Forstår jeg det riktig på mailen fra Olivia i SAS at en reise teller som en del av kampanjen selv om man ikke har betalt for reisen med egne EB-poeng? Men vil det også gjelde om man ikke reiser sammen med den som har betalt for EB-billetten?
Husker du hva du betalte for VoA? Kan man få transitvisum on arrival for ca 200 kr tror du? Noen skriver om lang ventetid for VoA?
Det er en stund siden, men jeg mener det var $120 eller noe. Det var ingen kø, men det tok kanskje 5-10 min å få det ordnet. Etter hva jeg har forstått, så kan man ikke få transitvisum on arrival, kun vanlig turistvisum, som altså er dyrere. Men jeg kan ta feil. Men som sagt, jeg skal innom RUH i natt, så jeg kan godt spørre.
Jeg tror Expertflyer bruker Timatic, som eies av IATA, og som i en eller annen form brukes av de fleste flyselskaper. IATA tilbyr en gratisversjon til almuen nedenfor, men den er, trolig med vilje, litt omstendelig å bruke og man får ikke et direkte oppslag (må legge inne masse informasjon, og får ofte kun "du trenger ikke visum" uten begrunnelse eller direkte gjengivelse av reglene). https://www.iatatravelcentre.com/
Et spørsmål angående Xiamens regler / erfaringer med håndbagasje: Vi kommer til å reise med en liten ryggsekk og en kabinkoffert i standard størrelse hver. Fra det jeg forstår, er dette tydelig over Xiamens kvote for økonomiklasse (selv for Elite Plus), men vi vil unngå å sjekke inn koffertene, eller prøve å snike med ting, da det kan føre til problemer. Er det mulig å for eksempel betale ved gate for å få ta med ekstra håndbagasje? Jeg sliter med å finne informasjon om dette på deres nettside eller andre steder. Vi ankommer BKK med KQ og fortsetter med MF til XMN om 2 timer, så vi håpet å kunne bytte fly airside. Det ser faktisk ut til at hvis vi ønsker å være på den sikre siden for å unngå å bli stoppet ved gaten, må vi sjekke inn koffertene, men da blir tight connection enda mer tight...
De veide ikke vår bagasje ved innsjekk eller i gate på DPS. To personer med to standard kabinkofferter. Flyet var fullt. Vet ikke hva de gjør på andre flyplasser.
Jeg fløy MF SGN-XMN-KIX. De veide bagasjen min og tvang meg til å sjekke den inn. De var ekstremt strenge. Det var ikke så gøy fordi jeg bare hadde 1.5t i XMN og jeg reiste på separate billetter (lang historie…). Og de fikk ikke sjekket meg inn for den andre flighten (som også var med MF), for ikke å snakke om å sende bagasjen hele veien…
Ja,ja. Da kastet jeg meg også inn i millionklubben... Hadde ved en tilfeldighet booket 4 av selskapene i Asia for en tur i desember, så da var jo ikke veien så lang. Reiser på en kjapp helgetur for å få med meg Virgin Atlantic, Delta og Aeromexico. Så kommer det til FQTV nummeret og hva som skal legges inn manuelt. Må gjøre dette for Aeromexico turen. For Vietnamese Airlines funket det og legge inn via SAS app og når jeg snakket med de på Messanger kunne de fortelle at det lå inne koden: 16 *SSR FQTV VN HK1 SKEBGXXXXXXXXX ELITE PLUS/S4/P2 Skal jeg da be Aeromexico legge inn SKEBGXXX EBGXXX eller EBXXX. Eller har det ikke så mye å si så lenge det står noe med de rette 9-siffer? Noen som faktisk vet?
De må velge/skrive inn SK som flyselskap/bonusprogram og legge inn nummeret med EBG foran. MF-medarbeideren prøvde alle andre kombinasjoner også, og noen av dem ble også godtatt av systemet, men kun med EBG foran kom det opp «Sky Priority» på boardingkortet.
Det var ikke veldig gøy å bytte fly på RUH, men jeg overlevde det. Detaljert rapport her: https://www.flyertalk.com/forum/36672659-post1465.html
Min opplevelse er samme som @Gresshopper sin (dog med andre flyselskap enn AeroMexico), nemlig at det hjelper å påpeke at det er SK og at man må skrive EBG etterfulgt av de ni sifrene. Har også vært veldig behjelpelig å ha fysisk kort å vise, men man må da fortsatt ofte påpeke at det kommer fra SK (mange som ikke ante hva SAS var i Asia).
Jeg fløy Xiamen fra Fuzhou til Guangzhou, på et fullstappet A320. Hadde kun én kabinkoffert, til gjengjeld en relativt stor og tung en. Ingen kommentar. Som så ofte i slike tilfeller hang jeg ved Sky Priority-ombordstigningsområdet med håp om at priority ville stoppe noe potensiell tilsnakk... Xiamen var også det eneste flyselskapet som hadde lagt noen ekstra ting til meg i øko-setet mitt pga status (vann, avis, teppe, pute - ingen andre øko-seter hadde dette). Så mitt inntrykk var at status hadde noe å si, men nå har du jo fått høre både positive og en negativ opplevelse.
Jeg fikk poeng fra to VN-flyturer under ett døgn etter den første flyturen (denne uken). Ikke fått fra CI ennå. Fikk forøvrig fra MU i løpet av to eller tre døgn.
Det har vært flere sånne tilbakemeldinger på FlyerTalk også. Det virker som de har fikset det. Det bare hjelper ikke oss som fløy for noen uker siden…
Kona er på vei rundt Hørtes ut som en relativt slitsom affære. Kona har nettopp hatt en transfer via MED på ruten CAI-MED-CGK men dette gikk greit da alt var booket på en billet. Ser fra posten din at vi kanskje bør sjekke visa muligheter på CGK da hun skal videre til SIN med Garuda på en ny billett. På CAI traff kona 4 koreanere som også flyr CAI - MED - CGK - SIN med formål om å tjene millionen i EB.
Her er min erfaring med CGK: https://www.flyertalk.com/forum/36626829-post775.html Men jeg tror det var også noen der nylig som sa de kunne gjøre en airside-transfer med separate billetter. De spurte meg hvor mye tid jeg hadde, så jeg lurer på om det kan har hatt noe å si. "Han rekker jo flyet sitt fint, da trenger ikke jeg å hjelpe ham, han får bare betale for visum og gjøre det selv." Det var litt det samme inntrykket jeg hadde på RUH i natt. Hadde jeg gjort det igjen, ville jeg bare ikke prøvd meg på en airside-transfer engang, bare betalt for visum på forhånd og gjort alt selv. Da vet man i hvert fall at det vil fungere, og man slipper å vente og diskutere, som ofte ikke fører til noe uansett. Haha, shit. Nå begynner jeg virkelig å lure på om det var en god idé. Poengene kommer til å bli verdiløse...
SK er flyselskapet EBX123456789 er nummer. På mine to boardingkort fra KQ (KQ og SV-flight) står det følgende på boardingkortet; SK/EBD123456789 EBD Det er også presisert Elite Plus i teksten over dette nummeret. Bonusnummer lagt inn via SAS-appen.