Eurobonus millionaire?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av CptSideslip, 08. okt 2024.

1. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,524
    Bonuspoeng:
    93
    Kom med eksempler på at SAS har sagt det motsatte og fikk dette svaret:

upload_2024-10-31_11-31-43.png

tobeornot999, markus, NoLimit and 3 others like this.
  2. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,568
    Bonuspoeng:
    113
    Er det samme person som svarte deg begge gangene?

Du sa du hadde spurt Eric i EB-teamet også. Hva var tilbakemeldingen derfra?

3. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    83
    Hm, lurer litt på hva jeg skal gjøre her nå. Har jo svidd av 90 000 poeng og endel tusenlapper samt gjennomført reise med en datter. Har booket bonusreise for 130 poeng neste helg for en henne. Skal man kaste inn håndkle, eller forsøke å stå på krava? Nå er det vel ikke tilgjengelig med aero Mexico lenger heller og jeg ksulle forsøkt å avbestille og booke på nytt. Da renner jo 450 kronersgebyrenefort.

Poeng er fra family pool så poengtrekkene fremkommer jo på hennes profil også. Kan jo være en god innføring i jus for henne om vi kjører hardt.

milehigh liker dette
  4. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,568
    Bonuspoeng:
    113
    Som jeg skrev i innlegget over, og jeg gjentar sikkert meg selv, T&C sier ingenting om hvem som betaler for poengene og de er på veldig tynn is om de plutselig påstår dette i ettertid. De vil ha en dårlig sak på alle måter, både juridisk og PR-messig. Jeg, med flere, har fått bekreftet at det IKKE spiller noen rolle hvem sine poeng som brukes eller hvilken konto det bookes fra, og at det som har noe å si er at man booker i eget navn og har med eget EB-nummer på billetten. Om det så blir stående forskjellig EB-nummer på FQTV og FQTR er langt forbi hva som er rimelig å vite for en gjennomsnittlig kunde hos SAS. Det er også PR-disaster class å endre/presisere T&C til det verre 3-4 uker etter at en kampanje har startet og folk potensielt har påbegynt/gjennomført den.

For min egen del kommer jeg til å reise på to bookinger fra andre (samboer og svoger) for å bruke utgående CT'er. Begge eksemplene er spesifikt nevnt da jeg spurte SAS om det var ok, hvilket de bekreftet. Den første er for alle praktiske formål mine poeng. Den andre var ikke mulig å ta med mine poeng siden SAS sin point-sharing ikke virker og jeg dermed ikke fikk lagt ham til, som da også ville vært booket med mine poeng, men via hans konto.

SAS er som alle andre selskap ansvarlig for den informasjonen de sender ut gjennom sine offisielle platformer og må også stå ansvarlige for om noe av det skulle være feil. SAS kan ikke gjemme seg bak at 'Håkan' på kundeservice ikke kunne jobben sin da det er SAS sitt ansvar at han kan jobben sin. SAS sin offisielle informasjon om kampanjen (vilkår) sier sort på hvitt 'Både vanlige reiser og bonusreiser (betalt med poeng) teller', det å på stå at dette implisitt betyr egne poeng, betyr også at de implisitt mener egne penger. Begge de argumentene vil være absurde å påstå med en slik ordlyd. Jeg er dog ingen jurist, men det blir som å si at en reise betalt av arbeidsgiver ikke teller fordi det ikke er en selv som betaler.

Hadde det vært F&A-avdelingen i SAS som skulle håndtert dette så hadde det vært en ting, men her er det vel først og fremst marketing og EB som er involvert med det formålet å skape blest og god PR for SAS.og EuroBonus.

Dette blir litt som diskusjonen knyttet til operating carrier hvor noen hos SAS mente at Air Europa Express ikke er et SkyTeam-medlem. For alle praktiske formål er Air Europa Express Air Europa, tilsvarende SAS Link er SAS og KLM Cityhopper er KLM. Man så feks i LH-matchen at de ikke klarte å skille på hva som er operated by til tross for at det stod spesifisert i vilkårene. Selv hadde jeg en OS-flight med tog som ble identifisert som en flight og gjorde at jeg bikket 6 flighter.

