Eurobonus millionaire?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av CptSideslip, 08. okt 2024.

  1. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    494
    Likes mottatt:
    1,994
    Bonuspoeng:
    93
    Det du får ombord er til visum-holdere og folk som bruker 15d visumfrihet. Det stemmer at 24/72/144 timer reglene bruker et annet skjema som man finner (og må fylle ut) i ankomsthallen rett før immigration.
     
  2. flexitravel

    flexitravel Medlem

    Innlegg:
    125
    Likes mottatt:
    192
    Bonuspoeng:
    43
    Noen som har booket Eco Basic med China airlines og fått EB poeng? Eller vet om det finnes bookingklasser hos China Airlines som ikke gir EB poeng?

    Ser på ICN - TPE - SGN og får opp ca 9000kr ved direkte booking og 5800kr hos Gotogate for samme fly. Får opp Q som bookingklasse på ITA på samme pris som Gotogate så antar det er disse som bookes. Expedia som viser bookingklasse selger ikke disse billettene.
     
  3. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,916
    Likes mottatt:
    8,592
    Bonuspoeng:
    183

    Bookingklasse Q står at gir poeng(50%) på SAS sine sider iallefall

    https://www.flysas.com/en/eurobonus/partners/airlines/china-airlines/
     
    flexitravel liker dette
  4. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,179
    Likes mottatt:
    4,554
    Bonuspoeng:
    113
    Her kan du se hvilke bookingklasser som du eventuelt får i de forskjellige billettypene.

    https://www.china-airlines.com/it/en/booking/book-flights/fare-family


    upload_2024-10-26_12-40-38.png
     
  5. flexitravel

    flexitravel Medlem

    Innlegg:
    125
    Likes mottatt:
    192
    Bonuspoeng:
    43
  6. erdnis

    erdnis Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    3
    Er med på denne.

    Første del går til helgen. OSL-ALC-MAD-OTP-AMS-OSL (SK, UX, RO & KL) Overnattinger i Madrid og Bucuresti.

    Om to uker OSL-CPH-ORD(business award med SAS) . Et døgn i Chicago deretter AM ned til MEX. Halvannet døgn i MEX deretter MEX-ATL-LHR (DL & VS).

    Håper ikke på noen problemer med amerikansk grensekontroll, men har ESTA og skal ha med meg dokumentasjon på hvorfor jeg flyr ut og inn i USA på en langhelg. Skulle gjerne unngått USA begge veier (og særlig rett etter valget), men business billetten til Chicago var for fristende. Så også på Aeromexico på kvegklasse AMS-MEX men droppet det..

    To uker jobbing hjemme i Norge deretter OSL-CDG-TUN med AF. 20 timer i Tunis deretter TUN-JED-KUL med SV. Business klasse. Et døgn i Kuala Lumpur deretter GA ned til CGK.
    Det er så langt jeg har kommet i planleggingen. Tror jeg tar Xiamen Air på award siden så mange bookingklasser ikke gir poengopptjening. Skal ta fri hele desember så jeg regner med turen i asia avsluttes med BKK-NBO-EBB ca. 12 desember før jeg blir i Kampala og Nairobi ut året. Ser Kina og ruten CAN-BKK med KQ har vært diskutert mye her, men siden jeg har bodd flere år i Kenya og Uganda har jeg lyst en tur dit igjen.

    Har krevd en del planlegging for å forsikre meg om at jeg ikke booker billettklasser som ikke gir uttelling.
     
    Are, EndreD, Flyingdutchman and 7 others like this.
  7. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,132
    Likes mottatt:
    3,687
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har også tenkt litt på hvordan amerikansk grensekontroll kommer til å reagere på mine innreiser og utreiser.
    Flyr selv OSL-CPH-LAX på en torsdag og videre LAX-MEX fredag. Blir ca 1 døgn i mexico før jeg flyr MEX-LAX-SFO på lørdag og SFO-CPH-OSL på mandag. Jeg kommer til å ta med meg hele reiseruten med dokumentasjon på alle hotell opphold og bare si det som det er, inkludert reiseruten i asia uken etterpå.
     
    yki, jgroneng, Rapolo and 1 other person like this.
  8. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,179
    Likes mottatt:
    4,554
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde litt av samme tankesett angående inn og ut av USA. Landet på å booke med to netter i GDL for å ha mer enn 24 timer ute av USA. Litt av grunnen er også for å ha litt buffer mellom flightene i tilfelle IRROPS.

