Eurobonus millionaire?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av CptSideslip, 08. okt 2024.

1. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,524
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk dette svaret fra EB i dag etter lang tid. Spurte dem omtrent samtidig som Eric, men med et helt annet svar. Kjenner jeg blir forbannet på SAS nå..
    Screenshot_20241030_130859_Gmail.jpg

2. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,592
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig tynn T&C ifbm denne kampanjen...
    Tipper det er mange som går på en smell her, både ifht det du beskriver over, og andre problemstillinger som dukker opp..

Shyneno liker dette
  3. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,524
    Bonuspoeng:
    93
    Plukket opp visumet i dag, så da er hvertfall én av bekymringene ute av verden. Mye som kan gå galt i dette challenget, så greit å kontrollere det man kan.

upload_2024-10-30_14-10-42.png

EndreD, Shyneno, RoadKing and 5 others like this.
  4. interface87

interface87 Medlem

Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    Lykke til.. Fikk denne idag… IMG_0385.jpeg

5. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,564
    Bonuspoeng:
    113
    Det er helt sinnsykt at SAS kan holde på slik på et veldig vesentlig poeng med denne kampanjen. Deres T&C er helt forferdelig dårlig fra og for deres side. Ikke bare har de klart å ikke svare på vesentlig spørsmål, men de følger også opp disse spørsmålene veldig inkonsekvent.

Det står klokkeklart at "For at flyreisen skal telle, må EuroBonus-poeng tjenes opp på eller brukes til å betale for flyturen" uten at de spesifiserer noe mer enn dette. Mao, skal de ha en veldig vanskelig sak med å påstå at dette skal tolkes som at man må bruke egne poeng.

Dernest følger de opp ethvert spørsmål med ulikt svar. Det sier uansett litt at jeg selv 'bekymrer' meg over dette selv om jeg har et skriftlig svar fra SAS som sier at det er ok at jeg flyr selv om en reise er booket via min samboers/svorgers konto.

Det enkle og tydelige svaret jeg fikk var 'Hi, yes as long as it is you that are travelin on the ticket, so you add your EB number in your booking'.

Det som skremmer meg mest med svaret ditt er at dette ser ut som noen i SAS som har litt peiling ettersom de refererer til FQTV/R. For hvermansen (ikke at det er så mange av de som hiver seg på en slik kampanje) er disse begrepene gresk, og SAS kan ikke virkelig mene at en reise bestilt med poeng fra noen andres konto ikke gjelder fordi FQTR var feil.

Hva blir feks FQTR om noen uten poeng, men med en CT legges til i min pool og booker en reise i mitt navn, med mitt EB-nummer? Det brukes strengt tatt mine poeng (ref 'betalt for' i svaret ditt).

Hva var svaret du fikk fra Eric?

Last edited: 30. okt 2024
    Shyneno, milehigh and Henrik like this.
  6. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,638
    Bonuspoeng:
    183
    FQTR er mest sannsynlig valgt/innlogget profilen da reisen ble bestilt, da underliggende poengtrekk gjerne kan være fordelt på flere gruppemedlemmer.

Shyneno and Rapolo like this.
  7. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,127
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde jeg deltatt på denne kampanjen hadde jeg ikke bare tatt screenshot, men også lagret hele FAQ/T&C-siden (Google Chrome lar deg lagre som "Single file"), så har man i det minste et greit utgangspunkt for å vise hva som var gjeldende informasjon ved bestillings- og reisetidspunkt.

Shyneno, yki and Rapolo like this.
  8. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,564
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, og et slikt tilfelle hvor FQTR er noen andres, men alle poengene per def er ens egne. Feks i min pool er minst 95% av poengene mine, kanskje enda mer. Hvordan skal SAS klare å skille på dette? For kunden oppleves det veldig mye som at den som betaler for flighten er den som eier poengene. Det er i grunn like urimelig grunn som at man skulle diskvalifisert noen fordi det ikke var deres eget kredittkort som betalte for en rev tix, som helt sikkert også skjer i denne kampanjen hvor noen reiser sammen.

Det SAS gjør et poeng av på kampanjesiden er at man må registrere EB-nummeret i bestillingen, og da er det det som bør være det vesentlige. "Du må legge EuroBonus-nummeret inn i bestillingen, og du får ikke bruke andre bonusprogrammer."

Det store spørsmålet er vel egentlig hvordan SAS skal identifisere hvem som kvalifiserer til premie i denne kampanjen. Er det noen som kjenner til om bonusreise på noen måte registreres hos SAS på en fornuftig måte? Kanskje de ligger inne på samme måte som poenggivende flighter bare at de ikke viser i oversiktene ut til kunden? Hvis det er tilfellet burde man enkelt kunne gjøre et uttrekk i perioden for kampanjen med parameter som EB-nummer og operating carrier. Om det registreres i ettertid med FQTV er vel det en bedre måte for SAS å identifisere at man faktisk har flydd. En booking hvor det ligger inne FQTR og linkes til en profil som ikke er den reisende må i så tilfelle manuelt sjekkes om har blitt flydd, og av hvem, og det blir veldig manuelt. Nå er jeg sikkert på ville veier, men om man booker en del bonusflighter fra kontoen til er familiemedlem, og SAS registrerer med FQTR i sine system, vil da dette kunne ende opp med mange flighter registrert på en konto til noen som selv ikke flyr. Det hadde også vært interessant å vite hvordan det ser ut på SAS sin side ved kreditering av poeng for en codeshare, har de kontroll på alle codeshare flighter for alle ST-selskap?