Ref kommentar fra Kjetil L om at awardbookinger mest sannsynlig registreres i systemet til SAS med ens EB-nummer (FQTV) så er det vel enklest for SAS å dumpe en fil basert på det og OC. Jeg vil anta at FQTR ikke ligger på en rev tix og derfor ikke er relevant for den type billetter som må bli identidisert med earn. Hvis planen til SAS er å identifisere rev tix på FQTV og awardbookingen på FQTR (eventuelt og FQTV) så høres det ut som en mer manuell jobb enn å utelukkende se på FQTV. SAS kommer nok til å ha nok manuell oppfølging av retroreg som ikke fungerer sømløst p.t.. Eller for å forsikre seg om at codeshare-flights vises riktig etc.

Man ja, man blir jo litt paranoid. For min egen del er det 5 selskap som er 'at risk', og skulle det gå helt galt så er det 30,000 poeng netto og ca 20,000 totalt med alt for en artig tur. Eventuelt be om at poengene trekkes fra min konto uten CT til ca 90,000 poeng ekstra.

Last edited: 31. okt 2024
    Are, RoadKing, Kjetil L and 2 others like this.
  5. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,524
    Bonuspoeng:
    93
    Mitt spørsmål:

Svar fra Eric:

6. Woodymadsen

Woodymadsen Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Hej alle sammen

Super forum for en nybegynder med eurobonus og som gerne vil prøve denne udfordring.

Jeg har vedhæftet min rejseplan og håber at I vil kunne hjælpe med om jeg misser noget?

et tillægsspørgsmål er om det tæller med i udfordringen hvis jeg booker en rejse med AirEuropa?

Attached Files:

jgroneng and Joppe like this.
  7. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,568
    Bonuspoeng:
    113
    Dette svaret er jo godt som gull. Når Senior Product Manager i EB bekrefter er det jo ikke noen tvil om hva som er riktig. Altså at en bonusflight teller så lenge den er i ens eget navn og med ens eget EB-nummer, uavhengig av konto brukt til booking.

Jeg tolker også svaret han som at om man mot formodning ikke skulle få til å registrere EB-nummer på en bonusreise så kan man også gjøre retroreg på denne for å få den med i regnskapet.

Takk for at du sjekker.

Last edited: 31. okt 2024
    EndreD, Kjetil L and milehigh like this.
  8. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,026
    Bonuspoeng:
    183
    MEGET imponerende!
    Det store spørsmålet er hvordan du klarte å få madammen med på en slik supermaraton i turistklasse? Jeg viste denne til min ex-forlovede/pointearner nettopp, og hun ga klart uttrykk for at hun IKKE ville ut på en slik tur.
    Faktisk MEGET klart uttrykk :oops:

EndreD, Teknolai, jgroneng and 7 others like this.
  9. flexitravel

flexitravel Medlem

Likes mottatt:
    192
    Bonuspoeng:
    43
    Har noen opplevd kansellering av et leg i en bonusreise ifm denne kampanjen? Kenya Airways har kansellert CAN - BKK, spørsmålet blir da om man kan få etter registrert dette som en tellende selskap (på samme måte som betalte billetter)?

10. Joppe

Joppe Nytt Medlem

Likes mottatt:
    52
    Bonuspoeng:
    13
    Godt spørsmål. Er litt redd for at jeg ender opp å måtte sove på sofaen en tid etter at hun kommer tilbake. Tenker spesielt 14-17 nov. blir mildt sagt slitsomt.
    Så det blir vel en del spa-opphold og shoppingrunder framover for å bøte på det hele. :eek:

Are, Lillegutt, Teknolai and 2 others like this.
  11. Nordlys

Nordlys Medlem

Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    Da tar det form. Ca 15.000 kronasjer utenom de europeiske og 127.000 poeng. Spesielt fornøyd med FCO-JED-DEL-SGN for ca 4.000 kroner.

