Eurobonus millionaire?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av CptSideslip, 08. okt 2024.

1. erdnis

erdnis Nytt Medlem

Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    3
    Hei Joppe.

For å reise inn i Kenya må du ha ETA. Dette ordner du enkelt på nettet, koster ca. $ 30 dersom jeg husker rett pluss et lite adm. Gebyr.
    Når du lander på NBO kan du gå til internasjonal transfer og ikke passkontrollen. Dersom man kun reiser med håndbagasje og skal videre er jeg usikker om du slipper ETA dersom du kun befinner deg i det internasjonale transitt området. Jeg ville definitivt skaffet en ETA dersom noe ikke skulle gå som planlagt.
    Trasfer på Jomo Kenyatta flyplassen er vanligvis greit, men jeg ville i hvert fall hatt 6 timer dersom flyet inn skulle være forsinket etc. Vær oppmerksom på at et forsinket fly kan ødelegge mye dersom du ikke har tatt høyde for dette (les tid)

Joppe liker dette
  2. erdnis

erdnis Nytt Medlem

Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    3
    Vær oppmerksom på at det ikke er noen bra hoteller i nærheten av flyplassen i Nairobi (bortsett fra et par svindyre) Ingen er i gangavstand og man må gjennom security for å komme inn på flyplassområdet med taxi. Dersom man har over 12 timer ville jeg reist rett til Westlands med Uber eller Bolt og ventet der. Eventuelt Embakasi som er i nærheten av flyplassen. Jeg ville unngått Nairobi dersom du ikke har tenkt å være der noen dager. Ta heller CAN-BKK eller motsatt for å få KQ. Og ta for exsempel Saudia til DXB.

Joppe and milehigh like this.
  3. erdnis

erdnis Nytt Medlem

Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    3
    Denne ruten var bra :)

Magnus1001 liker dette
  4. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,355
    Bonuspoeng:
    183
    Skjønner at du kjenner NBO. Vet du om det kreves gulfeber-vaksine for en overnatting i byen? Vurderer Kempinski. Om det ikke kreves der, kanskje det kreves ved innreise i senere land grunnet stopover i NBO.

Joppe liker dette
  5. erdnis

erdnis Nytt Medlem

Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    3
    Det kreves ikke for innreise til Kenya. MEN.. dersom du reiser videre til Asia kan du risikere å bli nektet boarding hvis du ikke har denne vaksinen. Jeg ble en gang nødt til å la meg vaksinere på flyplassen i Entebbe før jeg skulle fly EBB-NBO-BKK da jeg ikke hadde med meg vaksinasjonskortet. Med mindre du kun skal mellom Europa og Afrika ville jeg tatt det med.

milehigh liker dette
  6. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,562
    Bonuspoeng:
    113
    Ref Kenyanske myndigheter er det riktig (med mindre du ankommer fra et gulfeberområde), men norsk UD er det feil. De sier det kreves gulfebervaksine for å besøke Kenya. Men Norge er jo annenhåndsinformasjon.

Vaksiner: Kenyanske myndigheter krever gyldig gulfebervaksine. Tidligere har vaksinen hatt ti års varighet. Norske helsemyndigheter vurderer nå vaksinen til å ha livsvarig gyldighet. Dette er imidlertid ikke tilfelle i alle land, så om vaksinen har utløpt, ta kontakt med Folkehelseinstituttet for videre rådgivning.

https://www.regjeringen.no/no/tema/...seinfo_kenya/id2414927/?expand=factbox2858784

https://health.go.ke/incoming-travellers

Feks I ABJ setter de den på deg på flyplassen om du kommer uten. Man får faktisk en fair pris, en god hundrelapp her vs et par hundre hjemme.

Are and milehigh like this.
  7. Nordlys

Nordlys Medlem

Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    Bare så jeg ikke misforstår om Kina. På 144-timers visumfritak må man holde seg i regionen man kom inn? Ikke på 24-timers? Noen skreiv at holder man seg airside trenger man hverken visum eller fritak - men man må vel ut for å sjekke inn og få boardingkort på papir, som anbefales?

8. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,562
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du er på en gjennomgående reise med international-international connection og har boardingkort til neste flight gjør du som på de fleste andre flyplasser med airside transfer. Du trenger da ikke å styre med immigrasjon på noen måte.

Last edited: 28. okt 2024
  9. Nordlys

Nordlys Medlem

Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    Også til domestic, og så ta evt immigrasjon der?

