Har opplevd det samme. Hadde en booking med dem på den ruten (andre retningen) om en uke eller to. Det gjør at jeg ikke klarer å få med meg en KQ-reise. Regner ikke med at jeg rekker å komme meg ned til Nairobi, heller. Jeg hadde i utgangspunktet booket 16 flyselskap mtp å ha én i backup i tilfelle noe skulle gå galt. Regnet ikke med at det ville skje før turen engang har startet. Tviler veldig på at SAS vil la KQ stå som tellende når det er blitt kansellert.
Jeg har allerede flydd en bestilling som ble gjort fra en familiemedlems konto (samme poengsharing gruppe men han hadde en CT som utløper på slutten av året) og fikk bekreftet av gullmail at det vil telle. Så håper veldig at det ikke blir noen problemer med det og hvis jeg ikke får på grunn av det. Så klager jeg ved å vise mailen som bevis og håper at SAS aksepterer det og det ikke trenger til å gå gjennom klagenemnda.
Teller på knappene nå. Har f.eks en bestilling neste helg ord-mex på poeng. Kan jo avbestille og booke gjøre to bookinger, men det koster jo 450 kr/pers samt at det må gjøres over tlf da jeg skal tilbake til en annen destinasjon. Å stå i Kina med irrop på to ulike bestillinger og bli booket om til ulike flighter av en Kineser som ikke kan engelsk var liksom ikke en option det heller. Reiser med en ungdom så tenker vel at å evt måtte kjøre en sak i forliksrådet for å få poengene er god livserfaring for hen.
Noen som har spurt på Twitter/X og fått et offentlig svar angående dette? Det er vanskeligere å gå tilbake på.
Selve kampansjen, som er alt over 'Vilkår' fokuserer utelukkende på at' Fly med X ST-selskap og tjen X poeng. Husk å legge inn Eurobonus-nummer i bestillingen'. Dette er jo hovedbudskapet i kampanjen. Videre følger vilkårene som er ment som en spesifisering av det over, og for hvermansen leses det vel noe som - Man må tjene poeng (riktig billettklasse, samt at ID-billetter etc ikke teller) - Bonusreiser teller - Logoen på flyet du flyr er det som teller - Be om hjelp om du ikke får lagt til EB-nummer selv - Bli ferdig ikke så sent i desember slik at vi får gjort alt papirarbeidet innen 31.12 Det er minst tre forummedlemmer som har fått bekreftet fra kundeservice og en fra høyere hold som har fått bekreftet at bonusreise booket av andre er ok. Vi får kjøre en class act i fellesskap. Ja, man kan være djevelens advokat og si at earn & burn må forstås som personlig opptjening og personlig bruk siden man kun kan tjene på egne flighter, derfor må man også burne egne poeng. Her er man dog veldig djevelens advokat. Men på den andre siden er det ingen krav til hvem som betaler for en billett hvor man opptjener poeng og derfor burde det heller ikke være noen begrensning på hvem som betaler for en bonusreise. Og hva er egentlig da definisjon av burn? (Egen konto og egne poeng?) Kun egen konto, men andres poeng? Det er veldig enkelt å booke med egne poeng via andres konto som medlem av en pool. Det fremstår for kunden som at hen bruker egne poeng. Det er urimelig å forvente at menigmann har et forhold til FQ**. Motsatt om min samboer hadde reis så hadde FQTR vært riktig, men hun har jo per def ingen poeng som er sine. Hva ville SAS ha svart om man spurte et slikt spørsmål? Som milehigh sier, så må man forholde seg til hva som står sort på hvitt. Man har selvsagt kunne, burde, måtte-begrepene i jusen, men man har også ting som god tro etc. Hvis SAS virkelig hadde ment 'egne poeng' så er det ikke noe avansert ved å poengtere det. Når det ikke er spesifisert 'egne poeng' sliter jeg også med å se formålet fra et kommersielt perspektiv for hvorfor det ikke skal være ok med noen andres FQTR så lenge man er den som har reist på den aktuelle billetten. En avklaring på An Evening of Conv hadde vært strålende, men jeg har avgang samme dag, så om det mot formodning skulle være nei, så er jeg f***ed. For min egen del velger jeg å lene meg på at den offisielle beskjeden fra SAS til meg (EBD Chat) som er at alt er fint så lenge det er mitt navn og EB-nummer på billetten, uavhengig av hvem som betaler/booker en bonusreise. Jeg tenker også som så at det er EB-teamet som styrer dette og hva som skal telle med og ikke. Når det da i tillegg kommer en bekreftelse fra Eric, som jeg i form av sin rolle har en form for mandat/autoritet i denne kampanjen, som sier 'all good', så veier dette også tyngre enn alle svar fra kundeservice.