    Jeg er i grunn ikke så bekymret for grensekontrollen i USA. Så lenge man har en legitim grunn og klarer å forklare hva man er ute på så er det ikke noen grunn til problemer annet enn at noen tenker man er litt kokko. Husker fortsatt grensevakten som hadde god bakoversveis romjulen 2022 da det ved en tilfeldighet stod tre nordmenn (jeg hadde ingen relasjon til de to foran meg) som fløy FRA-ORD-HND. Han bare ristet på hodet og ønsket meg god tur.

    Det som man derimot bør være obs på, og som jeg nesten fikk erfare på den harde måten i januar er USAs kabotasjeregler. Utenlandske selskap har ikke lov å fly passasjerer mellom to amerikanske byer. Feks skal man ikke kunne booke en gjennomgående reise med AM på SFO-GDL-ATL da denne er i brudd. Hva som teoretisk ville skjedd med to enkeltreiser SFO-GDL og GDL-ATL vet jeg ikke, men det er neppe verdt å teste ut her.

    Etter en siste liten-endring pga irrops med COPA endte jeg opp med SVG-FRA-ORD-YYZ-EWR-MBJ hvor ORD-YYZ-EWR var med AC. Jeg ble sjekket inn hele veien i SVG, men ved bagdrop i YYZ (hvor de aboslutt skulle ha på AC-tag) fikk de opp feilmelding i systemet og etter mye frem og tilbake på telefon endte det med denied boarding og kommentar om at 'this route does not make sense'. Ble heldigvis reddet av at LH-flighten var litt sen inn uansett og de booket oss om med AA til EWR. Det hjalp kanskje at vi fløy F. Jeg skal gladlig innrømme at jeg ble virkelig saved by the bell her og kommer aldri til å ha en slik routing igjen.

    Ved ikke-gjennomgøende billetter er det vanskeligere for flyselskapene å fange opp, men neppe verdt risken. Selv har jeg en gjennomgående billett til GDL fra Asia hvor siste strekk fra SFO er AM, og 'hjem' med en gjennomgående billett fra GDL via ATL hvor første strekk også er med AM. Ikke at jeg tror det skulle vært noe problem siden det er en open jaw fra Asia til Europa med 'destinasjon' GDL, men jeg landet som sagt på å legge inn over 24 timer slik at det ikke fremstår som en transitt på noen måte.

    For min del flyr jeg østover og om det eventuelt skulle bli noe kluss hjem fra GDL så er det ikke krise for kampanjen for min del.

    Generelt for all imigrasjon og innsjekk så kommer jeg til å ha all dokumentasjon i papirform og være 100% åpen om hva jeg er ute på om noen stiller spørsmål. Det er jo tross alt en litt merkverdig reiserute.
     
    Are, Kjetil L, EndreD and 9 others like this.
  9. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,132
    Likes mottatt:
    3,687
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for tips om kabotasjeregler. Her mener jeg at jeg er innenfor regelverk med LAX-MEX som flys av AM, hvor jeg har 23t. 55m. connection i MEX før DL flyr MEX-LAX-SFO.

    Men siden vi er inne på kabotasjeregeler. Hvordan blir det med min retur fra Jakarta, den går som følger, CGK-CAN-BKK, hvor GA flyr CGK-CAN og KQ flyr CAN-BKK? Dette burde vell være innafor siden Kina blir et transitt land og ikke et land hvor man har start/slutt destinasjon.
     
  10. erdnis

    erdnis Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for nyttig info. Jeg vil ha 36 timer i MEX (fredag kveld til søndag morgen).
    Skal også printe ut alt som dere. Forrige gang jeg var i USA (MSP i 2005) ble jeg sent til secondary inspection pga innsjekk av to kofferter på en ukes tur :))
    Skal selvsagt kun reise med håndbagasje på denne turen.
     
  11. erdnis

    erdnis Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    3
    "Men siden vi er inne på kabotasjeregeler. Hvordan blir det med min retur fra Jakarta, den går som følger, CGK-CAN-BKK, hvor GA flyr CGK-CAN og KQ flyr CAN-BKK? Dette burde vell være innafor siden Kina blir et transitt land og ikke et land hvor man har start/slutt destinasjon."

    Greide du å booke denne på samme pnr/booking eller to separate billetter? Denne ruten kunne også være et alternativ for meg dersom jeg skulle bestemme meg for å gi blaffen i Afrika. Ser dog at ikke alle bookingklasser CAN-BKK gir poeng.
     
  12. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,394
    Likes mottatt:
    6,638
    Bonuspoeng:
    183
    Kabotasje er ikke en aktuell problemstilling når start og slutt er i to ulike land.
     
    yki and Magnus1001 like this.
  13. erdnis

    erdnis Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    3
    Får opp enten klasse E eller N mellom CAN og BKK med KQ. Vær oppmerksom på at E IKKE gir poeng.
     