10. steve0

steve0 EBD

Likes mottatt:
    1,994
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, om du skal videre innenlands må du jo per definisjon inn i landet, og da skal du som i alle andre land gjennom immigrasjon på stedet du ankommer landet.

Rapolo liker dette
  11. Dassin

Dassin EBD

Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg har begynt å planlegge galskapen selv, med avreise i slutten av november!

Hvor vanskelig er det å legge til ekstra legs på en bonusbooking med SkyTeam? (Har ikke booket noe bonus med det nye systemet).

F.eks. hvis jeg finner TRD-OSL-LHR-IAD, kan jeg ringe inn å legge på IAD-MEX i ettertid såfremt jeg finner flight med ledige seter som går innenfor 24t? Gjelder fortsatt 8 legs med maks 24h connection slik som tidligere med A*?

F.eks. ønsker jeg aller mest TRD-OSL-LHR-IAD-MEX-LAX på en booking (hvor IAD-MEX-LAX må legges på etterpå, men slik jeg forstår SAS sine bookingregler så bør det gå fint, siden det er innenfor samme sone og ikke endrer poengprisen?)

erdnis and milehigh like this.
  12. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,562
    Bonuspoeng:
    113
    Det skal ikke være noe problem, men være forberedt på å måtte ringe en gang eller tre for å få det til. Er det i tillegg en flight i eco på en biz-booking vil du nok høre nei fra noen, men det går gjennom til slutt. Det står ingen plass hva som er maks antall flights, men har sett en 6-legsbooking her tidligere. Venter selv også på billettering av to feeder-legs på toppen av 4 eksisterende flighter.

Jeg har fått lagt til flight både på starten og slutten av samme booking, 2x feeder i en ende og 2x feeder som ble lagt til leg-for-leg (som ikke dukket opp ved søk A-B-C). Så det er noe fleksibilitet på hva de vil gjøre.

Dassin liker dette
  13. Dassin

Dassin EBD

Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18

Takk for innsikt! Det høres lovende ut. I utgangspunktet satser jeg på å ta alt i eco, så da blir det kanskje litt enklere siden jeg slipper å mikse serviceklasser.

Rapolo liker dette
  14. erdnis

erdnis Nytt Medlem

Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    3
    Reiseruta tar mer og mer form og første tur til Spania og Romania går om et par dager før Nord Amerika venter neste helg.

Har et spørsmål om China Eastern Airlines. Jeg greide via gotogate å få ta i en billett ICN-PVG-HGK med MU (800 kroner ).

Har fått bekreftet PNR nr samt billettnr. Det er imidlertid ikke mulig å logge seg inn på bestillingen på verken SAS eller China Eastern hjemmeside.
    Kan man ikke få tilgang til reservasjonen før man er på flyplassen? Regner med noen av dere andre har erfaring med dette flyselskapet..
    Stort sett alle andre selskap kan man fint legge til på SAS under "mine bestillinger"
    Skal også bli spennende å se hvor lang tid det tar før poengene blir registrert her..

15. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,562
    Bonuspoeng:
    113
    De kinesiske selskapene bruker ikke PNR. Det de forholder seg til er billettnummer og ordrenummer. Du skal se et billettnummer på bookingen din, og med den kan du gå inn på 'mine sider' hos MU. Du må også sende dem epost for å få lagt til EB-nummer om du vil gjøre det før du sjekker inn, ellers kan du gjøre det i skranken.

yki and milehigh like this.
  16. NOmis0123

NOmis0123 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Vil en billett med KLM eller Air France kjøpt med Flying Blue-miles telle?

17. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,355
    Bonuspoeng:
    183
    Nei

Shyneno liker dette
  18. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    83
    Noen som gar funnet noe lurt med Kenya Airways bortsett fra haleruten fra bkk?

19. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    83
    Har hatt et stunt i Asia i helgen. Ikke fått poeng fra China Airlines eller Vietnam. Sjekket at bookingklasser skal gi poeng. Også tatt vare på slle boardingpass, de foretrekker jo fortsatt papir her borte. Khh på Taiwan var en fin by med liten effektivflyplass, som samtidig blir brukt av mange SKYTEAMSELSKAPER.

steve0 liker dette
  20. steve0

steve0 EBD

Likes mottatt:
    1,994
    Bonuspoeng:
    93
    For meg kom VN, MU og MF automatisk, mens jeg fortsatt venter på UX, CI og KQ. Får gi det et par dager til og kjøre retroclaim når den endelig begynner å funke…
    IMG_0017.jpeg

Del denne siden