOV sticker der uten noe problemer, så det samme som dere på Timatic før jeg reiste men spurte Xiamen Air og de sa at det skal gå fint med 24 timer TWOV der og det var riktig så jeg tror Tiamtic er litt utdatert på akkurat det med FOC.
Selv kommer jeg til å styre unna HAN-PVG-FOC, FOC-HKG nettopp av denne grunn. På den ene siden leser jeg det som at TWOV facility ikke gjelder på FOC i form av at man ikke kan få klister i passet her, og dermed endre landet. På den andre så kan det leses som at FOC må unngås for både inn- og utreise. Dog har vi empiri på at det går, men igjen, det var i strid med offisiell informasjon. Det hadde vært veldig beleilig om Norge/Kina kom med tydelig informasjon om at 15 dagers visumfrihet blir implementert fra 15. nov. Det mest frustrerende er all motsigende informasjon angående Kina som gjør det lettest å gå for en ren I-I connection.
Ja, det er alltid en viss risiko i å gjøre en domestic connection i Kina, for meg funket det, men du må bestemme hvor mye risiko du er villig til å ta.
Jeg lander i PVG med Garuda fra CGK, deretter er planen China Eastern PVG - FOC i en separat billett før jeg har ny bonusbillett fra FOC - CAN (Xiamen Air) og CAN - BKK (Kenya). Innreise blir da PVG og utreise CAN, men jeg har innenlands transfer i FOC.
Ser at MU har en hel del flightnummer fra xxx til 9xxx. Jeg vil anta at codeshare-nummer er inni der en plass. Er det noen som vet hvor man kan se en oversikt over hvilke flightnummer som er codeshare hos MU?
I de sene nattetimer med planegging ser jeg at vi har gjort en liten feil i bookingene. Vi har gjennomgående billett helt til SHA fra AMS via XMN. Vi har dog klart å kjøpe en China Eastern med start i XMN og overnatting i SHA før vi flyr ut fra PVG 08:50 neste morgen. Vil en eventuell skiplagging gjøre det vanskelig for oss i XMN? Må vi ut av flyplassen og så inn igjen for å kunne sjekke inn med China Eastern? Vi lander kl 14:35 i XMN med Xiamen og ønsker da å fly videre da med China Eastern kl 18:00. Antar at om vi ikke går på China Eastern i XMN så kanselleres også PVG-PUS neste morgen. Er det noen som vet hvor går vi må gå i XMN for å få TWOV sticker i passet? Tips mottas med takk.
Skiplagging må du anta vil diskvalifisere deg fra poengopptjeningen og challengen da det er definert som misbruk av flyselskapene. Det kan fungere, men ikke bli overrasket over det. Tror heller ikke kinesiske myndigheter blir så imponert over at du reiser et annet sted enn det dokumentene dine tilsier.
Ja ser den, Vi reiser egentlig ikke noe annet sted, men har 2 billetter samme dag fra XMN til SHA. Får eventuelt kansellere den China Eastern og bare book een ny fra PVG til PUS neste dag. Kjipt hvis skiplaggingen fra XMN til SHA med Xiamen vil diskvalifisere.
Jeg var inne på tanken med skiplagging på en rute siden den gikk sørøst-asia via XMN til sørøst-asia ble billigere enn sørsst-Asia til XMN. Konkluderte med det samme som Kjetil L at det er ikke ifbm denne kampanjen, ei heller i Kina jeg tar sjansen på det. Jeg tenker at man skal unngå alle gråsoner og holde ting mest mulig innenfor A4 slik at SAS ikke har noen argumenter for å diske noen. Som Kjetil L også hintet til i en annen post, jeg tror det kommer til å være nok issues hos SAS (IT) fra før uansett for å sørge for at det blir riktig registrert. Jeg grugleder meg til den første posten her når noe informerer om at de har fått bekreftelse fra SAS eller poeng på konto, og andre ikke har det. Det er helt sikkert noen som må gå en runde med SAS eller transportklagenemden i ettertid for å komme i mål, og da er det greit å ha sitt på det tørre. Når det gjelder TWOV-sticker så er det helt sikkert en skranke når du kommer til området hvor man kan gå videre til airside-transfer og ut til luggage claim. Det er i det minste slik på PEK, der finner du skjema for utfylling. Det du får ombord på flyet var det ingen som var interessert i for mitt vedkommende i PEK.
På boardingkort med *A stod det SK*G, hvilket var en bekreftelse på at EB-nummer lå inne på billetten og boardingkortet. Hva er ekvivalenten i SkyTeam? Greit å være sikker på at det er gjort ordentlig når man skal ut på tur.