En annen sak. Har nå booket alle rev tix også. Woohoo. Da jeg sjekket gjennom passenger details på China Eastern-billetten som ble utstedt ser jeg at MM og DD på førselsdatoen min er blitt motsatt av det som er riktig. Mulig det er en blunder fra min side, men ser det er rapportert av andre som har opplevd samme feil, så det kan være verdt å sjekke at det er riktig. Venter på tilbakemelding fra MU på at det er korrigert og ok. https://www.reddit.com/r/Flights/comments/1ekonms/how_to_correct_birthday_on_ticket_purchased_with/
Er det lov å spørre om hvordan du fikk sjekket passenger details på biletteten som ble utsted? Forsøkte å følge linken her i biletten. Men jeg ble tatt videre til en side som ba meg logge inn. Noe som er litt trøblete da jeg bestilte reisen uten å registrere meg som medlem.
Jeg gikk inn på China Eastern sine sider og søkte opp bookingen under ‘my trips/manage booking’med billettnummer og navn. Om man scroller ned så kommer man da til ‘passenger info’
Noen som har en elegant løsning for KL - AF - Tarom - Air Europa? Noe nytt om earn/burn på Air Europa?
Jeg flyr Air Europa på betalt billett LGW-MAD. Så MAD-OTP-AMS-CPH-TRD med Tarom og KLM på en award booking. Har AF på en annen booking men var også mulig å fly MAD-OTP-CDG-AMS-OSL
KQ har kansellert en del enkelte dager. Men jeg tror også at de har erstattet det med en ny avgang timer senere. Hadde selv booket KQ887 kl 21:30 for to dager siden, men ble booket om til ny avgang satt opp kl 02:30 i går. Fikk beskjed 4-5 dager før avreise, gjorde at jeg kansellerte hotell i Bangkok og i stedet reserverte 5 timer i Boxtel i kjelleren ved rail link på BKK for 500 kroner (det er faktiske soverom).
Trenger litt råd her. Jeg er "ferdig" med Asia, har flydd med GA, VN, MF, MU, KE, CI, KQ. KL og SK får jeg flydd uansett. Har også booket VS, DL, AM. Dropper AR. Så det eneste som gjenstår er (trenger strengt tatt bare 3 av 4): SV, RO, UX, AF. Jeg skal reise følgende strekninger uansett: BER-DXB MEX-OSL Har pr. nå booket: OTP-ATH med RO ATH-RUH med A3 (gratis oppgradering til biz) RUH-DXB med SV (redeye i eco, uten søvn den natta...) Jeg kan fly BER-OTP direkte med FR til 400kr, eller BER-CDG-OTP med AF til ca. 2000kr. Så tenkte jeg å fly MEX-MAD-AMS i biz med AM/UX + AMS-OSL med KL. Men så er det en utfordring: MAD-AMS med UX flys som AM-codeshare. Så jeg vet ikke om det i hele tatt vil telle for kampanjen. Så nå er jeg litt usikker om det egentlig er verdt det. Kanskje jeg heller burde fly BER-OTP med FR OTP-MAD med RO MAD-BCN med UX BCN-JED-DXB med SV Og så MEX-CDG-AMS med AF i biz? Nye A350 med suiter... Men nå har jeg allerede bestilt OTP-ATH-RUH-DXB... På en annen side, det er ganske brutalt, mange timer i economy, hadde nok ikke blitt noe søvn den natta... Men så er både OTP-MAD og BCN-JED også veeeeeldig langt. Og jeg tviler på om jeg kan få booket OTP-MAD-BCN-JED-DXB som en award, det er jo tross alt en ganske stor omvei...
Da har jeg funnet en grei løsning. (BER-OTP med FR) OTP-ATH med RO (ATH-RUH med A3) RUH-DXB med SV MAN-ATL med VS ATL-CUN med DL CUN-MEX med AM MEX-CDG med AF Det blir 15 selskaper. Så har jeg 2 valg: - Fly Norwegian direkte til Oslo til ca. 600kr - Ta en omvei til BCN/MAD og fly med UX, til Oslo med DY/IB fra BCN/MAD - koster ca. 4000-5000kr ekstra og det frister egentlig ganske lite Men jeg vet ikke om det kan være lurt å ha med UX for sikkerhets skyld? Alternativt kan jeg fly: MEX-MAD med AM (787) MAD-AMS med UX som AM-codeshare (risikabelt?) AMS-OSL med KL (veldig dyrt, 2700kr eller noe) Eller MEX-MAD med AM (787) MAD-BCN med UX BCN-OSL med DY Men det frister egentlig litt mindre enn AF A350 fra MEX... AM til MAD går ikke, da mangler jeg AF...