Som jeg skrev i innlegget over, og jeg gjentar sikkert meg selv, T&C sier ingenting om hvem som betaler for poengene og de er på veldig tynn is om de plutselig påstår dette i ettertid. De vil ha en dårlig sak på alle måter, både juridisk og PR-messig. Jeg, med flere, har fått bekreftet at det IKKE spiller noen rolle hvem sine poeng som brukes eller hvilken konto det bookes fra, og at det som har noe å si er at man booker i eget navn og har med eget EB-nummer på billetten. Om det så blir stående forskjellig EB-nummer på FQTV og FQTR er langt forbi hva som er rimelig å vite for en gjennomsnittlig kunde hos SAS. Det er også PR-disaster class å endre/presisere T&C til det verre 3-4 uker etter at en kampanje har startet og folk potensielt har påbegynt/gjennomført den.
For min egen del kommer jeg til å reise på to bookinger fra andre (samboer og svoger) for å bruke utgående CT'er. Begge eksemplene er spesifikt nevnt da jeg spurte SAS om det var ok, hvilket de bekreftet. Den første er for alle praktiske formål mine poeng. Den andre var ikke mulig å ta med mine poeng siden SAS sin point-sharing ikke virker og jeg dermed ikke fikk lagt ham til, som da også ville vært booket med mine poeng, men via hans konto.
SAS er som alle andre selskap ansvarlig for den informasjonen de sender ut gjennom sine offisielle platformer og må også stå ansvarlige for om noe av det skulle være feil. SAS kan ikke gjemme seg bak at 'Håkan' på kundeservice ikke kunne jobben sin da det er SAS sitt ansvar at han kan jobben sin. SAS sin offisielle informasjon om kampanjen (vilkår) sier sort på hvitt 'Både vanlige reiser og bonusreiser (betalt med poeng) teller', det å på stå at dette implisitt betyr egne poeng, betyr også at de implisitt mener egne penger. Begge de argumentene vil være absurde å påstå med en slik ordlyd. Jeg er dog ingen jurist, men det blir som å si at en reise betalt av arbeidsgiver ikke teller fordi det ikke er en selv som betaler.
Hadde det vært F&A-avdelingen i SAS som skulle håndtert dette så hadde det vært en ting, men her er det vel først og fremst marketing og EB som er involvert med det formålet å skape blest og god PR for SAS.og EuroBonus.
Dette blir litt som diskusjonen knyttet til operating carrier hvor noen hos SAS mente at Air Europa Express ikke er et SkyTeam-medlem. For alle praktiske formål er Air Europa Express Air Europa, tilsvarende SAS Link er SAS og KLM Cityhopper er KLM. Man så feks i LH-matchen at de ikke klarte å skille på hva som er operated by til tross for at det stod spesifisert i vilkårene. Selv hadde jeg en OS-flight med tog som ble identifisert som en flight og gjorde at jeg bikket 6 flighter.
Ref kommentar fra Kjetil L om at awardbookinger mest sannsynlig registreres i systemet til SAS med ens EB-nummer (FQTV) så er det vel enklest for SAS å dumpe en fil basert på det og OC. Jeg vil anta at FQTR ikke ligger på en rev tix og derfor ikke er relevant for den type billetter som må bli identidisert med earn. Hvis planen til SAS er å identifisere rev tix på FQTV og awardbookingen på FQTR (eventuelt og FQTV) så høres det ut som en mer manuell jobb enn å utelukkende se på FQTV. SAS kommer nok til å ha nok manuell oppfølging av retroreg som ikke fungerer sømløst p.t.. Eller for å forsikre seg om at codeshare-flights vises riktig etc.
Man ja, man blir jo litt paranoid. For min egen del er det 5 selskap som er 'at risk', og skulle det gå helt galt så er det 30,000 poeng netto og ca 20,000 totalt med alt for en artig tur. Eventuelt be om at poengene trekkes fra min konto uten CT til ca 90,000 poeng ekstra.
Last edited: 31. okt 2024