    Last edited: 27. okt 2024
  14. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,179
    Likes mottatt:
    4,554
    Bonuspoeng:
    113
    Kabotasje handler i grunn om frakt innenlands i et land hvor operatøren ikke er hjemmehørende.

    F.eks kan ikke en polsk trailer som lovlig frakter varer fra Gdansk til Trondheim utenvidere ta med seg last tilbake fra Trondheim til Oslo. For at det skal skje må man ha diverse godkjennelser og oppfylle samme krav som et norsk transportselskap.

    I USA kan frakt av varer og passasjerer mellom to steder i USA kun skje av amerikanske selskap. Siden min ORD-YYZ-EWR var en de facto innenriks-flight var den i brudd. På samme måte vil en enveis ORD-YYZ med AC og en ny enveis kort tid etter med AC på YYZ-EWR være et potensielt problem. Om man gjør det med feks AC og WS er det mindre risiko siden de ikke har samme tracking ved forskjellige selskap, men du kan fortsatt få problemer. Sånn rent juridisk er det først og fremst transportselskapet som får en smekk fra amerikanske myndigheter, men du kan bli skadelidende i form av å ikke få reise.

    Akkurat hvor grensen går mellom når man har transport mellom to steder i USA og når det er en lovlig open jaw-reise skal ikke jeg definere, for det vet jeg ikke. Selv tenker jeg at >24 timer, eller i det minste over to kalenderdatoer bør gå greit. Holder man det på separate billetter er det nok enda klarer at dette ikke er en USA(1)-XXX-USA(2) med det formål om å utelukkende komme seg fra USA(1) til USA(2). Hvis man på toppen av dette har en reise som starter/slutter utenfor USA, så bør det være enda mer ok.

    Jeg tenker også at det er fornuftig å ha godt med tid i USA om man har to stopp på kort tid, i tilfelle det skulle bli spørsmål. For min egen del tenker jeg at det mest sannynlig ikke kommer noe mer enn 'hvorfor reiser du slik?' med et 'ok, god tur videre' når jeg har svart utfyllende på spørsmålet. Man kommer ofte langt med et smil og et ydmykt svar.

    Som nevnt av trygveat så er ruten du nevner ikke aktuell. Verdt å merke at en 5th freedom-rute (Land A - Land B) ikke har noe med kabotasje å gjøre.
     
    Last edited: 27. okt 2024
    Magnus1001 liker dette
  15. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,132
    Likes mottatt:
    3,687
    Bonuspoeng:
    113
    Booket som t/r med BKK som utgangspunkt, men måtte ringe inn siden reisen inneholdt MF. Screenshot_20241027_130341_Microsoft 365 (Office).jpg
     
    AirMags, erdnis, ari1000 and 2 others like this.
  16. Nordlys

    Nordlys Medlem

    Innlegg:
    113
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    Fin løsning. Så du tilgjengelighet online noe sted, eller bare spurte du på telefon? 45.000 poeng?
     
  17. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,132
    Likes mottatt:
    3,687
    Bonuspoeng:
    113
    Fant den på sas sine sider som en t/r men fikk ikke booket online pga feilmelding med xiamen airlines.
    Kostet 25k t/r i eco. Thailand og Indonesia er i samme sone.
     
    erdnis liker dette
  18. Nordlys

    Nordlys Medlem

    Innlegg:
    113
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    Takk for svar. Hvordan løser du China Eastern?
     
  19. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,132
    Likes mottatt:
    3,687
    Bonuspoeng:
    113
    ICN-PVG-DXB som enveis. Også flyr jeg Virgin atlantic på bonus videre til LHR.
     
    Flyvefisken liker dette
  20. Joppe

    Joppe Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    52
    Bonuspoeng:
    13
    Hei Hei. Jeg har selv ikke mulighet til å gjennomføre dette grunnet mangel på feriedager osv. Men tenkte å sende madammen ut på en tur.

    Det vil jo bli noen enkeltstående billetter på reisen for at dette skal kunne gå opp. For dere som er mye mer reisevandte enn det vi er. Hvordan blir dette men transit på en flyplass.

    Eks:
    Billett 1:
    TRD - AMS - NBO

    Billett 2:
    NBO - JED - CGK

    Spørsmål:
    • Hvor lang tid bør man sette av på NBO?
      - Må man ut av terminalen ettersom dette er to billetter som igjen fører til ny innsjekk og en runde gjennom sikkerhetskontroll etc?
    Eksempelet over er kun et eksempel og representerer ikke en faktisk reiserute vi vurderer.
     

Del denne siden