Kabotasje handler i grunn om frakt innenlands i et land hvor operatøren ikke er hjemmehørende.
F.eks kan ikke en polsk trailer som lovlig frakter varer fra Gdansk til Trondheim utenvidere ta med seg last tilbake fra Trondheim til Oslo. For at det skal skje må man ha diverse godkjennelser og oppfylle samme krav som et norsk transportselskap.
I USA kan frakt av varer og passasjerer mellom to steder i USA kun skje av amerikanske selskap. Siden min ORD-YYZ-EWR var en de facto innenriks-flight var den i brudd. På samme måte vil en enveis ORD-YYZ med AC og en ny enveis kort tid etter med AC på YYZ-EWR være et potensielt problem. Om man gjør det med feks AC og WS er det mindre risiko siden de ikke har samme tracking ved forskjellige selskap, men du kan fortsatt få problemer. Sånn rent juridisk er det først og fremst transportselskapet som får en smekk fra amerikanske myndigheter, men du kan bli skadelidende i form av å ikke få reise.
Akkurat hvor grensen går mellom når man har transport mellom to steder i USA og når det er en lovlig open jaw-reise skal ikke jeg definere, for det vet jeg ikke. Selv tenker jeg at >24 timer, eller i det minste over to kalenderdatoer bør gå greit. Holder man det på separate billetter er det nok enda klarer at dette ikke er en USA(1)-XXX-USA(2) med det formål om å utelukkende komme seg fra USA(1) til USA(2). Hvis man på toppen av dette har en reise som starter/slutter utenfor USA, så bør det være enda mer ok.
Jeg tenker også at det er fornuftig å ha godt med tid i USA om man har to stopp på kort tid, i tilfelle det skulle bli spørsmål. For min egen del tenker jeg at det mest sannynlig ikke kommer noe mer enn 'hvorfor reiser du slik?' med et 'ok, god tur videre' når jeg har svart utfyllende på spørsmålet. Man kommer ofte langt med et smil og et ydmykt svar.
Som nevnt av trygveat så er ruten du nevner ikke aktuell. Verdt å merke at en 5th freedom-rute (Land A - Land B) ikke har noe med kabotasje å gjøre.
Last edited: 27. okt 2024