12. Joppe

Joppe Nytt Medlem

Likes mottatt:
    52
    Bonuspoeng:
    13
    Hei, for et fantastisk oppsett. Billig var det også selv om det eventuelt skulle være i danske kroner. Jeg vill vært litt skeptisk til AirEuropa:

upload_2024-10-31_16-58-52.png

13. Joppe

Joppe Nytt Medlem

Likes mottatt:
    52
    Bonuspoeng:
    13
    Takk for tips, skal se nærmere på dette.
    Kan jeg spørre hvordan gjorde du det med Aeromexico?

14. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    83
    4000kr i skattef/avgifter på bonusbillett, eller 4000kr for billett betalt med penger?

15. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    83
    Har bonusbillett med Aero Mex.

16. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,524
    Bonuspoeng:
    93
    Ba han dobbeltsjekke, og det virker dessverre som det slik det teknisk er implementert. Gjetter at han har fått svar fra noen tekniske på EB-avdelingen, mens svar fra sjefene drøyer fordi de trolig diskuterer hva de skal gjøre nå, og tenker forhåpentligvis over PR-skandalen de står ovenfor.

Screenshot_20241101_094249_Gmail.jpg

milehigh and Rapolo like this.
  17. Nordlys

Nordlys Medlem

Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    Betalt med penger. Wizz - Saudia - Vietnam.

18. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,568
    Bonuspoeng:
    113
    SAS får til det meste...

Det jeg ikke forstår er hvorfor det da er viktig at FQTR er med når de åpenbart stiller krav til at FQTV skal være på billetten. Dumper de et uttrekk på FQTV, operating carrier og billettklasse så har de alt de trenger for å verifisere hvem som faktisk har flydd med x-antall kvalifiserende selskap. Ser ikke helt formålet med å på død og liv måtte identifisere både FQTR og FQTV på en bonusreise.

Jeg kan heller ikke se for meg at det er veldig mange som gjør denne challengen på andres bonuspoeng, og det krever ikke veldig mye manuelt arbeid for å verifisere de få flightene som ikke dukker opp i den automatiske prosessen.

Jeg er ganske sikker på at SAS ikke ønsker en overskrift som 'Ble nektet 1 mill EB-poeng siden SAS endret vilkårene i ettertid'.

Det morsomme (tragikomiske) er at kundebehandleren svarer med at 'informasjonen skulle vært tydeligere'. De kan gjerne starte med å informere før de begynner å tenke på tydelighet.

I verste fall for min egen del (og for andre om man har tilstrekkelig med poeng) så er det å be om trekk av poeng fra egen konto og da ikke kunne bruke CT på to av reisene. Her kunne også SAS valgt å være pragmatiske og akseptert at man per mail blir enige om å gjøre trekket fra egen konto, slette de to CT'ene fra de to andre kontoene og kreditere poeng i ettertid tilsvarende differansen mellom fullpris og CT-pris. Men det kommer aldri til å skje.

ari1000, Kjetil L and milehigh like this.
  19. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,524
    Bonuspoeng:
    93
    For å være djevelens advokat kan man kanskje argumentene for at det står at man må bruke eller opptjene eurobonus-poeng på flyvningene. Naturligvis gjelder ikke flighter andre opptjener poeng på, så man kan kanskje hevde at man burde være inneforstått med at det heller ikke gjelder om man ikke selv bruker poeng.

20. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,357
    Bonuspoeng:
    183
    I såfall mangler ordet "egne". Tvisteløsning vil alltid være av nøytrale som bruker en objektiv språkforståelse som utgangspunkt.
    Hyatt hadde en periode en regel som sa at du selv måtte betale for å få stay credit. Dette gikk de heldigvis bort ifra.

EndreD, Rapolo and Kjetil L like this.

Del denne siden