Jeg velger å tenke som så, også gitt de tilbakemeldingene jeg har fått fra SAS, at hadde det vært viktig at man brukte egne poeng (FQTR), så hadde det vært spesifisert i T&C, og det blir en PR-disaster class om SAS diskvalifisere reisende pga dette.

Om SAS mot formodning velger å ikke annerkjenne reiser for poeng fra andres konto (med legitim grunn, altså ikke kjøp av poeng som i verste fall er i mot generelle EB T&C) så kan jeg ikke forstå annet enn at man har gode kort på hånden i Transportklagenemden. Det var vel feks en sak med Norwegian hvor en fikk medhold og refundert nesten 7,000 for oppgradering siden Norwegian hadde brukt komma som tusen-skille og ikke punktum. Nemden virker til å være veldig kundevennlige i de situasjonene der 'kunden har oppfattet det på den måten' eller at det ikke er rimelig for kunden å vite a/b/c. En sak som feks omhandler hvorvidt 'For at flyreisen skal telle, må EuroBonus-poeng tjenes opp på eller brukes til å betale for flyturen." og "Både vanlige reiser og bonusreiser (betalt med poeng) teller" skal tolkes som 'hvilke som helst poeng' eller 'egne poeng' og ender med medhold for SAS ville overrasket meg veldig.

EndreD, Shyneno, milehigh and 5 others like this.
  9. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,524
    Bonuspoeng:
    93
    Trolig blir alle flyvninger rapportert til utsteder av bonusprogrammet, selv om de ikke gir poeng. Men i alle tilfeller har SAS som billettutsteder full kontroll på bruken av billetten - issuing carrier trenger jo kupongstatuser som flown/no-show av regnskapsmessige årsaker uansett.

Om du derimot skulle ha irrops på veien hvor feks Korean Air bestemmer seg for å ta en exchange av sine segmenter og utstede nye segmenter på egen billett, så funker det ikke så bra..

Shyneno and Rapolo like this.
  10. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    83
    litt OT, men hvordan lagrer jeg singel file? Finner bare leseliste.

11. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,356
    Bonuspoeng:
    183
    Kjetil L, Shyneno, Flybu and 3 others like this.
  12. Joppe

Joppe Nytt Medlem

Likes mottatt:
    52
    Bonuspoeng:
    13
    Da skal madammen på tur for å samle poeng. Alt på økonomi-klasse.
    Vi har noen litt "tighte" layovers men har en backup plan for disse.

upload_2024-10-30_23-11-9.png

Alt ble betalt i skinnende riksdaler da vi er helt tom for poeng.
    Totalt kom det på omtrent 55K.

Oppdaget at det å legge til eurobonus-frequent flyer-nummer var generelt en helt håpløs prosess hos 80% av flyselskapene. Fikk bare feilmeldinger.

AirMags, Are, jgroneng and 9 others like this.
  13. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,564
    Bonuspoeng:
    113
    Høyreklikk -> Save AS - > Velg single file som format

upload_2024-10-30_22-24-32.png

upload_2024-10-30_22-24-19.png

Baldrick, Nordlands and Christian like this.
  14. Joppe

Joppe Nytt Medlem

Likes mottatt:
    52
    Bonuspoeng:
    13
    Har nettopp gjennomført en rekke bestillinger og det med å få registrert Eurobonus-nummeret i bestillingene var en helt håpløs greie for 80% av selskapene vi bestilte hos. Fikk bare feilmeldinger. Flere av selskapene har heller ikke lagt til SAS eurobonus som et valg.
    Får bare håpe at SAS er greie med:
    • Ved retroaktiv registrering av en flyvning må søknaden sendes inn innen 20. desember 2024. Retroaktive registreringer sendt inn etter denne datoen vil ikke kunne behandles i tide og vil derfor ikke telle mot kampanjen.

Shyneno liker dette
  15. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,781
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ville tatt dette med knusende ro. Ikke sjangs at dette blir en sak. Rent retorisk kan man da også spørre om det i tilfelle betalte reiser er betalt med egne penger…

Dessuten, skulle sas dratt dette helt ut ville det vært veldig dårlig reklame for dem.

NoLimit, milehigh and Rapolo like this.
  16. RoadAhead

RoadAhead Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    490
    Bonuspoeng:
    63
    15- dager visumfri innreise til Kina er nå oppe og går ifølge Timatic!

17. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    83
    Og det finnes ikke noe mer T&C noe sted enn det som er listet under " en par ting listen"?

Gøy med visumfrihet, typisk det kom den dagen vi kom hjem fra Asia.

yki and erdnis like this.
  18. erdnis

erdnis Nytt Medlem

Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    3
    Dette var gode nyheter. Bra jeg fortsatt har noen strekninger i Asia som ikke er bestilt , blir litt enklere med visumfrihet til Kina.

19. erdnis

erdnis Nytt Medlem

Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    3
    Denne ruta var spenstig. Selv tar jeg det over 3 turer. Men egentlig greit å gjøre seg ferdig med alt så fort som mulig dersom man ikke ønsker å tilbringe noe særlig tid på hvert sted. Min tur til Asia (og muligens Afrika) i desember blir også ferie.

Shyneno liker dette
  20. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    83
    Ikke sikkert det går på alle, men jeg klarte å legge inn flighter betalt med penger fra bl.an Vietnam airline opp i sas appen med referanse nummer. For China Eastern måtte jeg registerer ved innsjekk på flyplassen. Det er for øvrig den eneste turen jeg har fått kreditert så langt.

Del denne siden